View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:37



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Jag har alltid klurat när jag fått bra tips, förklaringar och vägledning här vilka folk egentligen är i verkligheten.
Många verkar ha sådan otrolig rutin och koll på allt.

Jobbar de flesta av er med förstärkare på heltid eller är ni hemmafifflare som hållit på så länge och lärt er allt på fritiden?

Själv är jag en intresseperiodare med enorma kunskapsluckor.
Snöar in på förstärkare någon/några månader om året och blir ivrig, hetsig och frågvis som en tok här för att sedan glömma hälften av det jag lärt mig tills nästa period 8 månader senare.

Är sjukt imponerad av den bra stämningen här trots att man ibland/ofta kanske blir lite för ivrig och inte följer de bra råd man fått som skulle löst ens problem direkt om man bara följt dom från början.

Jag är alltså nyfiken på hur många som mekar på heltid och hur många som kör på fritiden samtidigt som jag vill tacka för den goda tonen och tålamodet här på forumet.


28 Sep 2019, 10:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Jo detta är ett fint forum...

Jag fritidspysslar, men har hållit på med rörkretsar sedan grundskolan; pappa var elektroingenjör och smittade nog lite. Sedan läste jag radioteknik på sjöbefälsskolan, på den tid det fortfarande fanns telegrafister. Mycket av radioutrustningen var rörbestyckad ännu på 80-talet och där fick vi gnuggning i både teori och praktik vad gäller rörprylar (mottagare, sändare etc). I verkliga livet har jag mest varit järnvägare, inget med musik eller utrustning av det slaget, alltså. Lite lagom engagerad i HiFi också, ibland. Fixat en del grejer åt bekanta och så, tror jag har fått betalt nån enstaka gång, faktiskt...


28 Sep 2019, 15:28
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Ok.
Spelar du själv?
Vilket instrument och musikstil i sådana fall?
Har du aldrig funderat på att starta företag och reparera mot betalning?


29 Sep 2019, 00:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Spelade trummor en gång för längesedan, numera mest grammofon :) . Jag är pensionerad och behöver inte ta uppdrag för levebrödet, så jag pysslar mest för att det är rätt kul... Sen är jag radioamatör, men de grejerna jobbar ju inte inom det hörbara området.


29 Sep 2019, 08:55
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Ok. Va kul!
Vilken musik lyssnar du på?
Radio har jag tänkt att jag ska lära mig någon gång. Har läst teorin när jag pluggade men allt är som bortblåst. Tittade i gamla boken här om dagen. Nästan bara formler och knappt någon förklaring. Jag pluggade ljudingenjör men känner att jag mest hetsade igenom utbildningen och och har rejäla kunskapsluckor här och var som jag försöker ta tag i ibland.
Där brukar du vara till bra hjälp ofta.
Känns som man skulle ha grejjat mer med praktiskt under utbildningen. Känner att jag ibland har koll på teori men blir helt förvirrad och osäker när det ska användas i praktiken. Men en hel del grundkunskaper saknas också som du kanske märker ibland :D


29 Sep 2019, 16:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Musiksmak? Spretig...! Om jag säger Procol Harum, Vaya Con dios, Bruce Springsteen och Amalia Rodriguez ger det kanske en bild, + att jag gillar viss operamusik. I den mån jag bídrar här på forumet har jag nog lika stor glädje av det som den som kanske fick lite assist - det är kul att äldre teknologi har följare i dagens läge!


29 Sep 2019, 17:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Jag körde eget företag i 3 år men trots att jag hade bägge musikaffärerna i stan plus privata kunder blev det för dålig lönsamhet. Sen fick man ju reparera mängder med tråkiga transistor-PA och dylikt och behöva leta utbyteskomponenter runt världens hörn. Försöka tigga scheman från tillverkaren för mer komplexa apparater var något man fick hålla på med dagligen. Att allt fler saker har färdiga programmerade chips som styr som man måste få från tillverkaren men som allt som oftast har gått ut produktion så reparation är omöjlig. Många saker är så billiga med så det är helt meningslöst att reparera dem när staten ska en så stor bit av tårtan från det kunden betalar till en så till slut så blev både mager inkomst och tråkighet av allt krångel att jag bommade igen.
Jag läste en kort kurs el-telereparatör på AMU på 90talet där man lärde sig det alla mest basala grunderna för att kunna hitta fel.
Reparera kan man dock göra fastän man inte är ingenjör på området och förstår precis hur alla kretsar fungerar. Det är bara att mäta och se vart signalen försvinner eller blir konstig och var det blir fel DC potentialer mot vad det rimligen borde vara. Det värsta är dock intermitenta problem. Där måste man gissa.

_________________
Johan Hansson


29 Sep 2019, 20:27
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Ja fasen vad tråkigt och laga skit man kanske tycker låter skit när de t. o. m är hela.
Synd att det är svårt att bli rik på det med.
Jag klurar ofta på effektpedal tillverkning. Inget jag tänkt göra själv men tänker på att en pedal bara innehåller några motstånd, kondingar och en Op amp och säljs för mellan 1000 och 3000kr.
Sedan går gitarrister igång på ordet handlödd.
Man får marknadsföra sig bra och sedan löda en om dagen.


29 Sep 2019, 23:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
tokfan wrote:
Jag klurar ofta på effektpedal tillverkning. Inget jag tänkt göra själv men tänker på att en pedal bara innehåller några motstånd, kondingar och en Op amp och säljs för mellan 1000 och 3000kr.
Jag är inne på det själv, tyvärr blir mina prototyper jag gjort fulla med lite mer komponenter dock, så mycket att jag måste använda ytmonterade komponenter för att ens få plats.

_________________
Johan Hansson


30 Sep 2019, 07:54
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Nej inte heltid..
Började med "Den lille elektrikern" och Philips experimentlådorna EE20 etc i mitten och slutet av 60-talet typ.
Men har jobbat med elektronik sen 1975 efter el/tele på gymnasiet, innan det byggde jag väl en del oxå.
Jobbat med tillverkning, reparation och konstruktion.

Sen 1990 har jag egen firma inom elektronik, men även inom data, webb och musikundervisning etc.

Nuförtiden undviker jag att jobba så himla mycket, men om jag gör nåt inom elektronik så blir det gitarr-rörförstärkare, fixar även en och annan elgitarr. Några gitarr/musikelever e oxå kul att ha.

Har oxå massa saker som jag sakta, sakta gör i ordning åt mej själv som stärkare, Hammond, Leslie, bandekon, pedaler etc. Har ju Harley och det har frugan med så man är inte direkt sysslolös.

Lirar gitarr och ibland bas, fuskar lite på munspel, sitar, mandolin, ukulele, piano/orgel.
Sjunger oxå, ibland OK men oftast hellre än bra...

Aj fan, blev ett helt CV nästan :shock:

_________________
tligen


30 Sep 2019, 11:19
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Jäklar vad många järn i elden! Hur hinner du med?
Kul att höra CV. Det var ju sånt jag var nyfiken på.

Hur ytmonterar du tubis?
Låter du annan firma fixa eller har du tillgång till maskin?
Vad är det för pedaler?


30 Sep 2019, 13:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
tokfan wrote:
Hur ytmonterar du tubis?
Låter du annan firma fixa eller har du tillgång till maskin?
Vad är det för pedaler?
Jag har hittills lött dit dem för hand med lödkolv men funderar på att göra mig en reflow oven. Har bara mekat med ett par prototyper. Grejade sist med en emulering av en Marshall 1959 med högtalarsimulerad balanserad utgång för att kunna plugga direkt i PA. Det blir mycket krets när man ska få stegen att klippa precis som rör och allt annat.

_________________
Johan Hansson


30 Sep 2019, 15:40
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Jäklar vad häftigt och fiffigt!
Har du inget ljud eller videoklipp på det?
Vad är det för förstärkare i? Transistorer eller OP ampar?
Eller processor?


30 Sep 2019, 19:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
tokfan wrote:
Jäklar vad häftigt och fiffigt!
Har du inget ljud eller videoklipp på det?
Vad är det för förstärkare i? Transistorer eller OP ampar?
Eller processor?
Jag tillverkar disten med bara vanliga bc546 trissa med ett speciellt motkopplingsnätverk med 1N4148dioder vilket ger näst intill exakt lik klipningskaraktär både anodklippningen och gallerklippningen för preamp(jag ser ingen skillnad på scoopet i alla fall och hör ingen skillnad mot rör). Men det blir ganska många komponenter per steg för att få till det. Sedan gör jag en annan motkoplingsslinga över bc546 för slutstegsemuleringen som ser ut som den klippningen. Sen en liten kompressor för att emulera saget(det gör enorm skillnad och fyller ut och gör det fetare med saget och får det att låta riktigt och inte pedal). Jag har akdrig lyckats få till det genom att använda ompampar det låter bara TS.
Sen använder jag dock opampar för annat som ingångssteg(för lägre brus då)och EQ på utgången.
Högtalarsimuleringen använder jag opampar rakt igenom och simulerar ett greenbackelement. Det blir ganska mycket komponenter där med om man ska göra en riktigt bra simulering av högtalare för det är många dippar och grejer i frekvenskurvan och att få till alla är det som verkligen gör det till skillnad mot de flesta som bara gör det enkelt för sig med en spikrak kurva.
Får se om jag gör någon tråd om det med klipp när jag känner mig redo.

_________________
Johan Hansson


30 Sep 2019, 20:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Jäklar vilket trixande. Låter hur intressant som helst.
Det måste du starta en tråd om.
Har du plottat ut frekvenskurvan från högtalarelementet och sedan kopplat massa filter för att få det så exakt som möjligt?
När den är klar får du gjuta in kretskortet i något så den inte går att kopiera sedan sälja kors och tvärs för att slutligen köpa någrs Ferraris för pengarna :D


30 Sep 2019, 22:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
tokfan wrote:
Jäklar vilket trixande. Låter hur intressant som helst.
Det måste du starta en tråd om.
Har du plottat ut frekvenskurvan från högtalarelementet och sedan kopplat massa filter för att få det så exakt som möjligt?
När den är klar får du gjuta in kretskortet i något så den inte går att kopiera sedan sälja kors och tvärs för att slutligen köpa någrs Ferraris för pengarna :D
Jag följde celestions kurva från deras sida och jag mätte även själv upp min greenback element för att försäkra mig om om att kurvan stämde. Sen blev det en massa filter som du säger. Sen kan man utveckla det där med öppen eller stängd låda, mickplacering osv om man vill göra en mer avancerad högsim(finns så mycket kul man kan bygga). Klart jag måste gjuta in det, det blir som Folkessons black box. Fast med en smärre laddning som detonerar om någon försöker få upp det......

_________________
Johan Hansson


30 Sep 2019, 22:38
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Jag jobbar med reparation av musikutrustning (förstärkare, syntar, klaviaturinstrument, PA, HIFI mm) ca (4h om dagen). Enskild firma. Har jobbat för musikaffärerna och får erbjudande då och då men väljer att jobba med egen firma bara för att det ska löna sig och att jag ska slippa mellanhänder vid kundkontakt mm.
Det är inte ett yrke där man blir rik precis men funkar fint som extraknäck (om man orkar). Jag jobbar utöver detta heltid med annat (gitarrundervisning).


01 Oct 2019, 08:15
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Fasen jag tycker folk brukar säga att jag har många järn i elden. Folk här tycker jag verkar mycket värre med den saken. Coolt att både vara så bra på gura så man kan jobba som lärare och sedan bra på att meka också.


01 Oct 2019, 15:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Får säga att detta utvecklats till en, i mitt tycke, intressant och kul-att-läsa tråd.
Kudos till TS och alla som bidrar....


01 Oct 2019, 22:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Det hela har utvecklats över tid vill jag mena.
På sitt sätt väldig tur iom de fysiska problem som visade sig efter att levt ett aktivt liv,med problem med diskar i såväl nacke som ländrygg vilket helt enkelt kom att leda till att det med bilarna och hojarna gick inte längre.

Så detta med rörförstärkeriet kom passligt. Mycket att göra,ja?. Tillräckligt för att enbart syssla med det,nej?.

Än idag slinker det igenom ett och annat specialjobb ifrån motorsvängen. Tillgång till allt ifrån svarv till AC TIG och allt däremellan gör att jag helt enkelt inte vill tappa kontakten med det helt.

Min egen hobby i sin tur har utvecklats till ett komplement det med (förvånad man blir liksom),men det är ju så väsensskilt ifrån detta med rörisarna att det finns knappt.

Attachment:
151.jpg
151.jpg [ 115.34 KiB | Viewed 11448 times ]


Å det jag sysslar med där är de riktigt gamla grejorna. I bild ett nyare FN BAR match men till höger en riktig klenod. Ett Whitworth 451 Military match tillverkat 1861.
I praktisk effekt världens första prickskyttegevär,som kom att förändra hur vi tillverkar vapen för all framtid. Tyvärr mycket sällsynt.

Attachment:
127.jpg
127.jpg [ 72.64 KiB | Viewed 11448 times ]


Tex då har det tagits fram NC körda gjutformer för att på ett modernt sätt kunna tillverka de mycket karaktäristiska 6 kantiga kulorna ett Whitworth använder.

Attachment:
73.jpg
73.jpg [ 70.17 KiB | Viewed 11448 times ]


Men..för all del,det görs mycket annat också. Här tex en Remington NMA ifrån 1864 jag förde tillbaka till livet (en sk 44a. I praktisk mening kaliber 45). Används idag för att tävla inom ngt som kallas CAS.

Finmekanik som finmekanik? Ptja,kanske det?
Roligt e det iaf,med såväl rörförstärkarna som det med gamla skjutjärn. Det som driver en med rörisarna är att det är så otroligt roligt och intressant att forma ljud!
På nått sätt i sin tur blir gigandet en naturlig förlängning av det. Så den biten hade jag nog inte heller velat vara utan.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2019, 09:59
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Fy fasen! Meka med pistoler å gevär. Då gäller det att inte slarva till det kan jag tänka mig.
Var det inte du som hade inbrott för något/några år sedan? Borde ju gå att skrämma iväg folk med de där puffrorna. Men då gäller det väl att ligga och lurpassa dygnet runt alla dagar om året om man ska vara där när det händer.
Vad spelar du i för band?


02 Oct 2019, 21:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Mnja.
Nu är iofs prestandaskillnaden mellan de där klenoderna och helt moderna grejer ur det perspektivet litet,men är liksom inte därför jag är engagerad i de :D . Vapen och skytte har jag haft kring mig i nån form hela livet,så för min del finns inget märkvärdigt i det. Det med gamla kanoner kom jag att snöa in på för ngr år sedan,och tycker de e precis hur kul som helst.

Inbrott då..naaah....det får våra vänner i blått hantera. Vapen vad vidare är lämnas ALDRIG kvar i ens beståndsdelar kan jag säga.

Band i sin tur lirar jag i ngr stycken.

https://www.youtube.com/watch?v=1qPzncJy7wU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1A9uFeRgvqEbCQRrEosAkhvCemAGRB0xYvp_ZEQJY_A2dzbf07Gynluh8

Där har du ett av de. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2019, 03:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
Startade en firma vid sidan av för 5 år sen då jag började bli anlitad av folk som ville ha fakturor, såg också en fördel med att ta kostnader för musicerandet i firman. Leva på det ? Kommer aldrig att gå, servar ca 30 stärkare om året med allt ifrån totalrenovering till småfix och kan kanske tänka mig att utvidga verksamheten när det är dags att pensionera sig från ordinarie jobb. Vi får se...och det trista med att alltid ha en kunds stärkare på bänken är att man aldrig kommer igång med egna projekt som förr i tiden. Tackar nej till det mesta i transistorväg då jag inte vill bygga på mig större komponentlager och helt enkelt inte tycker att det är speciellt intressant.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


07 Oct 2019, 12:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Hur många jobbar med rörförstärkare på heltid här?
bb5000 wrote:
inte vill bygga på mig större komponentlager och helt enkelt inte tycker att det är speciellt intressant.

Jag la ner det där med lagerhållning ganska snart och beställde för varje kund i stället. Hade köpt på mig lite rör varav vissa fallerade och det blir ganska dyrt om man inte har reklamation på dem. De flesta kunder förstår att man får vänta ett par dagar extra för komponenternas skull.
Transistorpjäser var ju mer ofta än sällan slutsteget som rykt och lagerhålla alla olika typer av trissor är ju en omöjlighet.

_________________
Johan Hansson


07 Oct 2019, 18:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.