View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:43



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Problem med Fender Bassbreaker 54 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Problem med Fender Bassbreaker 54
En kompis bad mig ta en titt på hans Bassbreaker 45 som plötsligt tappade effekt efter att har haft standby av ett par minuter.
Det som händer är alltså att den fungerar fint vid uppstart men slår man på standby och sedan av igen så ger den nästan ingen effekt alls.
Jag har testat att byta ut samtliga rör så jag kan avfärda rörproblem.
När felet uppenbarar sig så ökar anodspänningen med 10V på alla rör. Bias går ner till praktiskt taget 0V, men ändå rusar inte rören.
Effekten blir lägre än att ha attenuatorn på lägsta vid normal gång.
Min egna gissning att felet har något att göra med den inbyggda attenuatorn, för minns jag rätt nu så ändrades biasspänningen väldigt mycket genom att vrida på denna kontroll (i fungerande gång), medan anodspänningar ligger kvar på samma.

Det lustiga nu är att när problemet dyker upp så kan man dra ett ackord och stänga av förstärkaren och medan ljudet fejdar ut så hör man hur det kommer tillbaks med full effekt precis innan det blir tyst. Med andra ord åtgärdar man lätt problemet genom att slå av strömbrytaren i 1 sekund. Sen kan man lira hur mycket man vill, för problemet kommer aldrig förrän man slår på standby.
Jag har kollat båda switcharna och det är inget fel på dem.

Han har gjort en video som han lagt upp på Youtube där han visar problemet. Tyvärr hör man inte vilken stor volymskillnad det blir i verkligheten. Men som man sek 20 sek in i videon slår han av strömmen och på igen och då är effekten tillbaks.

https://www.youtube.com/watch?v=v8K3ko-h3IQ

I övrigt såg inget lurt ut invändigt. Inget som gått hett eller så. Men det sitter ju drösvis med transistorer i denna apparat. (Jag fattar inte varför man ska hålla på och sätta i sånt när vi vet svart på vitt att rörförstärkare låter hur bra som helst utan transistortrams.)

Hittar inte heller något kopplingsschema, så det hela blir ju lite extra svårt.
Någon som har någon bra gissning?

_________________
David


30 Apr 2019, 17:20
Profile WWW

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Finns det schema på apparaten?

Att Ua ökar 10v när den blir tyst tyder på att rören inte arbetar ordentligt.
Att BIAS sjunker till 0V låter inte traditionellt om det är fixed bias. Här misstänker man ju att de borde vara på annat sätt. Detta innebär att kretsen skiljer sig från "vanliga" kretsar.

Om det är katodbias så låter de rimligt.

Kan du bekräfta vilket av ovanstående sätt den jobbar på?


30 Apr 2019, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
speed wrote:
Finns det schema på apparaten?

Att Ua ökar 10v när den blir tyst tyder på att rören inte arbetar ordentligt.
Att BIAS sjunker till 0V låter inte traditionellt om det är fixed bias. Här misstänker man ju att de borde vara på annat sätt. Detta innebär att kretsen skiljer sig från "vanliga" kretsar.

Om det är katodbias så låter de rimligt.

Kan du bekräfta vilket av ovanstående sätt den jobbar på?


Nej, jag har inte lyckats hitta något schema.

När jag först såg bias gå ner på 0 så började jag tänka i banorna ifall en katodbias tog över. Speciellt eftersom det sitter ett 390R effektmotstånd på kortet i närheten av slutrören, men det var inte så.
Googlade då och någon sa på ett forum att det motståndet tillhör attenuatorkretsen.
Själv gissar jag på att den där kretsen är inne och kontrollerar bl.a. bias på något vis. Man ställer dock bias på traditionellt sätt.

Men rören är det inget fel på, bytte som sagt ut samtliga med exakt samma resultat.

_________________
David


30 Apr 2019, 23:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Haha. OK. Schemat fanns tydligen i manualen. Det förklarar varför ingen har brytt sig om att ladda upp det på nätet. :lol:

Edit: Det var visst inte manualen heller, utan en servicemanual som den tidigare ägaren hade fått från Fender.

_________________
David


02 May 2019, 16:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Han hade fått svar från Fender där de berättade att bias skulle ställas enligt en speciell procedur med power scalingen ställd till ett väldigt specifikt läge. Jag följde anvisningen och ställde bias så. Kollade sen vart de egentligen hamnade, vilket var ca 50% av max anodförlust.
Detta skulle troligen lösa problemet enligt Fender och vi lyckades faktiskt inte få problemet att uppenbara sig igen.
Tycker dock det känns lite för enkelt och att vara en (i så fall) väldigt känslig krets då bias var ställd till ca 58% innan.

Jag sätter pengarna på att han snart hör av sig igen och att problemet har dykt upp igen..

_________________
David


03 May 2019, 19:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
OK.. 5 minuter senare så jovisst, fel direkt han startade den hemma.. :|

_________________
David


03 May 2019, 19:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Låt mig gissa. En fakepowerscaling som ändrar spänningen på g2 och det är för låg spänning på g2 som gör att du tappar ström genom röret som i sin tur leder till att B+ stiger vilket den gör när man drar mindre ström.

_________________
Johan Hansson


03 May 2019, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Powerscalingen sänker spänningen till g2 men problemet kan uppstå även med full spänning på g2 (ca380V). B+ ökar inte när man sänker spänningen på g2. Men som sagt, när problemet kickar in ökar B+ med 10V och hoppar endast igång igen ifall man slår av och på strömbrytaren.

_________________
David


03 May 2019, 23:00
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Om apparaten har en effektreglering som bygger på ändrad Ug2, så kanske det är så att det är nåt fel med den regleringen, så att man tappar Ug2 helt o hållet under några speciella förhållanden. Då blir anodströmmen 0 och att B+ stiger några volt då är inte konstigt (det vore konstigt om det inte steg...). Men djupare än så kan är det kanske svårt att komma utan ett schema. Problemet skulle ju i så fall ligga i reglerkretsen, dvs hur sker matning och reglering av Ug2.


04 May 2019, 09:01
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
David Wikström wrote:
Powerscalingen sänker spänningen till g2 men problemet kan uppstå även med full spänning på g2 (ca380V). B+ ökar inte när man sänker spänningen på g2. Men som sagt, när problemet kickar in ökar B+ med 10V och hoppar endast igång igen ifall man slår av och på strömbrytaren.
Om dom mätningarna är korrekta(du har alltså mätt g2 när problemet är aktivt?) så är enda andra möjligheten att något händer på katoden annars hade strömmen rusat med g1 på 0. Min tanke var att biasen trackar g2 och att g2 sjönk till noll och då även biasen men om så ej är fallet så...?

_________________
Johan Hansson


04 May 2019, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Nej, jag har inte lyckats mäta g2 när problemet visar sig, eftersom att det aldrig vill göra det när jag tittar pån.
Skit samma, han har gett upp nu och skickar tillbaks den.

_________________
David


04 May 2019, 11:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Jan 2016, 19:43
Posts: 86
Location: Göteborg
Post Re: Problem med Fender Bassbreaker 54
Fasiken hoppades på en lösning här , jag har exakt samma problem, men kan tyvärr inte skicka tillbaka den pga begagnatköp :P

_________________
Folköl och dunka dunka


27 May 2019, 21:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.