View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:28



Reply to topic  [ 9 posts ] 
När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Ja, förutom när de visar helt fel värden på "ESR"-mätaren, som visar kapacitans, och uppmätt i krets släpper igenom likström...

Håller på med en gammal Eminent 1T som jag tagit tag i för tredje gången nu, och hoppas förstås på tredje gången gillt.

Har börjat med att mäta upp delarna i det gamla slutsteget, kretskortet löst urplockat.

Mäter kondingarna, en är helt slut och t.o.m sprucken. Men övriga ligger lite högt på kapacitansen, typ 25%--30% över. det är olika plastkondingar, t.ex fyrkantiga gröna, fina avlånga m.m. Även sådana här https://picclick.de/22nF-400V-KT1803-Roederstein-Kondensatoren-ca50-202183312091.html

EDIT: Har sedan jag skrev detta lött loss några, och de mäter annorlunda lösa från kretsen. ca 10% upp. (vet att inte alla mätare kan mäta i krets, dock har det sagts att den mätaren jag har klarar det)

Testar mätaren på några nya kondingar, ligger bra på värdena.

Vad kan man förvänta sig av 45 år gamla plastkondingar som suttit i förstärkare som inte har använts på länge?

Ska jag ta och göra som jag brukar, byta i stort sett allt? Eller är det något att spara på? Det är ett visst jobb att ta isär en sådan stärkare...

Det som också inställer sig är frågan vad gäller NOS, då jag av en kollega fått diverse elektronikkomponenter som en släkting lämnat efter sig. Det är bl.a RIFA audiokondingar förstår jag efter lite googlande. Kan man förvänta sig att kunna installera sådana och att de funkar, efter mätning förstås?

Tacksam för svar.

_________________
/Lennart


29 Dec 2018, 21:55
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Min personliga uppfattning, är att en konding är användbar så länge den är DC-tät och har en kapacitans som passar dess plats i schemat.

För att förtydliga lite kan man säga, att åldrande i nästan alla fall slår mot tätheten - kondingar kan börja läcka DC. Ofta hände detta med pappersisolerade vaxindränkta saker, som efterhand tog in fukt. De flesta plast- och keramisolerade kondingar tar inte upp fukt och att de spontant börjar läcka DC är inte så vanligt. Om de utsätts för överspänningar kan de dock såklart fara illa, men det gäller ju hela tiden för alla komponenter. Överslag och rökutveckling brukar till slut kunna uppstå i vissa fall....

Funktionen i övrigt i en konding är inte så värst påverkad av åldern. De börjar inte "låta illa" av sig själva; de flesta fall där missljud kan kopplas till kondingar är att de läcker DC och rubbar arbetspunkten i nåt rör, eller att det blivit dålig invärtes kontakt eller nåt sånt. Dvs, det är inte åldern i sig som gör nåt med ljudet, utan att det uppstått ett fel i kondingen (kanske pga ålder iofs).

Olika isolering (dielektrikum) har olika egenskaper från början (plast, keram, glimmer etc), men det är inte ett erkänt fenomen att materialen i sig själva försämras och påverkar ljudet. Möjligen med undantag för papper (fuktupptagning) och ellyter (DC-läckage och genombrott i det isolerande oxidskiktet). Vissa papperskondingar är dock mycket bra även efter lång tid, om de varit ordentligt kapslade. Innan ellyterna blev billiga och pålitliga nog hade man papperskondingar i nätdelens filter, ofta runt 8-10 mikroF. Man kan hitta rätt gamla sådana med fina värden - men det är stora pjäser.

Om jag vore tveksam om en konding skulle jag mäta DC-tåligeheten och kapacitansen och använda den om den är OK. Att värdet avviker från märkvärdet är inte märkvärdigt; +/ - 10% är ju en vanlig tolerans och det är större avvikelse än så på många.


30 Dec 2018, 12:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Gamla (Nya) komponenter kan ofta ha en nedsatt lödbarhet, så man kan behöva förbättra förtenningen på dem.
Jag skulle inte tveka att använda klassiska RIFA kondingar.

Vad gäller befintliga komponenter så är det väl inte bara kondingar som kan ha farit illa av värme och
tid. Även motstånd kan drifta, och lödningar kan utveckla sprickor, speciellt vid heta områden runt rörhållare etc.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


30 Dec 2018, 12:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Tack båda för informationen!

Då får jag hitta på något sätt att mäta DC även med kretskortet utplockat. Kan det räcka med 12 V? Har ett bilbatteri i garaget som skulle funka. Finns förstås någon överbliven PSU som kan vara något högre spänning på...

Märkspänningen är mellan 100V och 630V på kondingarna.

Koppla multimetern i serie med kondingen mellan plus och minus?

Viss försiktighet kanske ska iakttas....

_________________
/Lennart


30 Dec 2018, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Custom Sam wrote:
Tack båda för informationen!

Då får jag hitta på något sätt att mäta DC även med kretskortet utplockat. Kan det räcka med 12 V? Har ett bilbatteri i garaget som skulle funka. Finns förstås någon överbliven PSU som kan vara något högre spänning på...

Märkspänningen är mellan 100V och 630V på kondingarna.

Koppla multimetern i serie med kondingen mellan plus och minus?

Viss försiktighet kanske ska iakttas....

Du menar att trycka på DC och se om de läcker ?

Är du tveksam, så byt dem i stället. Att ta bort dem genom att klippa dem och sedan med suga bort resterna
är snällare mot gamla kretskort än att försöka demontera komponenterna i återanvändbart skick.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


30 Dec 2018, 13:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
peterh wrote:
Du menar att trycka på DC och se om de läcker ?

Är du tveksam, så byt dem i stället. Att ta bort dem genom att klippa dem och sedan med suga bort resterna
är snällare mot gamla kretskort än att försöka demontera komponenterna i återanvändbart skick.


Ja, det är min tanke, skulle räcka att lyfta ena benet.

Kortet upplever jag som väldigt gediget, jag tar en funderare på detta. Tror jag byter de flesta, men vissa är lite speciella och kanske kan vara kvar.

Tack för synpunkterna!

_________________
/Lennart


30 Dec 2018, 15:55
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Jag skulle inte börja löda loss och kontrollmäta utan misstanke om fel. Det är mycket jobb och ska det bli rätt, måste man nästan jobba med en mätare för läckage i kondingar. Vanliga multimeters har så olika ingångsimpedans/-resistans så resultatet kan vara OK med en mätare och fel med en annan. Dessutom bör man nog mäta med en spänning som är i närheten av märkspänningen om man ska köra på det viset.

Det som kan vara enklast är att mäta DC på punkter där det är viktigt att man har rätt DC-nivå. Styrgaller är en typisk sådan punkt. En konding som läcker så att spänningen i mätpunkten är "fel" måste bytas. Här måste man använda mätinstrument med högt inre motstånd så att man inte lastar ner mätpunkten, för då ser det OK ut just när man mäter, men kan vara helt fel när man inte mäter. Instrumentets datablad bör kunna ge besked; en ingångsresistans på allra minst 1 MOhm bör man ha, helst uppår 10 (typ en gammal rörvoltmeter eller liknande). Har man tillgång till ett oscilloskop med DC-förstärkare kan man mäta med ett sånt; med proberna brukar det kunna bli en bra hög ingångsresistans.


30 Dec 2018, 17:54
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Att bara lägga på DC på en konding för att se om den läcker räcker inte. Jag har sett massor av läckande kondingar som inte visar något läckage alls utanför kretsen, men som läckt kopiöst när dom körts i kretsen. En MusicMan hade ett rekordläckage på gallren in mot slutrören..167V DC (!) - men först när den blev varm!

Utan värme var dom helt OK. Övriga signalkondingar betedde sej likadant, f ö .

En Eminent jag hade hade också totalt slut signalkondingar under drift. Klassiskt för gamla Dynacorder, i min bok.
Samma sak med en sån där japansk Fender-kopia-resväska (Shin Ei? Feng Shui?) - utanför kabinettet var den bara knepig och lät illa p g a DC-läckage=biasfel, men monterad i lådan blev läckaget helt whacko.

BYT sånt gammalt skit, möjligen med undantag av äkta mustards och Fenders blåa "ubåtar" som tycks överleva, likt Keith Richards.

Just for info.


30 Dec 2018, 18:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: När är plastkondingar egentligen slut??? Och NOS?
Tack för synpunkterna, det blir att jag byter ut kondingarna, då det är väldigt trångt att komma åt när väl kortet är monterat både för mätning och byte.

Om sannolikheten är stor att de läcker är det inte så mycket att spara på, tyvärr...

God Fortsättning!

_________________
/Lennart


01 Jan 2019, 18:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.