View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:10



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hjälp med low pass-filter 
Author Message

Joined: 12 Mar 2018, 09:31
Posts: 41
Location: Tjörn
Post Hjälp med low pass-filter
Har ganska nyligen skaffa mig en mesa studio 22. Tycker att den rena kanalen låter grymt bra men leadkanalen är alldeles för vass med samma inställningar.. Har exprimenterat lite med ett low pass-filter från en pedal och får fram ett riktigt gött ljud när jag skurit runt 3800 hz. Nu skulle jag vilja simulera detta direkt i förstärkaren..

Försökte att göra ett lowpass-filter genom att löda på en 50k pot och kondensator direkt på lead master. Ljudet blev precis så som jag ville MEN.. Det påverkade ju även rena kanalen som nu lät som en burk..

Jag behöver hjälp att hitta något lämpligt ställe för denna mod, jag kan helt enkelt inte hitta själv på schemat vart jag ska sätta filtret..

Schemat: https://schematicheaven.net/boogieamps/boogie_22calplus.pdf

_________________
_______________________________________
Tidigare Stratomaster med rungande 169 inlägg!


14 Feb 2019, 20:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med low pass-filter
Det ska fungera på lead master om schemat stämmer. Den ska alltså sitta bara över poten och INTE från poten till jord. Då fungerar det inte. Annars
om jag fattar denna makapär rätt så är det väl bara rör V1A-B som är det som kopplas på/ur vid lead mer så i sådana fall en konding över r102 tex på 470p till 1nF borde göra det.

_________________
Johan Hansson


14 Feb 2019, 21:22
Profile

Joined: 12 Mar 2018, 09:31
Posts: 41
Location: Tjörn
Post Re: Hjälp med low pass-filter
Å fasen! Där har vi nog felet, jag drog den mot jord hela tiden!

Men det är bara koppling ett och två som har anslutning på poten, ska man dra kondningen mellan dessa då istället för 1 och 3 som jag förstått att det oftast är mellan? (kan ju ha fått det om bakfoten)

Stort tack för svaret! Bojen är banne mig bäst! :D

_________________
_______________________________________
Tidigare Stratomaster med rungande 169 inlägg!


14 Feb 2019, 23:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med low pass-filter
Gunnarsson wrote:
Å fasen! Där har vi nog felet, jag drog den mot jord hela tiden!

Men det är bara koppling ett och två som har anslutning på poten, ska man dra kondningen mellan dessa då istället för 1 och 3 som jag förstått att det oftast är mellan? (kan ju ha fått det om bakfoten)

Stort tack för svaret! Bojen är banne mig bäst! :D

Den volympoten är inte kopplat på vanligt sätt och man kan inte veta om alla tre stiften är inkopplade genom att se på schemat eftersom det fungerar precis samma som om man bara har två av stiften inkopplade. Kondingen ska sitta mellan ingången och där den fäster vid LDR4. Att sätta kondingen här blir dock volymberoende dvs vid hög volym får kondingen stor effekt men vid låg mindre, sweetspoten blir då beroende av storleken på kondingen. Jag kan tycka att det är fel ställe att ha den på.

_________________
Johan Hansson


14 Feb 2019, 23:34
Profile

Joined: 12 Mar 2018, 09:31
Posts: 41
Location: Tjörn
Post Re: Hjälp med low pass-filter
Intressant! Då är ju inte det ett jättebra ställe.. då ska jag experimentera med r102 istället, för det måste väl vara ett bättre ställe isåfall?

_________________
_______________________________________
Tidigare Stratomaster med rungande 169 inlägg!


14 Feb 2019, 23:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med low pass-filter
Gunnarsson wrote:
Intressant! Då är ju inte det ett jättebra ställe.. då ska jag experimentera med r102 istället, för det måste väl vara ett bättre ställe isåfall?

Under omständigheterna så är det nog det. Det blir även lite mer som du testat innan med före förstärkaren. Över mastern blir ju efter diststegen och att ändra frekvenser före eller efter dist ger lite olika respons. Happy hunting.

_________________
Johan Hansson


14 Feb 2019, 23:47
Profile

Joined: 12 Mar 2018, 09:31
Posts: 41
Location: Tjörn
Post Re: Hjälp med low pass-filter
Härligt :) taggad på resultatet imorgon!

Återigen tack för hjälpen!

_________________
_______________________________________
Tidigare Stratomaster med rungande 169 inlägg!


14 Feb 2019, 23:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.