View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:10



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Jag har en rak 4x12:a på ingång som har 16 ohms-element och som är 16 ohms-kopplad. På den tänkte jag ställa en vinklad 4x12:a med 8 ohms-element 8 ohms-kopplade.

Frågan är hur förstärkaren (en gammal Super Lead alternativ en Lead 50-klon) kommer att trivas med 5,3 ohms last? Ska man ställa förstärkare förstärkare på 8 ohm eller 16 ohm?

Kan man anta att 2/3 av effekten hamnar i den övre 8 ohms-lådan och den resterande tredje delen i den nedre 16 ohms-lådan? Det skulle vara ganska praktiskt eftersom den nedre lådan spelar mest för knäskålarna.

Det sitter G12M 25 i båda lådorna, fast de i den övre är från 76 och de i den undre är från 90-talet. Jag ska köpa fyra G12M 25 8 ohms från 70-talet på sikt, men det vore bra om de element som sitter i nu kunde funka som en tillfällig lösning.

Det finns ingen logik i köpet. Jag vill bara prova att spela på helstack någon gång och efter det ska jag skaffa en rak 1960BX eller 1982B för att komplettera min andra halvstack, så att jag kan köpa dubbelstack.

Jag repar normalt på en 30w 1x12 combo som är lite för stark, så vi får se om jag över huvudtaget kommer kunna repa med en eller två helstackar. :)


29 May 2019, 16:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Koppla ur 2 element i nedre lådan vertja så får du rätt imoedans. Kan tom funka bra att montera ur de två nedersta så du får två tolvtymshål i den. Sök på detuned soeaker cab så ser du vad folk tycker eller bara testa.
Jag har gjort mitsvarande i en 4-10 och det funkar förvånansvärt bra.


29 May 2019, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Michael wrote:
Koppla ur 2 element i nedre lådan vertja så får du rätt imoedans. Kan tom funka bra att montera ur de två nedersta så du får två tolvtymshål i den. Sök på detuned soeaker cab så ser du vad folk tycker eller bara testa.
Jag har gjort mitsvarande i en 4-10 och det funkar förvånansvärt bra.


Jo, det finns lite olika alternativ. Jag kan använda mig av 8 eller 18 ohms konstlast för att få till det, men jag funderade på hur det skulle fungera att köra med dem som de är, utan modifieringar eller extra laster för att få till antingen 8 eller 18 ohms last totalt.


29 May 2019, 17:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Principen är alltid att försöka matcha lasten med förstärkaren. Har man 5 Ohm last och en stärkare med 8 och 16 Ohm utgång, så ska man välja 8 Ohm. Kan lasten anpassas ännu bättre, bör man göra det. I princip, alltså.


29 May 2019, 19:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Effektutvecklingen över lådorna delar ju inte upp sig jämt. Den med lägst ohm kommer dra mer ström och arbeta dubbelt så hårt. Kanske finlir men den den kommer låta något högre.

_________________
Johan Hansson


30 May 2019, 08:21
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
lampuradio wrote:
Principen är alltid att försöka matcha lasten med förstärkaren. Har man 5 Ohm last och en stärkare med 8 och 16 Ohm utgång, så ska man välja 8 Ohm. Kan lasten anpassas ännu bättre, bör man göra det. I princip, alltså.


Jo, allt det där vet jag. Jag bara undrar om någon har någon praktisk erfarenhet av att köra en 8 ohms och en 16 ohms fyrtolva på en Lead eller Super Lead. Det är dumt att experimentera men finare grejer, om det finns erfarenhet av att det fungerar dåligt.

Jag har en vinklad 8 ohms med G12M 25w från 76 och en annan vinklad 16 ohms från 71 med G12H 30w och nu har jag en rak 16 ohms från 91 med G12M 25. Jag tänkte leta rätt på 8 ohms G12M 25w från 70-talet till den raka och sedan skaffa en 16 ohms rak till med G12H 30 för att få ihop en dubbelstack. Men allt kommer att ta ett tag och då är jag sugen på att att köra min vinklade med 8 ohms G12M 25 tillsammans med den nyinförskaffade 16 ohms-lådan, men bara om det funkar fint annars får jag lösa det med extra konstlast (Hot Plate eller liknande) för att balansera upp lasten. Men det skulle jag helst slippa.


31 May 2019, 10:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Tubis wrote:
Effektutvecklingen över lådorna delar ju inte upp sig jämt. Den med lägst ohm kommer dra mer ström och arbeta dubbelt så hårt. Kanske finlir men den den kommer låta något högre.


Det förstår jag 2/3 av effekten borde hamna i den övre 8 ohmslådan och den resterande tredjedelen i den undre 16 ohms-lådan och det vore bara bra, eftersom den nedre mest spelar för benen. Visst bara 3 dBs skillnad men ändå en liten fördel och absolut ingen nackdel. Frågan är bara vad slutsteget tycker om det jobbet.

Jag använder inga stora effekter. Min 50w-topp är powerscalad till c:a 12w och min Super Lead är normalt dämpad 12 dB med en Hot Plate, så några stora belastningar är det inte frågan om för varken slutsteg eller OT.


31 May 2019, 10:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Brukar inte Super Lead ha en 4ohmstapp?

_________________
Johan Hansson


31 May 2019, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Det tror jag nog att båda förstärkarna har. Jag kan kolla upp det.


31 May 2019, 21:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Du ställde frågan hur stärkarrn kommer må och för stärkarrns del kommer det funka fint. Koppla bägge på 4ohm-tappen. Primärimpedansen på trafon som slutrören ser kommer att bli högre men i mitt tycke är det ofta bara bra för soundet i en sån stärkare.
Ett alternativ är att koppla lådorna i serie och lägga dem på 16ohms-tappen. Primärimpedansförändringen blir densamma men i detta fallet kommer 16-ohmslådan att ta den mesta effekten och därmed låta starkast.
En del menar att soundet, hur tight det låter påverkas av om högtalarna är i serie eller parallellt men det får du kolla själv.
Ska du koppla dom i serie får du löda ihop en specialkabel eller köpa/ löda ihop ngn liten "seriekopplarbox"

Kopplar du så att lådornas totala last blir.lite högre än vad stärkartappen är ställd på kommer du att slita lite mindre på rören kopplar du så stärkarrn ser en mindre last än den är ställd på så slits de hårdare.
Kan ju va ngt att tänka på


01 Jun 2019, 07:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Att blanda en 8 ohms och en 16 ohms 4x12:a, funkar det?
Michael wrote:
Du ställde frågan hur stärkarrn kommer må och för stärkarrns del kommer det funka fint. Koppla bägge på 4ohm-tappen. Primärimpedansen på trafon som slutrören ser kommer att bli högre men i mitt tycke är det ofta bara bra för soundet i en sån stärkare.
Ett alternativ är att koppla lådorna i serie och lägga dem på 16ohms-tappen. Primärimpedansförändringen blir densamma men i detta fallet kommer 16-ohmslådan att ta den mesta effekten och därmed låta starkast.
En del menar att soundet, hur tight det låter påverkas av om högtalarna är i serie eller parallellt men det får du kolla själv.
Ska du koppla dom i serie får du löda ihop en specialkabel eller köpa/ löda ihop ngn liten "seriekopplarbox"

Kopplar du så att lådornas totala last blir.lite högre än vad stärkartappen är ställd på kommer du att slita lite mindre på rören kopplar du så stärkarrn ser en mindre last än den är ställd på så slits de hårdare.
Kan ju va ngt att tänka på


Tack. Då provar jag lite och hör hur det låter, så fort jag får hem lådan från Uppsala.


01 Jun 2019, 15:08
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.