View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:32



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Tankar från en Rörförstärkartekniker Emeritus... 
Author Message

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Tankar från en Rörförstärkartekniker Emeritus...
I uppåt 20 år höll jag på med att vara rörförstärkartekniker. Jag gjorde jobb åt två butiker i stan och åt en massa privatkunder från stora delar av Sverige. Jag har fått förmånen att lägga händerna på många hundra rörförstärkare för musikinstrument.

Genom åren fick jag ett bra öra för vad som är ett bra ljud och hur man får till ett sådant. Jag tror också att jag hade fördelar av att vara maskiningenjör i botten, förvisso med ett stort elektronikintresse och utbildning även i det. Det gjorde nog att jag tänkte inte bara elektronik utan även mekaniskt och jag vill påstå att många fel i stärkare beror på mekaniska saker eller mekanisk åverkan.

För ungefär fem år sedan slutade jag att göra jobb åt andra. Det hade blivit för mycket jobb med nya stärkare som inte är så servicevänliga. Jag gillar ju vintage...

Nu funderar jag dock på att ta lite jobb igen...

I de funderingarna fick jag för ett par dagar sedan en Fender Princeton Reverb från mitten av 70-talet att fixa. Den var död.

Efter att fått liv i den hörde jag att den inte lät som den ska. Det var några små modifikationer gjorda i den och några komponenter var dåliga eller hade drivit iväg i värde.

Efter fix av det blev det sjukt mycket bättre! Ändå var det något som störde mig. Ljudet var inte riktigt, riktigt som jag ansåg att det skulle vara...

Likriktarröret var ett Coca-Cola-flaska Sovtek 5U4G. Det mätte helt rätt och var inga fel på, men jag har dåliga erfarenheter av vilket ljud de ger. Bytte till ett gammalt gott Philips 5Z4. BAM! Där kom det sista i ljudet trotts att spänning och spänningssvikt skiljde väldigt lite mot Sovtekröret.

Tur att jag litade på mitt öra och min erfarenhet. Jag hade ju kunnat vara nöjd med att få liv i stärkaren... Nu blev stärkarens ägare helt chockerad av hur bra stärkaren nu låter jämfört med hur den lät innan den dog.

Jag undrar hur många stärkare där ute som inte låter som de ska? Som skulle bli mycket bättre av en riktig allmän service gjord av någon som inte bara mäter utan även lyssnar?

Image

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


29 Aug 2019, 17:01
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Tankar från en Rörförstärkartekniker Emeritus...
För att förtydliga gjorde likriktarröret det sista lilla. Det var att ta bort de små moddarna och att använda rätt komponenter som gjorde sjukt mycket.

Jag kunde ju, som sagt, ha varit nöjd med att bara få liv i stärkaren, men jag visste ju att den ska låta bättre än vad den gjorde efter att jag skakat liv i den...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


29 Aug 2019, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Tankar från en Rörförstärkartekniker Emeritus...
Sven-Johan wrote:
För att förtydliga gjorde likriktarröret det sista lilla. Det var att ta bort de små moddarna och att använda rätt komponenter som gjorde sjukt mycket.

Jag kunde ju, som sagt, ha varit nöjd med att bara få liv i stärkaren, men jag visste ju att den ska låta bättre än vad den gjorde efter att jag skakat liv i den...


Hat's off !!

Var i landet håller du till ?
Vill du ha mer jobb ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Aug 2019, 17:30
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Tankar från en Rörförstärkartekniker Emeritus...
peterh wrote:
[Hat's off !!

Var i landet håller du till ?
Vill du ha mer jobb ?


Jag finns strax norr om Växjö i Småland.

Jo, jag vill nog ha mer jobb, men har inte bestämt mig än för hur mycket. Det ska absolut inte bli så mycket som förr då det var ungefär en stärkare i veckan.

Anledningen till att jag slutade var att det blev för mycket jobb med nyare stärkare. Jag gjorde jobb åt butiker och kunde, eller ville då inte säga nej och bara ta vissa stärkare. Men, eftersom det blev mer och mer nya stärkare tyckte jag inte att det var kul längre, så jag la av... Jag gillar vintage, stärkare från 50 - 70-talet. De låter sååå mycket bättre! Mitt intresse avtar väldigt fort och mer och mer när stärkarna är nyare än ungefär från 1980. Förutom för de nyare stärkare som är byggda på samma sätt som de gamla.

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


29 Aug 2019, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Tankar från en Rörförstärkartekniker Emeritus...
Sven-Johan! Trevligt att se dig tillbaka på Bojen!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


30 Aug 2019, 18:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.