View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:12



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare 
Author Message

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Tror att det är bäst att söka här...

Det var väldigt länge sedan jag var här senast. Jag slutade som förstärkartekniker för ett antal år sedan och det har legat nere, men nu börjar det (kanske) vakna igen... Åtminstone för egna stärkararbeten...

Jag har en 72:a Silverface Fender Bandmaster Reverb och är på jakt efter en till. Det verkar dock svårt att få tag på en sådan, så då börjar jag fundera på att göra en själv och då behövs panelen... Jag vet att för flera år sedan var det några som byggde om sådana till kloner av 64:or Fender Vibroverb eller s.k. Vibroclone och bytte panelen till Blackfacepanel. Då borde det finnas några kontrollpaner, faceplates, från sådana Silverface Fender Bandmaster Reverb till övers. Jag är på jakt efter en sådan eller en komplett förstärkare. Defekta stärkare eller stärkare som inte är kompletta är också intressanta.

Någon som har eller vet någon som har?

Image



Image

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


02 Aug 2019, 20:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Hej Sven-Johan, kul att se dig här igen! Jag har kvar schema till din gamla Clean-King ännu någonstans.

Vad gäller face-platen kan inte jag hjälpa dig, men förhoppningsvis återkommer folk från semestrar etc snart...

_________________
/Lennart


05 Aug 2019, 14:46
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Custom Sam wrote:
Hej Sven-Johan, kul att se dig här igen! Jag har kvar schema till din gamla Clean-King ännu någonstans.

Vad gäller face-platen kan inte jag hjälpa dig, men förhoppningsvis återkommer folk från semestrar etc snart...


Hej Lennart!

Så glad jag blir av ditt svar... :)

Jo, kanske, kanske jag är på G igen så smått...

Helst vill jag ha tag på en hel stärkare och det har faktiskt kommit upp en möjlighet till det som jag hoppas på...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


Last edited by Sven-Johan on 05 Aug 2019, 23:34, edited 1 time in total.



05 Aug 2019, 16:05
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Nån tysk som säljer en, inte superfräsch kanske trots försäkran om "good condition" :wink: .

https://reverb.com/item/21530963-fender ... silverface

Verkar finnas kvar efter 4 månader så det går nog att pruta rejält med make an offer.

Annars fanns ju flera i utförandet med master på ebay , iaf för ett par dagar sedan.


05 Aug 2019, 16:39
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Obi wrote:
Nån tysk som säljer en, inte superfräsch kanske trots försäkran om "good condition" :wink: .

https://reverb.com/item/21530963-fender ... silverface

Verkar finnas kvar efter 4 månader så det går nog att pruta rejält med make an offer.

Annars fanns ju flera i utförandet med master på ebay , iaf för ett par dagar sedan.


Tack så hjärtligt! :) Den har jag missat tidigare. Skicket på den ser okej ut... Intressant även om den verkar vara en "sen" modell där muttrarna för pottarna inte ska fästas av panelen...

De med mastervolym och Middlekontroll på Normalkanalen (70-Wattarna) har jag sett, men de är inte intressanta.

Vi får se... Kanske och förhoppningsvis jag har en hel stärkare på g... Blir enklare så (och förmodligen ungefär samma pris som att bygga)... Om nu enkelhet är att eftersträva i detta fall... Att bygga sin egen stärkare är kul och känns väldigt bra att spela i... Men, å andra sidan, känns en original Fender (också) väldigt, väldigt bra...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


05 Aug 2019, 18:32
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Sven-Johan wrote:
Intressant även om den verkar vara en "sen" modell där muttrarna för pottarna inte ska fästas av panelen...


Inte för att jag vet om det är intressant men jag tror att man gick över från att montera potarna en och en i chassit till att förmontera alla potarna samtidigt i mässings-jordplåten bakom chassit. När jag plockade bort mässingsplåten på en liknande förstärkare så upptäckte jag att det sitter kartongbrickor med små taggar på som förmodligen höll potarna på plats utan muttrar vid monteringen.
Någonstans i tillverkningslinan så monterade man sedan formodligen faceplaten först bara med muttern för poten med det mindre hålet och de yttersta jacken.
Övriga muttrar kom dit senare.


18 Aug 2019, 19:18
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Obi wrote:
Inte för att jag vet om det är intressant men jag tror att man gick över från att montera potarna en och en i chassit till att förmontera alla potarna samtidigt i mässings-jordplåten bakom chassit. När jag plockade bort mässingsplåten på en liknande förstärkare så upptäckte jag att det sitter kartongbrickor med små taggar på som förmodligen höll potarna på plats utan muttrar vid monteringen.
Någonstans i tillverkningslinan så monterade man sedan formodligen faceplaten först bara med muttern för poten med det mindre hålet och de yttersta jacken.
Övriga muttrar kom dit senare.


Hmmm...

Det blev så i mitten av 70-talet på de stärkare jag har sett. I alla fall lär det ju vara en CBS-grej för att effektivisera. Din teori kan stämma och då kanske det var lättar att löda ihop allt, eller det mesta, innan de satte i det i chassiet. Jag förstår dock inte varför de inte lika gärna kunde dra dit alla muttrarna efter att pottar och allt kommit i chassit...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


18 Aug 2019, 19:29
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Sven-Johan wrote:

De med mastervolym och Middlekontroll på Normalkanalen (70-Wattarna) har jag sett, men de är inte intressanta.




Fast alla är ju inte 70-Wattare bara för dom har mastervolym och Middlekontrol 74-75 var 45 wattare med master.
https://el34world.com/charts/Schematics ... tr_rev.pdf

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Aug 2019, 19:35
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Sven-Johan wrote:

Det blev så i mitten av 70-talet på de stärkare jag har sett. I alla fall lär det ju vara en CBS-grej för att effektivisera. Din teori kan stämma och då kanske det var lättar att löda ihop allt, eller det mesta, innan de satte i det i chassiet. Jag förstår dock inte varför de inte lika gärna kunde dra dit alla muttrarna efter att pottar och allt kommit i chassit...


Nej det har jag inte lyckats klura ut heller. Här kommer bilder på brickorna:

BRICKA
POTUTANMUTTER


18 Aug 2019, 20:12
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Obi wrote:
Nej det har jag inte lyckats klura ut heller. Här kommer bilder på brickorna:

BRICKA
POTUTANMUTTER


Intressant! Detta har jag inte upptäckt. Ändå har jag servat många, många Fenders från mitten och slutet av 70-talet... Jag har nog "bara servat dem" utan att ha gett dem någon riktig uppmärksamhet... Antagligen p.g.a. förutfattade meningar och att "man ska hata" just de stärkarna...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


18 Aug 2019, 23:40
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Jag är fortfarande intresserad av att köpa en panel (utan de stora jävla hålen) eller en hel stärkare...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


18 Aug 2019, 23:41
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Fender Bandmaster Reverb - Faceplate eller hel stärkare
Sven-Johan wrote:
Obi wrote:
Nej det har jag inte lyckats klura ut heller. Här kommer bilder på brickorna:

BRICKA
POTUTANMUTTER


Intressant! Detta har jag inte upptäckt. Ändå har jag servat många, många Fenders från mitten och slutet av 70-talet... Jag har nog "bara servat dem" utan att ha gett dem någon riktig uppmärksamhet... Antagligen p.g.a. förutfattade meningar och att "man ska hata" just de stärkarna...


Hej
Brickorna går endast att upptäcka om man lösgör och tar bort hela mässingsjordplåten från chassit. Bara en galning med meningslös fäbless för att plocka ner saker i molekyler kommer att göra det så öh... :shock:
Drar man ur potarna så trillar brickorna nog ofta undan och ner mellan mässingen och chassit.

Och nu trillade poletten ner tror jag. Man har förmonterat potarna i mässingen för att i förväg kunna göra en del jordanslutningar etc som du föreslog.
Sedan har man tryckt i hela jordplåtspaketet med potar i chassit (då utan faceplate) och dragit alla muttrar direkt UTOM de yttersta jacken och poten med del lilla hålet. Detta för att faceplaten är en känslig komponent kosmetiskt.
Faceplaten har man då kunnat sätta dit mycket senare i processen när nästan allt är färdigt.
Det räcker då med bara tre muttrar och piltotlampan för att få dit faceplaten i efterhand.

Som kuriosa verkar faceplatearna ha ett serienummer på baksidan.


19 Aug 2019, 04:29
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.