View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:58



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Champion GM-25 by Racing 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Champion GM-25 by Racing
Attachment:
18.jpg
18.jpg [ 128.83 KiB | Viewed 8649 times ]


Efter 4 år tyckte jag det var dags. Huh? Ja,jag bygger hör och häpna en ny maskin till mig själv! :mrgreen:

Råmaterialet är en gammal Svensk Champion GM-25,en förstärkare som inte är någon nyhet för oss och när jag nu sprang på en igen med dessa fantastiska EL-12,ja..inte mkt att snacka om.

Dessvärre visade sig PT´n vara skottad så den ersattes med en gammal Dynacord dito.

Å se detta bygget blir lite mer invecklat än normalt från mitt håll. Två kanaler med helt fristående tonkontroller osv och iom rördriven loop i sin tur så..ett och annat rör blir det.

Bla återanvänder jag det ursprungliga,för maskinen,EF-12. Även det ett rör jag har en historia med,och som jag gillar. En tidig småsignalspentod,med allt det för med sig. Bla har de en tendens att utveckla mikrofoni men..när de väl fungerar som de skall tycker jag riktigt bra om de i gitarrsammanhang.

Trioderna,de oundvikliga,blir i detta fallet 6n2p. Jupp. För att de uträttar det som behövs och mer därtill och för att de kostar skit och inget.

Attachment:
17.jpg
17.jpg [ 101.27 KiB | Viewed 8649 times ]


Lite av grejen med den här formen av byggen är att det med tiden utkristalliseras vad som behöver placeras var och hur. Poängen är att annars tenderar den här formen av byggen att bli jävligt plottriga och sakna..översikt. Liksom bara huller om buller..
Så att planera i framkant i de här fallen ger mycket i retur. Faktum är att bygget avancerat såpass att jag hoppas få ljud ur det de närmaste dagarna,får se hur det går med det.

Loopen då,där sitter ett ECC-81. Katodföljare ut,givetvis,och konventionellt gainsteg i retur. Eftersom loopen är seriell så adderar ju den till tonal bild om man vill,beroende på hur man justerar den och naturligtvis sitter där pottar in som ut för loopen.

Gainkedjan är annars "snäll". Tre steg per kanal,och eftersom rock är tänkt hemvist (lirar ju primärt gammal hårdrock typ Purple mm) så både räcker det och blir över.
Nope. Ingen kanalstyrning utan två helt separata kanaler som är hardwired mot varandra.

På det blir det lite nya funktioner jag lattjat med på papper har jag tänkt. :D Skall bli kul att se utfallet av det,men som de av er som känner mig är VÄL medvetna om är jag allergisk mot rattar som inte uträttar något så..

Attachment:
19.jpg
19.jpg [ 119.35 KiB | Viewed 8649 times ]


Mm. Faceplaten är ovanligt "upptagen" för att vara en av mina maskiner,och det värsta är att det skall adderas mer!

Jaja. Återkommer med resultat vänner :lol:
Stay tuned som det heter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Aug 2019, 14:49
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Spännande pjäs! Man blir nyfiken på vad alla rattar ska gå till...

Är det separata ingångar till kanalerna och sen switchning via A/B-box som är tänkt?

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


19 Aug 2019, 10:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Så det tog nästan 5 år att inse att det behövs långt fler än 5 rattar? :twisted: :lol: :evil: :shock: :roll:

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


19 Aug 2019, 15:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM-25 by Racing
VacuumVoodoo wrote:
Så det tog nästan 5 år att inse att det behövs långt fler än 5 rattar? :twisted: :lol: :evil: :shock: :roll:


ROTFLMFAO.
Mm... :mrgreen:

@d95.
Mjo. Många rattar blir det. Japp,rent hardwired och styra via A-B/Y.

Fått igång härket och använt den vid rep ikväll. Låter faktiskt riktigt riktigt bra. Fick byta EF-12 flaskan som satt där mot en ny,mikrofoni..
Lustigt hur vanligt det är med gamla plåtrör.?

Japp. Justermöjligheterna denna ggn är mååååååååånga... Ironiska är väl att med kännedom om mig själv lär jag justera till ett läge för respektive kanal och efter det rör jag väl inget mer... :lol: :lol:

Nä. Men. Givetvis har jag inte ens varit i närheten av att hitta alla sweetspots,som jag VET att denna lösningen har. Iom tonkontrollens bredd kan burken väldigt mkt. Så..skall bli intressant att labba med.
Sen,har inte kopplat systemet som är tänkt kring feedbacken än. Så det återstår att hantera,vilket då givetvis arbetar "globalt" i maskin.
Ska se om jag inte kan fiska reda på ett gäng rattar imorgon. Se vad Magnus har i lådorna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2019, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Attachment:
23.jpg
23.jpg [ 44.65 KiB | Viewed 8239 times ]


Mm. EF-12 installationen visade sig vara lite av ett problem. Mycket självsvängning E det...
Men efter ett kortare snack med Aleks så valde jag att installera "stumpar" med bra mycket klenare diameter på kabeln in mot sockeln.
I sin tur släppte jag på skruven som håller sockeln så den satt bra mycket lösare,å se NU ja... :mrgreen: :mrgreen:
För ett AS till maskin!! :shock: :shock:

Öh...jo. Jotack. Mer av detta. Så vette faen om det inte får bli en vända förbi Aleks efter lite Litz tråd faktiskt. För OJ va gott den där EF-12´an gör i nosen på den givna kanalen!

Länge sedan nu..men igår när jag fick pysslat med det här lite så hamnade jag i en sådan sits,ni vet vad jag menar,där tiden försvann när jag stod och testade maskin. Ville liksom inte sluta spela..å jag om någon är bortskämd med den biten!

Attachment:
24.jpg
24.jpg [ 94.39 KiB | Viewed 8239 times ]


Nu finns det som sagt lite mer att ta i men sammantaget är jag redan nu mkt mkt nöjd så det blir denna som får följa med på ett dubbelgig vi har den 31/8.

JÖSSES när den här prylen får andas ut! :shock:

:lol: :lol:

Gött e ´re!! :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2019, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Ibland va...

Attachment:
46.jpg
46.jpg [ 65.26 KiB | Viewed 8088 times ]


...insåg ju att jag HAR en "lillebror,GM-8,stående. Hade jag helt glömt bort! :shock:
Byggd/tänkt som bluesmaskin en ggn med få vred ihop med en...

Attachment:
47.jpg
47.jpg [ 50.28 KiB | Viewed 8088 times ]


...som ett kmpl litet PA. Numer gitarrburk.

Hm. Gör nog en lillebror av den nu iaf. Lika gott. Är städad och iordning under huven sedan tidigare härjningar så att göra EF kanalen i kopia enl ovan borde ju gå fort.
Använder ECL-11 i arslet original,numer ersatt med ett par 6V6 som ser va 400 volt DC.
Ja för fan! Blir bra :mrgreen:

Storebror så.
Fått ngr dgr med den nu,vet faktiskt inte vad tillägga.? Skall sätta en dämpare mellan anoderna på PI´n tror jag och därefter börja mina härjningar med det med NFB krets. Som då blir allt annat än bara "buss på".

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Aug 2019, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Fixat lite till med "storebror",och nu är den fan inget kort på rent magisk.
En av de där maskinerna långt emellan där man börjar lira...å inser helt plötsligt att det gått två och en halv timma. :mrgreen:

Vart dubbel gig igår och den tjänstgjorde rakt igenom. 3h i sträck,bara levererade.

Attachment:
7.jpg
7.jpg [ 93.29 KiB | Viewed 7950 times ]


"Lillebror" så. Ja,vad skall jag säga? Använder alltså storebrors EF-12 kanal,och där finns nog inte mkt att tillägga.?

Attachment:
8.jpg
8.jpg [ 96.78 KiB | Viewed 7950 times ]


Jodå. Fick allt samma rördrivna loop osv den med. Bra skit helt enkelt.

Attachment:
9.jpg
9.jpg [ 86.59 KiB | Viewed 7950 times ]


Som sagt. Det är en form av gammalt mini PA och iom det så... Sitter ett 12" Celestion där. Tanken är att man använder den som mini rigg hemmavid,den har ju som sagt PPIMV bla,och sedan bara tar med sig den lilla käcka toppen som är i lunchbox format till rep eller gig.
Å..sina två 6V6 till trots,den ger mos nog för att vara med i matchen med den mest hårdslående trummis. Faktiskt. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Sep 2019, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Bra att den är S-märkt också !

Alltid kul att följa dina byggen, kul att se nya ideer!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


01 Sep 2019, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Champion GM-25 by Racing
peterh wrote:
Bra att den är S-märkt också !

Alltid kul att följa dina byggen, kul att se nya ideer!


Jo, fast S-märkning upphör i den stunden man ändrar något i nätdelen.
Kollade upp det där för några år sen, och slutsattsen var att byta komponenter till andra värden i pre-ampen, var någolunda okay, men inte i nätdel o slutsteg.
Det var vad jag fick till svar den gången.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Sep 2019, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Owe,du kan nog räkna med att Peter ironiserade.

"Lillebror" e iaf såld och storebror...ptja,han mest levererar. :D

Ett välmenat tips till alla er som inte provat,testa att använda en småsignalspentod i näbben på en maskin. Det de för med sig till partajet menar iaf jag är riktigt eftersträvansvärt.
Bra skit helt enkelt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Sep 2019, 16:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Champion GM-25 by Racing
Attachment:
12.jpg
12.jpg [ 96.46 KiB | Viewed 6891 times ]


Skryt? Tro fan de e skryt,men som gigande gitarrist..det BLIR fan inte bättre än såhär.
E nått så djävulskt nöjd med denna min sista krets va..
Aleks mest garvar..för saken e den att nu börjar de bli så breda i vad de klarar att jag undrar om det är "rätt".
Skruva bort sig?
Ja,det kan du ge dig fan på att man kan,men i retur funkar inte denna som nån gammal JMP heller där man har EN sweetspot. Denna har TJUGO! :lol: :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Dec 2019, 03:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.