View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:19



Reply to topic  [ 1 post ] 
Småsaker man inte alltid tänker på... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Småsaker man inte alltid tänker på...
Så här nära Jul verkar det som om alla Rörbojare är ute och köper Julklappar, friden sänker sig verkligen över forumet.

En liten reflexion jag gjort efter att ha bytt ut lite kablage i min stärkarstyrning är att det som från början är en mindre moddning till slut blivit något helt annat. Och därmed har de saker man monterade först inte längre rätt dimensioner...

En gång i forntiden, närmare bestämt bortåt 10 år sedan fick jag för mig att bygga om min redan moddade Fender Dual Showman ytterligare. Under ett par års tid terroriserade jag forumet, och fick fantastisk hjälp som vanligt av många trevliga rörbojare. Slutresultatet blev minst lika bra som jag drömde om!

En del i det hela är bortåt 23 optokopplare i förstärkaren, som styrs från pedalbordet via en vanlig 9-tråds serieportkabel. Optosarna har betett sig lite konstigt ibland, men inget som har stört mig jättemycket.

För ca ett år sedan kom jag fram till att den gamla 9-volts PSUn i pedalbordet troligen var för liten, och bytte från 400mA till 1 A. Det märktes skillnad, klarare ljud etc och klarare ljus i LED på pedalbordet...

För några månader sedan återupptog jag en diskussion med en kompis kompis som vi hade i mitten på 1980-talet... Det var kring detta med ombyggnad av våra likadana Dual Showmans.

Jag skickade nu schema på de förändringar jag gjort till honom, och eftersom han av professionen är elektronikkonstruktör ställde han ganska snart frågan vilken typ av kabel jag hade för att styra optosarna. Han menade att jorden för alltihop i en serieportskabel med stor säkerhet var alldeles underdimensionerad.

Sagt och gjort, jag lödde ihop en seriekabel med 9x0,75 m2 ledare, dvs mycket grövre än tidigare.

Jag fick ställa om en massa pottar helt plötsligt då ljudet blev tydligt annorlunda, ljudet blev klarare, mer kräm så jag fick dra ner gain etc. det har tagit någon vecka innan jag hittat tillbaka till ungefär det ljudet jag hade förut, med skillnaden att det är klarare och mer direkt så att säga, en klar förbättring.

Vad man kan lära sig av denna sedelärande historia är att det som dög från början efter typ 14 moddar kanske inte funkar längre, och den förändringen kommer gradvis...

God Jul och Gott Nytt År!

_________________
/Lennart


21 Dec 2018, 23:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.