View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:42



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Inspiration från Tubis JetCity-mod. 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Inspiration från Tubis JetCity-mod.
I polifemos "pre-shape-tråd" så länkar Tubis/Johan till ett schema, en mod han jobbat med på en Jet City förstärkare.
https://drive.google.com/file/d/1uXHuu6muuVSyvGNSGJqXGt1vBDrIrAc0/view

Jag märkte att den mod jag själv beskrev i tråden hade en del likheter med Johans mod, blev nyfiken, och beslöt mig för att testa att komma mer nära hans kretslösning.
Det skiljer fortfarande på några punkter naturligtvis :)
Tack för att du delar med dig, Johan!

Det som jag upplever gav störst skillnad i ljud var 470k gridstoppern in på 2:a steget!
Den tog bort det skarpa och för hårda i midden som jag hade, som gjorde att mid och treble
fick backas bra mkt på tonkontrollerna. Nu harmonierar ljudet mycket bättre med ljudet på
den mer "vintage" Crunch Green, och med Clean.
Gillar resultatet :)

--- Filtret 470p/220k efter 2:a steget har jag inte, tyckte det tog bort för mycket topp.
--- Har inte 100p efter 680k efter 3:e steget.
--- Har inte 220k gridstopper in på 4:e steget.
--- Har inte avkopplad katod på 3:e steget.

I övrigt ser det ut såhär:

1:a steget är helt avkopplat, det används för rena/halvskitiga kanalen också.
2:a steget används endast för mer gainad Crunch och för OD, det är där jag delat anodresistorn till 75k/24k (75k närmast anoden) och tar ut genom 1nF. På vägen till 3:e steget ligger original omkopplingshistoria som moddats för att påverka låg mid/bas istället: 330k/5n7 (kopplas bort vid OD Orange/Red) serie 120k, 500k till jord. 1k8/1uF katod på det steget.
3:e steget är gemensamt för alla kanaler, delad anod 15k/82k (15k närmast anod). Här sitter original relä som tappar av gain genom en 1uF 450V konding. 3k9 katod. Ut 22nF i serie med 470k, original omkopplingshistoria här är lätt moddad: 220k (kopplas bort vid Clean och OD Orange/Red) serie 82k, 300k jord.
4:e steget (CF-driver + CF) är också gemensamt för alla kanaler, 1k8/10uF och 100k anod, 100k katod på CF (47k original). CF driver endast 1 tonstack i taget, det har jag ordnat genom ett extra relä. I den här förstärkaren, Marshall 410 HJS, så driver CF 2 tonstackar samtidigt i OD-läge i original, det låter bättre när man separerar dem!

Spänningarna ligger typ 345V till steg 4 och sjunker successivt till c:a 310V till steg 1.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


02 Nov 2018, 19:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Jag tycker det alltid låter bättre med hyfsat resistans in mot nästa steg. Innan sista steget där jag delat med 680k/220k blir parallellresistansen väldigt låg in mot nästa steg därav 220k gridstopper. In till andra steg blir det riktig pajas tycker jag om man inte har en stor resistor efter gainkontrollen. 220k-470k. Resistansen in mot nästa steg rullar ju även av diskant pga millereffekten. Denna millerffekt avbryts dock om man tex sätter en konding över anoden eller från gallret till jord. Därav blir effekten inte alltid lika stor som man trodde när man smäller dit en sådan eftersom det redan var milleffekt där och jobbade.

_________________
Johan Hansson


02 Nov 2018, 20:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Tubis wrote:
Jag tycker det alltid låter bättre med hyfsat resistans in mot nästa steg. Innan sista steget där jag delat med 680k/220k blir parallellresistansen väldigt låg in mot nästa steg därav 220k gridstopper. In till andra steg blir det riktig pajas tycker jag om man inte har en stor resistor efter gainkontrollen. 220k-470k. Resistansen in mot nästa steg rullar ju även av diskant pga millereffekten. Denna millerffekt avbryts dock om man tex sätter en konding över anoden eller från gallret till jord. Därav blir effekten inte alltid lika stor som man trodde när man smäller dit en sådan eftersom det redan var milleffekt där och jobbade.

Är det problem om parallellresistansen blir låg, menar du?
Det motverkar Millereffekten, men är det också nå't mer som händer?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


03 Nov 2018, 12:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Är det problem om parallellresistansen blir låg, menar du?
Det motverkar Millereffekten, men är det också nå't mer som händer?

Det påverkat klippkaraktären. Kör in en lite lägre sinus på en 500Hz (aka utanför millereffektens påverkan) och kolla med scoopet på gallret. Jag tycker det låter bättre med större resistans pga det helt enkelt.

Sidan 19-20-21 http://www.valvewizard.co.uk/Common_Gain_Stage.pdf

_________________
Johan Hansson


03 Nov 2018, 14:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Johans tips är alltid väldigt bra!

Hittade en gammal tråd med en krets där Johan hade ett 4:e steg enl: 33k på anoden och 680r/10uF på katoden som jag provade i min modd, och det blev kanon! (Jag har i och för sig 820r/10uF på katoden, men det är ju snarlikt)

Ska snart skriva hur min krets till slut blev i "Pre-shape tråden" men jag är nöjd med resultatet i alla fall :-)

Har i och för sig börjat fundera på diodklippning via en push/pull-pot, men det får komma längre fram.


03 Nov 2018, 17:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Ahh, ja just det! Jag har varit och nosat på det "fenomenet" för flera år sedan.
Så 220k där på gallret är för att få liknande distkaraktär som om det varit högre värde på gallerläckan 220k,
säg kanske 500k, och 680k hade varit runt 1M? Alltså en tidigare och lite hårdare klippning om jag förstår Merlin rätt.

Jag får nog ta och testa det också :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


03 Nov 2018, 17:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Så 220k där på gallret är för att få liknande distkaraktär som om det varit högre värde på gallerläckan 220k,
säg kanske 500k, och 680k hade varit runt 1M? Alltså en tidigare och lite hårdare klippning om jag förstår Merlin rätt.

Jag får nog ta och testa det också :)
Jepp med högre värden innan hade jag fimpat den. Högre värden ger dock en annan last på steget innan och det labbandet har jag inte hunnit till än.......

_________________
Johan Hansson


03 Nov 2018, 17:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
polifemo wrote:

Har i och för sig börjat fundera på diodklippning via en push/pull-pot, men det får komma längre fram.
Om du bara ger lätt diodklippning till jord, justera till det precis hörs, så låter det lite som ett pressat slutsteg. Problemet med diodklippning är att man oftast försöker ta ut mycket dist ur det och då låter det mindre kul. Gör man så signalen precis nuddar taket....Ett motkopplat pp-slutsteg klipper ganska tvärt och symmetriskt, precis som två dioder till jord...

_________________
Johan Hansson


03 Nov 2018, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Tubis wrote:
polifemo wrote:

Har i och för sig börjat fundera på diodklippning via en push/pull-pot, men det får komma längre fram.
Om du bara ger lätt diodklippning till jord, justera till det precis hörs, så låter det lite som ett pressat slutsteg. Problemet med diodklippning är att man oftast försöker ta ut mycket dist ur det och då låter det mindre kul. Gör man så signalen precis nuddar taket....Ett motkopplat pp-slutsteg klipper ganska tvärt och symmetriskt, precis som två dioder till jord...


Låter som precis det jag skulle vilja få till!

Jag lär nog återkomma med frågor när det blir aktuellt :roll:


03 Nov 2018, 17:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Efter att ha "rensat upp" i de provisoriskt ditsatta komponenterna så lät det plötsligt
för mycket i hög mid och topp igen. Troligen en massa strökapacitanser hit och dit som försvann 8)
Så jag lödde dit 470p serie 220k efter 2:a steget, och nu låter det rätt fett men tydligt ändå :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


03 Nov 2018, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Efter att ha "rensat upp" i de provisoriskt ditsatta komponenterna så lät det plötsligt
för mycket i hög mid och topp igen. Troligen en massa strökapacitanser hit och dit som försvann 8)
Så jag lödde dit 470p serie 220k efter 2:a steget, och nu låter det rätt fett men tydligt ändå :)

Jag har fullt med ”byggen” med komponenter parallellt i min stärk (samt ett antal med lyfta ben där jag provat saker) och det kanske är säkrast att INTE ersätta med EN komponent med rätt värde!
Den magiska tonen kanske försvinner (åtminstone i ens fantasi...) ;-)


04 Nov 2018, 14:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
polifemo wrote:
Axewall wrote:
Efter att ha "rensat upp" i de provisoriskt ditsatta komponenterna så lät det plötsligt
för mycket i hög mid och topp igen. Troligen en massa strökapacitanser hit och dit som försvann 8)
Så jag lödde dit 470p serie 220k efter 2:a steget, och nu låter det rätt fett men tydligt ändå :)

Jag har fullt med ”byggen” med komponenter parallellt i min stärk (samt ett antal med lyfta ben där jag provat saker) och det kanske är säkrast att INTE ersätta med EN komponent med rätt värde!
Den magiska tonen kanske försvinner (åtminstone i ens fantasi...) ;-)

:lol: Ja, men ett lyft ben kanske inte är så dumt ibland, se på hundarna :mrgreen:
I alla fall, man lär sig massor och får många insikter av att testa ditten och datten.

Kul också att mecka med NFB:n, 4/8/16 Ohm och 27/47/100k i olika kombinationer, jag har två switchar för det.
Jag har nog fått en favorit i 8 Ohm och 100k, upplever att det "köttar till det" mer i midden jämfört med 4 Ohm och 100k.
Kan bero på att högtalarlådan ligger på 8 Ohms utgången och samverkar mer med förstärkaren.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


04 Nov 2018, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Efter att ha "rensat upp" i de provisoriskt ditsatta komponenterna så lät det plötsligt
för mycket i hög mid och topp igen. Troligen en massa strökapacitanser hit och dit som försvann 8)
Så jag lödde dit 470p serie 220k efter 2:a steget, och nu låter det rätt fett men tydligt ändå :)

Har fått idén att koppla en linjär 1M pot i serie med 220k för att kunna justera hur mycket topp som skall dämpas där.
Ska testa olika värden på kondingen också.
Blir nog i helgen :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


09 Nov 2018, 08:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Ska testa olika värden på kondingen också.
Blir nog i helgen :)

Hela grejen med värdet på kondingen och att använda 220k var för att trycka centerfrekvensen neråt i frekvens utan att rulla av för mycket diskant. Filtret blir således som i bild ett från vänster till höger. Tanken var att dämpa den slamriga högmidpeaken från gitarrmicken i förstärkaren något( se bild två) för att då få det slutliga resultatet som i bild 3 där du ser att högmiddpeaken blir något dämpad. https://drive.google.com/open?id=1gAes7 ... Eri1Q9wkuv. Det går även att dämpa högmidden genom att sätta lägre ingångsresistans på hela stärkaren eller att rulla av på tonkontrollen på gitarren. Detta jag gjort här blir dock mer kanalspecifikt och högmidden fungerar betydligt bättre på mer crunchiga ljud där man i stället vill ha mer av den därav.

_________________
Johan Hansson


09 Nov 2018, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Tubis wrote:
Axewall wrote:
Ska testa olika värden på kondingen också.
Blir nog i helgen :)

Hela grejen med värdet på kondingen och att använda 220k var för att trycka centerfrekvensen neråt i frekvens utan att rulla av för mycket diskant. Filtret blir således som i bild ett från vänster till höger. Tanken var att dämpa den slamriga högmidpeaken från gitarrmicken i förstärkaren något( se bild två) för att då få det slutliga resultatet som i bild 3 där du ser att högmiddpeaken blir något dämpad. https://drive.google.com/open?id=1gAes7 ... Eri1Q9wkuv. Det går även att dämpa högmidden genom att sätta lägre ingångsresistans på hela stärkaren eller att rulla av på tonkontrollen på gitarren. Detta jag gjort här blir dock mer kanalspecifikt och högmidden fungerar betydligt bättre på mer crunchiga ljud där man i stället vill ha mer av den därav.

Jäkligt intressant! Märks att du har bra mjukvara att simulera med, men det krävs bra huvud också :)
Att det ser ut som i bild 1 har jag lyckats få fram ungefärligt med manipulering av TSC i flera steg.
Förresten, jag använder din lösning på tystare ingångssteg också se'n nå't år, i.s.f. 1M och 68k. Funkar fint!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


09 Nov 2018, 22:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Tubis, driver du tonstacken från katodföljaren som i originalet?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


09 Nov 2018, 22:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Tubis, driver du tonstacken från katodföljaren som i originalet?

Från den katodföljaren som sitter efter loopen svar ja. Såg ingen anledningen att bryta upp den pcb kopplingen. Katodföljaren i diststeget är även den intakt i denna. Man får dock bra ljud utan den.

_________________
Johan Hansson


09 Nov 2018, 22:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Att det ser ut som i bild 1 har jag lyckats få fram ungefärligt med manipulering av TSC i flera steg.

Beror lite på hur man skalar rutningen hur grafen ser ut och om det inte blir exakt samma. Man skaffar sig en favorit med rätt "flow" i rutningen som man blir familjär vid.

_________________
Johan Hansson


09 Nov 2018, 22:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Tubis wrote:
Axewall wrote:
Tubis, driver du tonstacken från katodföljaren som i originalet?

Från den katodföljaren som sitter efter loopen svar ja. Såg ingen anledningen att bryta upp den pcb kopplingen. Katodföljaren i diststeget är även den intakt i denna. Man får dock bra ljud utan den.

Men du kör helt avkopplad katod i den i diststeget då?

Ampbooks menar i sin genomgång av SLO:s preamp att 5:e steget, alltså det som driver tonstacken,
har såpass högt headroom att 4:e steget är sista steget i preampen som distar avsiktligt.
https://www.ampbooks.com/mobile/classic-circuits/soldano-slo-preamp-5/
Vilket makes sense, dumt om loopens recoverysteg distar om man gainar på.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


10 Nov 2018, 14:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Axewall wrote:
Men du kör helt avkopplad katod i den i diststeget då?

Ampbooks menar i sin genomgång av SLO:s preamp att 5:e steget, alltså det som driver tonstacken,
har såpass högt headroom att 4:e steget är sista steget i preampen som distar avsiktligt.
https://www.ampbooks.com/mobile/classic-circuits/soldano-slo-preamp-5/
Vilket makes sense, dumt om loopens recoverysteg distar om man gainar på.

Gainsteget och efterföljande katodföljare som driver tonstacken är alltså inget annat än recoverysteget från loopen. Det har inget med distkresten att göra. Signalen är nedtagen till line level i loop send och recoverysteget har högt headroom och opimerad symetri för fullt sving och har inte avkopplad katod vilket gör att den går rent. Givetvis inte hifi dock om man tror det.
När det kommer till diststegen har jag i denna valt att köra gasa-bromsa gasa-bromsa teknik dvs att ta ner signalen mycket för att sedan gasa på med avkopplad katod vilket väl skall ge lite mer fjong även om det säkert är subtilt och placebo...

_________________
Johan Hansson


10 Nov 2018, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Fan, jag måste säga att jag tycker det låter bra nu!

Bra dynamik i disten, renar upp fint när man spelar lätt och plockar,
och så dänger man på med riffen och det distar på för fullt. Kul!

I den här stärkaren så har OD-tonstackarna en switchbar sänkning av lågmidd
för att göra mer "plats" för sång i en bandsituation, ganska stor sänkning är det.
Jag har moddat tonstacken på OD 1 så att den i läget med sänkt lågmidd har
likadan karaktär som om det satt 47k sloperesistor där, som på t.ex. SLO.
Det ger inte lika stor sänkning av lågmidd som original men klart märkbart.
Väldigt användbart på båda OD!

På OD så backar jag Treble och Mid en aning, typ kl 11 ungefär, Bass är kl 10.
Att jag backat Bass så pass är för att det är vanlig log pot där och inte log C (äldre Marshall),
så att det blir närmare som en log C kl 12.
Crunch tonstack är Treble och Mid kl 12 och Bass kl 10.
Jag gillar inte för mycket bas :wink:

Lådan jag kör på är en H&K 4x12 från c:a 1995 och den har nu Celestion Blackbacks G12M-25 55Hz från 1976.
De har lite mer uttalad högmidd än de från tidigare 70-tal och även mer i basen,
så lådan låter ganska stort. Tänker att det möjligen drar lite åt V30-hållet.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


10 Nov 2018, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Inspiration från Tubis JetCity-mod.
Lirade och pulade lite mer idag.

Har lite tyckt att låga registret varit "geggigt", låtit lite väl gammaldags.
Så jag bytte till 1uF i.s.f. 10uF på katoden på CF-drivern, och det blev mycket bättre!
Jag hade satt dit 10uF innan jag satt filtret 470pF/220k efter 2:a steget, och de grejorna harmonierade inte hundra tillsammans.

Tycker dock att det med 10uF gick att få ganska coola väldigt "vintage" brötiga sound på Crunch Green,
så det blir en switch med 1uF/10uF där.

Drar ner och fixar det innan jag delar kvällsfilm, blåbärspaj och en N'ice Chouffe Hivernale Winter med frugan :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


17 Nov 2018, 18:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.