View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:24



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Brytare - kortslutning i hjärnan 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Brytare - kortslutning i hjärnan
Antagligen har jag fel på nån synaps eftersom det blir kortslutning i hjärnan varje gång jag försöker tänka ut hur en brytare fungerar.

- Tanken: Två ingångar som var för sig funkar normalt.
- Med brytaren (DPDT on-on) ska man kunna parallellkoppla dem.
- I parallella läget är man inkopplad i jack 1. Brytaren vippas så att signalen från jack 1 går till shuntstiftet som då har kontakt med signalstiftet på jack 2
- Vid normal separat användning vippar man tillbaks brytaren och då får shuntstiftet på jack 2 kontakt med jord.

Har jag då tänkt rätt här?

Attachment:
Switch_2.jpg
Switch_2.jpg [ 28.14 KiB | Viewed 4797 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Dec 2018, 00:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brytare - kortslutning i hjärnan
Jag kanske missförstod, men som det verkar skulle du behöva en On-0-On omkopplare, treläges med "mittnolla". Ingång 2 kopplas då till den "rörliga" kontakten och i mittläget är kanalerna separata och används var för sig. I ett ändläge kopplas ingång 2 till ingång 1, i det andra ändläget kopplas ingång 2 till jord.


08 Dec 2018, 14:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Brytare - kortslutning i hjärnan
lampuradio wrote:
Jag kanske missförstod, men som det verkar skulle du behöva en On-0-On omkopplare, treläges med "mittnolla". Ingång 2 kopplas då till den "rörliga" kontakten och i mittläget är kanalerna separata och används var för sig. I ett ändläge kopplas ingång 2 till ingång 1, i det andra ändläget kopplas ingång 2 till jord.


Hmm, ja kanske..?
Funktionen ska alltså i princip vara densamma som när man patchar kanalerna på en Fender eller gammal Marshall. Bara att man gör det med en brytare i stället.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Dec 2018, 15:26
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brytare - kortslutning i hjärnan
Lynxtrap wrote:
lampuradio wrote:
Jag kanske missförstod, men som det verkar skulle du behöva en On-0-On omkopplare, treläges med "mittnolla". Ingång 2 kopplas då till den "rörliga" kontakten och i mittläget är kanalerna separata och används var för sig. I ett ändläge kopplas ingång 2 till ingång 1, i det andra ändläget kopplas ingång 2 till jord.


Hmm, ja kanske..?
Funktionen ska alltså i princip vara densamma som när man patchar kanalerna på en Fender eller gammal Marshall. Bara att man gör det med en brytare i stället.


:) Jag har inte den detaljkunskapen om maskinerna i fråga... men om man i ett läge ska ha de bägge ingångarna aktiva individuellt (de kanske går till varsin preamp?), i ett annat läge parallellkopplade och i ett tredje ska ingången till kanal 2 jordas, så funkar det med metoden jag beskrev och man behöver en treläges "1-0-1" brytare (enpolig räcker).


10 Dec 2018, 15:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Brytare - kortslutning i hjärnan
lampuradio wrote:

:) Jag har inte den detaljkunskapen om maskinerna i fråga... men om man i ett läge ska ha de bägge ingångarna aktiva individuellt (de kanske går till varsin preamp?), i ett annat läge parallellkopplade och i ett tredje ska ingången till kanal 2 jordas, så funkar det med metoden jag beskrev och man behöver en treläges "1-0-1" brytare (enpolig räcker).


Ja fast en viss modifikation av beskrivningen. Med shuntstiftet jordat så blir ju ingångarna aktiva när man pluggar in en sladd. Så jag tycker ju att det endast borde behövas två lägen.
1: Vardera ingång fungerar helt normalt, alltså aktiveras när man pluggar in en sladd, och ledaren jordar via shuntstiftet när inget är inpluggat.
2: Bägge ingångarna parallellt när man pluggar in i övre ingången.

Ingångarna går till varsitt försteg jo, det handlar i praktiken om baspreampen som har en egen tråd, men jag lyfte ut denna intrikata fråga till en egen tråd. :lol:
Det kunde ju vara vilken maskin som helst med två kanaler som kan parallellkopplas.

Här har vi den typ av Fender/Marshall-ingångar som jag avsåg. Där pluggar man ju in t.ex i "Normal Hi", och drar en patchkabel från "Normal Lo" till "Bright Hi"

Image

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Dec 2018, 17:33
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brytare - kortslutning i hjärnan
Gah... nu fick jag en kortslutning...

Troligen har du tänkt rätt från början och jag missförstod nåt. :shock:


10 Dec 2018, 18:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Brytare - kortslutning i hjärnan
lampuradio wrote:
Gah... nu fick jag en kortslutning...

Troligen har du tänkt rätt från början och jag missförstod nåt. :shock:


:D Det är väl bara att beställa en brytare och koppla på för att se om det funkar.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Dec 2018, 23:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.