View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:49



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Har man sagt V1A så får man säga V1B: kom nyss via en annan diskussion på ett nytt ämne för en tråd här på bojen, där det ju varit lite slött på sista tiden.

Tanken är att vi listar myter och gamla sanningar och så får man diskutera och förklara varför myten är falsk eller sann (eller plausibel).

Jag tänkte att jag börjar med några som nu råkar finnas i bakhuvudet, de flesta torde var kända men väl värda en diskussion och en slutpunkt för eftervärlden.

Tänkte rada upp dem i nummerlista här. Fyll på alla som har nån på lager. Sen får väl diskussionen gå fri, vill man behandla en så gör man det med 1) nummer, vill man behandla alla- gärna. Helst i tekniska termer då förstås för att visa på verirfierbara saker som är si eller så eller gör x eller y tiil ljudet /förstärkarens funktion.

Här några from the top of my head utan inbördes ordning:

1) "Rörwatt är högre"
2 "Brittiska watt är högre"
3) "100W låter dubbel mer än 50W"¨
4) "Med en variac kopplad till en Marshall så får man EVH:s brown sound"
5) "Missmacth mellan förstärakre och högtalare är ok så länge det är >100% eller åtminstone om det bara är åt ena eller andra hållet"
6) "En enda högtalare kan vara ut fas mot den förstärkare det får signal ifrån" (n av mina personliga favoriter)
7) "Class A kan man kalla rörstärkare som kör på katobias eller har triodkoppling i slutsteget."
8 ) "En single-ended förstärkare kan drivas in i Class B"
9) "Splittad katod är bättre än delad, dvs varje rörhalva ska ha egen katodersistor."
10) "Icke-polariserade kondensatorer ska ändå vända på ett visst vis"
11) "Volymratten ska stå på 3-4 i Fenderstärkare, för där finns "the magic spot"
12) "Högtalaren kan börja brinna om spelar riktigt sjujäklars genom dem (som Dick Dale)
12) "Rör åsdtadkommer ett rörljud, och framför allt är detta ljud varmt"

Gå loss! :mrgreen:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Feb 2019, 00:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
"Rörwatt är högre"
Watt är watt. Dock kan du pusha en rörstärkare till distortion med välljud varav du får mer effekt och pga distortion i sig ett ljud som låter "större" vilket kan uppfattats som högre av hjärnan. Det handlar alltså inte om uppmätt effekt utan att det låter högre.

"100W låter dubbel mer än 50W"
Nope men för metalheads så blir det mer umpf när de kör sin 100W på halvfart för allting i både psu och utgång blir överdimensionerat. Ingen sag och fullt frekvenspådrag. Vilket man givetvis skulle kunna bygga för 50W men ingen gör det....

_________________
Johan Hansson


27 Feb 2019, 10:14
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Hehe... Det här är ju omöjligt att inte hugga lite på! Om jag överlappar med nån annans kommentar så är det inte avsikten att förringa denna - det är sånt som händer.
1) Knappast. Distorsionen kommer ofta mer gradvis vid överstyrning än med transistorprylar, så det låter starkare innan det blir förfärligt.
2) Knappast. Om de inte har en egen meätmetod (jfr DIN eller SAE hästkrafter för bilmotorer...).
3) Nej. Fördubbling av upplevd ljudstyrka kräver 10 ggr högre effekt.
4) Ehh... må det?
5) Mismatch ger alltid lägre uteffekt. Stor mismatch kan vara skadlig om man drar på fullt.
6) "Kan vara ur fas..." Men då är den ju felkopplad?! Rätta till...
7) Förstärkarsteg klass A har en definition, men är inte beroende av rörtyp. Om anodström flyter under hela signalperioden är det klass A.
8 ) Ja, det kan den , men det låter för bedrövligt. Används endast för radiosändare eller liknande.
9) "Bättre" hur då? Myt vill jag påstå.
10) Mja... i vissa applikationer kan det vara värdefullt att veta vilken pol som har yttre foliet, men knappast en vanlig sak att fundera över.
11) -
12) Troligen är detta möjligt, dvs att talspolen blir överhettad. Men det är nog inte vanligt.
13) Det är underbart med dessa beskrivningar, som om vin som sägs smaka läderremmar eller skumbilar. "Varmt" ljud, är det liksom "fuzzy"? Självklart kan man ställa tonkontrollerna så det låter luddigt, men det kan man nog på en grusförstärkare också. Troligen är man ute efter effekten i punkt 1).

Väl bekomme!


27 Feb 2019, 10:32
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
14) Peavey-Watt är dubbla watt. Citat från världsberömd f.d. musikhandlare i Uppsala.

_________________
Image


27 Feb 2019, 12:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
:D
Vissa av de på min lista (dvs jag betraktar inte alla som osanningar utan en del kan mycket väl vara sanna) ser man fortfarande ofta i t.ex vissa gitarrtidningar. Inte minst det där med "rörwatt" och "brittiska watt". För att inte tala om "det varma rörljudet".

Det där med "högtalaren ur fas med förstärkaren" är en favorit efter att ha varit involverad i en lång och inflammerad diskussion om saken på ett forum för några år sen.
Alldeles nyligen råkade jag läsa denna artikel https://www.premierguitar.com/articles/ ... k_In-Phase

Det med flera förstärkare eller högtalare är väl inte så kontroversiellt, betydligt intressantare är följande stycke:
When an amp is in phase, the speakers will push—literally. I'm sure you've watched your speakers when you’re playing and seen them move back and forth. The first tone that is emitted through them will make the speaker basket push toward the grill cloth of the speaker cabinet. That is in phase.

Med andra ord: när man slår an med plektrumet ska konen röra sig utåt.
En fråga man då kan ställa sig är t.ex om det då är skillnad på downstroke och upstroke? Strängen startar ju sin rörelse åt olika håll beroende på anslaget. Men vad vet jag.... Brad Paisley kanske startar alla sina fraser med en downstroke.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Feb 2019, 20:55
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Ang högtalare... seriösa högtalare har märkning för att visa vilken ände av talspolen som är "+", inte sällan en rödmarkering. Man kan fysiskt, handgripligt utröna detta genom att ansluta en lämplig likspänningskälla till högtalaren. Har man kopplat + till rätt anslutning, kommer konen att röra sig utåt. Självfallet måste man på egen hand avgöra lämplig metod så att inget brinner upp. Om högtalare ska kopplas parallelt måste man såklart ha dem i fas, annars blir det helt fel.

Detta har inte med musikaliskt anslag att göra. Detta gäller hela tonspektret mellan 20 Hz - 20 kHz; konerna måste gå i takt. Enda sättet är att koppla enligt märkningen.


27 Feb 2019, 22:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Myten att man måste vända 1st högtalare åt rätt håll faller eftersom det inte spelar någon roll alls på ljudet om du fasvänt signalen innan i elektroniken. Och att vända på högtalaren är bara ytterligare en fasvändning.

_________________
Johan Hansson


27 Feb 2019, 22:20
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Det tycks finnas en rätt utbredd missuppfattning om vad en förstärkare jobbar med när det gäller musik, oavsett man talar i forum för HiFi eller gitarrentusiaster.

Ett anslag (på strängar eller på en puka) är inte en impuls i sig själv, som förstärkaren ska hantera. Det som händer är att instrumentet i fråga skapar en "peak" av ljudvågor, från strängarna eller från skinnet. Dessa ljudvågor ligger alla inom det hörbara området (20 Hz - 20 kHz) och kommer att hanteras som signal av olika nivå inom detta frekvensområde. Förstärkaren får in denna info från miken (gitarrmik eller vanlig "ljudmik") och förstärker den och trycker ut den i nån form av högtalare eller liknande.

Om högtalaren består av flera element och dessa inte är i fas, kommer effekten att bli att det blir mindre ljud för varje watt man petar in. Självklart ska alla element i en multielementhögtalare jobba i fas.

Ska man jobba med förstärkare är det nog lättare om man förstår vad insignalen faktiskt består av och vad förstärkaren ska göra med denna signal.


27 Feb 2019, 22:23
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Tubis wrote:
Myten att man måste vända 1st högtalare åt rätt håll faller eftersom det inte spelar någon roll alls på ljudet om du fasvänt signalen innan i elektroniken. Och att vända på högtalaren är bara ytterligare en fasvändning.


För en ensam högtalare spelar det ingen roll alls...


27 Feb 2019, 22:24
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
lampuradio wrote:
Tubis wrote:
Myten att man måste vända 1st högtalare åt rätt håll faller eftersom det inte spelar någon roll alls på ljudet om du fasvänt signalen innan i elektroniken. Och att vända på högtalaren är bara ytterligare en fasvändning.


För en ensam högtalare spelar det ingen roll alls...
Myten bygger på att man anser att talspolen flyger först åt "rätt"håll, men då måste man ju även definiera vad som är rätt håll. Olika gitarpickupper är gjorda i olika fas så bara där faller myten att man skulle höra någon skillnad alls.

_________________
Johan Hansson


27 Feb 2019, 22:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
En hälsosam och lugnande approach till detta med ljud, är att tänka på att nästan ingen mikrofon, förstärkare, bandspelare eller högtalare någonsin har varit tänkt att hantera frekvenser under 20 Hz eller över 20 kHz. Däremellan ligger det hörbara området för våra tonåriga medborgare; vi som är lite äldre har ofta ett kap över 10 kHz.

Fasskillnader påstås ibland ligga till grund för hur man uppfattar riktning till vissa ljud, men hur det funkar på oss människor är inte helt klart för mig. De som är HiFi-minded borde dock komma ihåg hur man kunde köra fastest på stereohögtalarna och uppleva hur ett visst ljud hördes komma framför eller bakom högtalarna beroende på fasen. Då talar vi om fasfel mellan två olika högtalare, placerade på rätt kort avstånd ifrån varandra. Huruvida dessa högtalare låg i fas med själva inspelningen, vore nog närmast omöjligt att avgöra; det finns inget sätt för lyssnaren att avgöra om det har blivit vänt någonstans och det beror ju helt på antalet fasvändande steg i alla förstärkare som varit inblandade.


27 Feb 2019, 22:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Personligen är jag ju inne på detsamma som ni skriver, men i diskussionen väckte detta känslor. Det handlade alltså om en förstärkare med en högtalare.
Jag trollade faktiskt, som ett lite test, till med att jag många gånger varit på konserter som blivit förstörda av att gitarristen inte kollat upp så att konen går utåt på första anslaget.
Hade naturligtvis förväntat mig att den skrönan skulle ha lockat till skratt och protester, men ett antal deltagare var väldigt imponerade av min fenomenala hörsel. Där kunde man haft sin chans att bli gitarrtekniker åt Paisley, Eric Johnson eller Bonamassa :mrgreen:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Feb 2019, 23:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
När det kommer till watt finns det ju faktiskt olika sätt att ange det. Inga bryter mot effektlagen. Men tex peak watt och rms watt ger ju olika tal. Vidare en distorterad rms signal innehåller mer energi än en ren och ger således mer effekt över högtalaren medans en peak distorterad signal och en ren peak signal ger samma effekt över högtalaren. Så det blir en viss skillnad hur man anger det.

_________________
Johan Hansson


27 Feb 2019, 23:55
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
An en händelse stötte jag nyss på en helt ny för mig:

"Katodföljare tillför ett varmt ljud. De används i nån high gain Marshall efter varje "distortionssteg"".

Diskussionen gällde en ART inspelningspreamp. Frågan är förstås om det ska klassa som en myt om bara en enda person setts skriva det, men på nätet är ju sån här snart tusen personers sanning.

Vilket osökt leder vidare till nästa myt, som väl förstärkartillverkarna själva är skyldiga till:

"En förstärkare med high gain är en med en massa förstegsdist som SLO100 och liknande. VS. En high gain förstärkare är en som från minsta möjliga insignal förstärker den till högsta möjliga styrka, helst utan dist."

Och vilken av dess teser rösta 95% av alla gitarister på...? Det var väl kört den stund en tillverkare gjorde en färstärkare eller pedal mastervolym och i försteget en ratt som heter "gain".

Sablar vad det finns många av såna här när man börjar tänka efter.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Feb 2019, 23:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Lynxtrap wrote:

"Katodföljare tillför ett varmt ljud. De används i nån high gain Marshall efter varje "distortionssteg"".


DC kopplade katodföljare som i tex en marshall 1959 komprimerar signalen på anodsteget med feedback kompression vilken ger en fetare varmare ton. Anodstegets utsignal påverkar katodföljaren så den drar ström från anodsteget vilket drar ner volymen och ändrar lastlinjen. Det hela blir då att utgången påverkar ingången. Håller just på att få till förloppet i pedalform med transistorer. Det hela är ingen myt. Man ser det tydligt på ett oscilloscope ordentligt. En vanlig kompressor varmar med till ljudet.

_________________
Johan Hansson


28 Feb 2019, 00:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
För ett par år sen annonserades en röd gitarrkabel från Mad Professor, som påstods "förbättra ljudet med hjälp av nanoteknologi". Den skulle placeras mellan den vanliga gitarrkabeln och förstärkaren, alltså framför ingången. Detta lät för mig som det värsta bondfångeri jag har sett. Nånsin. Kan ni kloka rörisar hjälpa till att såga denna, eller har jag rentav fel? Finns det någon substans i detta?


28 Feb 2019, 08:07
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Angående fasdiskussionen finns ett intressant fenomen som jag tror många aldrig tänkt på.
Spelar du ensam har det ingen betydelse vilket håll konen rör sig åt, du kommer inte höra någon skillnad.
Tillsammans med en annan gitarr eller bas finns däremot en skillnad att upptäcka.
Rör sig basens högtalarkoner innåt medans gitarrens utåt kommer det att låta annorlunda än om bådas rör sig åt samma håll.
Jag köpte en buffer som har en fasshift knapp bara för att utröna detta fenomen som jag visste förekom.
Det är en skillnad som jag tror vem som helst med fullgod hörsel kan uppfatta, i ena läget blev den totala ljudbilden fetare och gitarren och basen smälte samman bättre, i det andra blev det "öppnare" ljudbild där gitarren gick igenom bättre. Vad som lät bättre hade jag svårt att bestämma mig för och tillsammans med det faktum att jag inte riktigt kommer överens med buffers gjorde att jag la ner det experimentet.
Detta skulle dock kunna förklara att man kan uppleva att en viss pedal låter annorlunda i vissa sammanhang, har du ett pedalbord där du skiftar eller lägger till en pedal är risken att du skiftat fasen uppenbar.


28 Feb 2019, 09:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Fasen flyttas även genom alla kondingar i apparaten. Det är inte så att två olika apparater har precis samma eller helt tvärtom fas. Så en fasskiftare man läger till kan mycket väl bara flytta från hälften ur fas till....hälften ur fas..... och man är tillbaks på ruta ett.

_________________
Johan Hansson


28 Feb 2019, 10:15
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Tubis wrote:
Fasen flyttas även genom alla kondingar i apparaten. Det är inte så att två olika apparater har precis samma eller helt tvärtom fas. Så en fasskiftare man läger till kan mycket väl bara flytta från hälften ur fas till....hälften ur fas..... och man är tillbaks på ruta ett.


Exakt, ska man lägga ner krut på att alltid vara i "rätt" fas blir det jävligt jobbigt...


28 Feb 2019, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Rör av samma typ, t ex 12AX7, låter alla likadant. Den enda skillnaden är förstärkningsgraden.
Eller?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Mar 2019, 12:45
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Lynxtrap wrote:
Rör av samma typ, t ex 12AX7, låter alla likadant. Den enda skillnaden är förstärkningsgraden.
Eller?


Jag märker då skillnad, men vad det beror på vet jag inte. Med märker så menar jag inte bara hör, känslan hur de upplevs spelar in, kompression osv.


01 Mar 2019, 13:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Att blindtest är svaret på allt :mrgreen:


01 Mar 2019, 14:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Lynxtrap wrote:
Rör av samma typ, t ex 12AX7, låter alla likadant. Den enda skillnaden är förstärkningsgraden.
Eller?

Olika exemplar från samma tillverkare och samma batch har olika värden, det beror på spridningen i mekaniska
toleranser. I en förstärkare som inte har feedback så kan de naturligtvis låta olika ( det är just därför som
man uppfann feedback på 30-talet).

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


01 Mar 2019, 14:35
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Vad gäller punkt 4 på listan du gjorde Lynxtrap så är det sant att EVH använde en variac, men då för att sänka spänningen in till förstärkaren.

Vad han sa däremot var att han höjde spänningen, till dess rören nästan började smälta. Jag har Guitar Player tidningen från tidigt 80-tal där han i en intervju säger detta, vilket säkert bidragit till förstärkarhaverier runt om i världen.....

Den som lät bäst med denna behandling var en gammal Bassman som han hade hemma om inte minns fel.

_________________
/Lennart


01 Mar 2019, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
kjelle wrote:
14) Peavey-Watt är dubbla watt. Citat från världsberömd f.d. musikhandlare i Uppsala.


I hans egenkonstruerade hornhögtalare gick "ljudet snabbare runt hörnen, och därmed blev det högre"

De lät ganska bra iallafall..... :)


03 Mar 2019, 13:03
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
kjelle wrote:
14) Peavey-Watt är dubbla watt. Citat från världsberömd f.d. musikhandlare i Uppsala.


Hehe! Har hört samma sak om "Peavey-Watt" av (troligtvis) samma musikhandlare i Uppsala! :D

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


03 Mar 2019, 23:22
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
d95err wrote:
kjelle wrote:
14) Peavey-Watt är dubbla watt. Citat från världsberömd f.d. musikhandlare i Uppsala.


Hehe! Har hört samma sak om "Peavey-Watt" av (troligtvis) samma musikhandlare i Uppsala! :D

Stickan R.I.P.!

_________________
Image


04 Mar 2019, 15:42
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
12an klurar jag på.
En vis man berättade för mig att rör har en mer olinjär överföringskaraktäristik än transistorer.
Därför bildas mer second harmonics (övertoner som ligger rent i oktaver osv fattar jag det som) och ger ett gött "rörljud" när den distar. Transistor dist ger mer udda övertoner och inte lika mycket oktaver.
Distar det inte ska det låta lika som transistor stärkare.
Signalen kan dock vara lite distad utan att det låter dist utan bara låter rör.
Lstämmer min luddiga förklaring? (han förklarade den för mig klart men jag minns dåligt).
Överföringskaraktäristiken kan man ju se direkt i databladen.


27 Sep 2019, 21:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Det finns flera rör som har närmast perfekt överföringskarakteristik, bland annat våra kära ECC83, 82, 88, 6SL7, 6SN7, liksom EF86, EF94, EF37... Detta gäller inom lågnivåområdet, men "lågnivå" är lite relativt. Flera pentoder kan ge 100 V signalspänning (p-p) ut utan nämnvärd distorsion... För slutrör (beam-rör eller pentoder) gäller såklart att det börjar kurva till sig i ändarna när man driver mot max effekt, medan trioder oftare har en skarp gräns vid gallerström men är rätt raka o fina fram till den gränsen (triodslutsteg är dock inte så vanligt i den här världen...). Transistorer (diskreta enheter) funkar rätt mycket som rör, men brukar ha en mer drastisk övergång mellan lyssningsbart och gräsligt ljud. Generellt är de inte "mer linjära". IC-kretsar och annat integrerat grus har oftast motkopplingsslingor som nödvändigt kretstillägg och de är då nästan helt "perfekta" tills man går över gränsen och det låter jätteilla.

Rörförstärkare är inte en helt homogen apparattyp, heller. Bygger man med lite motkoppling, så får man utmärkt kontroll över lineariteten tills man når gränsen, medan ett bygge utan motkoppling är mer troligt att det får lite "rörljud" när man pressar lite; det börjar låta lite säreget röraktigt innan det låter skräp. En stärkare med många gainsteg kan man ju dessutom trixa rätt mycket med och pressa vissa steg till att ge karaktär åt ljudet, långt innan slutsteget börjar bli ansträngt. Samma metod kan säkert tillämpas på en klassisk transistoriserad förstärkare (dvs uppbyggd i diskreta steg).


27 Sep 2019, 22:21
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Mythbustertråden - avliva eller gödsla dem här
Det är väl därför gitarrfolk går igång på allt som det står mosfet på har jag fått för mig. För att de är mer lika rören än bjt. Kan det stämma?
Tänkte på en sak med motkopplingen. Hörde en gitarrpod med svensk mekare (säkert medlem här) som pratade om att han skar bas eller om det var höga frekvenser via motkopplingen. Är det något ni tänker på?
(nu kanske jag är lite off topic så om det svävar iväg kanske man får starta ny tråd).


28 Sep 2019, 09:50
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.