View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:54



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Eminent mods 
Author Message

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Eminent mods
har ändrat tonkontrol värde på kanal 1 till mera standard gitarr baxandal.


So far so good :)

Har även ändrat anode motsånd till 100k cathode motstånd till 820 ohm med
v eloktrolyt och signal kondisarstor lyt 100 uf. la även en 1 meg motstånd på grid på fasvändaren för att stabilera vid dist
men jag tyckte att den lät lite tråkigt för hårt strängarna hoppa ut slog än i örat :) . så jag ändrade om
så att tonestacke nu är cathode driven vilken resultera i att det väldigt lite gain.
vet inte om det är unity ? så tog och testa valve wizard bootstrap 2 st 50-50 motstånd och resistor ner till cathode
blev det väldigt bra resultat förvånansvärt mycket mjukare och
fetare ljud. alla ändringar är gjord på kanal 1

Det jag undrar över hur pass säkra förändringar är stabilitets mässigt
vore ju tråkigt om allt förvinner i ett rökmoln nu när det låter så bra.

Är osäker på - bias mäter 24- volt per tube
har inte hittat så mycket info bara att det


el 34
anv det lägre spännings alternativet
400 anode
368 grid
bias 42 ma


30 Jan 2019, 17:46
Profile

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
Skall tilläggas att elektrolyter och signalkondisar är utbyta

Schemat kom inte med den heter Eminent dynacord
45 watt helröd likriktar rör finns flera schema på nätet och bruksanvisning
på tyska.


30 Jan 2019, 17:51
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Eminent mods
Välkommen till forumet!
Ditt inlägg är lite knepigt att förstå.
Först av allt: ett schema på rätt version av Dynacord Eminent vore coolt att se, så att vi kan diskutera dina moddar.
Länka till det, om du hittat det online.

Sen är det lite oklart vad du egentligen vill diskutera - är det bristen på gain i din modifierade tonstack?
Eller en bedömning av hur driftsäker din moddade Eminent är?

Länka till rätt schema, så ska vi försöka förstå vad du gjort med originalets kanal.
Om du har möjlighet att rita in dina moddar, så hade det varit bra.

Vad menar du med "det lägre spännings alternativet" - handlar det om vilken nätspänning har du ställt in den på?

Jag kan i nuläget bara säga att "låter det bra, så är det bra". Sluta oroa dej och spela på den!


31 Jan 2019, 00:04
Profile

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
Hej och tack!

Jag blev lite stressad när jag satt och skrev igår.

Du kan kolla på länken här , www.peel.dk/Dynacord/Eminent.html

Booklet är manualen på tyska med shemat.

Jag har gjort ändringa på instrument 1 kanalen,
och preamp rör 1 och rör 4.

Storleksordning en book som skulle behöva diskuteras :)

Det jag har lite svårt att förstå är minus -40
på el 34 rören som det står på schemat. Kan man mäta (hur beräknas värdet)
och få korrekt värde på pin 5 på el 34 rören?
jag får bara -24 fast det kan väl inte stämma, om man tittar på
kurver gällanda rör data anode/grid kontra Ma om den drar 42ma idle på 400 volt anode.


En annan sak, spänning erkar dra rakt in i pilotlampan beroende
vilket håll man sätter i kontakten när switchen inte är på slagen.

Jag är nöjd med ljudet vill bara hör a mig för om dom ändringar jag gjort
samt fråga om -40 värdet

vågan man köra celestion greenback parrallel med blue
på full patte hur fördelas watten greenback är 25 watt blue bara 15
överbelastast den då?



MVh
Anders


31 Jan 2019, 13:38
Profile
Online
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Eminent mods
And73 wrote:
En annan sak, spänning erkar dra rakt in i pilotlampan beroende
vilket håll man sätter i kontakten när switchen inte är på slagen.


Har du en "double throw" brytare så att du bryter både fas och nolla?
Som lampan sitter i schemat, på primärsidan av transformatorn, skulle situationen du beskriver kunna uppstå om du bara bryter en av ledningarna.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Jan 2019, 14:06
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Eminent mods
Lynxtrap wrote:
And73 wrote:
En annan sak, spänning erkar dra rakt in i pilotlampan beroende
vilket håll man sätter i kontakten när switchen inte är på slagen.


Har du en "double throw" brytare så att du bryter både fas och nolla?
Som lampan sitter i schemat, på primärsidan av transformatorn, skulle situationen du beskriver kunna uppstå om du bara bryter en av ledningarna.


Ibland fastnar ena polen i en 2-polig brytare, den bränns lixom fast och brytaren blir då bara en-polig.
Det har jag varit med om flera gånger. Mät den och byt om den e kass!

Det här e ju tyska grejer och då brukar det väl vara 2-poliga nätbrytare, det har i alla fall jag må mina 4st Dynacord

ps
sen menar du väl "double pole" = 2-polig brytare
"double throw" betyder att det är en omkopplare

_________________
tligen


31 Jan 2019, 15:46
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Eminent mods
tligen wrote:

Ibland fastnar ena polen i en 2-polig brytare, den bränns lixom fast och brytaren blir då bara en-polig.
Det har jag varit med om flera gånger. Mät den och byt om den e kass!

Det här e ju tyska grejer och då brukar det väl vara 2-poliga nätbrytare, det har i alla fall jag må mina 4st Dynacord

ps
sen menar du väl "double pole" = 2-polig brytare
"double throw" betyder att det är en omkopplare


Yes, jag menade givetvis double pole, tvåpolig DPST. Det är så mycket engelska i den här svängen att man börjar röra till begreppen och glömmer de enklaste svenska termer...
På det av de länkade scheman jag kollade på visades mycket riktigt en tvåpolig brytare. Men nåt konstigt med brytaren måste det ju vara i vilket fall som helst.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Jan 2019, 16:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
Bias på runt -40 V låter "normalt" om man tittar i rördata. Det är höga resistanser i serie från biasmatningen och om du mäter på pin 5 så kanske inte värdet din mätare visar är rätt pga att mätaren ju drar lite ström.

indikeringslampan verkar vara en glimplampa. De kan lysa lite även med mycket svag ström, såsom genom nån läckresistans. Även om inte brytaren funkar som den ska borde lampan inte tändas. Kopplar du in i ett jordat uttag?


31 Jan 2019, 18:38
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Eminent mods
lampuradio wrote:
Bias på runt -40 V låter "normalt" om man tittar i rördata. Det är höga resistanser i serie från biasmatningen och om du mäter på pin 5 så kanske inte värdet din mätare visar är rätt pga att mätaren ju drar lite ström.

indikeringslampan verkar vara en glimplampa. De kan lysa lite även med mycket svag ström, såsom genom nån läckresistans. Även om inte brytaren funkar som den ska borde lampan inte tändas. Kopplar du in i ett jordat uttag?


Han får ström i lampan med brytaren av när han svänger på stickkontakten, om jag förstår saken rätt.
Då tycker man ju att strömmen borde komma från nätet genom att fasen går förbi brytaren och "nollar" mot trafon såsom schemat ser ut...eller tänker jag helt fel då?

Angående bias så visar schemat -40V vid röret, men han mäter -24V.
Samtidigt, som jag begriper, mäter han 42mA med 400V på anod, vilket väl är rimligt för EL34.

Vill man "följa" biasmatningen så finns spänningen angiven på ytterligare två punkter, -70V efter dioden och -50V efter påföljande motstånd. Man kanske kunde mäta på de punkterna plus på utgången från potarna bara för att kolla, om det är så att spänning "försvinner" nånstans på vägen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Jan 2019, 21:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
Glimlampor är luriga i och med att de som sagt lyser för väldigt små strömmar. I princip måste det ju alltid finnas en loop för strömmen... Även om det smiter förbi ena brytarhalvan så måste strömmen sedan tillbaks till därifrån den kom, så att säga. Då kan den ju bara gå via den andra brytarhalvan (dvs hela brytaren är defekt) eller till skyddsjord genom att det läcker i trafon (mellan lindning och kärna); detta funkar dessutom bara om apparaten är ansluten till skyddsjordat uttag.

Det jag menar med mätsvårigheter är ju att om man mäter på pin 5 på rören, så finns flera hundra kOhm i serie från biasmatningen. instrumenten drar alltid lite ström, även om de är moderna, digitala instrument. Ett instrument som ska ge rätt värde i den mätpunkten, måste ha en inre impedans på flera MOhm. Därav brukar man ju normalt hellre mäta tomgångsströmmen i rören, vilket ju är det som ska balanseras, egentligen. Det brukar i den beskrivna kopplingen ligga på c:a 30 mA (anod) och 4-5 mA (g2) per rör (runt 35 mA katodström, alltså.


31 Jan 2019, 23:39
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Eminent mods
lampuradio wrote:
Glimlampor är luriga i och med att de som sagt lyser för väldigt små strömmar. I princip måste det ju alltid finnas en loop för strömmen... Även om det smiter förbi ena brytarhalvan så måste strömmen sedan tillbaks till därifrån den kom, så att säga. Då kan den ju bara gå via den andra brytarhalvan (dvs hela brytaren är defekt) eller till skyddsjord genom att det läcker i trafon (mellan lindning och kärna); detta funkar dessutom bara om apparaten är ansluten till skyddsjordat uttag.


Ja här kommer gamle el-Kalle igen :wink Han hade en sån hypotes att endast fasen ligger på brytare (eller brytaren är kass). När And73 svänger stickkontakten så får lampan ström och den strömmen cirkulerar genom transformatorn - eller så att lampan börjar typ leka halvvågslikriktare,kopplad mellan 230 och 0 på trafons primärsida.

Disclaimer: Jag drog inte strömmen själv i huset där jag bor :D

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Feb 2019, 00:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
Lynxtrap wrote:
lampuradio wrote:
Glimlampor är luriga i och med att de som sagt lyser för väldigt små strömmar. I princip måste det ju alltid finnas en loop för strömmen... Även om det smiter förbi ena brytarhalvan så måste strömmen sedan tillbaks till därifrån den kom, så att säga. Då kan den ju bara gå via den andra brytarhalvan (dvs hela brytaren är defekt) eller till skyddsjord genom att det läcker i trafon (mellan lindning och kärna); detta funkar dessutom bara om apparaten är ansluten till skyddsjordat uttag.


Ja här kommer gamle el-Kalle igen :wink Han hade en sån hypotes att endast fasen ligger på brytare (eller brytaren är kass). När And73 svänger stickkontakten så får lampan ström och den strömmen cirkulerar genom transformatorn - eller så att lampan börjar typ leka halvvågslikriktare,kopplad mellan 230 och 0 på trafons primärsida.

Disclaimer: Jag drog inte strömmen själv i huset där jag bor :D


:D Jo, det var kanske ingen bra förklaring rent pedagogiskt. Rent praktiskt är det nog vettigt att kolla/byta brytaren...


01 Feb 2019, 10:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Eminent mods
Jag tycker det är troligast att brytaren är kass, det har jag ju redan skrivit några poster upp.
De e ju ett vanligt problem, det e ju bara att mäta!! Och byt, strömbrytare är förbrukningsvara särskilt när det gäller induktiva laster.

Man brukar dessutom kunna både höra och känna på brytaren att det inte blir ett lika distinkt till och från-slag när den ena rullen i brytaren har "svetsats" fast. I bland går det att knack på den så att rullen lossnar, men efter ett tag så blir den kass igen.

Lägg inte ner massa krut på glimlampan bara för att en strömbrytare e kass...

ps
har du bytt lytarna i nätdelen? isf har du hittat några fina dubblel-burk-lytar (32+32) som passar fysiskt?

_________________
tligen


01 Feb 2019, 11:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
Tack för svar

Det blir nog till att köpa ny brytare.
jag använder skyddsjordat uttag .
men jag tror att det är lite fusk jord,
gammal kåk med blandat jord ojordat.

jag köpte F&T 32+32 500v uf från Tube town om jag inte minns fel,
Elfa har väl också men inte 500 v.
Den sitter på samma ställe som den
gamla satt.

Angående mäta grid så har jag mätt den som kommer
efter dioden och lytar till 70 ovc 50 v som det står på schemat.
jag hört att det det är svårt att mäta på preamp
rör med vanligt multimeter korrekt värde det kanske
gäller samma med utgångsrören

övrigt inte nämda jaghar byt resistorer till dagens
rekomendationer för el 34 på pin5 5,6 K pin4 1 k


01 Feb 2019, 14:27
Profile
Online
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Eminent mods
Och du har alltså mätt bias på korrekt sätt och kommit fram till resultatet 42mA?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Feb 2019, 15:34
Profile

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
Jag mäter över 1 ohm resistor som jag satt dit
från cathode till jorden

En annas sak är ju att jag kan välja 220 eller 240 v lindning
om jag sätter den på 220 ökar spänningen
beroende på matningen ligger anoden på ca 450
och jag mäter ca -30

då vrider jag ner bias till 36 ma
så hade jag förut men vet inte om rören
är okej när grid blir strax under 450


01 Feb 2019, 20:31
Profile
Online
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Eminent mods
And73 wrote:
Jag mäter över 1 ohm resistor som jag satt dit
från cathode till jorden

En annas sak är ju att jag kan välja 220 eller 240 v lindning
om jag sätter den på 220 ökar spänningen
beroende på matningen ligger anoden på ca 450
och jag mäter ca -30

då vrider jag ner bias till 36 ma
så hade jag förut men vet inte om rören
är okej när grid blir strax under 450


Då så. I bägge fallen ligger du ju nånstans kring 16W anodförlust (plate dissipation) och det borde vara på säkra sidan med mycket god marginal.
Med grid menar du säkert skärmgaller/"screen"?
Databladet säger max 425V på skärmgaller för EL34, och någon får rätta mig om jag har fel men skulle tro att det finns en hel del förstärkare som mäter betydligt mer än så.
Sen finns det ju lite olika funderingar kring detta med skärmgallermotstånd, finns en färsk tråd om det här. På ren intuition hade jag bytt ut 100 ohm mot typ 1K eller åtminstone 470 ohm, vilket andra anser vore helt onödigt :)
Men om du tycker att 400V anod funkar bra så kan du ju köra på det?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Feb 2019, 20:56
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
Det som är viktigt är att inte överlasta rören med effekt. Att ligga +10% på anodspänning är inte ett problem, om man har koll på strömmen, så att anodförslusten är inom godkända värden. För EL34 är det väl 25W? Samma gäller för g2 (skärmgallret); den stadiga strömmen (gånger spänningen) får inte ge en skärmgallereffekt som överstiger det som är angivet i databladen. OBS den stadiga strömmen. Att man har hög skärmgallerström under en del av signalperioden är en del av rörets arbetssituation, så att säga. Men man kan dämpa den med ett motstånd mot g2 om man vill.

Alltihop handlar ju om ekonomi, faktiskt. Många effektrör har två uppsättningar maxvärden , ICAS och CCS, där man med det första avser intermittent användning i amatörbyggda anläggningar (typ amatörsändare eller sånt) där man anger maxgränser som helt enkelt är verkliga gränser. Är man bortom dem, har man ett utslitet rör på ett fåtal drifttimmar. CCS däremot är "Continuous Commercial Service", där man anger gränser där röret kan förväntas hålla betydligt längre. Det brukar inte vara med i modernare handböcker från Philips och så, men i äldre RCA-handböcker finns sådana gränser angivna för en del populära effektrör.

Är man rädd om rören håller man sig på eller under CCS. Att köra en apparat inställd på 220 V i ett 230 V nät är att ta vissa risker, beroende på hur den var designad från början, dvs vilka marginaler fanns.

Vad gäller EL34 finns från fabrikanten angivna matningsspänningar för att få ut 100 W i ett push-pull steg. Då ska Ua vara runt 800 V och Ug2 runt 400. Där har man nog en design som liggar bra nära gränsen för vad man kan göra utan att köpa nya rör rätt ofta. Om man har Ua och Ug2 runt 400-425 V och en rimlig tomgångsström, bör man inte behöva vara orolig. Men man måste hålla ordning på tomgångsströmmen...


01 Feb 2019, 23:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Eminent mods
Det finns en Eminent 2T, med transistorförsteg som har ett slutsteg som ger 80W på två EL34or, 740V på anoderna på slutrören.

Jag har en sådan i projektpipen också, och det har avhandlats tidigare på forumet kring detta. Se http://ljudbojen.se/viewtopic.php?f=24&t=24751&hilit=Eminent&sid=3a9f414111f334095e116c4dd5a035f2

Så det ska nog funka...

_________________
/Lennart


04 Feb 2019, 11:57
Profile

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
Jag kan inte påstå att jag hör någon större skillnad på 400 vs 450 på anode och ug2
så varför påfresta rören även om dom klarar det med rätt inställd bias.
på schemat står det ju runt 380 inom parentes (420 ) på anode
ligga runt 400 är väl närmre Eminent design, vad tanken var från början.
fast iof sig en timmes spelande varken nät eller utgåns trafo är
ens ljumna.

nu har jag mätt efter dioden där det står -70 och -50 på schemat och nu fick
jag bara -64 och -45 v någon fundering vad det kan bero på ?
kan man justera så man får -50 eller mer ? har lite svårt att greppa den bit.


04 Feb 2019, 18:00
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
And73 wrote:
Jag kan inte påstå att jag hör någon större skillnad på 400 vs 450 på anode och ug2
så varför påfresta rören även om dom klarar det med rätt inställd bias.
på schemat står det ju runt 380 inom parentes (420 ) på anode
ligga runt 400 är väl närmre Eminent design, vad tanken var från början.
fast iof sig en timmes spelande varken nät eller utgåns trafo är
ens ljumna.

nu har jag mätt efter dioden där det står -70 och -50 på schemat och nu fick
jag bara -64 och -45 v någon fundering vad det kan bero på ?
kan man justera så man får -50 eller mer ? har lite svårt att greppa den bit.


Ser ingen justeringsmöjlighet på biasmatningen. Om man inte når full spänning kan det vara att dioden eller nån av filterkondingarna är lite dålig. Så länge det går att sätta rätt tomgångsström är det väl OK, men såklart vill man veta. Om du har ett oscilloskop kan du försöka se om det är rippel på C31, C32. Om ja, byt.


04 Feb 2019, 19:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Eminent mods
"nu har jag mätt efter dioden där det står -70 och -50 på schemat och nu fick
jag bara -64 och -45 v någon fundering vad det kan bero på ?
kan man justera så man får -50 eller mer ? har lite svårt att greppa den bit."

Germanium-dioden till bias brukar ofta vara kass eller skum iaf. Byt till en kisel-diod. Kondingarna sa du att du hade bytt redan, men om du inte bytt de 2 lytarna till bias-kretsen, C31, C32 så gör det!
Dioden har varit kass i min Eminent, Bassking och Rex + 2 andra Dynacord som jag fixat.
Byt så blir det nog bra, och du får en fin spänning på centerpinnen på potarna.
Sen kan man nog kolla att du inte har nåt läckage i C29 & C30, och att du inte har nåt avbrott eller att värdet har dragit iväg i R56 & R62 för att allt ska vara bra...

_________________
tligen


04 Feb 2019, 20:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
Dioder är utbytta till 1n4007
även c31 och 32 till 47uf

mellan bias pot och r 62 och r 56 mätte jag -31
vilket för övrigt är ändrarde 220 k

mätte lite andra ställen

rör 5 pin 1 237 v
pin 3 53 v
pin 6 104 v
Det stämmer ju inte riktigt med
schemat:)

R 52 är ändrat till 3.3k för en lite mjukare dist

jag prova att byta en lyt bara för att :)
det blev en liten överlödning , pang pang ljudet man inte vill höra
skrapa bort lite skit, starta igen då kunde jag inte ställa in bias
på ena röret det låg ungefär 20ma under. så fick ratta en del för för dom lika
så det andra röret drog mycket mer när man spelade
120 ma det andra ungefär 70 80 ma. Det har hänt förut att kopparn smyg reser sig (ny kraftfull lödkolv)
och en röret börja bli rött och fint. jag trodde röret hade gått sönder men idag
kunde jag vrida tillbaks det så det hade samma läge och dom drar lika.
någon som råkat ut för något liknande ?


05 Feb 2019, 16:56
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
Om du mätte spänningarna på rörens anslutningar med förstärkaren aktiv (rören isatta) kommer inte spänningarna att stämma - det blir spänningsfall från C34 till pin 6 via R47 pga anodströmmen, exempelvis.


05 Feb 2019, 17:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Eminent mods
Lödde du med rören i rörhållaren? Det är nog bäst att ta loss dem under tiden du bygger.

Det där pang pang låter ju märkligt, inga komponenter som tagit skada?

_________________
/Lennart


05 Feb 2019, 18:10
Profile

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
Pang pang lika med kortslutning eller om kopparn
reser sig lite. jag lödder inte på rörpinnen med röret i
men jag tar e bort rören om jag lödder på kretskortet.

Ena röret är dåligt för att hela plattan fick en röd fin
färg för en månad sedan.

Startar med en glödlampa i serie med min väggplugg
efter varje ingrepp.

okej förra gången jag mätte utan rör började mina
bias elytar att smälta hade rekomenderade
100 volt ...!
Det var nån som sa att det var en bra felsökningsmetod.:)
att plocka bort preamp rören .


05 Feb 2019, 20:02
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
För att mäta upp spänningar, läs instruktionen. Med parentes och utan parentes avser olika belastningsfall (ingen signal in, eller viss insignal och en viss uteffekt). Att mäta på en röranslutning ("pinne") kräver dels att man har bestämt sig för om röret är isatt och aktivt, eller om det är utan rör. Det gör stor skillnad om man mäter på en anodpinne, huruvida röret är med i leken eller inte när man näter likspänningen i den punkten.

Alla spänningsmatningar ska funka OK oavsett det sitter rör i eller inte, även bias. Om det finns osäkerhet, ta ur alla rör (utom likriktarröret om det är ett sånt inblandat) och mät alla vilospänningar, dvs för anoder (B+) och bias-matning (nån viss negativ grundspänning). Utan rör kommer det troligen att vara full spänning överallt på anodsidan, dvs rätt högt och kanske nära 450-500 V. Bias matningsspänning måste rimligen ligga runt det som finns angivet i schemat. Ellytkondingar som "smälter" låter som att de vore felpolariserade. Byt kondingar, kolla polariteten.

Vänligen notera, att när man mäter på en punkt som har en hög serieresistans till själva spänningskällan (typ att mäta styrgallerspänning på slutrören) så kommer ofta instrumentets strömförbrukning att påverka mätvärdet. Det normala är att man mäter bias genom att mäta dess verkan, dvs man mäter upp tomgångsströmmen i respektive slutrör, då får man dessutom med olikheter i slutrören. Om anoden glöder i ett slutrör har man ett biasproblem av AKUT natur och måste hantera detta innan röret är slutförbrukat. Den biaskoppling som finns i schemat är inte felsäker. Ett avbrott i justeringspotarna kan orsaka nollbias.

Det blir nog lättare för alla att bidra med tips, om man vet om det är felsökning eller kommentarer på moddar som erfordras.


05 Feb 2019, 23:17
Profile WWW

Joined: 27 Nov 2018, 22:57
Posts: 12
Post Re: Eminent mods
jag skulle säga att jag information söker om jag har något problem eller inte :roll:
Jag borde ha skapat två trådar, men jag är oerhört tacksam för dina svar lampur.
just det här med bias- volten har jag inte riktigt förstått, förrän nu.

som sagt en dålig lödning eller kort slutning gjorde att anoden glöde i cirka
två sekunder innan jag stängde av, jag väl medveten om att det är inte ett normalt
arbetsläge för röret:)

Jag kan inte tyska så jag har inte haft så mycket hjälp av texten i manualen.

elektrolyterna var på 100 volt vilket gjorde att det började bubbla och rinna ut vätska
jag är hundra procent säker att dom satt rätt (finns på foto) det var bland det första jag bytte för
de gamla hade torkad elektrolyt vätska.

jag ställde en fråga i först posten sen nämde jag
sedan nämde jag bias mätte -24

Det jag undrar över hur pass säkra förändringar är stabilitets mässigt?

allting som jag skrev i första posten kom inte med jag fick kopiera och
klistra in för det tog sådan lång tid (blev avbruten hela tiden )


06 Feb 2019, 17:55
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Eminent mods
Det var ju inte meningen att vara snorkig där om att läsa, tyska är inte allas favorit. Jag tänkte på att spänningar som anges inom parentes är de som man kan mäta när stärkaren är i tomgång (ingen signal), utan parentes är med utstyrning till 45W med 1 kHz. Det står på schemat, men, tyvärr på tyska. Det som ändras är ju B+ matningen, eftersom slutrören drar mer ström när de får jobba lite.

Filterkondingarna till bias är specade till 100/110 V och ska monteras med sina + mot jord. Sitter de rätt och ändå går sönder är det nåt lurt på gång. Spänningen bör aldrig nå över 70 V på C31 och runt 50 på C32. Spänningsfallet beror på att det går ström genom biastrimrarna och R54 till jord; man tappar då c:a 20 V genom motståndet mellan C31 och C32. Med biastrimrarna sätter man sedan spänningen mot slutrörens styrgaller. I den riktningen går det inte någon ström, så det ska vara samma spänning på löparen på en biastrimmer och på själva styrgallret, fastän det är ett motstånd emellan. Det är emellertid svårt att vara säker på en mätning om man mäter direkt på styrgallret, eftersom instrumentet drar viss ström. Därav är det normalt att man istället mäter tomgångsströmmen från respektive katod på slutrören. Många fixare sätter ett motstånd på 1 eller 10 Ohm mellan katod och jord för att kunna mäta tomgångsströmmen på ett enkelt sätt. Det blir ju en millovolt per milliampère om det är 1 Ohm katodmotstånd. Eftersom man med den mätningen (tomgångsström) även kan få balans mellan slutrören, vilket är en bra grej, är detta en bra modd. Om man inte kan få upp tomgångsströmmen till vettigt värde, kan det vara det berörda slutröret som är slut. Om man inte får ner tomgångsströmmen, kan det vara fel i biasmatningen (då måste man mäta hela kretsen ordentligt) eller att en kopplingskonding läcker (C29, C30).

Stabiliteten i en sådan biasmatning är oftast OK, men om det uppstår glapp mellan löparen och banan i en trimpot, kommer slutröret att "tappa" bias, dvs gallret är inte längre matat med minusspänning och då blir det strömrusning. Stabiliteten blir lite lidande pga att R56 och R62 är så stora, så minsta läckage genom C29, C30 kommer att påverka bias. Är dessa kondingar nya/friska är det kanske inget att fundera över.


06 Feb 2019, 18:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Lynxtrap and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.