View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:36



Reply to topic  [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Impact 60W - Sixten? 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Custom Sam wrote:
Det borde bli en hel del kompression, då röret ligger rejält utåt högerkanten på förstärkningen, om man tänker ett rördiagram. Det är väldigt begränsat vad gäller sving och headroom (eller vad det nu heter). eller?


Det är nog helt enkelt så att man ska mer signal in i steget i fråga. Det är knappast optimalt att ha EQ som inmatning.
Om man tänker kurvor ska det vara tillräckligt med sving in för att nedre delen av kurvan faktisk ska börja platta till sig.
15K är ändå hyfsat extremt så jag hade väntat mig att höra någon form av effekt i detta fall.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Mar 2019, 14:45
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Custom Sam wrote:
Lynxtrap wrote:
Komponenter anlände i dag och om allt går väl följer den med på gig i morgon.

Ett konstaterande inom parentes: Vad händer när man för skojs skull sätter 15K utan bypass på andra stegets katod i en sån här maskin? Svar: förutom volymsänkning, inte ett skit :D
Bra att veta nästa gång nån vill ha mer svep på volympoten i en cleankanal...


Det borde bli en hel del kompression, då röret ligger rejält utåt högerkanten på förstärkningen, om man tänker ett rördiagram. Det är väldigt begränsat vad gäller sving och headroom (eller vad det nu heter). eller?


Oavkopplat 15 k på katoden kommer att ge en rejäl motkoppling i steget = mindre förstärkning och mindre distorsion. Det blir svårt att skapa sig en bild av hur det funkar genom att titta i rördiagrammet. Katoden kommer att följa med gallret när det svingar, eftersom det ju inte finns nån Ck.


02 Mar 2019, 14:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
I övrigt skulle allt vara frid och fröjd med förstärkaren nu, lyter, dioder och resistorer bytta i strömförsörjningen, justerbar bias installerad.
Startar upp den, 60W lampan i "strömbromsen" beter sig normalt, mäter normala värde överallt, inkl biasmatning.

Men så sätter jag i slurören, och ser att glödlampan lyser betydligt mer och B+ rasar till ca 250V. Nya rör, samma sak.

Nu är jag osäker på om det är nåt fel eller om det är effekten av lampan som är orsaken. Har tidigare alltid kört med 100W lampa, om nu det är nån skillnad. Vågar inte starta den utan heller. Vad kan detta vara?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Mar 2019, 15:46
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Hur är glödlampan inkopplad, i 230 V-matningen? I så fall är det not spänningsfallet över lampan som gör att B+ inte når vettig nivå; förstärkarens matning tappar ju det som glödlampan tar upp och om den lyser måste man nog tänka sig att man tappar nära hundra V där. När slutrören sätts i och blir varma drar apparaten ju mer ström.

Annars kolla att bias är vettigt, koppla nåt mätinstrument över katodmotståndet på ett av slutrören (har för mig du nämnde att sådana monterats) och se vad som faktiskt händer...


02 Mar 2019, 16:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Med original fast bias så brukar slutrören gå hårt.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


03 Mar 2019, 00:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Tack, jo jag får försöka köra den lite till med slutrören i och mäta. Min instinktiva reaktion var förstås att stänga av skiten så fort som möjligt. Beror det på lampan lär ju glöd och allt ligga för lågt, så det är inte direkt optimala testförhållanden men....Man kanske vågar skippa lampan trots allt. :?

Tyckte att det var skumt då B+ utan slutrör låg kring normala 490V, och hade svårt att tro att slutrören skulle dra så våldsamt med ström att lampan får en så stor effekt.

Kan å andra sidan inte heller se vilket slags fel som skulle ha denna effekt.

Biasmatningen ställde jag på max för att vara på säkra sidan till att börja med. I originalskick låg anodförlusten kring knappa 25W och det är ju högt men inte extremt.

Lampan, det är alltså en sån här vanlig primitiv lösning med en seriekopplad lampsockel s.a.s mellan vägguttag och förstärkare. För att se om apparaten drar en massa ström och begränsa potentiell skada. Har aldrig märkt detta fenomen förr. Har då iofs
använt 100W men den är missing in action.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Mar 2019, 03:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Slutrören kan ju vara inställda på en tomgångsström som ger anodeffekt runt 15-20 W per rör, sedan drar glödarna säkert 15W till. Med en 60W glödlampa i serie kommer troligen runt halva matningsspänningen att gå åt till den och då blir ju även allt på insidan av nättrafon halverat. Du kan troligen utan risk köra med 2 st 60-Wattare, men i detta fall är det nog inte nån större risk med att koppla utan.


03 Mar 2019, 09:03
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Custom Sam wrote:
Lynxtrap wrote:
Komponenter anlände i dag och om allt går väl följer den med på gig i morgon.

Ett konstaterande inom parentes: Vad händer när man för skojs skull sätter 15K utan bypass på andra stegets katod i en sån här maskin? Svar: förutom volymsänkning, inte ett skit :D
Bra att veta nästa gång nån vill ha mer svep på volympoten i en cleankanal...


Det borde bli en hel del kompression, då röret ligger rejält utåt högerkanten på förstärkningen, om man tänker ett rördiagram. Det är väldigt begränsat vad gäller sving och headroom (eller vad det nu heter). eller?
Man kan även sätta den på ingångssteget så får man en riktigt clean clean kanal. "Vanliga" ingångssteg ger avsevärd distortion med hetare humbuckers och större katodresistor som är AVKOPPLAD som tex 2k7/680nF är riktigt skitna.
Vid låga insignaler som inte via stegets förstärkning bottar headroom så blir det renare och med mindre kompression med oavkopplade steg. Med större resistor har man visserligen sänkt headroomet men man har samtidigt minskat förstärkningen dels genom den stora resistorn och dels genom avsaknad av avkoppling. Avsaknad av avkoppling ger motkoppling och detta minskar distortionen och kompressionen upp till stegets tak. Där har man givetvis sedan massiv limitering.

_________________
Johan Hansson


03 Mar 2019, 10:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Impact 60W - Sixten?
lampuradio wrote:

Oavkopplat 15 k på katoden kommer att ge en rejäl motkoppling i steget = mindre förstärkning och mindre distorsion. Det blir svårt att skapa sig en bild av hur det funkar genom att titta i rördiagrammet. Katoden kommer att följa med gallret när det svingar, eftersom det ju inte finns nån Ck.


Tackar för info, det finns mycket att lära...

_________________
/Lennart


03 Mar 2019, 22:16
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Jo det var ju lampan som spökade, lite syntax error där... :oops:
Nu är den i varje fall i gång, satte i nya JJ EL-34 och ställde in dem på 20 respektive 22W (inte direkt matchade rör där), vilket renderade 493V på anoderna.

Den brummar fortfarande lite mer än önskvärt.
Tänker att man borde fixa så att biasmatningen får en balanspot också.

Visst kunde man väl mata på med mer filtrering också.
I övrigt känns det knepigt att börja reda ut brummet, eftersom man troligen landar i att bygga om en hel massa.
Glödtrådarna är inte tvinnade utan löper parallellt. Rakt och snyggt men kanske lite för långt avstånd mellan trådarna för att släcka ut brum.

Nästa steg blir väl också att reda ut hur man ska få feedbackloopen inkopplad igen. Har inget att gå på där, annat än att jag väl får prova koppla in en 8 ohms högtalare och ställa omkopplaren enligt det och se i fall det av nån orsak funkar.

I övrigt: åldersbestämning av den här förstärkaren kan göras via elektrolyterna som samtliga är datummärkta i oktober-november 1968. Då kan man väl tippa att maskinen är bygg -69 eller senast -70.

Efter 50 års tjänst kan de väl vara värda pension.

Vet inte om det är nån mojo i de små genomskinliga kondingarna och de bruna klumparna - det börjar bli få av dem kvar på kortet nu. :lol:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Mar 2019, 00:16
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Tror att ena kanalen får vara som den är nu, snyggt och lagom krispigt rent ljud som ligger nånstans mellan Blackface och Plexi om man nu ska jämföra med nåt.
Sannolikt blir det även en mastervolym, helt enkelt ersätta fasvändarens gallerläcka med en pot.

Den andra kanalen ska jag försöka hitta på nåt roligt med. Det är där som detta med stort motstånd på katoden (a.k.a "cold clipper") kommer in i bilden.

Det har förvisso den effekt som Lampuraudio skrev, men används i vissa försteg för att åstadkomma en viss sorts overdrive.
Då är det fråga om att mata på rejält med signal för att dra nytta av ifrågavarande stegs olinjära egenskaper.

Det första jag tänker mig testa är att flytta EQ till efter andra steget. Volympoten blir då en gainpot som får balanseras av mastervolymen.
Har inga större förhoppningar om att det kommer att funka optimalt, men med lite tur och tweakande kan man väl få till åtminstone lite "crunch".

Har redan slängt 220K på ingångsstegets anod. När man drar på kanalen fullt och skruvar upp basen börjar det prutta lite, så alldeles långt bort är det inte.
Tänker också labba med 680K resistorn som är gallerläcka till steg 3 och samtidigt bildar spänningsdelare med 470K mixerresistorerna ut från kanalerna. 470K kan man säkert sänka till minst 220K utan problem.

Med en mastervolym ska man väl åtminstone få steg 3 att börja ge efter även på rimlig utvolym.

Hur det låter när man plågar slutsteget ska jag testa med Hotplate till en 8 ohm högtalareen ny dag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Mar 2019, 00:22
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Jag har för mig att steget in till fasvändaren gärna "skiter på sig" när man drar på lite ordentligt, så det är nog idé att sätta en grid-stopper där. Kanske det som pruttar?

http://www.valvewizard.co.uk/gridstopper.html

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


04 Mar 2019, 11:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Learning by doing. I "distkanalen" sätter jag alltså 220K på första anod, in i volympoten, ut till andra steget med 15K på katod, sen EQ vidare till tredje steg och så en mastervolym innan fasvändaren.
Och distar det?
Jodå.
I den rena kanalen :lol:

I distkanalen morrar det lite med volympoten på max.

Helt enkelt, den sk cold clippern vägrar ge dig, och var alltså ingen bra idé här. Den rena kanalen har däremot mer än tillräckligt med gain för att överstyra tredje steg.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Mar 2019, 10:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:

I distkanalen morrar det lite med volympoten på max.

Helt enkelt, den sk cold clippern vägrar ge dig, och var alltså ingen bra idé här. Den rena kanalen har däremot mer än tillräckligt med gain för att överstyra tredje steg.

Jag tycker minimum är två diststeg oavsett vilken distnivå du är efter. Detta kan givetvis skötas av ett preampsteg plus bottat slutsteg aka Angus Young. Här blir det dock mycket sag till preampen som ger kompression och häng både via B+ linan och till följd av den DCkopplade katodföljarens påverkan. Men annars två diststeg i preampen både för att ge snyggare dist och för mer kompression aka häng aka fyllighet aka värme. Du får lite mer ut av 15K steget om du pypassar katoden. Men ett ensamt assymetrisk steg brukar låta lite bräkigt. En kombo är 4.7k-15k med bypassad katod följt av ett mer symetriskt steg. Dock, har man eq innan detta får man vara beredd på att den äter dist. I ett uplägg som tex Marshall 2203 får du bra med "hard rock" om du bara bypassar 10K katoden med en mindre konding som även sänker basen lite. Den har dock eq efter preamp.

_________________
Johan Hansson


07 Mar 2019, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Tubis wrote:
Jag tycker minimum är två diststeg oavsett vilken distnivå du är efter. Detta kan givetvis skötas av ett preampsteg plus bottat slutsteg aka Angus Young. Här blir det dock mycket sag till preampen som ger kompression och häng både via B+ linan och till följd av den DCkopplade katodföljarens påverkan. Men annars två diststeg i preampen både för att ge snyggare dist och för mer kompression aka häng aka fyllighet aka värme. Du får lite mer ut av 15K steget om du pypassar katoden. Men ett ensamt assymetrisk steg brukar låta lite bräkigt. En kombo är 4.7k-15k med bypassad katod följt av ett mer symetriskt steg. Dock, har man eq innan detta får man vara beredd på att den äter dist. I ett uplägg som tex Marshall 2203 får du bra med "hard rock" om du bara bypassar 10K katoden med en mindre konding som även sänker basen lite. Den har dock eq efter preamp.


För att förtydliga, nu är "distkanalen" alltså kopplad: 1 -> gain -> 2 -> EQ -> 3 -> master -> PI
15K är inte bypassad.

Jämfört med 2203 är skillnaden att jag har en 500K gainpot utan diskantkonding, i 2203 är det 1M och konding.
Efter mitt lilla experiment vågar jag nästan påstå att det inte är andra steget som klipper först i en 2203, utan möjligtvis katodföljaren. Men jag antar att någon analyserat detta och vet bättre.

Jag hade inte förväntat mig några mirakel, men trodde ändå att "clippern" skulle dista mer än så här när den får signal direkt från första steg utan EQ emellan.

Den "rena" kanalen låter inte så tokigt både rent och distad, fast den har på tock för mycket bas.
Ett problem blir givetvis volymskillnaden mellan ren- och distkanal. Man kanske borde skicka in rena kanalen direkt i fasvändaren efter master, så att distkanalen får klippa tredje steg och kontrolleras av mastern.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Mar 2019, 12:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
...och till följd av ovanstående fundering dök en fråga upp.
Nu har jag ju en mastervolym som i praktiken ersätter fasvändarens gallerläcka (680K på schemat).

Om jag då vill koppla in rena kanalen direkt i fasvändaren efter mastervolymen så börjar den signalvägen sakna gallerläcka.
Och sätter jag dit en läcka så blir den en parallell väg till jord för leadkanalens signal från masterpoten.

Nån som har idéer kring hur detta kunde lösas?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Mar 2019, 15:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
...och till följd av ovanstående fundering dök en fråga upp.
Nu har jag ju en mastervolym som i praktiken ersätter fasvändarens gallerläcka (680K på schemat).

Om jag då vill koppla in rena kanalen direkt i fasvändaren efter mastervolymen så börjar den signalvägen sakna gallerläcka.
Och sätter jag dit en läcka så blir den en parallell väg till jord för leadkanalens signal från masterpoten.

Nån som har idéer kring hur detta kunde lösas?
Ska man inte ha någon switch får man helt enkelt göra så här när man kopplar ihop två kanaler https://drtube.com/schematics/marshall/1987pljp.gif
Vilket givetvis äter gain och är interaktivt.

_________________
Johan Hansson


07 Mar 2019, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Jo det var i princip så jag tänkte, fast mixen sker vid fasvändaren. Och förstås att man måste ha en resistor mellan poten och linjen från den undre kanalen (på Marshall schemat). Men nån gallerläcka blir det ju inte då.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Mar 2019, 21:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
Jo det var i princip så jag tänkte, fast mixen sker vid fasvändaren. Och förstås att man måste ha en resistor mellan poten och linjen från den undre kanalen (på Marshall schemat). Men nån gallerläcka blir det ju inte då.

Den egna potens resistans till jord med 470k via den andra kanalens 470k och pot till jord blir gallerläcka i en salig sammankoppling som man kan försöka räkna på om man tycker det är kul. 470k är för att minska interaktionen från bägge kanaler till den andra. Annars så blir det kraftig interaktion när man vrider på den andra kanalens volym. Det blir fortfarande interaktion med mixerresistorerna men betydligt lägre.
Kopplar man ihop två kanaler med lika värden(om vi glömmer marshallen)så ser respektive kanal det här https://drive.google.com/open?id=1dxiLy ... WyQTkXxS9s Som synes ser röret DCpotentialen mellan katoden och gallret via två vägar av resistorer till jord.

EDIT: "Gallerläckan", om vi nu måste kalla den det i sådan här sammanhang skulle hellre kalla den för jordreferens, måste inte sitta direkt från gallret till jord. Gallret fattar bara den totala resistansen till jord vilket den sedan relaterar till katodens spänning pålagd via katodresistor till jord. Uppgiften är att inte göra gallret flytande relativt till katoden.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 07 Mar 2019, 23:46, edited 1 time in total.



07 Mar 2019, 22:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Lynxtrap wrote:
Efter mitt lilla experiment vågar jag nästan påstå att det inte är andra steget som klipper först i en 2203, utan möjligtvis katodföljaren. Men jag antar att någon analyserat detta och vet bättre.


Nej självklart gör det inte det. Man kan dock öka på distortionen i det steget genom att avkoppla katoden med en konding. Vilket ger en roligare sammansättning av de två stegen i just den stärkaren. That was my point. Avkopplad katod ökar alltid distortionen och allra störst skillnad blir det med stor katodresistor. Lägger man en konding över 39k i en SLO får du en helt ohanterlig nivå av distortion.

_________________
Johan Hansson


07 Mar 2019, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Tackar Tubis!
Det där med "cold clippern" i 2203 var inte så självklart för mig. Den kretsen har ju avsevärd förstegsdistortion, och den uppenbara avvikelsen från tidigare Marshalls m.fl är just andra steget och dess oavkopplade 10K på katod. Så man har väl tänkt att det är där det sitter liksom...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Mar 2019, 23:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Distortionen adderas upp. Även om det enskilda steget inte låter så mycket för världen att det "spricker" så blir det ändå en faktor i helheten. 10k steget i 2203 distorterar, enskilt inte så man slår klackarna i taket, men tillsammans med nästa steg som nu även får en något högre insignal så blir det en hel del. Även ingångssteget har långt ifrån HiFi distvärden med sin avkopplade 2.7k katod. Matar man med en 400mV gitarr är det ganska skitigt redan från början.

_________________
Johan Hansson


08 Mar 2019, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Nu har jag inte hunnit experimentera mera med feedbackloopen, men hittade en intressant artikel på nätet http://www.chambonino.com/work/miscguitar/misc5.html

I all korthet: killen reparerar en Impact 60W, och när han startar den så oscillerar den. Till slut kommer han på att det kan vara loopen. Sen undrar han hur förstärkaren kan ha använts i alla år med detta problem. Deja vu.
Vet dock inte riktigt vad han menar med lösningen "I simple swapped the drive around to the output tubes", antingen har han väl kastat om faserna nånstans eller flyttat loopen.

Nu är det ju förmodligen så att förstärkarna inte alltid oscillerat, eftersom det bevisligen endast sker under vissa omständigheter. Återstår att försöka lista ut vilka omständigheter.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Mar 2019, 15:53
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Om man tar utspänning från högtalarlindningen och kör motkoppling (vilket är sunt och i princip helt rätt metod) så är det ju möjligt att få fel fasläge om man väljer fel lindningsände på högtalarlindningen att jorda (och altså fel ände att ta motkopplingen från). Det finns bara två lägen, liksom: rätt eller fel. Om man inte vill vända sekundären (högtalarlindningen) så kan man ju vända primären, dvs "byta plats med anoderna"- det ger precis samma effekt.

Om motkopplingsslingan är felvänd, är det inte helt säkert att det självsvänger, eftersom det nästan alltid finns en spänningsdelare i motkopplingen, dvs inte hela utgångsspänningen återförs. Är det bara svag återkoppling kanske det inte räcker för självsvängning. Som texten i länken nämner är det dock också beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvensen. Med en ren konstlast (helt resistiv och linjär genom alla frekvenser) kanske inget händer, men med en högtalare som har diverse fasfel och impedanstoppar kan självsvängning inträffa. Dock knappast om det är rätt kopplat från början (dvs det är negativ återkoppling).

Sedan är det också så, att man kan få fasvridning i återkopplingsslingan i frekvensbandets ytterkanter, beroende på utgångstransformatorns kvalitet och hur man väljer kopplingskondingar och gallerläckor etc i förstärkarstegen och därmed risk för självsvängning även om det är "rätt fasat". Risken är större med stor motkopplingsgrad och om slingan omfattar flera förstärkarsteg.

Har man problem som innefattar en motkopplingsslinga måste man alltså ha minst två grundsteg i felsökningen:
1. Kolla att fasningen är rätt.
2. Kolla att motkopplingsgraden inte är för hög.


08 Mar 2019, 17:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
lampuradio wrote:
Om man tar utspänning från högtalarlindningen och kör motkoppling (vilket är sunt och i princip helt rätt metod) så är det ju möjligt att få fel fasläge om man väljer fel lindningsände på högtalarlindningen att jorda (och altså fel ände att ta motkopplingen från). Det finns bara två lägen, liksom: rätt eller fel. Om man inte vill vända sekundären (högtalarlindningen) så kan man ju vända primären, dvs "byta plats med anoderna"- det ger precis samma effekt.

Om motkopplingsslingan är felvänd, är det inte helt säkert att det självsvänger, eftersom det nästan alltid finns en spänningsdelare i motkopplingen, dvs inte hela utgångsspänningen återförs. Är det bara svag återkoppling kanske det inte räcker för självsvängning. Som texten i länken nämner är det dock också beroende på hur högtalarens impedans varierar med frekvensen. Med en ren konstlast (helt resistiv och linjär genom alla frekvenser) kanske inget händer, men med en högtalare som har diverse fasfel och impedanstoppar kan självsvängning inträffa. Dock knappast om det är rätt kopplat från början (dvs det är negativ återkoppling).

Sedan är det också så, att man kan få fasvridning i återkopplingsslingan i frekvensbandets ytterkanter, beroende på utgångstransformatorns kvalitet och hur man väljer kopplingskondingar och gallerläckor etc i förstärkarstegen och därmed risk för självsvängning även om det är "rätt fasat". Risken är större med stor motkopplingsgrad och om slingan omfattar flera förstärkarsteg.

Har man problem som innefattar en motkopplingsslinga måste man alltså ha minst två grundsteg i felsökningen:
1. Kolla att fasningen är rätt.
2. Kolla att motkopplingsgraden inte är för hög.


Jo, i princip är det ju på det viset. I detta fall finns det som sagt några saker som framstår som mystiska för mig:

- En dag testad med gitarr genom en 8 ohms högtalare oscillerar den inte.
- Nästa dag kopplad till ett 16 ohms skåp oscillerar den, utan någon gitarr inpluggad, och utan några rör i V1 och V2. Oscillationen börjar som ett brum och eskalerar till ett tjut.
- Under detta andra test oscillerar den vid 9 av 10 omstarter. Oavsett om impedansbrytaren är ställd på 8 eller 16 ohm. Impedansbrytaren är kopplad som Sixten beskrev att den ska vara kopplad.
- Förstärkaren ser ut att vara välanvänd, men inga spår av lödningar o dyl tyder på att loopen skulle ha varit kopplad på annat sätt sedan 1969.
- Loopen torde inte ha extrema mängder återkoppling.
- Ett annat ex av förstärkaren uppvisar samma fenomen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Mar 2019, 17:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Den faskoppling som sänker ljudet är den rätta. För övrigt kan underfiltrering av B+ dra igång oscillering. Vare steg måste ha fullgod avkoppling. Är lyterna från 60talet kanske du knappt har avkoppling alls på något steg och då kopplar ihop flera över B+. Anodresistorerna ska se jord växelspänningsmässigt.

_________________
Johan Hansson


08 Mar 2019, 19:49
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Impact 60W - Sixten?
På beskrivningen låter det för mig som det är felfasat vad avser återkopplingen. Återkopplingsslingan går ju inte längre "bakåt" än till PI om jag minns rätt, så vad som sitter i före den eller inte, har ingen betydelse. Att det svänger med 16 Ohm last men inte med 8 kan möjligen ha med det att göra, dvs att återkopplingsspänningen blir större med högre högtalarimpedans. Provat att skifta anoderna på primären?


08 Mar 2019, 21:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Ja vete tusan. I dag blev jag klar med allt annat jobb på den, åtminstone tills vidare... Två funktionsdugliga kanaler som inte låter så tokigt om jag får säga det själv. Ska fixa ett uppdaterat schema och eventuellt ljudklipp i kväll eller i morgon.

Tyckte att det funkade bra även utan feedback och, kanske iofs lite dumt för ett test, bytte 22K mot 82K i slingan. Kopplade på tråden, och... ingenting. Funkar hur bra som helst. Så vad det än var så tänkte jag låta den vara såhär nu tills problemet eventuellt uppenbarar sig igen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Mar 2019, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Ok, här kommer schemat och länkar till ett par ljudfiler.
Hoppas Sixten är ok med manipuleringarna av schemat och de noteringar jag satte dit - säg till annars! Kan hända att jag laddar upp det nån annanstans också, och sånt här får ju gärna ett eget liv på nätet..

Meddela gärna den som ser nåt konstigt i schemat!

Lite riff och räkor inspelade med en Olympus typ diktafon ute i garaget så det gör givetvis inte riktigt förstärkaren rättvisa som den låter i verkligheten. Låter lite mer "lo-fi" inspelad så här om man säger så. Men det ger kanske nån slags uppfattning som första test ifall nån är nyfiken.

Som jag upplever det i verkligheten är ljudet rätt skarpt och rappt, har mer diskant och högt mellan än som hörs här, lite gammal Marshall tycker jag.
Är nöjd med det och har ingen annan förstärkare som låter så här sen tidigare.

Disten som hörs här är mest försteg, mastern på ca kl 12 och gainratten på varierande position. Cleana kanalen går ju förbi tredje steget och mastervolymen.
Gitarren är en Tele '52RI.
Nästa gång blir det Gibson...
https://soundcloud.com/tom-forsman/impact-clean
https://soundcloud.com/tom-forsman/impact-dirty

Som vanligt på Bojen, ni bidrar med ovärderlig hjälp och kunskap med sånt här: lampurautio, Tubis, Sustain m.fl!

Attachment:
Impact 60_TF.jpg
Impact 60_TF.jpg [ 225.69 KiB | Viewed 12489 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Mar 2019, 01:49
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Impact 60W - Sixten?
Nja, är inte riktigt hemma med leadkanalen ännu märkte jag vid mer testande och andra högtalare.
Fanns en massa diskant som inte gick att skruva bort med EQ. Lyfte bypassen på andra stegets katod och det hjälpte.

Både gainpoten och mastern påverkar dessutom diskant ovanligt mycket tycker jag. Är också lite osäker på tonstacken, som var tänkt att likna Marshalls men inte är särskilt verkningsfull. Eller är det placeringen av den?

Disten upplever jag nu också som lite bräkig eller hur man nu ska beskriva det. Lite som en Gov'nor pedal :)

Funderar lite på drivsteget V3A som står för den mesta disten. Är det extra känsligt för modifieringar med tanke på loopen, eller kan det hanteras som vilket gainsteg som helst? Katodresistorn lär ju påverka feedbacken antar jag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Mar 2019, 20:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 97 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.