View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:20



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Never ending story, men nu så... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Tack Lampuradio för en uttömmande förklaring! Alltid intressant att lära sig saker!

Ja, det handlar om att komma åt "andra kanten" av rörets arbetsområde jämfört med Soldanos 39kohm-katod. Där är man långt ät höger så att säga i ett rördiagram, röret kan knappt förstärka alls, utan det blir en jämn och fin surrig smet, inga nyanser och det är löjligt enkelt att spela fort...

Disten blir lite hård när man ökar katoden, medan om man minskar den klipper det mjukare. Vi pratar om en liten nyans här jämfört med 1,5k.

Jag har det på V1 via omkopplare på min gamla Fenderstärkare, den står alltid på 820 ohm i stället för 1,5. liten skillnad men det blir lite behagligare. Sedan sitter det som katod på fjärde steget, och det steget klipper mjukare än de andra när jag tänker på det.. Har reglerbar gain på varje steg så det går att höra.

Jag fick det från något tips på (tror jag) detta forumet.

Det lägsta man kan ha (om jag inte minns fel) är någonstans på 620 ohm, sedan börjar det bli farligt, som Lampuradio skriver.

För att komplettera Lampuradios eminenta förklaring skrev Martin Kûhn för ett tag sedan i en annan tråd att 820 ohm egentligen är det bästa för ett 12AX7-rör, och ironiserade att Fender troligen hade en järnvägsvagn med 1,5k som de behövde göra slut på... därav "standarden" 1,5 k :-)

_________________
/Lennart


06 Feb 2019, 11:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Never ending story, men nu så...
Kollar man på en mer måttlig distapparat som fortfarande har mycket upplevt botten och rockar som tex denna här http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... sheet1.jpg
Så kan man få ett hum om vad man bör göra mellan stegen. Detta gäller än mer när man har ännu hetare steg. Även om man sätter en pot mellan stegen för att kunna ställa så är det, tycker jag, mest fulländat om det ändå är funktionsdugligt i hela svepen på pottarna. Jag har fått in en del moddade saker där moddaren bara fixat till en sweetspot där det fungerar och drar man sen på mer börjar det ducka/bumla, tjuta, motorbåta osv.
Sen att ju skitigare ju mer avrullning både på bas och diskant med variationer för personliga preferenser. Har man för mycket bas i distkrets så låter det som om det ätit upp klarheten och attacken i ljudet för att vid ännu mer bas bara ducka och bumla.

_________________
Johan Hansson


06 Feb 2019, 11:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Tubis wrote:
Kollar man på en mer måttlig distapparat som fortfarande har mycket upplevt botten och rockar som tex denna här http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... sheet1.jpg
Så kan man få ett hum om vad man bör göra mellan stegen. Detta gäller än mer när man har ännu hetare steg. Även om man sätter en pot mellan stegen för att kunna ställa så är det, tycker jag, mest fulländat om det ändå är funktionsdugligt i hela svepen på pottarna. Jag har fått in en del moddade saker där moddaren bara fixat till en sweetspot där det fungerar och drar man sen på mer börjar det ducka/bumla, tjuta, motorbåta osv.
Sen att ju skitigare ju mer avrullning både på bas och diskant med variationer för personliga preferenser. Har man för mycket bas i distkrets så låter det som om det ätit upp klarheten och attacken i ljudet för att vid ännu mer bas bara ducka och bumla.


TACK Johan, det finns säker en hel del att hämta där!

Det är absolut inte tanken att detta ska vara ett distmonster, däremot gillar jag flera steg i rad som distar litegrann, men som adderar till ett snyggt komprimerat/distat ljud beroende på inställningar. Jag har hämtat en del från mitt tidigare bygge, och sedan tittat på diverse scheman.

Fullt så galet att min gamla Fender motorboatar är det inte, men visst finns där saker att göra... Får ta en titt på den med i ett senare skede.

_________________
/Lennart


06 Feb 2019, 14:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Undrar om detta kan vara något tro...

https://drive.google.com/open?id=1-7HJdbki5PtJr3eaxlaCwF3c8HfumFvQ

Två separata kanaler, båda har en James-tonkontroll.

Den rena kanalen har två rör, distkanalen har tre plus ett.

Det man kan fundera på vad gäller solodiströret är att det sitter så pass sent i kretsen, det kanske borde vara ett rör som läggs till före de andra tre?

Det står Optomaster i slutet på distkanalen, det är en optokopplare som slås på samtidigt som extraröret kickar in. denna opto shuntar lagom mängd till jord för att sänka volymen till önskad nivå. Tror det ska vara ett motstånd på ca 100kOhm före den nu ser jag...

Jag har inte satt några småkondingar över anoderna i detta läget, tänkte man får testa och se.

Synpunkter? Kan detta låta bra, både rent och distat?

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


06 Feb 2019, 16:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Never ending story, men nu så...
Har gjort en ny version, med extrakrämröret först i kretsen, för att på så sätt kunna överstyra flera rör för den där trevliga flerstegsdisten/kompressionen.

https://drive.google.com/open?id=1RyZb5owhQRIXCEa1HXQm1Yzb36UBdUo6

Det är en av mina söner som ska ha denna stärkaren, och han gillar inte så "råkänrålligt" ljud, mer lite rundare sound.

Fick ju tidigare kommentaren att det var hög förstärkning i dist kanalen, är detta något som ser rimligare ut?

Tack för eventuella kommentarer på förhand!

Edit; Ser att jorden inte är ordentligt kopplad mellan första och andra röret, EDIT FIXAT plus lite annan uppsnyggning.

_________________
/Lennart


09 Feb 2019, 16:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.