View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:53



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Never ending story, men nu så... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Never ending story, men nu så...
Jag hade skrivit en ganska lång story, men glömde att man ju blir utloggad efter ett tag.

Kort sammandrag då,

Eminent T1, för femtielfte gången från min sida;

Schema; https://drive.google.com/file/d/0B5ghOAEYIf2dX3ZLQWlTdU1GVEU/edit

På PCB 84001 finns slutsteget, som är det jag tänker återanvända tillsammans med strömförsörjningen.

Detta har jag tagit upp tidigare i urgamla trådar, och fått bra input på.

Jag har som tanke att behålla concertinan,men göra den något mer gitarranpassad. Även behålla ECC81 röret, det kommer att bli upp till fem gainsteg före så det behöver inte vara ngt distmonster här.

Tommy Folkessons kommentar på hans sajt: "Om man har gain i sin förstärkare så att det räcker och blir över, kan man faktiskt få ett renare, fastare och bättre ljud ur detta rör än 12AX7."

De värden jag tänker ändra, och som jag gärna tar emot kommentarer på är;

R405, Ersätta med 1MOhm masterpot
Sätta in gridstopper mellan denna pot och PIn på 470 kOhm
R407 3,3kOhm, tips från Jesper tidigare, mer karaktär
C403, 22 nF eller 2,2 nF

Anoden på föregående rörhalva, dvs "RÖ 400" är på 220kOhm, vilket låter ganska känsligt. Ta ner till 100 kOhm kanske?

Det ska inte bli något distmonster, men det är tänkt att kunna ha upp till fem gainsteg i förförstärkaren, med måttlig överstyrning i varje för en snygg kompression.

Synpunkter?

Tacksam för svar!

_________________
/Lennart


15 Jan 2019, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Never ending story, men nu så...
Intressant, du ska alltså göra en ny preamp till detta slutsteg?
Enda jag spontant lägger märke till är att motstånd på skärmgaller till respektive slutrör brukar rekommenderas, typ 1.5K-2.2K på några watt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jan 2019, 17:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Japp, det är tanken att infoga något trevligt före. Jag har hållit på till och från i bortåt tio år med detta projektet, skamligt...

Från en extremt urflippad design till det som är tänkt nu, ganska straight forward. En kanal med diverse in/urpluggbara gainsteg. Tre, fyra eller fem gainsteg. Effektloop.

Tonkontroller, James mellan steg fyra och fem. Steg tre och fyra urkopplingsbara.

Tanken är att göra detta steg för steg, testa och utvärdera mellan "releaserna". Japp, det kallas agilt arbetssätt idag... :wink:

En av sönerna som ska ha denna, han är duktig på ljud och vi tänker oss att prova oss fram på en del saker. Pedalvänlig är det tänkt, därav effektloop.

_________________
/Lennart


15 Jan 2019, 20:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Never ending story, men nu så...
Att välja värde på anodresistorn påverkar karaktären i steget. 220k ger en annan frekvensgång än 100k, lite generellt. Även förstärkningen påverkas, såklart.

Motstånd mot g2 på slutrör är lite av ett diskussionsämne, tycker jag. Vissa strålpentoder ("beam power tubes") som 807, 6L6 etc brukar förses med nåt litet seriemotstånd för att förhindra parasitisk oscillation (inom RF-området) och då handlar det om 50-150 Ohm. Om man går upp mot kOhm-området eller mer, så kommer motståndet att påverka rörets karakteristik i och med att skärmgallerspänningen kommer att flukturera märkbart pga signalen, speciellt på verkliga pentoder som EL34 etc, och det har viss (liten) inverkan på "ljudet". Lite osäker på om detta är nödvändigt på "riktiga pentoder". Om man måste ta ner spänningen på g2 är det seriemotstånd och filterkonding som gäller och det kan vara en gemensam anordning för båda rören.


15 Jan 2019, 20:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Fasvändaren ligger inom en feedback som är inställd efter hur mycket gain det är inom den loopen. Det är väl inte helt koscher att lägga en master inom denna loop. Även fasta ändringar av gainen som att sänka en anodresistor ändrar ju denna lopp men dock inte volymberoende. Jag hade satt master innan fasvändaren om du inte ändå hade tänkt dista fasvändaren. Ska du ha det hela rent så sätt den innan.

_________________
Johan Hansson


15 Jan 2019, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Never ending story, men nu så...
lampuradio wrote:
Motstånd mot g2 på slutrör är lite av ett diskussionsämne, tycker jag. Vissa strålpentoder ("beam power tubes") som 807, 6L6 etc brukar förses med nåt litet seriemotstånd för att förhindra parasitisk oscillation (inom RF-området) och då handlar det om 50-150 Ohm. Om man går upp mot kOhm-området eller mer, så kommer motståndet att påverka rörets karakteristik i och med att skärmgallerspänningen kommer att flukturera märkbart pga signalen, speciellt på verkliga pentoder som EL34 etc, och det har viss (liten) inverkan på "ljudet". Lite osäker på om detta är nödvändigt på "riktiga pentoder". Om man måste ta ner spänningen på g2 är det seriemotstånd och filterkonding som gäller och det kan vara en gemensam anordning för båda rören.


Min uppfattning är väl att motstånd på skärmgaller är något av en säkerhetsåtgärd, och som ser till att skärmgallerspänningen följer med anodspänningen ned vid belastning. Viktigast kanske i fall man tänker pressa slutsteget. Ett gemensamt motstånd i serie på B+ linjen finns ju redan, men det utgör inte ett skärmgallermotstånd.

Vissa skillnader kan märkas om man går upp högt i resistans. Kompression talar många om , "touch-sensitivity" tror jag Kevin O'Connor brukar predika om.
Själv har jag aldrig A/B-testat saken, utan ser nog dem mest som ett skydd för att förlänga rörens livstid.

Jag kanske tog i med värden, 1K ska väl nog funka på EL34 (även KO'C:s rekommendation). Marshall gamla upplägg var väl 470R, som många anser är för litet.
Allmänt tycker jag att man numera ser avsaknad av skärmgallermotstånd mest på små och(/eller) billiga förstärkare.

Kanske har jag fått hangup på detta, men jag kan liksom inte se ett rör utan skärmgallermotstånd :?

Hur som helst, blir intressant att följa detta projekt!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jan 2019, 22:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Tubis wrote:
Fasvändaren ligger inom en feedback som är inställd efter hur mycket gain det är inom den loopen. Det är väl inte helt koscher att lägga en master inom denna loop. Även fasta ändringar av gainen som att sänka en anodresistor ändrar ju denna lopp men dock inte volymberoende. Jag hade satt master innan fasvändaren om du inte ändå hade tänkt dista fasvändaren. Ska du ha det hela rent så sätt den innan.


Tack för input!

Gäller det även en concertina? Som jag förstått det så är det bara den sista rörhalvan som är den egentliga fasvändaren, och att steget före egentligen är edtt rent driversteg?

Som jag skrev tidigare har jag dragit denna förstärkaren i långbänk här på forumet, se t.ex denna om PI tidigare, http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f=24&t=100540&hilit=Eminent&sid=5023d94f967a766985a8b6776d48a27dmen då diskuterades att ha ett ECC83-rör som PI. Ingen jätteskillnad, men det är lika bra att stämma av med forumet om någon har ngn annan input.

Där nämner Jesper att en master "greppar" mellan de två rörhalvorna. Sedan om det är fel placering med en pott som ersätter R405 är en sådan sak som jag är osäker på, Eminentschemat är lite annorlunda att läsa än Fender...

Sedan kan man ju säga "sluta fundera, bygg!" :oops: :lol:

Tacksam för all input!

Edit: Nej, en master ska nog vara direkt till jord från punkten före PIn. R405 ska i så flal ersättas av ett motstånd på ca 1 MOhm, och en separat pott som sagt.

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 15 Jan 2019, 23:01, edited 1 time in total.



15 Jan 2019, 22:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Feedbacken går till första steget därav ingen master mellan enligt min åsikt. Sen tänk på att andra steget är inställt för 12at7 och ploppa INTE i något annat rör här. Det är inställt för MYCKET högre ström än ett 12ax7

_________________
Johan Hansson


15 Jan 2019, 22:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Custom Sam wrote:
R405 ska i så flal ersättas av ett motstånd på ca 1 MOhm, och en separat pott som sagt.

Du behöver inte ersätta denna resistor alls. Kopplingen är lyft så kretsen ser ett betydligt högre motstånd än 220k redan som det är.

_________________
Johan Hansson


15 Jan 2019, 23:04
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Never ending story, men nu så...
Lynxtrap wrote:
lampuradio wrote:
Motstånd mot g2 på slutrör är lite av ett diskussionsämne, tycker jag. Vissa strålpentoder ("beam power tubes") som 807, 6L6 etc brukar förses med nåt litet seriemotstånd för att förhindra parasitisk oscillation (inom RF-området) och då handlar det om 50-150 Ohm. Om man går upp mot kOhm-området eller mer, så kommer motståndet att påverka rörets karakteristik i och med att skärmgallerspänningen kommer att flukturera märkbart pga signalen, speciellt på verkliga pentoder som EL34 etc, och det har viss (liten) inverkan på "ljudet". Lite osäker på om detta är nödvändigt på "riktiga pentoder". Om man måste ta ner spänningen på g2 är det seriemotstånd och filterkonding som gäller och det kan vara en gemensam anordning för båda rören.


Min uppfattning är väl att motstånd på skärmgaller är något av en säkerhetsåtgärd, och som ser till att skärmgallerspänningen följer med anodspänningen ned vid belastning. Viktigast kanske i fall man tänker pressa slutsteget. Ett gemensamt motstånd i serie på B+ linjen finns ju redan, men det utgör inte ett skärmgallermotstånd.

Vissa skillnader kan märkas om man går upp högt i resistans. Kompression talar många om , "touch-sensitivity" tror jag Kevin O'Connor brukar predika om.
Själv har jag aldrig A/B-testat saken, utan ser nog dem mest som ett skydd för att förlänga rörens livstid.

Jag kanske tog i med värden, 1K ska väl nog funka på EL34 (även KO'C:s rekommendation). Marshall gamla upplägg var väl 470R, som många anser är för litet.
Allmänt tycker jag att man numera ser avsaknad av skärmgallermotstånd mest på små och(/eller) billiga förstärkare.

Kanske har jag fått hangup på detta, men jag kan liksom inte se ett rör utan skärmgallermotstånd :?

Hur som helst, blir intressant att följa detta projekt!


Måhända fel ställe att gå in på detta i detalj, men i rörhandböcker brukar alla diagram/arbetspunktsbeskrivningar etc för pentoder och beam power tubes (stråltetroder kallades de förr på svenska) förutsätta konstant skärmgallerspänning, dvs matning utan serieresistans. I speciella fall specades behovet, som jag nämnde ovan. En av finesserna med att skärmgallerspänningen inte följer med anodspänningen är ju att man får full anodström vid höga styrgallerspänningar (dvs när g1 är nära noll volt). Om skärmgallerspänningen sjunker, sjunker även anodströmmen, dvs man får inte ut max effekt ur steget. Jag menar nu det dynamiska förloppet under en period av signalen, inte genomsnittsström. Tittar man på äldre konstruktioner där man faktiskt vill ha ut max vad röret ska kunna ge, har man inte seriemotstånd till g2 (generellt, inte speciellt för gitarrstärkare), annat än för att hindra RF-svängningar. Men var och en ska följa sin tro, såklart.


15 Jan 2019, 23:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Never ending story, men nu så...
Det gäller väl att tänka på balansen där. En concertina har en gainfaktor som är strax under 1, och därför behöver den drivsteget innan. Krämar du på väldigt ur försteget så kan det väl vara vettigt med mastern före drivsteget för optimal signal från drivsteg till slutrör om du inte behöver overdrive ur drivsteget.

En LTPI med har en beaktansvärd gainfaktor, och då lär du få allt och kanske mer än du behöver till slutsteget, eller lagom med en (kanske bootstrap-) master före fasvändaren, om du inte vill överstyra fasvändaren som en del av ditt "förstegsljud".

Som jag ser det.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jan 2019, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Never ending story, men nu så...
lampuradio wrote:

Måhända fel ställe att gå in på detta i detalj, men i rörhandböcker brukar alla diagram/arbetspunktsbeskrivningar etc för pentoder och beam power tubes (stråltetroder kallades de förr på svenska) förutsätta konstant skärmgallerspänning, dvs matning utan serieresistans. I speciella fall specades behovet, som jag nämnde ovan. En av finesserna med att skärmgallerspänningen inte följer med anodspänningen är ju att man får full anodström vid höga styrgallerspänningar (dvs när g1 är nära noll volt). Om skärmgallerspänningen sjunker, sjunker även anodströmmen, dvs man får inte ut max effekt ur steget. Jag menar nu det dynamiska förloppet under en period av signalen, inte genomsnittsström. Tittar man på äldre konstruktioner där man faktiskt vill ha ut max vad röret ska kunna ge, har man inte seriemotstånd till g2 (generellt, inte speciellt för gitarrstärkare), annat än för att hindra RF-svängningar. Men var och en ska följa sin tro, såklart.


Nä vi ska väl inte grotta ner oss i denna detalj, men gissningsvis tänkte rörhandböckernas författare att rören skulle ligga på max typ där de går rent vid xx Watt och <1% THD, inte att folk skulle rocka skiten ur dem med distade gitarrer :wink:

Kollade på granntråden här, där har Marshall uppgraderat till hela 2.2K på skärmgaller i slutsteget 9006. Men det kan ju också vara så att detta kom till under en period när hållbara rör var bristvara.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jan 2019, 23:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Tubis wrote:
Feedbacken går till första steget därav ingen master mellan enligt min åsikt. Sen tänk på att andra steget är inställt för 12at7 och ploppa INTE i något annat rör här. Det är inställt för MYCKET högre ström än ett 12ax7


Tack för varningen Johan!

Vad gäller master får jag testa, och lämpligen då före drivern, det är nog så att det räcker...

_________________
/Lennart


15 Jan 2019, 23:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:
R405 ska i så flal ersättas av ett motstånd på ca 1 MOhm, och en separat pott som sagt.

Du behöver inte ersätta denna resistor alls. Kopplingen är lyft så kretsen ser ett betydligt högre motstånd än 220k redan som det är.


Ok, tack! ja, om det inte behövs så... :oops:

Har för mig att den tillkom i samband med de tidigare diskussionerna.

_________________
/Lennart


15 Jan 2019, 23:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Lynxtrap wrote:
lampuradio wrote:

Måhända fel ställe att gå in på detta i detalj, men i rörhandböcker brukar alla diagram/arbetspunktsbeskrivningar etc för pentoder och beam power tubes (stråltetroder kallades de förr på svenska) förutsätta konstant skärmgallerspänning, dvs matning utan serieresistans. I speciella fall specades behovet, som jag nämnde ovan. En av finesserna med att skärmgallerspänningen inte följer med anodspänningen är ju att man får full anodström vid höga styrgallerspänningar (dvs när g1 är nära noll volt). Om skärmgallerspänningen sjunker, sjunker även anodströmmen, dvs man får inte ut max effekt ur steget. Jag menar nu det dynamiska förloppet under en period av signalen, inte genomsnittsström. Tittar man på äldre konstruktioner där man faktiskt vill ha ut max vad röret ska kunna ge, har man inte seriemotstånd till g2 (generellt, inte speciellt för gitarrstärkare), annat än för att hindra RF-svängningar. Men var och en ska följa sin tro, såklart.


Nä vi ska väl inte grotta ner oss i denna detalj, men gissningsvis tänkte rörhandböckernas författare att rören skulle ligga på max typ där de går rent vid xx Watt och <1% THD, inte att folk skulle rocka skiten ur dem med distade gitarrer :wink:

Kollade på granntråden här, där har Marshall uppgraderat till hela 2.2K på skärmgaller i slutsteget 9006. Men det kan ju också vara så att detta kom till under en period när hållbara rör var bristvara.


Tack båda för input kring SGM, det hade jag faktiskt glömt!

En variant där man kör zenerdiod och ett litet motstånd på 100 Ohm i serie, hur ställer ni er till det? Ska ge ännu säkra skydd för röret, lite annat ljud dock. Rappare, om man nu vill ha det eller inte.

_________________
/Lennart


15 Jan 2019, 23:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Nån som är smart kanske kan förklara varför man verkar köra DC-strömmen från gainsteget genom utgångstrafon?

_________________
Johan Hansson


15 Jan 2019, 23:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Never ending story, men nu så...
Tubis wrote:
Nån som är smart kanske kan förklara varför man verkar köra DC-strömmen från gainsteget genom utgångstrafon?

Vet inte om vi menar samma sak, men som jag ser det kör man en kedja med SDM och anoder på PI och drivsteg som en linje från 2.2K R4 utan mer filtrering än den som sitter nere vid likriktaren.
En egen resistor med filter för PI borde vara det normala.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jan 2019, 00:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Lynxtrap wrote:
Tubis wrote:
Nån som är smart kanske kan förklara varför man verkar köra DC-strömmen från gainsteget genom utgångstrafon?

Vet inte om vi menar samma sak, men som jag ser det kör man en kedja med SDM och anoder på PI och drivsteg som en linje från 2.2K R4 utan mer filtrering än den som sitter nere vid likriktaren.
En egen resistor med filter för PI borde vara det normala.
Nä, jag menade att man använder feedbackresistorn från utgångstrafon som katodresistor aka rörets ström flyter via trafon till jord. Har detta någon fördel eller är det enbart för att spara en st resistor?

_________________
Johan Hansson


16 Jan 2019, 10:36
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Never ending story, men nu så...
Det är en motkopplingsslinga. Man kunde haft en konding från högtalarlindningen till katoden och katodresistorn direkt till jord, men den aktuella lösningen funkar lika bra (och en konding mindre). Rörets DC katodström genom lindningen har ingen betydelse alls. Övriga komponenter i katodkretsen påverkar frekvensgången genom att påverka motkopplingen vid olika frekvenser.


16 Jan 2019, 13:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Jaha, ett styck schema för kritik.... :)

https://drive.google.com/open?id=118oVi_ayOGM7nRSCJjxB83lg3EePA8Q1

Vad gäller spänningen på anodsidan för preampen, dvs det som är nytt så att säga och inte sitter på det gamla DynacordPCBn så är jag inte helt säker på att de där värdena stämmer. Dvs R50, R8 etc.

Slutsteget är med ECC81, det är lite förvillande med dubbla beteckningar, men det finns inte något ECC81 i Tina CADs urval.

Skillnad mot original slutsteg är att jag justerat några motstånd och en konding.

R41, jag har höjt denna till 1M trots att Tubis säger att det inte behövs och det är säkert så i vanliga fall. Men jag har satt en gridstopper, R33 på 470k in till sista PI-röret, om R41 är mindre än R33 som jag lagt till blir det väl lite knepigt? kommer inte signalen att spänningsdelas helt till jord?

Även R45 är höjd, till 3,3 k. Denna höjning samt R33 är tips från Racing i tidigare diskussioner, baserat på hans erfarenheter att göra en concertina gitarrtillvänd.

Preampen är helt ny, dvs ska byggas från scratch. Tre gainsteg plus ett. Tyck till! Tack!

Från början var det tänkt ytterligare en kanal med ett EF86-rör, därav lite knepigheter i området under V1 i schemat. Okopplade ledare etc.

Tackar på förhand som sagt för eventuella synpunkter...

_________________
/Lennart


03 Feb 2019, 22:48
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Never ending story, men nu så...
En sak som förbryllar mig lite är de motstånd som sitter som serielänk in till g1 på ett antal ställen, främst R1 och R33. Jag kanske har missat nåt i tråden så analysen blir dålig, men lite generellt är det ju som nån sorts lågpassfilter - ska det inte vara med nån diskant? Några kOhm eller 33k eller nåt kanske är motiverat på ingångssteg för att ta bort RF, men till PI och slutrör är det ju risk att Millerkapacitansen tillsammans med stoppermotståndet (med de visade värdena) får väl stor inverkan på klangen. Jag kan ju ha missat nån finess, förstås...


03 Feb 2019, 23:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
lampuradio wrote:
En sak som förbryllar mig lite är de motstånd som sitter som serielänk in till g1 på ett antal ställen, främst R1 och R33. Jag kanske har missat nåt i tråden så analysen blir dålig, men lite generellt är det ju som nån sorts lågpassfilter - ska det inte vara med nån diskant? Några kOhm eller 33k eller nåt kanske är motiverat på ingångssteg för att ta bort RF, men till PI och slutrör är det ju risk att Millerkapacitansen tillsammans med stoppermotståndet (med de visade värdena) får väl stor inverkan på klangen. Jag kan ju ha missat nån finess, förstås...


Tack för synpunkterna!

Ops, ser att det blivit fel där på R1, skrivfel helt enkelt. Det ska vara 15k där, dvs standard som slutsteget redan är. Ursäkta.

Vad gäller R33 så är det på inrådan från Jesper/Racing, som byggt om en hel del Eminenter genom åren. det är för att mjuka upp conterina-PIns lite hårda ton.

_________________
/Lennart


04 Feb 2019, 11:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Never ending story, men nu så...
Då är jag med... :)


04 Feb 2019, 14:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
lampuradio wrote:
En sak som förbryllar mig lite är de motstånd som sitter som serielänk in till g1 på ett antal ställen, främst R1 och R33. Jag kanske har missat nåt i tråden så analysen blir dålig, men lite generellt är det ju som nån sorts lågpassfilter - ska det inte vara med nån diskant? Några kOhm eller 33k eller nåt kanske är motiverat på ingångssteg för att ta bort RF, men till PI och slutrör är det ju risk att Millerkapacitansen tillsammans med stoppermotståndet (med de visade värdena) får väl stor inverkan på klangen. Jag kan ju ha missat nån finess, förstås...

Grejen är att de här stegen överstyrs kraftigt för att skapa distortion och då är serieresistansen en del i funktionen dvs klippningen av signalen, då tillförs även massa ljusa övertoner som resistorn är med och dämpar en aning med hjälp av millereffekten.

_________________
Johan Hansson


04 Feb 2019, 14:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Jag hade använt lägre värde på gainpotarna så blir det inte så stor skillnad i serieresistans beroende på hur den är ställd.

Sen vet jag inte om det gör någon skillnad har aldrig testat men gallret V2A blir ju flytande under switchögonblicket för att den inte ser någon resistans till jord. Jag tänker att det kanske blir oväsen när du sedan plötsligt slår till med switchen

_________________
Johan Hansson


04 Feb 2019, 15:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Tubis wrote:
Jag hade använt lägre värde på gainpotarna så blir det inte så stor skillnad i serieresistans beroende på hur den är ställd.

Sen vet jag inte om det gör någon skillnad har aldrig testat men gallret V2A blir ju flytande under switchögonblicket för att den inte ser någon resistans till jord. Jag tänker att det kanske blir oväsen när du sedan plötsligt slår till med switchen


Tack För input Johan!

Hm, jag har stackade pottar på 500k från transistorförstegen, kunde ju vara en kul sak...

Vad gäller att gallret hänger i luften så att säga, det är en lösning jag tänkte utifrån att jorda bort röret, en kommentar du gav i en tidigare tråd i samma ämne för länge sedan som låter rimlig. Om det är rätt punkt kan förstås diskuteras.
Optosarna har en egenskap att de öppnar väldigt snabbt, men stänger betydligt långsammare. Så att det "ligger kvar" kontakt under switchögonblicket åt ena eller andra hållet. Om det räcker är en annan fråga...

Det som jag funderar över är om det kanske är en tanke att plocka bort en rörhalva till från det rena ljudet, utifrån din kommentar till Lampuradio ovan. Det rena ljudet är tänkt att kunna vara helt rent, och klart. Jag kanske ska låta signalen från optoswitchen opto4 ansluta efter C1? dvs direkt på tonkontrollen? Så att det blir två rör som plockas bort, och då kan jag sätta jordningsopton på volympotten mellan rör tre och fyra.

Då kan jag sänka R47 ytterligare något, typ 67k, 34k etc. utifrån det Lampuradio föreslog (Tack!).

Väldigt klart rent ljud, som kan skitas till vid önskemål i de två senare stegen.

Är jag ute och cyklar? :)

_________________
/Lennart


04 Feb 2019, 22:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Custom Sam wrote:

Vad gäller att gallret hänger i luften så att säga, det är en lösning jag tänkte utifrån att jorda bort röret, en kommentar du gav i en tidigare tråd i samma ämne för länge sedan som låter rimlig. Om det är rätt punkt kan förstås diskuteras.
Optosarna har en egenskap att de öppnar väldigt snabbt, men stänger betydligt långsammare. Så att det "ligger kvar" kontakt under switchögonblicket åt ena eller andra hållet. Om det räcker är en annan fråga...
Aha uppfattade inte att det var optosar. Jo det borde ju fungera så som du säger.
Custom Sam wrote:
Det som jag funderar över är om det kanske är en tanke att plocka bort en rörhalva till från det rena ljudet, utifrån din kommentar till Lampuradio ovan. Det rena ljudet är tänkt att kunna vara helt rent, och klart.
Det är inte helt lätt att få till en ren kanal genom samma steg som overdriven. Med tanke på dina serie resistanser så luddas ljudet till vilket man vill ha på overdriven men kanske inte på clean Det man kan göra är att kompensera sid kedjan med ett filter som lyfter diskanten. Sen ser jag ju att du har väldigt mycket botten genom hela kedjan. Med tanke på hur mycket dist du kan vrida på så ser det ut som det kommer bli väldigt bumligt. Sen tror jag du matar på lite för mycket signal överlag genom allt. Är detta någon topologi du har gjort liknande förr?

_________________
Johan Hansson


05 Feb 2019, 21:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Nej, det jag gjort förut är det lite klassiska att sätta ett rör till framför en Fenderpreamp. Dvs disten kommer från krämen från de rören, men den vanliga volymen på kanalen står ju förstås på ca 8 för att få till disten i röret. Dvs det blir inte bra på rent ljud, det stämmer. Kan inte switchas utan att ändra volymen.

I den kretsen finns det en gainpot för varje steg, dvs det går att ställa väldigt exakt vad man vill ska dista och inte. t.o.m Optoshuntvolym på ett ställe, äter inte ton...

Däremot har jag en del ganska stora motstånd i den kretsen, dock är i alla fall det stora 3,3M före reverbmixersteget bortplockat. Och full avkoppling på det mesta, det stämmer. Ett av rörstegen är det 0,68 uF på katoden, vilket låter bra. Det finns valbart på den ritningen jag gjort nu på första steget, mellan 0,68 och 22.

I den nya konstruktionen var det från början tänkt att ha ett rent steg bestående av ett EF86, men för att förenkla bygget rationaliserades det bort. Är inte det enklaste steget att bygga med har jag förstått, måste sättas gummiupphängt. Tänkt att eventuellt läggas till senare.

Hindrar ju inte att sätta ett rör för en ren kanal, så att man inte behöver försöka uppfylla två lite motsatta önskemålen i en kanal...

Tack för synpunkterna, jag tar till mig detta och ser över lösningen, gör nog en egen ren kanal... Återkommer!

_________________
/Lennart


05 Feb 2019, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Never ending story, men nu så...
Ja den ser onekligen lite "hot" ut. T.ex det här med 820 ohm på katoder, vad är tanken med det?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Feb 2019, 23:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Never ending story, men nu så...
Katodresistorn (Rk) är ju en del av en självreglerande loop, kan man säga.... Lägre värde, lägre katodspänning (=lägre bias), högre anodström, > högre katodspänning > högre bias > lägre anodström.... Lägre värde på Rk ger oftast (lite generellt) ett mindre utrymme för insignalen innan den kan driva upp till gallerström, eftersom det ger en lägre spänning mellan katod och galler ("bias blir mindre"). Samtidigt hamnar man i ett område där röret oftast kan prestera bäst i fråga om förstärkning. För ett ingångsrör, där signalen är låg (<< 1 V) är det inte en dum idé. I andra steg är det troligen ett sätt att komma närmare distorsion pga gallerström (överstyrning). För steg som ska kunna hantera högre signalnivåer utan dist, är det viktigt att inte komma för nära nollvoltsnivån på styrgallret, dvs där måste man hålla tungan i rätt mun när man beräknar Rk, så det inte blir för låg bias.


05 Feb 2019, 23:33
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.