View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:25



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Sound City Bass 150 
Author Message

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Sound City Bass 150
Hej.
Har kommit över chassiet till en maskin enligt rubriken. Funderar på om det är värt att lägga ner lite restaurationsarbete på den, dvs om den kan komma att bli avyttringsbar. Tyvärr är det bara chassiet, ingen låda. Jag har inte rör hemma för att fullbestycka, men med två slutrör i får man i alla fall igenom signal och spänningarna är OK. Tacksam för några kommentarer!


14 Nov 2018, 19:17
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sound City Bass 150
Skulle tyvärr inte tro att det är värt att lägga mödan. Jag hade nog plockat transformatorer för kanske nytt bygge med strömslukande rör. Antar den drivs med KT88or eller 6550?


14 Nov 2018, 22:32
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sound City Bass 150
Jepp... 4x KT88 och strömslukare är väl bara förnamnet.Tack för kommentaren!


14 Nov 2018, 22:51
Profile WWW

Joined: 26 May 2006, 01:33
Posts: 10
Post Re: Sound City Bass 150
Jag gillar brittiska basstärkare i den klassen så för mig känns det lite synd om den blir slaktad. Allt beror ju givetvis på vilka pengar du lagt på den hittills, men med en hyfsad låda borde du nog kunna få en god slant för den ändå. Sound City har ju ett ganska gott rykte och 150W-topparna är inte så vanliga.


18 Nov 2018, 23:52
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sound City Bass 150
Hmmm...

Det kanske är bäst att ta det lite lugnt. Det blir nog så att jag skaffar rör och går igenom i detalj hur den funkar signal- och effektmässigt framöver. Tack för synpunkter.


19 Nov 2018, 11:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Sound City Bass 150
speed wrote:
Skulle tyvärr inte tro att det är värt att lägga mödan. Jag hade nog plockat transformatorer för kanske nytt bygge med strömslukande rör. Antar den drivs med KT88or eller 6550?


Kan väl säga att för mig låter det som en underlig logik att slakta en märkesstärkare (visserligen utan cab) och bygga något nytt No-name, som inte kommer att ha samma marknadsvärde. Även om No-name-stärkaren är skitbra.

_________________
/Lennart


19 Nov 2018, 11:43
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Sound City Bass 150
Custom Sam wrote:
Kan väl säga att för mig låter det som en underlig logik att slakta en märkesstärkare (visserligen utan cab) och bygga något nytt No-name, som inte kommer att ha samma marknadsvärde. Även om No-name-stärkaren är skitbra.


Logiken i det hela är att jag vet då ingen människa som skulle köpa en denna utan cab. Därmed menar jag att det kanske inte går att kränga för OK pris så enkelt.

Att slakta den på delar och bygga eget är ju ej rekommenderat för andrahandsvärdet...
Jag menar att det skulle vara skitdyrt att köpa dessa delar nytt. Jag tolkar det som att du inte gett 3000 kr för den vilket endast trafona skulle kosta att köpa. Då kan man ju istället använda dessa för eget projekt som man inte tänkt avyttra.


19 Nov 2018, 21:02
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sound City Bass 150
Hehe... jag har inte "betalt", inte med pengar, utan kommit över som ersättning för nedlagt arbete på andra saker. Så den behöver inte hämta in nåt för min del. Tanken var ju om det vore en apparat som kunde vara/bli intressant som fungerande enhet för nån annan (mot pengar...) - då skulle jag kanske offra att bestycka den och trimma in den etc. Om detta scenario är osannolikt, har ju ändå komponenterna (transformatorerna) ett rätt högt värde för en hemmabyggare, så kan det ju i slutänden bli nåt helt annat än det en gång varit och att "kasta" är inte ett alternativ, såklart.


19 Nov 2018, 21:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Sound City Bass 150
Synd att slakta tycker även jag. Däremot kan man ju lätt bygga om den i befintligt chassi om man vill.
Att ordna ett nytt kabinett är inte så svårt heller, en klassisk brittisk modell.
Det bör gå bra att köra den med EL34:or också, om man inte vill kosta på KT88:or.

Image

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


19 Nov 2018, 23:15
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Sound City Bass 150
lampuradio wrote:
Hehe... jag har inte "betalt", inte med pengar, utan kommit över som ersättning för nedlagt arbete på andra saker. Så den behöver inte hämta in nåt för min del. Tanken var ju om det vore en apparat som kunde vara/bli intressant som fungerande enhet för nån annan (mot pengar...) - då skulle jag kanske offra att bestycka den och trimma in den etc. Om detta scenario är osannolikt, har ju ändå komponenterna (transformatorerna) ett rätt högt värde för en hemmabyggare, så kan det ju i slutänden bli nåt helt annat än det en gång varit och att "kasta" är inte ett alternativ, såklart.


Tror nog att du kan få en fin slant för den om du iordningställer till original.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


20 Nov 2018, 19:39
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Sound City Bass 150
Tur man har en hel lång vinter framför sig att fundera över saken...
Jag måste säga att man får bra feedback på frågor här och det är skönt att det kan komma olika åsikter utan att det uppstår fåniga kommentarer. Gillas!


20 Nov 2018, 19:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.