View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:41



Reply to topic  [ 4 posts ] 
På jakt efter en rör-stärkare... 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Aug 2010, 12:36
Posts: 181
Location: Varberg
Post På jakt efter en rör-stärkare...
Hej bojare,

Jag är på jakt efter en stärkare som uppfyller mina behov. Jag har en Silverface Fender Dual Showman Reverb från början av 70-talet. Minns inte exakt år men innan push-pull master. Jag hade Amp-Healer till att tajta upp normal kanalen, framförallt i basen. Han gjorde kanske något mer också, minns inte riktigt... men inga stora förändringar!
Sen dess återkommer jag alltid till att det är den kanalen är det jag spelar på, har haft flera andra stärkare men detta är verkligen min go to stärkare! Nu till mitt huvudbry...
Jag skulle vilja ha en stärkare på typ 30 watt som låter som den kanalen på min DSR. Jag lirar mest hemma och har inte behov av 100 watt och vill verkligen slippa allt bös som kommer med Vibrato-kanalen. Jag vill bara ha typ volym, 3-bands eq och master i en mer hemma-trevlig watt-förpackning.

Är det någon som har idéer på vad man skulle kunna leta efter för att få det jag söker. Jag har inga krav på speciella tillverkare, det kan vara hemmabygge efter vad som, målet är som sagt det ljud jag är ute efter...

Tack på förhand!!


03 Sep 2019, 09:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: På jakt efter en rör-stärkare...
Att hitta nåt som låter exakt likadant kan bli knepigt. Jag tänker spontant på nån form av Power Scaling i din existerande stärkare. Vet inte rakt av om man kan rycka 2 slutrör i den utan ombyggnad. Finns en del möjligheter...

Då har du kvar samma ljud, fast med (valbar) mindre effekt...och tyvärr samma vikt :-)


07 Sep 2019, 10:09
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: På jakt efter en rör-stärkare...
Ett av svaren hittar du nog hos : https://nordstromaudio.se/forstarkare-b ... ter-reverb

Master Reverb är en nerscalad Deluxe som har samma preamp som DS, twin mm.
Det är undertecknad som kom med iden om denna model till Nordström och även div uppdateringar.
Om du inte tycker 22W räcker ? ( vilket räcker långt volymmässigt med rätt högtalare)
Så finns den även numera i 35 w version.

Sen är det bara att komma förbi så gör jag det sista, så den blir som din DS.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Sep 2019, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 26 Aug 2010, 12:36
Posts: 181
Location: Varberg
Post Re: På jakt efter en rör-stärkare...
Jag har kikat på den oxå Owe. Känns ju som något av det vettigaste...
Har även sneglat på One Control senaste skapelse... https://tgt11.com/product.html/one-control-bjf-s66-amp

Jag får börja å banta den nuvarande förstärkar-samlingen först :mrgreen:
Är kittet svårt å bygga ihop? Blir ju lite skillnad i pris....

//Erik


19 Sep 2019, 08:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.