View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 23:39



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Enkel preampsag 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Enkel preampsag
En signal plockas ut efter preamp som går till en helvågslikritare som generar DC som öppnar mosfeten. Den lastar då ner R6 och trafon beroende på hur stor R7 är. Detta sviktar spänningen till rören. Beaktning måste tas vilken kapacitet trafon har och resistorernas värde får justeras efter detta. Resistorernas effekttålighet måste även tas i beaktelse. I just denna blir det ca 5Watt på R7 och 0.6W på R6
Signalen som tas ut för att öppna mosfeten ska var runt 5 volt. Detta ställer threshold. R7 ställer ratio. R5 ställer attack och R4 ställer release. Har inte labbat alls med tidskontrollerna utan tog bara resistorer på måfå. Kretsen är dock testat IRL och fungerar utmärkt.

Ett annat alternativ till resistor är att ha en till mosfet som styrs av den andra för att reglera spänningen i stället för att lasta ner den. Men det är krångligare att få till. Dock ska man saga hela slutsteget blir det ett måste. Man kan även tänka sig att styra en buckconverter för att inte spilla massa värme över mosfeten. Men det blir än krångligare.

Saget eller spänninsvikten i sig fungerar ju bäst när man överstyr preampen något. Man får då ett sjunkande headroom som ger volymkopmression ut och förändrade distegenskaper internt.

https://drive.google.com/open?id=1SehfC ... lPzsh04Jyq

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2019, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tack för tråden, Johan! Jag kopierar in det jag "slängde ur mig" i tråden i Allmänt.
Ska nu kolla det du lagt in.

Funderingar utifrån följande schema https://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.gif
Om man ersätter den 10k 2W som sitter först i B+ in till PI och försteget, med en större resistor, säg 25k, så sjunker spänningen "390V" till nå'nstans runt 290V kanske, och det är då "sagets" lägsta nivå. Koppla sedan en lämplig triod över denna 25k resistor, så spänningen efter trioden blir kanske 360V. På styrgallret tillförs likriktad och filtrerad gitarrsignal (som kan tas från lämpligt ställe i försteget) och gallerförspänningen justeras så att trioden stryps vid hög gitarrsignal. Spänningen till PI och försteget varierar då med 70V beroende på gitarrsignal in. Jag slänger bara ut det här utan att ha tänkt igenom det noga, så ta det gärna för vad det är :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


05 Oct 2019, 20:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Vad är det för nivå på saget i en gammal Marshall 1959? Har inge pjäs så jag kan mäta.

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2019, 21:02
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Enkel preampsag
Fasen va coolt!
Har du något ljudklipp!?


05 Oct 2019, 21:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tubis wrote:
Vad är det för nivå på saget i en gammal Marshall 1959? Har inge pjäs så jag kan mäta.

Kollade på Aikens sida, han räknar på ett exempel i andra stycket https://www.aikenamps.com/index.php/what-is-sag
Bara typ 20V??

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


05 Oct 2019, 22:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Axewall wrote:
Tubis wrote:
Vad är det för nivå på saget i en gammal Marshall 1959? Har inge pjäs så jag kan mäta.

Kollade på Aikens sida, han räknar på ett exempel i andra stycket https://www.aikenamps.com/index.php/what-is-sag
Bara typ 20V??

Fast en 1959 drar väl mer ström än så på full patte. Och det är i sin tur relativt till transformatorns förmåga. Mätte en gång i en Marshall slx och den saftade ner sig med 100V

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2019, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Då är det väl där runt 100V som man hamnar kanske? Nå, sov gott, jag kollar in i morron :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


05 Oct 2019, 22:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Axewall wrote:
Då är det väl där runt 100V som man hamnar kanske? Nå, sov gott, jag kollar in i morron :)
Tyckte den sagade lite väl dock gick inte ens få den utlovade effekten med relativt ren signal från den.

_________________
Johan Hansson


05 Oct 2019, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Du är fena på teori, Johan, dessutom har du möjlighet att emulera. Jag spånar, på ditt schema, om man tar ut spänningen till försteget på andra sidan av R7 istället?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Oct 2019, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Enkel preampsag
Jag har inte så mycket tekniskt att bidra med mer än att de ”nya” Synergy-preamparna har en Sag-funktion inbyggd.

Synergy Amps är en vidareutveckling av modulstärkarna i Egnaters MOD-serie som även var licensierad till Randall.
Just Sag-funktionen är det Steve Fryette (VHT/Fryette) som utvecklat.
Kolla in Synergy SYN-1 resp. SYN-2.

Hade varit intressant att se hur det är implementerat där...

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


06 Oct 2019, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Jag har funderat och kollat lite mer på mitt bidrag. Det verkar bökigt att få till, så vi stoppar det i nedersta lådan.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Oct 2019, 16:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Nackdelen med min lösning är värmeutvecklingen över resistorerna. Jag har försökt med spänningsregulator vilken bara värms av av strömmen till rören gånger voltsaget. Men fick missljudsproblem i stället när det sjönk ner mot threshold. Kan ha varit tidskonstanterna. Ska labba mer med den lösningen när jag får lust.

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2019, 17:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tubis wrote:
Nackdelen med min lösning är värmeutvecklingen över resistorerna. Jag har försökt med spänningsregulator vilken bara värms av av strömmen till rören gånger voltsaget. Men fick missljudsproblem i stället när det sjönk ner mot threshold. Kan ha varit tidskonstanterna. Ska labba mer med den lösningen när jag får lust.

Gör det! Själv så har jag ingen verkstad eller spelrum för närvarande, så jag kan inte testa på min modd-rigg JVM410HJS.
Håller på att göra i ordning rummet bättre, blir seriös dämpning i tak och på väggar, en bas-ätare,
och skilda platser för studio/mixning och för att joxa med elektronik.
Men fan vad det kliar i fingrarna!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Oct 2019, 18:39
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Enkel preampsag
"Sag" är väl som att effektsteget viker sig när nätaggregatet inte klarar att hålla anodspänningen uppe vid hårt pådrag. Lite som en kompressoreffekt. Man behöver inte ta till komplexa kretsar för det, egentligen, utan det kan ordnas med en koppling som påminner om det som kallas AGC i radioapparater från "förr i världen".

Ett av förstärkarstegen bestyckas med en s.k. remote-cutoff pentod. Utgångsspänningen likriktas och utnyttjas till att påverka bias på den pentoden, och man ordnar det hela så, att när utgångsspänningen går över nåt visst värde, så påverkas bias och drar ner förstärkningen.

Med IC-kretsar och annat grus går det säkert att fixa på ett enkelt sätt, vill man ha rörkretsar kan man fundera på ovanstående möjlighet.


06 Oct 2019, 21:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
lampuradio wrote:
Med IC-kretsar och annat grus går det säkert att fixa på ett enkelt sätt, vill man ha rörkretsar kan man fundera på ovanstående möjlighet.

Sådan kringkrets som inte påverkar signalens distortionskaraktär håller jag mig hellre till de mycket mindre och mycket billigare transistorerna och dessa i integrerade kretsar.

_________________
Johan Hansson


06 Oct 2019, 21:34
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Enkel preampsag
Intressant lösning. Liknar det som Kevin O’Connor pysslar med. Han beskriver diverse olika varianter i sina böcker.

En ganska enkel variant är att tappa signalen från slutstegsrörens anoder och sen använda den likriktade signalen för att manipulera slutstegets bias. En fördel är att det inte behövs några aktiva komponenter; bara motstånd, kondningar och dioder. En nackdel är att man måste dra på lite volym ut för att det ska funka.

Det blir inte riktigt samma som att manipulera anodspänningen, men ska tydligen bli snarlikt.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


07 Oct 2019, 12:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
d95err wrote:

En ganska enkel variant är att tappa signalen från slutstegsrörens anoder
Den lösningen jag presenterar är ju framförallt ämnad till separat preamp som inte får någon sag alls och blir väldigt torr jämfört när preampen sitter i en topp. I en topp kan man ju i stället saga hela linan vid lägre volymer för att kompensera för det. Men då fungerar inte min lösning här så bra för man får använda gigantiska resistorer för att saga spänningen till utgångstrafon. Här måste det till en annan lösning och jag funderar på buckconverter för att att slippa kyla en mosfet med bulkig plåt. Har fått till det i simulering men blir väl som vanligt massa buggar när man kör det IRL

_________________
Johan Hansson


07 Oct 2019, 15:03
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Enkel preampsag
Som sagt mycket intressant. Just bristen på sag tror jag är en faktor som kan göra stanalone-preamps lite sterila och livlösa. Så det låter som ett intressant spår att experimentera med.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


07 Oct 2019, 15:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
100V sag blir alldeles för svampigt . Jag stannar vid max 50V för att få lite bredd på ljudet. Noterar att detta inte är en jättemarkant effekt utan ganska subtil precis andra typer av kompressorer är men i det hela ändå tar det över gränsen till välljud. Jag har även en PI med i preampen som jag sagar ned.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 07 Oct 2019, 18:32, edited 1 time in total.



07 Oct 2019, 17:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Okej ny krets.
Inga strömförbrukande och värmeutvecklade resistorer de behöver bara tåla maxspänning vilket är B+.
Och saget är ställbart från 0-100V med en tillagd pot på styrmosfeten.
Reglermosfeten reglerar ner spänningen och då blir det sänkt spänning gånger kretsens ström i effektutveckling vilket kan förbises i en vanlig gitarrpreamp eftersom det blir så lite effekt och värmeutveckling.

Kretsen går även styra hela slutsteget med. Mosfeten är max 74W och måste ju då ha en heatsink. 74 watt räcker dock till en hel del ström på 100V sag närmare bestämt 740mA. Men om man byter poten till 100k får man bara 50volt sag vilket jag tycker verka räcka och det ger ju lägre effekt över mosfeten och då mer möjligt strömuttag.

Kretsen går även använda till powerscaling om man kopplar en fast spänning som öppnar styrmosfeten i stället för att signalen styr den. Scalingen styrs då av poten på mosfeten enbart. Den hålls då öppen hela tiden. Detta gör att man slipper som man sett i PSscheman att ha högspänning på potten. Vilken liten skitpott som helst duger.

https://drive.google.com/open?id=1ditkq ... ibML7AWcdU

_________________
Johan Hansson


07 Oct 2019, 17:57
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Enkel preampsag
Nybörjarfråga: vad gör zenerdioden?
Håller spänning så mosfet en halvdrar hela tiden?

Coolt är det!


07 Oct 2019, 18:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
tokfan wrote:
Nybörjarfråga: vad gör zenerdioden?
Håller spänning så mosfet en halvdrar hela tiden?

Coolt är det!
Skydd för att det inte ska bli för hög gate till source spänning. Vid av och påsättning av stärkaren eller vid reglering kan det bli problem att under mycket kort tid så blir det för högt och då blöder det bort via zener.
Mycket kort tid i mosfetsammanhang är dock kaputt mosfet. Inte lika förlåtande som rör.

_________________
Johan Hansson


07 Oct 2019, 18:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Man kan nog komma undan med en halvvågsriktning från tex katodföljare eller annat lågimpedans. Att tänka på är att vid DCkoppling måste man ha en konding följt av resistor till jord innan dioden. Kondingen för att blocka DC och sedan resistor för att dioden ska fatta var jord är. Sen mäta innan man kopplar det hela mot mosfetens gate att det inte är mer än en 10VDC ut från likrikningen av signalen. Direkt ut från tex marshall katodföjare är det peak 90volt signal. Likriktar man detta och lägger på gate så knäcker man mosfeten. Så det måste tas ner med två resistorer först.

_________________
Johan Hansson


07 Oct 2019, 18:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Sitter och hoppar entusiastiskt i soffan! :P

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


07 Oct 2019, 19:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Man kan även använda enkel matningsspänning till opampar men då måste man ha lite högre spänning för att få bra headroom och biassätta ingången följt av att blocka utgången för DC med konding följt av resistor till jord. Med dubbelmatning behöver man varken bias eller konding på utgången.

_________________
Johan Hansson


07 Oct 2019, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Jag är inte så hemma på MOSFET. I denna kopplingen, är det kritiskt vilket värde som det är på RDSon?
IRF830 har 1,5 Ohm, IRF840 har 850 mOhm.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


08 Oct 2019, 10:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Axewall wrote:
Jag är inte så hemma på MOSFET. I denna kopplingen, är det kritiskt vilket värde som det är på RDSon?
IRF830 har 1,5 Ohm, IRF840 har 850 mOhm.
Det är så lite i sammanhanget. Är ju en tämligen okritisk koppling med kiloohm värden för övrigt. Jag valde 830 för att jag hade den i lådan helt enkelt så den enda jag kunde testa med.

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2019, 10:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tack! Och zenerdioden, BZW-hur många volt?
Ska beställa material, om jag inte har hemma :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


08 Oct 2019, 11:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Enkel preampsag
Axewall wrote:
Tack! Och zenerdioden, BZW-hur många volt?
Ska beställa material, om jag inte har hemma :)
12V. Frisk vågat hälften brunnitt. Var noga med att inte koppla fel angående högspänning här mosfet och opampar poppar med en gång om det blir fel. Tex om du vänder den nedre mosfeten tvärtom.

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2019, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Enkel preampsag
Tubis wrote:
Axewall wrote:
Tack! Och zenerdioden, BZW-hur många volt?
Ska beställa material, om jag inte har hemma :)
12V. Frisk vågat hälften brunnitt. Var noga med att inte koppla fel angående högspänning här mosfet och opampar poppar med en gång om det blir fel. Tex om du vänder den nedre mosfeten tvärtom.

Ska hålla ordning på benen! Detta ska bli kul att testa framöver :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


08 Oct 2019, 12:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.