View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:35



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Reverbtank till Fender Blues Junior 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Reverbtank till Fender Blues Junior
En kompis kom över med en Blues JR med trasigt reverb och det var fjädrarna och sladdarna i tanken som gett upp.
Ny finns ju på Tube Town, det är inga problem, men det vore ju kul om det fanns någon med längre fjädrar som ändå får plats i kabinettet och passar kretsen. Någon som har något tips?
H
Bosse

_________________
bneostman@live.se


26 Jun 2019, 07:54
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Reverbtank till Fender Blues Junior
Om jag minns rätt så är alla Accutronicstankar med längre fjädrar precis 1 cm eller 2 för långa för ett BJ-kabinett! Kanske kan det lyckas att kapa dom i gavlarna?


26 Jun 2019, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Reverbtank till Fender Blues Junior
Ballz wrote:
Om jag minns rätt så är alla Accutronicstankar med längre fjädrar precis 1 cm eller 2 för långa för ett BJ-kabinett! Kanske kan det lyckas att kapa dom i gavlarna?


Hmm, det kan kanske gå. Ska se om jag hittar ordentliga mått.

_________________
bneostman@live.se


27 Jun 2019, 07:23
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Reverbtank till Fender Blues Junior
Men, det går ofta att laga sådana reverbtankar. Om det är "fjädrarna och sladdarna i tanken som gett upp" borde det gå att fixa. Jag har genom åren fixat massor av sådana reverbtankar med bra resultat.

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


04 Aug 2019, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Reverbtank till Fender Blues Junior
Sven-Johan wrote:
Men, det går ofta att laga sådana reverbtankar. Om det är "fjädrarna och sladdarna i tanken som gett upp" borde det gå att fixa. Jag har genom åren fixat massor av sådana reverbtankar med bra resultat.


Ja, jag har hittat lite på nätet om det. Men en ny tank kostar 250 spänn och tid/ kostnad ger nog tummen upp på ny tank. I synnerhet som förstärkaren inte är min!
Tack ändå!
Bosse

_________________
bneostman@live.se


05 Aug 2019, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Reverbtank till Fender Blues Junior
Jag har bytt från 9” till 17” reverb-tankar på en hel del Blues Junior genom åren.
Detta går att göra på ett smart och snyggt vis om man är lite händig.

Det gäller först att ta bort listen längst ner på baksidan för att kunna göra två spår i sidorna längst ner på botten, så att den långa reverbtanken går att skjuta in i dessa spår.

Skär upp Tolex på listen så att du prydligt kan limma och vika in det på höljet efter att listen är borttagen.
Observera att listen är monterad med ”spik-klammor” både på kortsidorna och underkant.
För att kunna få bort den så sågar jag med bågfil ett spår i kortändorna (efter att Tolex är borttaget) och frilägger lim samtidigt som spik-klammorna sågad av, sedan brukar det gå att bända ur listen och därefter klippa av spik-klammorna på botten. (det går ju även att såga i underkant också, men kan vara besvärligt)

Listen eller en ny trälist går sedan att klä med ny Tolex och monteras fast igen med ett par snygga skruv från sidor och botten, och om spåret i sidorna är bra avpassat för reverb-tanken så kommer denna att vara fixerad av listen som håller den på plats.

Jag brukar använda Accutronics 17” reverb-tank typ 4EB3C1B alternativt 4EB2C1B eller 9EB2C1B, dessa har en driv-impedans på 600-800 ohm som är lämplig anpassning för IC/OP-amps driv-förstärkarsteget i Blues Junior.

—Bosse—

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


06 Sep 2019, 10:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Reverbtank till Fender Blues Junior
Aha, där ser man. Detta har fått ligga till sig över sommaren så jag ska ta tag i detta. Originaltanken gör nog ingen särskilt lycklig.
Tack för tipset!

_________________
bneostman@live.se


06 Sep 2019, 11:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.