View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:34



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Marshall JMP 2204 pyssel 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Marshall JMP 2204 pyssel
Budade hem denna på tradera förra veckan och fick hem den igår och snälla om nån kunnig här kan ögna igenom nedan så jag inte ställer till det :)

Startade fint och lät helt ok tyckte jag. Prövade inte effektloopen eller så, ville bara ha igång den o se om den funkade.
Enligt annons så ska volymen gå upp o ner o den har inte riktigt de tryck den ska...
tyckte inte den spraka nånstans i reglagen, men tog isär o körde electroclean på rörsocklar o pottar...o då såg jag att en av kondisarna såg skum ut..som om den läckt..
vet inte men antar att det är orginalkondisar, och från typ 1983 så får de ju bytas.
verkar också ha nån modd förutom effektloopen-
effektloopen är taffligt lödad, göra om eller ta bort?
varför ingång från effektloop även på framsidan??

Har dock aldrig gjort det själv innan, men tänkte så här efter lite googlande..rätta mig om jag tänker helt tokigt.

- har haft igång den och dragit strömmen o hört hur ljudet långsamt fasade ut, tänker jag tömmer kondisarna..
- har löddat ihop ett motstånd med sladd att använda som bleeder från pin 1 på rörsockel V1 till chassit
- standby och power påslaget men stärkaren urkopplad.
- låt stå nån minut och sen ska det vara ok att löda ur kondningarna utan att få dödsstötar.

Att byta de tre kondisarna verkar i princip vara det enda som behöver göras på denna..förutom bestämma sig om effektloopen då.

- nått jag missat?

ImageImage

kass lödning, ev 2 moddar och extra ingång på framsidan..
Image

snygg kondning..Image


23 May 2019, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Marshall JMP 2204 pyssel
SLA wrote:
Budade hem denna på tradera förra veckan och fick hem den igår och snälla om nån kunnig här kan ögna igenom nedan så jag inte ställer till det :)

Startade fint och lät helt ok tyckte jag. Prövade inte effektloopen eller så, ville bara ha igång den o se om den funkade.
Enligt annons så ska volymen gå upp o ner o den har inte riktigt de tryck den ska...
tyckte inte den spraka nånstans i reglagen, men tog isär o körde electroclean på rörsocklar o pottar...o då såg jag att en av kondisarna såg skum ut..som om den läckt..
vet inte men antar att det är orginalkondisar, och från typ 1983 så får de ju bytas.
verkar också ha nån modd förutom effektloopen-
effektloopen är taffligt lödad, göra om eller ta bort?
varför ingång från effektloop även på framsidan?? 3.

Har dock aldrig gjort det själv innan, men tänkte så här efter lite googlande..rätta mig om jag tänker helt tokigt.

- har haft igång den och dragit strömmen o hört hur ljudet långsamt fasade ut, tänker jag tömmer kondisarna..
- har löddat ihop ett motstånd med sladd att använda som bleeder från pin 1 på rörsockel V1 till chassit
- standby och power påslaget men stärkaren urkopplad.
- låt stå nån minut och sen ska det vara ok att löda ur kondningarna utan att få dödsstötar.
2.

Att byta de tre kondisarna verkar i princip vara det enda som behöver göras på denna..förutom bestämma sig om effektloopen då.

- nått jag missat? 1.


kass lödning, ev 2 moddar och extra ingång på framsidan..



1. yes :wink:
2. Nej det behöves inte.
Eftersom du ska byta alla e-kondingar, så kan du helt enkelt bara kortsluta kondingarna det är bara när man har friska kondingar man behöver tömma dessa mer försiktigt.

3. Nej ingången ser mer ut som en ingång för extra volymboost/justering. Vill säga: kabel kopplat till en box med en volym o av/på swich .
Men mer bilder behövs för jag ska vara 100% säker.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


23 May 2019, 16:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall JMP 2204 pyssel
Den där effektloopen ska du nog kolla upp. Hur drivs den? Jag har varit med om en modd som helt enkelt bara kopplad på telejack direkt efter EQ med monstruös signalnivå ut som följd.

_________________
Johan Hansson


23 May 2019, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Marshall JMP 2204 pyssel
Tack :)
Ok då behöver jag inte vara övernervös för att byta kondningarna.
Effektloopen verkar inte drivas alls så jag kan tänka mig att det är som sägs ovan.
Nä det blir o ta bort och plugga igen hålen.
Ser alltid att folk tar bort kondisarna en o en..men man kan väl ta bort alla tre redan nu medans jag väntar på posten med de nya?
Har ju bilder på hur kablarna lödadts menar jag


23 May 2019, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Marshall JMP 2204 pyssel
effektloopen var av det enklare sättet och antagligen var främre ingången för att reglera signalstyrkan med tex en extern volympedal.
skitkass lödning på eländet och det åkte ut.
Orginalsäkringar på 5k som fick uppgraderas till 10 då dessa tydligen alltid ryker på de skandinaviska modellerna..
Kondisarna bytta och låter hur bra som helst nu :)
köpte lite plastplugg på biltema o guldfärg för att plugga ingen hålen.
Image

Image


22 Jul 2019, 11:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.