View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:00



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd. 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
För att komma runt jordloopar när man kör stereo finns en idè om att bryta jorden till nätet med två likriktardioder, typ 1000 volt, 10A i var sin riktning parallellt med ett motstånd på 1 Khom. Tanken är att dioderna ska leda om något händer.
Men, vad anser ni? Känns som ett motstånd på 1Khom kan få strömmen att ta en oönskad väg, dvs genom gitarren? Risk för att dioderna inte fungerar?
Jag kan tillägga att signaljorden är flyttad på aktuella förstärkare så nära ingången jag kan komma och skyddsjorden är kvar närmast nätsladdsingången. Bättre ur brumsynpunkt men inte bra nog IMO. Båda förstärkarna är tysta var för sig.

_________________
bneostman@live.se


25 Nov 2018, 23:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
Lyft signaljorden, enklast på någon sladd i kedjan.
Jag skulle inte experimentera med skyddsjorden.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Nov 2018, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
trälhavsvägen wrote:
För att komma runt jordloopar när man kör stereo finns en idè om att bryta jorden till nätet med två likriktardioder, typ 1000 volt, 10A i var sin riktning parallellt med ett motstånd på 1 Khom. Tanken är att dioderna ska leda om något händer.
Men, vad anser ni? Känns som ett motstånd på 1Khom kan få strömmen att ta en oönskad väg, dvs genom gitarren? Risk för att dioderna inte fungerar?
Jag kan tillägga att signaljorden är flyttad på aktuella förstärkare så nära ingången jag kan komma och skyddsjorden är kvar närmast nätsladdsingången. Bättre ur brumsynpunkt men inte bra nog IMO. Båda förstärkarna är tysta var för sig.

Jag håller med om att bryta jorden är tveksamt. Om den skulle behövas pga överslag finns risken att
dioderna bränns av.

En alternativ metod är att skilja signaljorden från chassijorden, ett 100 ohms motstånd kan vara
allt man behöver ha emellan dessa två. Det mest problematiska är ellytar i burk, dessa får monteras
om med isolation om det skall bli perfekt. Annars kan det räcka att man låter första stegets signaljord
vara isolerad från chassijord, här påverkar brum mest.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Nov 2018, 11:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
peterh wrote:
Jag håller med om att bryta jorden är tveksamt. Om den skulle behövas pga överslag finns risken att
dioderna bränns av.

En alternativ metod är att skilja signaljorden från chassijorden, ett 100 ohms motstånd kan vara
allt man behöver ha emellan dessa två. Det mest problematiska är ellytar i burk, dessa får monteras
om med isolation om det skall bli perfekt. Annars kan det räcka att man låter första stegets signaljord
vara isolerad från chassijord, här påverkar brum mest.


Tycker jag har "lite för mycket jordbrum" i min Twin reverb -67. Finns det någon rekommenderad standardlösning att korrigera ett sådant brum?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Nov 2018, 19:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
Polytone wrote:
peterh wrote:
Jag håller med om att bryta jorden är tveksamt. Om den skulle behövas pga överslag finns risken att
dioderna bränns av.

En alternativ metod är att skilja signaljorden från chassijorden, ett 100 ohms motstånd kan vara
allt man behöver ha emellan dessa två. Det mest problematiska är ellytar i burk, dessa får monteras
om med isolation om det skall bli perfekt. Annars kan det räcka att man låter första stegets signaljord
vara isolerad från chassijord, här påverkar brum mest.


Tycker jag har "lite för mycket jordbrum" i min Twin reverb -67. Finns det någon rekommenderad standardlösning att korrigera ett sådant brum?


Brum i ett system med endast en "apparat" som är ansluten till elnätet, är troligen inte "jordbrum" i den meningen som tråden började med, dvs jordloop med åtföljande störningar. Sånt brum (signalbrum) är oftast beroende på kablar eller kontaktering från signalkällan som strular, eller så finns nån intern problematik i förstärkaren. Det första man bör göra, är att kontrollera hur det låter med öppen ingång (helst med en dummypropp med några tiotals kOhm mellan signal och jord) och utgå därifrån. Får man brum i en enstaka stärkare utan att nåt är anslutet till ingången måste man nog börja rota lite inuti. Brummar det bara med instrument anslutet är det troligen kablage etc man bör undersöka.


26 Nov 2018, 22:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
KOC rekommenderar 51/1W i serie med 10n/Kv disk konding, sitter som standard på hans stärkare ( av o på switch ) och funkar helt okay.
Krav är dock att det finns endast EN signaljord.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Nov 2018, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
Polytone wrote:

Tycker jag har "lite för mycket jordbrum" i min Twin reverb -67. Finns det någon rekommenderad standardlösning att korrigera ett sådant brum?


Att "lyfta" jord i ditt fall fungerar inte,pga att din stärkare har "huller om buller jordning" = stärkans signaljord är jordad på +10 olika ställen i chassit.
Jag har byggt on en Twin en gång så den fick EN signaljord och det var inget man gör i en handvändning, alla inputs och outputs måste isoleras från chassit plus dra om all jordning till komponenter som ska vara jordade o lägga den i "rätt" ordning.
Men resultatet blev väldigt bra :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Nov 2018, 17:21
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
Tack för dessa svar, nu är det löst!
Jag tyckte det kändes väldigt tveksamt med att fippla med skyddsjorden men ville kolla om ni tänkte som jag.
Var lite inne på att separera eller "höja" signaljorden själv, men var högst osäker på om det var en bra idé eller skulle fungera.
Nu har jag har ägnat dagen år att pilla med lite tonmodar och så detta. Hade inga keramiska HV kondingar alls hemma så jag testade med ett 100R motstånd på signaljorden och det blev hur bra som helst!
Kändes skönt att jag varit noga med jordningen i ett tidigare skede, signaljorden hade bara en punkt och det underlättade. OT och högtalarutgångarna sitter visserligen i en separat jord men jag räknade med att det skulle funka ändå, och det gjorde det.
Tack igen!

_________________
bneostman@live.se


28 Nov 2018, 19:21
Profile

Joined: 28 Jul 2017, 12:21
Posts: 27
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
Finns en liten box som gör detta alldeles ypperligt.

Lehle Split, hars Ground Lift och Phase Shift, allt du behöver.

Finns andra lösningar med stompboxar,om man nu vill ha det.

Använder den själv, kör två st Marshall JMP MKII med lådor....

Rekomenderas varmt, samt byggt som en pansarvagn.


22 Jan 2019, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Att "lyfta" jorden med dioder och motstånd.
Nu har jag iofs fått det att funka som det är, men den lådan verkar smart. Och säkert en bra lösning när man kanske inte med lätthet kan göra detta med motståndet på signaljorden. Avskild med trafo?

_________________
bneostman@live.se


23 Jan 2019, 22:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.