View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:36



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Har bara en pdf, så jag länkar till sidan där det finns bilder och scheman.
Min undran är vad C7 & C8 gör med ljudet - om det gör något? Enligt schemat ska det vara 100nf på båda, men i min sitter det 47nf.

C3 & C5 påverkar tonen, verkar skära eller lägga till bas beroende på värde. C6 är jag osäker på, den är idag 47nf även den, men schemat säger 100nf.

Den är ganska lätt att modda själv (har koll på att släcka ut e-kondningar o så) och kan vara ett kul projekt. Men jag vet inte riktigt vad som gör vad, så om någon kunnig kunde ta sig lite tid att bara förklara vad som påverkar vad så skulle jag bli väldigt glad och tacksam! :D

Alltså:
Vad händer om jag byter C7 & C8 till högre värde?
Vad gör C6 och vad händer om den byts till högre värde?
Vad gör C3 & C5, är det som jag tror att de reglerar bas eller jobbar de individuellt och skär olika saker?
Finns det något motstånd för ett fast cut-värde nånstans, i så fall var och vad byter jag till för att rulla av höga ishackefrekvenser, alternativ koppla till en pot i stället?

http://www.mikeryde.com/%5CDP_Amp%5CBMAC30_upgrade_to_DP_Spec.pdf

God jul alla bojjare! :D


21 Dec 2018, 18:22
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
C7 och C8 är fasvändarens signalkondingar. Större värde ger mer bas och mindre värde det motsatta. Om vi håller det ganska enkelt.

_________________
http://www.voodooaudio.se


21 Dec 2018, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Tack Nilo för att du tar dig tid! Du vet inte vad de andra är till?


22 Dec 2018, 09:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Tjena Christian!

Vad vill du åstadkomma? Labba lite eller har du idéer kring var du vill landa ljudmässigt?

C6 sitter och kopplar av fasvändaren. När man designar förstärkaren så ska den väljas utifrån hur lågt ner man vill att frekvensgången ska gå. Större värde = djupare i registret. 100nF är redan ett stort värde och tar i princip med alla frekvenser. En nackdel med stort värde här är att fasvändaren blir sämre på att återhämta sig från s.k. blocking distortion som kan uppkomma om man har för stor signal med för mkt basinformation in på fasvändaren. Jag skulle misstänka att det är av den anledningen man valt 47nF.

C3 och C5 är signalkondensatorer. C3 blockerar likspänning att påverka steget innan, C5 blockerar ev likspänning från att störa fasvändaren.
Enkelt uttryckt gäller även här att mindre värde på C3 eller C5 minskar mängden bas.
Dock bör man nog tänka på att ett för litet värde på C3 kommer att påverka hur volymkontrollen reagerar - risken är att den påverkar även ton, inte bara volym.

Cut brukar av tradition sitta i slutsteget på en Vox. Jag hittade inget schema på slutsteget i det du länkade till eller så läste jag inte tillräckligt noga. :)
Vad du skulle kunna prova är att löda in en liten konding (typ 100pF upp till kanske 1n) över volymkontrollens yttre anslutningar. Det kapar höga frekvenser.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


22 Dec 2018, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Stort tack! Det klargjorde en hel del! Just nu är den i princip bra (har fått hjälp tidigare av en duktig bojjenrörguru men vill inte terra mer med frågor, så jag sprider ut det nu i stället :D ) men jag skulle vilja få bort lite ishacka. Sen är det för en person med kontrollbehov alltid skönt att veta vad som är gjort och varför, även om man är nästan helt nöjd. Då vet jag även vad/hur jag kan ändra i framtiden om jag skulle vilja.

Stort tack! :D


22 Dec 2018, 11:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
C6 ska ju hålla gallret på den rörhalvan signalmässigt jord medans den får en DC förspänning från 1M resistorn. Man tar väl till här för att verkligen precis allt som signalen kan tänkas innehålla går till jord. Finns nog ingen anledning att labba med den kondingen.

C5 är ju till för att inte dra ner DC förspänningen på gallret med poten. Tar man bort den så ändras ju denna förspänning och det varierande med vrid på poten. Inte bra.

Alla kondingar är så stora så all gitarrbotten släpps igenom och deras funktion blir då enbart att blocka DC.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2018, 11:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Bra förklarat!

Lite mer läsning:
http://www.valvewizard.co.uk/acltp.html

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


22 Dec 2018, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Ok, det börjar klarna, tack alla!

Då förstår jag vad som är gjort och varför, och det var ju så som var tanken med modden från början. Inte för att jag misstrodde den som gjorde det, men jag visste inte varför man ändrade vart osv. Den ska vara omgjord som en gammal hederlig AC30 är uppbyggd på normalkanalen. Då ska det sitta 47nf kondningar på alla nämnda ställen. Idag sitter det 33nf på C3 och C5 då ljudet blev lite tajtare. Men jag har inte bestämt mig hundra än. Har testat med 47nf även där - ryska pio. Ljudet blev liiite påverkat. Lite mer diffust i lägre mellanregistret, men tonerna fick mer bloom. Det lät mer vintage över det om man ska försöka sig på en förklaring.

Det jag borde göra är väl att byta ut alla elektrolyter mot nya fräscha, den börjar ju få några år på nacken. Det skrivs i den länkade artikeln om att byta till "bättre ljudande kolmassemotstånd". Gör ev även det även om jag är skeptisk. Men om jag får tag i några så är det ju lätt gjort att göra samtidigt. Det ger mojo om inte annat. :D

Sen byter jag kanske till pio-kondningar. Bara för att.

Man skriver även om att alla ceramiska diskar bara är att ta bort. Vad det skulle göra fattar jag inte, de sitter väl ändå där av en anledning?

Det som verkar vara vettigt att göra är ju att testa motstånd på volympoten. Borde gå att testa sig fram med alligatorklämmor. Om det funkar bra så kan man ju alltid sätta en switch när man hittat ett bra värde och kan då ha en bright och en normal, typ...

Återkommer med info när jag testat lite. Men om någon har andra förslag eller lösningar eller bara åsikter så är jag alltid intresserad av att höra. Jag kan inte så mycket teori, men tycker det är jättekul och har ett genuint intresse.


22 Dec 2018, 23:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Så länge man är försiktig ska det nog gå bra.

Tänk på att använda kondensatorer som är rätt specade för jobbet! Signalkondensatorerna bör klara minst 400V.
Om du ska byta elektrolyterna så se till att de nya är specade för samma spänning som den du byter ut.

Kolmassa har nackdelen att de brusar mer och har sämre toleranser. Jag hade låtit bli dem eller gått på sådana som är specade till 1W för mindre brus och mer tålighet.

När du skriver motstånd på volymen menar du egentligen kondensator va? ;)
För kondensatorer som shuntar signal mot jord gäller att ju större konding, desto längre ner i registret kommer signal ledas till jord. Och ja, kan såklart sättas på switch. (Finns en risk att det knäpper lite om den om du växlar under gång.)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


23 Dec 2018, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Tom-Andrew wrote:
När du skriver motstånd på volymen menar du egentligen kondensator va? ;)
För kondensatorer som shuntar signal mot jord gäller att ju större konding, desto längre ner i registret kommer signal ledas till jord. Och ja, kan såklart sättas på switch. (Finns en risk att det knäpper lite om den om du växlar under gång.)


Menade såklart kondning, ha ha.
Tack för tips och hjälp!


23 Dec 2018, 09:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Shoegazers Anonymous wrote:
Har bara en pdf, så jag länkar till sidan där det finns bilder och scheman.
Min undran är vad C7 & C8 gör med ljudet - om det gör något? Enligt schemat ska det vara 100nf på båda, men i min sitter det 47nf.

C3 & C5 påverkar tonen, verkar skära eller lägga till bas beroende på värde. C6 är jag osäker på, den är idag 47nf även den, men schemat säger 100nf.

Den är ganska lätt att modda själv (har koll på att släcka ut e-kondningar o så) och kan vara ett kul projekt. Men jag vet inte riktigt vad som gör vad, så om någon kunnig kunde ta sig lite tid att bara förklara vad som påverkar vad så skulle jag bli väldigt glad och tacksam! :D

Alltså:
Vad händer om jag byter C7 & C8 till högre värde?
Vad gör C6 och vad händer om den byts till högre värde?
Vad gör C3 & C5, är det som jag tror att de reglerar bas eller jobbar de individuellt och skär olika saker?
Finns det något motstånd för ett fast cut-värde nånstans, i så fall var och vad byter jag till för att rulla av höga ishackefrekvenser, alternativ koppla till en pot i stället?

http://www.mikeryde.com/%5CDP_Amp%5CBMAC30_upgrade_to_DP_Spec.pdf

God jul alla bojjare! :D


Fast jag har redan satt in en hi-cut konding i din stärkare,,,Minnet ? :wink:
Och räcker inte det värdet så är det bara att öka det tills du blir nöjd.
Jag satt kondingen på kortert, men du kan löda dit kondinga direkt mellan pinne 1 o 6, då slipper du oroa dig att löda sönder kortet .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Dec 2018, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Jo, minnet är inte alltid det bästa Ove. :D
Det nog det värdet som jag måste finslipa. Minns du vart du satte den kondningen?


24 Dec 2018, 14:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Shoegazers Anonymous wrote:
Jo, minnet är inte alltid det bästa Ove. :D
Det nog det värdet som jag måste finslipa. Minns du vart du satte den kondningen?


Om du nu inte tagit bort den kondingen under tiden du bytt C7-C8 ?
on den är kvar är det bara att löda på 100P i taget direkt mellan pinne 1 o 6, då blir nya kondingen parallellt med tidigare .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Dec 2018, 14:59
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
C7 & C8 har jag inte rört, det enda jag lattjat med är C3, C5 & C6.
Men pinne 1 & 6? Är det pinnar på rör?


24 Dec 2018, 17:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Shoegazers Anonymous wrote:
C7 & C8 har jag inte rört, det enda jag lattjat med är C3, C5 & C6.
Men pinne 1 & 6? Är det pinnar på rör?

Pinne 1 och 6 avser V2, dvs fasvändarröret.

Om man kollar layouten i materialet du länkar till så ser man att C7 & C8 är sammankopplade med två st 100k-motstånd som sedan är kopplade till pin 1 & 6 på V2.
Gissningsvis har förstärkarhelarn satt en liten konding mellan C7 & C8 på kortet. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


24 Dec 2018, 20:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Så här ser det ut irl. De två gula till vänster är C7 & C8:
https://flic.kr/p/23pv4rz

Så det är möjligt att det sitter ngt på det andra kortet som sitter under chassit där de röda sladdarna fästs.
Det som vore klart ”bäst” rent estetiskt vore ju att koppla bort standby-switchen och göra om den så att jag där kunde ha dagens komponenter och via switchen koppla ett annat värde. Använder aldrig stand-by ändå. Men det är kanske krångligare än det låter.


24 Dec 2018, 23:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Har jag fattat det rätt att en liten kondning kan lödas mellan R8 & R11:s nedre taggar där det även sitter varsin grå sladd tillsammans med motståndens ena ände? Dvs en kondning vågrätt mellan dessa två punkter? Ni får ursäkta mina beskrivningar, kan inte facktermerna. :oops:


25 Dec 2018, 23:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Ja. Eller mellan C7 & C8 precis där under rörsockeln. Set ut som att det är lättare att komma åt där?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


26 Dec 2018, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Det är nog lättare. Spelar det någon roll om jag sätter den på den sidan där röda sladdarna, motstånden och kondningarna sitter ihop på samma pinne för C7 & C8, eller bör den sitta mot rörsockeln där bara kondningarnas ben sitter fast? Den kondningen bör tåla 400v oxå, eller är det inte lika viktigt där? Måste kolla vad jag har i lådorna.
En sista fråga, lättast skulle vara att sätta den mellan R8 & R11 där dessa endast sitter fast i taggen utan sladd, skulle det funka? Så jag vet vilka alternativ jag har.

Får jag till ett fast cut-värde så blir det topp! Gillar allt annat med den stärken även om det inte låter så, behöver bara få bort lite elaka höga trumhinnespräcksfrekvenser. :D


26 Dec 2018, 00:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Kondensatorn ska sitta mellan C7 & C8, antingen på den sidan under sockeln eller där röda sladdar och 220k möter dem, då blir det rätt funktion.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


26 Dec 2018, 09:55
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Stort tack! Då blir det en vända till repan i veckan och testa. Jag är evigt tacksam för hjälpen. :D


26 Dec 2018, 14:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Nu har jag tillverkat en sån här:
https://flic.kr/p/2dPL5R4
https://flic.kr/p/2dKejws
Löder fast sladdarna mellan C7 & C8 och får då en cut-kontroll. Hoppas jag... :wink:
Den kan jag sen välja vart den ska sitta, under chassit ned mot högtalaren är en lösning, eller i chassit på lämpligt ställe.
En 220k pot och en .0047 630v kondning.

Ska dit efter jobbet och prova. Såg även att det med lätthet gick att borra ett hål för en av/på-switch och med lite lätt lödarbete så kan man via switch välja att få den till en Trainwreck 3 master. Men det får vänta.


27 Dec 2018, 14:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Smutt! Se bara till att sladdarna inte kan skadas så att du får spänningar utanför chassit.
Löd in den vid de röda sladdarna så slipper du DC:n vid anodmotstånden på fasvändaren.
Hoppas det blir bra!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


27 Dec 2018, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Så här blev det. Tog med alligatorklämmor o lite såna prylar, testade först en kondning på .00057uf 630v. Lät kanon! Tog udden av ishackan men med bibehållen klarhet och treble. Sen testade jag cut-kontrollen. Funkade klockrent det oxå, men så fort den var där så var jag och rattade. Sen blir det ju så att ju mer jag skar av, ju mer fick jag vrida på för att uppnå samma volym. Men då blev inte ljudet så kul, så då fick jag ratta igen, osv...

Pga av min alldeles utomordentliga självkännedom så valde jag att helt enkelt löda in kondningen på rätt ställe då för många möjligheter gör mig knäpp. Det var ju lite hela grejen med den här stärken från början - 1 volymratt, inget mer och det ska låta bra där. Nu är jag där! :D

Kopplade in pedalbordet och kunde öppna upp tonkontrollen på mina dirt-pedaler - som har varit maxade åt det mörka hållet. Nu lät även dom bättre.

Helnöjd! Stort tack till alla som hjälpt till. :D


27 Dec 2018, 21:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Yay! Gött att det blev bra!

0.00057 låter som ett udda värde? 470pF eller 560pF är mer standard.
Jag är lite nyfiken eftersom allt snack om Vox fått mig sugen på att bygga nåt i den skolan... :lol:

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


27 Dec 2018, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
560pf var det. Helt rätt!

Kommer ihåg att du var sugen på att bygga en AC30 för ett tag sen, trodde du redan gjort det. Kul projekt!


27 Dec 2018, 23:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Shoegazers Anonymous wrote:
560pf var det. Helt rätt!

Kommer ihåg att du var sugen på att bygga en AC30 för ett tag sen, trodde du redan gjort det. Kul projekt!

Alltid sugen på nya projekt, men har för lite tid... Måste få klart ett par andra grejer först - har ett gammalt 2,5-kanalsprojekt på bänken nu, samt en gitarr som ska byggas, sen ska en annan stärkare få kanalväxling samt att jag redan planerat en ”Fender” i rackformat och lite preamps i halvrack... men sen så... ;)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


28 Dec 2018, 15:53
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vad gör C7 & C8 i detta schema, bland annat?
Ha ha, ja ta det lugnt! :lol:


28 Dec 2018, 20:05
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.