View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:55



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vilket 5E3-kit? *Byggtråd* 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Nu börjar jag bli galen,

Har kollat runt på olika kit under för lång tid... Och eftersom man inte kan bygga Edgar eller Mission längre blev de väldigt svårt.
Vilket ska jag utgå ifrån?

Oavsett verkar de som man måste köpa kabinettet från TAD eftersom de verkar va de "bästa"?

Så frågan är väl just nu, Nordström eller TAD-kit?

TAD har en lite skum power-transformator, Orange Drops och man får med en högtalare jag inte är så intresserad av, och Nordström känns dyr av någon anledning? Eller är det rimligt prissatt? Jag har för dålig uppfattning och det finns inte så många kit att jämför med.

Nordström erbjuder att jag kan uppgradera till Kolmassemotstånd för ett mindre tillägg också. Är det bara dumt?

Hjälp! :oops:

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


Last edited by Tuff on 02 Sep 2019, 23:49, edited 1 time in total.



23 Aug 2019, 10:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Tuff wrote:
Nu börjar jag bli galen,

Har kollat runt på olika kit under för lång tid... Och eftersom man inte kan bygga Edgar eller Mission längre blev de väldigt svårt.
Vilket ska jag utgå ifrån?

Oavsett verkar de som man måste köpa kabinettet från TAD eftersom de verkar va de "bästa"?

Så frågan är väl just nu, Nordström eller TAD-kit?

TAD har en lite skum power-transformator, Orange Drops och man får med en högtalare jag inte är så intresserad av, och Nordström känns dyr av någon anledning? Eller är det rimligt prissatt? Jag har för dålig uppfattning och det finns inte så många kit att jämför med.

Nordström erbjuder att jag kan uppgradera till Kolmassemotstånd för ett mindre tillägg också. Är det bara dumt?

Hjälp! :oops:

Jag skulle satsa på nordström av två skäl:
-du får snabb leverens inom sverige
-du får bra support om något strular. Vad gäller priset så får man vad man betalöar för, billigt s-t eller bättre grejor.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Aug 2019, 13:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
peterh wrote:
Jag skulle satsa på nordström av två skäl:
-du får snabb leverens inom sverige
-du får bra support om något strular. Vad gäller priset så får man vad man betalöar för, billigt s-t eller bättre grejor.


Beställde från Nordström nyss, känns bra!

Men vad känner folk för kolmassemotstånd? Jag vet att de mest är mojo och egentligen en "sämre" produkt.
Är man dum om man väljer gammalt skräp? :lol: 8)

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


23 Aug 2019, 13:57
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Kolmassa är väl inte nån "uppgradering" egentligen, om man börjar med filmmotstånd. Skillnaderna som man (kanske) märker är väl troligen att motstånd med högt egenbrus i lågnivåsteg, kan bidra till en lite högre brusnivå i förstärkaren. Men "lågnivå" är lite flexibelt som begrepp, kan man säga. En gitarrmik är väl inte riktigt "lågnivå" som signalkälla betraktat (jämfört med en bandmik eller en MC-pickup).

Sen åldras väl kolmassamotstånd lite mer påtagligt än modernare sorter, hur stort problem det är, är svårt att säga. Man ska nog alltid se till att välja god marginal vad gäller effekttålighet; lägre arbetstemp fördröjer åldrandet på alla komponenter.

Edit: "bandmik", alltså en bandmikrofon (mikrofontyp), inte en mik för bandet...


23 Aug 2019, 14:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Tuff wrote:
peterh wrote:
Jag skulle satsa på nordström av två skäl:
-du får snabb leverens inom sverige
-du får bra support om något strular. Vad gäller priset så får man vad man betalöar för, billigt s-t eller bättre grejor.


Beställde från Nordström nyss, känns bra!

Men vad känner folk för kolmassemotstånd? Jag vet att de mest är mojo och egentligen en "sämre" produkt.
Är man dum om man väljer gammalt skräp? :lol: 8)

Kolmassamotstånd är perfekt till grid och screen stoppers, här har de fördelar och inga nackdelar.
Stora anodrmotstånd är inte för kolmassa däremot.
I nätdelar är kolmassa ok.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Aug 2019, 15:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Spännande, de blev kolmassa rakt igenom nu så får vi se hur det blir!

För övrigt Hammond 1750E, F&T och Mallory 150.

Ser fram emot byggandet! :mrgreen:

Var bör jag köpa låda någon stans om jag vill ha en så autentisk som möjligt?

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


23 Aug 2019, 16:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Tuff wrote:

Men vad känner folk för kolmassemotstånd? Jag vet att de mest är mojo och egentligen en "sämre" produkt.
Är man dum om man väljer gammalt skräp? :lol: 8)


Nej Mojo är det egentligen inte, då kolmassemotstånd på "rätt ställe" ger motstånds distrution .
Mer att läsa om detta här : http://www.geofex.com/ gå ner på sidan så hittar du:Use of Carbon Comp Resistors for Magic Mojo

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


23 Aug 2019, 23:27
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Amp Healer II wrote:
Tuff wrote:

Men vad känner folk för kolmassemotstånd? Jag vet att de mest är mojo och egentligen en "sämre" produkt.
Är man dum om man väljer gammalt skräp? :lol: 8)


Nej Mojo är det egentligen inte, då kolmassemotstånd på "rätt ställe" ger motstånds distrution .
Mer att läsa om detta här : http://www.geofex.com/ gå ner på sidan så hittar du:Use of Carbon Comp Resistors for Magic Mojo


Jag läste faktiskt den artikeln lite tidigare. Välskriven och verkar väldigt rimlig.

Nu blir det kolmassa rakt igenom och om jag tycker den brusar för mycket kikar jag på det efteråt.
Det roliga blir ju förutom en förhoppningsvis grym ton att tweaka lite med nya kondingar osv. när tillfälle ges.

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


24 Aug 2019, 10:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Tuff wrote:

Jag läste faktiskt den artikeln lite tidigare. Välskriven och verkar väldigt rimlig.

Nu blir det kolmassa rakt igenom och om jag tycker den brusar för mycket kikar jag på det efteråt.
Det roliga blir ju förutom en förhoppningsvis grym ton att tweaka lite med nya kondingar osv. när tillfälle ges.


Okay, Ha något tystare på första anoden , skulle rekomendera.

Jo om kittet är enligt orginal, så finns det många ställen att tweaka på, inte bara kondingar ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


24 Aug 2019, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Amp Healer II wrote:

Okay, Ha något tystare på första anoden , skulle rekomendera.

Jo om kittet är enligt orginal, så finns det många ställen att tweaka på, inte bara kondingar ;)


Okej menar du de två 100k efter V1? Hög spänning = mer brus ur kolmassa antar jag?



Angående kabinett, någon som testat/sett detta förr?
https://www.ebay.com/itm/5E3-Tweed-Delu ... 1438.l2649

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


25 Aug 2019, 12:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Tuff wrote:
Amp Healer II wrote:

Okay, Ha något tystare på första anoden , skulle rekomendera.

Jo om kittet är enligt orginal, så finns det många ställen att tweaka på, inte bara kondingar ;)


Okej menar du de två 100k efter V1? Hög spänning = mer brus ur kolmassa antar jag?



Angående kabinett, någon som testat/sett detta förr?
https://www.ebay.com/itm/5E3-Tweed-Delu ... 1438.l2649


Jag menar anodmotstånden som går TILL V1 , Vill d behålla "looken" så är kolfilm motstånd betydligt tystare än KM.


Det finns ju flera kabinetter på e-bay, men varför inte låta Nordström bygga en åt dig, tror det blir biligare o bättre

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


25 Aug 2019, 12:44
Profile

Joined: 09 Jan 2017, 23:37
Posts: 34
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Ska bli kul att följa.
Håller själv på och kollar på Nordströms 5e3, men jag har lite svårt att bestämma mig :D


25 Aug 2019, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Amp Healer II wrote:
Jag menar anodmotstånden som går TILL V1 , Vill d behålla "looken" så är kolfilm motstånd betydligt tystare än KM.


Det finns ju flera kabinetter på e-bay, men varför inte låta Nordström bygga en åt dig, tror det blir biligare o bättre


Jag förstår, blir till att testa senare tror jag. Planen är att försöka få den så "korrekt" som möjligt och sen se vilka sidor jag vill "förbättra".
Har en del motstånd liggandes men testar antagligen kolmassa rakt igenom först.

Tyvärr har Nordström börjat bygga sina kabinett utan finger jointed, och kör med ngn form av kex/plugg istället.
Det fungerar säkert bra men jag vill åter igen åt något så nära originalen som möjligt.


Jocke_Ronnqvist wrote:
Ska bli kul att följa.
Håller själv på och kollar på Nordströms 5e3, men jag har lite svårt att bestämma mig :D


Kul! Jag kan än så länge inget annat än att rekommendera. Väldigt snabb respons och trevligt bemötande.

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


25 Aug 2019, 18:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Tuff wrote:

Jag förstår, blir till att testa senare tror jag. Planen är att försöka få den så "korrekt" som möjligt och sen se vilka sidor jag vill "förbättra".
Har en del motstånd liggandes men testar antagligen kolmassa rakt igenom först.

Tyvärr har Nordström börjat bygga sina kabinett utan finger jointed, och kör med ngn form av kex/plugg istället.
Det fungerar säkert bra men jag vill åter igen åt något så nära originalen som möjligt.



Nu vet jag inte om Nordström har jort några förbättringar i layouten ? (vet att han har gjort det på vissa andra)
Men annas finns det en hel del att förbättra på orginalet som jordning o skärmning.

Det där med finger jointed ser u bra ut om man vill ha stärkan trären, men hur hålfasthet synpunkt så funkar plug/kex lika bra.
Orsak till att man använde finger jointed förr, var på grund av att man använde hudlim som inte är lika starkt som dagen vit lim.
Så ska du klä den så behöver du inte oroa dig över hålfasthet.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


25 Aug 2019, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Amp Healer II wrote:

Nu vet jag inte om Nordström har jort några förbättringar i layouten ? (vet att han har gjort det på vissa andra)
Men annas finns det en hel del att förbättra på orginalet som jordning o skärmning.

Det där med finger jointed ser u bra ut om man vill ha stärkan trären, men hur hålfasthet synpunkt så funkar plug/kex lika bra.
Orsak till att man använde finger jointed förr, var på grund av att man använde hudlim som inte är lika starkt som dagen vit lim.
Så ska du klä den så behöver du inte oroa dig över hålfasthet.



Vad jag vet ska hans layout vara väldigt lik originalet. Har du några förslag på bra jordningar? För original är väl hela chassit jorden, är poängen att hålla isär vissa delar då antar jag? Är det främst skärmning av ingångarna som är vanligast, där signalen är så låg?

(Exempel på extra jordning: https://robrobinette.com/images/Guitar/5E3P_Build/5e3_DIYLC.png)

Jag tvekar inte alls på att bygget håller, men det är en del av mig som vill att den ska vara så lik 50-talarna som möjligt. Är väl lite fånig där... :oops:

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


25 Aug 2019, 22:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Min Nordström 5e3 låter sagolikt med ett blå Celestion-element.
Den har knappt 3 år på nacken.

Under våren började den gradvis brumma alltmer, på ett helt oacceptabelt vis. I synnerhet när jag ’daisy chainade’ den med en annan stärkare (Princeton Reverb) á la Mike Campbell.

Till slut förstod vi att de fyra ingångsjacken måste isoleras från chassit och jordas direkt i den gemensamma jordaxeln (!) (’preamp grounding bus’). Då blev den åter helt brumfri. Brusfri har den varit hela tiden.

Uppenbarligen hade de ursprungliga kontaktytorna mellan jack & chassi oxiderat; hittar ingen annan förklaring.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Aug 2019, 19:30
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Marshall wrote:
Min Nordström 5e3 låter sagolikt med ett blå Celestion-element.
Den har knappt 3 år på nacken.

Under våren började den gradvis brumma alltmer, på ett helt oacceptabelt vis. I synnerhet när jag ’daisy chainade’ den med en annan stärkare (Princeton Reverb) á la Mike Campbell.

Till slut förstod vi att de fyra ingångsjacken måste isoleras från chassit och jordas direkt i den gemensamma jordaxeln (!) (’preamp grounding bus’). Då blev den åter helt brumfri. Brusfri har den varit hela tiden.

Uppenbarligen hade de ursprungliga kontaktytorna mellan jack & chassi oxiderat; hittar ingen annan förklaring.


Ah jag förstår! Jag hade för övrigt tänkt testa med en Celestion Blue.
Borde inte försteg och slutsteg egentligen ha gemensam jord?

Bygget är i full gång iaf, bifogar bilder. :D


Attachments:
_1090628.JPG
_1090628.JPG [ 151.19 KiB | Viewed 21289 times ]
_1090633.JPG
_1090633.JPG [ 234.76 KiB | Viewed 21289 times ]
_1090636.JPG
_1090636.JPG [ 230.52 KiB | Viewed 21289 times ]

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


Last edited by Tuff on 02 Sep 2019, 23:53, edited 2 times in total.

29 Aug 2019, 18:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Ser snyggt ut Tuff. Har du hittat kabinett någonstans?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Aug 2019, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Polytone wrote:
Ser snyggt ut Tuff. Har du hittat kabinett någonstans?


Tackar! Riktigt kul att pilla med. :P

Tyvärr inte beställt något än. Men jag hittade ett på ebay som verkar bra prissatt och ser bra ut: https://www.ebay.com/itm/172608581476

Någon som har andra förslag?

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


30 Aug 2019, 11:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Tuff wrote:
Polytone wrote:
Ser snyggt ut Tuff. Har du hittat kabinett någonstans?


Tackar! Riktigt kul att pilla med. :P

Tyvärr inte beställt något än. Men jag hittade ett på ebay som verkar bra prissatt och ser bra ut: https://www.ebay.com/itm/172608581476

Någon som har andra förslag?



Det där ser väl bra ut!
Vad kostar liknande på tex TAD?

_________________
tligen


30 Aug 2019, 12:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
tligen wrote:
Det där ser väl bra ut!
Vad kostar liknande på tex TAD?


TAD tar c:a 5200:- med frakt för ett helt rent (dvs. lite trist). Jag skulle gärna se att det iaf. är lackat, men det kan jag ju såklart göra själv också.

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


30 Aug 2019, 13:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Här kommer lite bilder på hur det går!

Det är verkligen en titthålsoperation ibland... :twisted: :!: :shock:


Attachments:
File comment: Jacks
1090662.JPG
1090662.JPG [ 143.56 KiB | Viewed 21441 times ]
File comment: Kablage
1090658.JPG
1090658.JPG [ 136.06 KiB | Viewed 21441 times ]
File comment: Överblick
1090659.JPG
1090659.JPG [ 149.17 KiB | Viewed 21441 times ]
File comment: Caps + 100ohm till jord
1090657.JPG
1090657.JPG [ 104.95 KiB | Viewed 21441 times ]
File comment: Jordning
1090652.JPG
1090652.JPG [ 117.36 KiB | Viewed 21441 times ]

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison
31 Aug 2019, 19:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit?
Nu är bygget i alla fall i fungerande form. Så nu överväger jag enbart vilket chassi samt högtalare jag ska använda.

Lite bilder får vi minsann ta! Den låter i alla fall som en 5E3 ska :mrgreen:


Attachments:
File comment: In action
5e3_bygge_liten.jpg
5e3_bygge_liten.jpg [ 143.26 KiB | Viewed 21291 times ]
File comment: Jacks
_1090700.JPG
_1090700.JPG [ 217.12 KiB | Viewed 21291 times ]
File comment: Output
_1090695.JPG
_1090695.JPG [ 236.34 KiB | Viewed 21292 times ]
File comment: Färdig
_1090698.JPG
_1090698.JPG [ 209.2 KiB | Viewed 21292 times ]

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison
02 Sep 2019, 23:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Prydligt! Kör på kabinettet från ebay du postade. Såg snyggt ut.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Sep 2019, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Polytone wrote:
Prydligt! Kör på kabinettet från ebay du postade. Såg snyggt ut.


Tackar!

Jag gillar också det kabinettet men jag ville fråga säljaren ett par saker och tyvärr svarar han inte.
Så jag blev lite osäker på det.... :?: :?

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


03 Sep 2019, 19:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Snabbt jobbat. Och snyggt lött och draget. Hoppas det låter lika bra. Avundsjuk? Javisst!
Inspirerande tråd och ändå känns det som om jag måste bygga mina andra grejor först. Faan, man ska nog bygga det man vill ha först! :lol:


04 Sep 2019, 00:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Tuff wrote:
Tackar!

Jag gillar också det kabinettet men jag ville fråga säljaren ett par saker och tyvärr svarar han inte.
Så jag blev lite osäker på det.... :?: :?

Mejlade faktiskt också säljaren ifråga om huruvida ett alnico blue skulle få plats i kabinettet men fick ej något svar (hittils).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Sep 2019, 13:52
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Blå Celestion torde få plats, om det är ett 5e3-kabinett. Ett problem jag stött på är att blå Celestion (och även utseendemässigt snarlika 25W Tayden) med sin kåpa gör att man bara kan köra 6V6-rör som inte är för långa; det ena röret får inte plats om det är för långt. Tung-Sol & EHX funkar, men inte JJ. Av utrymmesskäl alltså.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


04 Sep 2019, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Marshall wrote:
Blå Celestion torde få plats, om det är ett 5e3-kabinett. Ett problem jag stött på är att blå Celestion (och även utseendemässigt snarlika 25W Tayden) med sin kåpa gör att man bara kan köra 6V6-rör som inte är för långa; det ena röret får inte plats om det är för långt. Tung-Sol & EHX funkar, men inte JJ. Av utrymmesskäl alltså.

Intressant. Säljaren skriver i annonsen att jensen p12n med klocka/kåpa inte får plats. Kanske är det elementet större bakåt än celestion blue?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Sep 2019, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post Re: Vilket 5E3-kit? *Byggtråd*
Nu fick jag svar av säljaren. Supertrevlig!

Blir en beställning, men ganska lång leveranstid. Men hellre kvalité före kvantitet!

_________________
"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison


05 Sep 2019, 21:32
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.