View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:46



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Master vol på en gammal Roland JC-120 
Author Message

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Master vol på en gammal Roland JC-120
Är helt såld på vibratot/choruset i JC120 o hittade en i fint skick från 78 här i Umeå. Fick den till bra pris eftersom vib/chorus brusade så förbaskat, tänkte att jag skulle försöka fixa det... Hade en Boss CE-1 för en massa år sen o har saknat den såååå mycket sen jag sålde den.

Efter att ha legat o glott på JC-120 schemat några timmar, o fnurat däremellan,,, samt googlat för att se om andra haft liknande problem så blev jag lur på om problemet inte egentligen handlade om felaktigt handhavande. I originalutförande så är de tidigaste utgåvorna helt enkelt usla sovrumsstärkare... Hittade en tråd där flertalet beskrev samma problem, pumpande brus från vib/chorus, särskilt vid låg volym verkade det som.

Efter att ha tittat på schemat så ser det ut som att volympot även styr insignal till chorus, så om man försöker använda stärkaren på lägenhetsvänlig volym så blir signalen in till chorus låg, samtidigt som signalen ut från choruset alltid är på max. Buset kommer och går eftersom de har försett kretsen med en enkel variant av noisegate (en LDR). Så problemet verkade helt enkelt vara: låg volym = låg signal in till chorus som öppnar noisegate o med så strömmar det ett fett brus ut ut BBD till högtalare, eftersom BBD kämpar med för låg insignal.

Prövade då helt enkelt att sätta in en mastervolym efter chorus etc, för att kunna vrida upp volymratten så pass att signal in i chorus nådde hyfsade arbetsnivåer för choruset. O med det ingreppet så kan jag konstatera att, vips så var problemet tokbrus från vib/chorus borta. Stärkaren är nu tyst o fin, inget pumpande brus när vib/chorus är på, ett brus som gjorde stärkaren med chorus på helt obrukbar på låg vol. Överhuvudtaget blev stärkaren avsevärt mycket trevligare på låg volym, mycket mindre brum, brus etc. Jag är supernöjd.

Anledningen till att jag skriver här är att jag gärna tar emot tips på om det nått som jag bör tänka på när jag implementerar master i kretsen?

Mastern förefaller funka bra som den sitter nu, möjligen lite tapp i diskanten allt eftersom jag sänker mastervol ut. Så,,, med bifogat schema undrar jag om det möjligen finns något bättre ställe i kretsen att sätta mastern på?


Last edited by toneking on 01 Sep 2019, 22:19, edited 3 times in total.



01 Sep 2019, 18:11
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Schema...

Mastern är monterad på så vis att jag lyfte ena benet på R27 (det som är kopplat mot r28 o c26) o ersatte därefter R28 med en pot med R27 kopplat till mitten på poten. Ja ungefär så.

Är det någon som kan tänka sig tycka till om val av placering i kretsen? :)

En större del av kretsen ses nedan...

Attachment:
File comment: Schema
jc120_master_liten.jpg
jc120_master_liten.jpg [ 170.52 KiB | Viewed 6381 times ]


Last edited by toneking on 01 Sep 2019, 19:18, edited 1 time in total.



01 Sep 2019, 19:01
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
En större del av kretsen...

Attachment:
File comment: Schema_2
JC-120.jpg
JC-120.jpg [ 138.94 KiB | Viewed 6379 times ]


01 Sep 2019, 19:16
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Hela kretsen.

(... nästan)

Attachment:
File comment: Hela
JC120.jpg
JC120.jpg [ 229.78 KiB | Viewed 6372 times ]


01 Sep 2019, 20:11
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Följ länken nedan för hela schemat inkl chorus/vib samt krets för reverb.

Hela finns i PDF som heter JC-60_80_120_160 (p.6-9).pdf

https://music-electronics-forum.com/misc.php?do=showattachments&t=38253


01 Sep 2019, 20:15
Profile

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Ser nu att jag nog borde ha lyft på c26 vid vr5 o satt in mastern där.

O för att minska tapp av disksnt så ska jag pröva att koppla en liten konding (1nF.) över in/ut på masterpoten.


02 Sep 2019, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 19 Jan 2009, 02:46
Posts: 179
Location:
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Det är rätt att mastern bör hamna mellan ”JFET clipper” steget och ingången på slutsteget, men det blir en kompromiss gällande komponent värden i den befintliga kopplingen.

Master pottens ovan/max-sida tar sin signal från C126 (som är lyft från R27/R28) och pottens mitt/wiper går till R27/R28 via en ny kondensator mellan pottens wiper och R27/R28.
(pottens undersida går givetvis till jord)

Potten bör du välja 47k (100k) log för att inte lasta ner utgången på clipper-steget, och C126 samt den nya konding bör vara 0,22uF för att inte få mer basavskärning än i original.

Det blir en kompromiss med en allt för högohmig pot jämfört med 39k ref.motståndet på slutstegets ingång, men en lågohmigare pot lastar clipper-steget hårdare och ett högohmigare motstånd på slutstegets ingång kan öka offset-spänningen på högtalarutgången om man har otur.
(denna slutstegskoppling brukar inte gilla om det skiljer för mycket mellan referensmotståndet till jord på diff-stegets plus ingång och motkopplings seriemotståndet på minusingången)

—Bosse—

_________________
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se


06 Sep 2019, 09:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Tack Bosse för svar! Ska testa det som du skriver.

Bo Hansén wrote:
Det är rätt att mastern bör hamna mellan ”JFET clipper” steget och ingången på slutsteget, men det blir en kompromiss gällande komponent värden i den befintliga kopplingen.

Master pottens ovan/max-sida tar sin signal från C126 (som är lyft från R27/R28) och pottens mitt/wiper går till R27/R28 via en ny kondensator mellan pottens wiper och R27/R28.
(pottens undersida går givetvis till jord)

Potten bör du välja 47k (100k) log för att inte lasta ner utgången på clipper-steget, och C126 samt den nya konding bör vara 0,22uF för att inte få mer basavskärning än i original.

Det blir en kompromiss med en allt för högohmig pot jämfört med 39k ref.motståndet på slutstegets ingång, men en lågohmigare pot lastar clipper-steget hårdare och ett högohmigare motstånd på slutstegets ingång kan öka offset-spänningen på högtalarutgången om man har otur.
(denna slutstegskoppling brukar inte gilla om det skiljer för mycket mellan referensmotståndet till jord på diff-stegets plus ingång och motkopplings seriemotståndet på minusingången)

—Bosse—


06 Sep 2019, 10:03
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Kul projekt!
Spelade lite på en sån där stärkare i slutet av 80-talet när jag pluggade lite musik och minns att choruset lät likt min CE-1, förmodligen är det väl samma krets.

Som tur är har jag min CE-1 kvar 8)

_________________
tligen


06 Sep 2019, 11:31
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Dec 2007, 00:01
Posts: 454
Location: Umeå
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Det är samma chorus i ce1 o tidiga jc120, fram till 80 tycker jag mig läst. Finns säkert tio olika revisioner/versioner av jc120, bla ändrar de chorus/vib, men även annat. .

Håll hårt i pedalen, finns inget som låter som dem. Köpte en Retro Sonic chorus i hopp om arr den skulle låta rätt, men blev grymt besviken,

tligen wrote:
Kul projekt!
Spelade lite på en sån där stärkare i slutet av 80-talet när jag pluggade lite musik och minns att choruset lät likt min CE-1, förmodligen är det väl samma krets.

Som tur är har jag min CE-1 kvar 8)


06 Sep 2019, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Master vol på en gammal Roland JC-120
Yes jag håller stenhårt i pedalen och säljer den aldrig! :P
Köpte min typ -79 eller -80 om jag minns rätt...

_________________
tligen


06 Sep 2019, 17:28
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.