Tänkte först ta den här frågan i tråden om Impact-förstärkaren, men den kan väl vara värd en egen för framtida referens.
Funderar på detta med att skapa (helst välljudande) overdrive i preamp med ett begränsat antal gainsteg.
Maximera gain, tja det kan man ju alltid göra på olika sätt.
Men frågan är snarare, hur minimerar man headroom i ett steg?
Vi har varit inne på sk cold clippers som finns i t.ex Marshall 2203 eller i SLO100.
Tittar man bara på kurvor ser det enkelt ut att driva in dem i det olinjära området. Enligt den vanliga uppfattningen ska detta dessutom resultera i en overdrive rik på andra ordningens övertoner som låter "varmt" och "rikt".
Nu visar det sig då, t.ex i Impact-tråden och i Ampbooks grundliga analys av SLO100 att dessa steg har ganska rejält med headroom, bl.a genom den negativa återkoppling som orsakas av den oavkopplade katoden. "Cold clippern" med hela 39K på katod är inte alls det första steget som går in i overdrive. Kanske är det likadant med 2203?
Så då tycks man landa i slutsatsen att man kan ställa bias väldigt extremt utan att det händer något sensationellt. Dessutom har de ju väldigt svag output ifall man har ett efterföljande steg som behöver mycket signal
Tittar man på en Dumble så ser man fyra steg med rätt moderata värden på anoder och katoder, men antalet steg kanske diskvalificerar den från denna diskussion.
Som exempel nedan Impacten och en Bassman (som för enkelhetens skull saknar såväl reverb som tremolo och katodföljare).
Hur åstadkommer man en ok overdrive-kanal med dessa få beståndsdelar, och får 2:a och 3:e steg att börja morra så tidigt som möjligt?
Attachment:
bassman_aa864_schem.gif [ 26.18 KiB | Viewed 3366 times ]
Attachment:
Impact 60 A-S.JPG [ 127.38 KiB | Viewed 3366 times ]