View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:54



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Enkel preampsag 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Har funderat på var man ska ta ut styrspänningen för att det ska bli så likt en maxad förstärkare som möjligt.
Det borde vara sent i förstärkaren, där signalen redan har börjat bli förvrängd och komprimerad, smått distad,
för det är ju så signalen är när den hamnar i slutsteget.
Om man skulle styra med en helt ren signal från tidigt i försteget så skulle dynamiken bli en annan, men kanske intressant ljud ändå.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


08 Oct 2019, 18:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Axewall wrote:
Har funderat på var man ska ta ut styrspänningen för att det ska bli så likt en maxad förstärkare som möjligt.
Det borde vara sent i förstärkaren, där signalen redan har börjat bli förvrängd och komprimerad, smått distad,
för det är ju så signalen är när den hamnar i slutsteget.
Om man skulle styra med en helt ren signal från tidigt i försteget så skulle dynamiken bli en annan, men kanske intressant ljud ändå.
Efter sista gainsteget i preampen det är denna signal som får slutsteget att dra mer ström och det blir en feedback compressor. Matar man tidigare får man en feed forward compressor och de tenderar väl att ducka om man gör så här enkel design?

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2019, 18:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Testade att bara bygga en vanlig signalkompressor på den rena ingången men det smetade ut disten för mycket och lät inte alls lika behagligt. Tappade attacken och crispet.

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2019, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tubis wrote:
Testade att bara bygga en vanlig signalkompressor på den rena ingången men det smetade ut disten för mycket och lät inte alls lika behagligt. Tappade attacken och crispet.

Anade det. Ungefär som att sätta en limiter/kompressor mellan gitarr och förstärkare då.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


09 Oct 2019, 04:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Stötte på lite patrull här då när jag försökte ta det till nästa steg med buck converter.
https://drive.google.com/open?id=1zWVHP ... QqfaFFuzK4

Det hela fungerar om jag buckar 12V.
När jag kör det på 350V(pwm är ju fortfarande 12V)Så ryker den trissan som matas med pwm mellan alla pins. Regler trissan är intakt.
Om jag bara nollar gate på pwm trissan är allt intakt så det är först när man drar ingång pwm signalen som det sprängs.
Jag överskrider således något maxvärde fast bara på den trissan? Finns ju en del parametrar som är lite grekiska för mig just nu. Någon som har en aning? https://www.vishay.com/docs/91063/sihf830.pdf

Sen funderar jag på om skyddszenern i denna koppling gör att inductorns bakspänning gör att det blir något kasst mot pwm trissans drain? Kanske i kombo med att jag har för långsam urladdningsdiod? Tar jag bort skyddzenern kanske den andra trissan blåser?

Är ute på lite farliga okända jaktmarker här. Känns ju lite så där att försöka testa vidare med 15kr(jag är fattig)trissor som bara poppar. Skulle vara jädrigt kul dock att få en enkel högspänningsbucker att fungera. Ser massor med användningsområden.

_________________
Johan Hansson


09 Oct 2019, 10:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Hittade en intressant krets med pnp trissa. Men pnp trissa har jag inte hittat någon över DS 400V så det kommer inte fungera till tex ett 450-500V el34 steg. Dock skulle man ju kunna köra tex ett el84 steg med den. http://www.ti.com/lit/an/slyt391/slyt391.pdf

_________________
Johan Hansson


09 Oct 2019, 11:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Upptäckte dock att i min "briljanta" buckerkrest så är impedansen ut från drivtrissan för hög för att kunna switcha scwitchtrissan effektivt. Sänker man drainresistorn blir det bättre men då drar det massa ström vilket vi ju vill undvika. Ock ska man bygga en buffert mellan kommer problemet med spänningstolerans på dessa trissor.....är det därför jag inte hittar en enda sådan krets på nätet som tar över 400V?

_________________
Johan Hansson


09 Oct 2019, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Enkel preampsag
Tubis wrote:
Upptäckte dock att i min "briljanta" buckerkrest så är impedansen ut från drivtrissan för hög för att kunna switcha scwitchtrissan effektivt. Sänker man drainresistorn blir det bättre men då drar det massa ström vilket vi ju vill undvika. Ock ska man bygga en buffert mellan kommer problemet med spänningstolerans på dessa trissor.....är det därför jag inte hittar en enda sådan krets på nätet som tar över 400V?

Det finns färdiga sådana på ebay, jag har tagit hem några varianter :
https://tubular-well.se/index.php/websh ... 390-detail
https://tubular-well.se/index.php/websh ... 70w-detail

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


09 Oct 2019, 17:09
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
peterh wrote:
Tubis wrote:
Upptäckte dock att i min "briljanta" buckerkrest så är impedansen ut från drivtrissan för hög för att kunna switcha scwitchtrissan effektivt. Sänker man drainresistorn blir det bättre men då drar det massa ström vilket vi ju vill undvika. Ock ska man bygga en buffert mellan kommer problemet med spänningstolerans på dessa trissor.....är det därför jag inte hittar en enda sådan krets på nätet som tar över 400V?

Det finns färdiga sådana på ebay, jag har tagit hem några varianter :
https://tubular-well.se/index.php/websh ... 390-detail
https://tubular-well.se/index.php/websh ... 70w-detail

Det är boost converters. Jag pillar med motsatsen alltså buck converter. Boost kan jag bygga enkelt där behöver man inte styra switchtrissan med högspänning utan behöver bara ha några få volt så den öppnar. Jag tycker dock det är kuligare oavsett att bygga så mycket som möjligt själv. Tycker detta är ett intressant område.

_________________
Johan Hansson


09 Oct 2019, 17:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Hej! Jag håller på att fixa till min verkstad/musikrum och det kommer nog att ta ett par veckor till innan jag kan använda min elektronikverkstadsplats och studio. Jag har beställt och fått alla komponenter för att bygga Tubis variant 2. Det ska bli riktigt kul att testa!
I övrigt måste jag säga att jag lär mig massor av Tubis och andra här. Bara de olika frågeställningarna och utvikningarna med frågor och inlägg ger massor med nya tankar och info!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


18 Oct 2019, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tubis wrote:
Man kan nog komma undan med en halvvågsriktning från tex katodföljare eller annat lågimpedans. Att tänka på är att vid DCkoppling måste man ha en konding följt av resistor till jord innan dioden. Kondingen för att blocka DC och sedan resistor för att dioden ska fatta var jord är. Sen mäta innan man kopplar det hela mot mosfetens gate att det inte är mer än en 10VDC ut från likrikningen av signalen. Direkt ut från tex marshall katodföjare är det peak 90volt signal. Likriktar man detta och lägger på gate så knäcker man mosfeten. Så det måste tas ner med två resistorer först.

Hej Johan, nu är jag på G att sno ihop nå't att testa. Menar du ovan att man kan likrikta direkt från lågimpedans och strunta i OP-amp?
Eller är OP-amp essential här?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


24 Nov 2019, 13:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Du kan ta en halvågsriktning någonstans ifrån ett exempel ser du här. https://drtube.com/schematics/marshall/79524.gif. Inte sagt att det är just DÄR du ska ta ut signalen. Efter kondingen C18 måste likriktardioden veta var jord är. Här har man satt en diod till jord men du kan även sätta en resistor. Nackdelen är att bara ena halvan av signalen styr kompressionen och att du måste planera alla impedanser för tidskonstanter osv. Opampen har ju noll i utgångsimpedans så enbart dina tidsatta resistorer styr saker. Du måste även tänka igenom så att din likriktare inte påverkar signalen där du tappar den ifrån. Det sker ju inte med en buffer mellan som tex en opamp.

_________________
Johan Hansson


24 Nov 2019, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tack för att du tar dig tid att förklara, så att man förstår :)
Då blir det OP-amp, det är lite mer pill men verkar som bättre att jobba med.
Kul du länkade till den Marshallen, den har jag kollat på nå'n gång tidigare; udda fågel.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


24 Nov 2019, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Ok, då kan jag meddela att jag lyckades vid första försöket :!: Byggde på typ test-board, kollade först att OP-amp delen funkade som den skulle och att den likriktade spänningen till gate på driv-trissan var ok. Sen kopplades spänningen till drain och kabeln till source in. Jag kan få spänningen att sagga över 100V (från ca 390V) med 100k pot på source på drivtrissan. Bytte från log till lin på 100k på signalen in till OP-ampen, så blev det mer jämnt på pot-utslaget. Tog först ut drivsignalen från precis efter tonkontrollerna, men tyckte den signalen gav lite väl låg likriktad spänning, typ 4-6VDC. Så jag kollade schemat lite mer på min Marshall 410 JHS "Satriani" (Blasfemiani) och tar nu ut signalen precis före de två mastervolymerna. Det är efter all rördriven loop preamp-out och power-amp in, och där fick jag ca 8-10V likriktat till gaten på drivtrissan. Skillnaden, som jag upplever det just nu, ligger inte så mycket i ljudet som i spelkänslan; det blir liksom lite roligare att spela med lite sag. Jag har funderat på att spela in jämförande klipp men tror inte det skulle vara riktigt möjligt att höra skillnaden det blir i "känsla" med sagget. Och med mycket dist i försteget så hörs skillnaden mindre; det är när det precis har börjat spricka upp i försteget och man justerar in sagget som det börjar låta som en förstärkare på riktigt hög volym. Jag tycker jag t.ex. skruvat till bra nära det ljud som Alan Holdsworth har på studioinspelningen av Hazard Profile part 1.
I övrigt så är nu försteget på distkanalerna i stort sett ganska nära som en SLO; fast jag har med ett extra relä fixat så att vid de modes som ska efterlikna äldre förstärkare så kopplas "SLO-steget" om från 39k katodresistor till 3,9k, och gainstegen går från 4 steg till 3 steg. Och före 3:e/4:e steg så är det ca 680k i signalvägen (SLO har inget alls där, utan endast 330k mot jord och 220k in mot nästa grid). Låter gott just nu!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


08 Dec 2019, 00:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Axewall wrote:
Tog först ut drivsignalen från precis efter tonkontrollerna, men tyckte den signalen gav lite väl låg likriktad spänning, typ 4-6VDC.
Det är bara att förstärka mer i opampen om du plockar en för låg signal. Finns inte med i mitts schema men du tar bara den första opampen som i mitt schema är en unity gain och gör om den till en förstärkare.

Angående om det hörs eller inte utan bara är spelkänslan. Jag tycker allt det hörs med att ljudet blir bredare fetare inte lika torrt men som sagt detta gäller bara på rena till låga crunchinställningar inte på mycket dist för då finns det redan i ljudet. Men det är självklart inte en enorm effekt. Det blir nog svårt att locka någon med bara ljudklipp att "köpa" effekten.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 08 Dec 2019, 13:57, edited 1 time in total.



08 Dec 2019, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Jo, ljudet är "torrare" utan saget, och det är det jag menar med att det blir en skönare spelkänsla med sag. Och det är mysigt att kunna få sag med rent ljud och lätt crunch och inte behöva gaina på så mycket dist eller volym för att saget ska höras. Den här kommer bli kvar i stärken :D

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


08 Dec 2019, 13:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.