View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:42



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Marshall superbass ljud dipp- löst tack Tubis mfl 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
Biaspotten var maxad, så den är säkert anpassad för el34 känns det som.
De stora kondningarna var säkert ett misstag som som aldrig upptäcktes ;)


12 Oct 2019, 10:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
lampic wrote:
Biaspotten var maxad, så den är säkert anpassad för el34 känns det som.
De stora kondningarna var säkert ett misstag som som aldrig upptäcktes ;)

Det ser ju väldigt snyggt byggt ut med skärmade signalkablar och allt. Syns ju även att personen inte löder för första gången, alla lödningar ser ju super duper ut. Tycker det skulle vara underligt att en uppenbarligen erfaren person skulle råka ta fel kondingar. Känns som en hund är begraven här och man blir ju extremt nyfiken.

_________________
Johan Hansson


12 Oct 2019, 10:45
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
eller hur, o bara på en handvändning tycka att, nä smidigare slänga elyterna inuti o räkna om o kabla rätt, inget för en hacker inte...
Jag fick mailadressen till Dennis som byggt den och har skickat iväg lite bilder o frågor, bilder för att trigga minnet.


12 Oct 2019, 11:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
lampic wrote:
eller hur, o bara på en handvändning tycka att, nä smidigare slänga elyterna inuti o räkna om o kabla rätt, inget för en hacker inte...
Just lyterna hade jag nog personligen satt inne i chassit med. Moderna lyter är mycket mindre än de var på superbassens tid och det är sådär kuligt att ta upp stora hål i chassit. Det räcker med alla rörhål man måste ta upp.

_________________
Johan Hansson


12 Oct 2019, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
suck, ramlade ur en lite plastgrej, kunde inte se vart den kom ifrån, skuklle kolla det där med att dra ner basen men stärkaren är knäpptyst... kollade igen o igen o igen och såg att det var mittengrejen från ett av rören..som alltså pajat. nåja..kollade säkringarna o körde på två heöa rör...knäpptyst, men alla rör lyser..


12 Oct 2019, 12:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
Fick svar rätt fort från Dennis :)

"Tjena

Till att börja med så är ju oftast inte marshallstärkare gjorda för att vara rena när man vrider på dem riktigt mycket :)

Men om vi går vidare i frågeställningen så har du nog rätt i endel av kondingarna iaf. Jag köpte dem på Gävles lokala elektronikbutik
och någonstans måste det ha blivit en miss. Så i försteget skulle du kunna byta ut dem 5 vinröda stora 220n till 22n :)

Men i fasvändaren sitter det 220n för att kompensera för att biasmatningsmotstånden är på 100k istället för 220k vilket är bättre för rören.

På en original superbass så sitter det kannor istället för axiella kondingar. Och alla dem kannorna är dubbelkondingar(alltså 50 + 50 uf)
vilket ger att egentligen så har en original 12 kondingar :) Så det som skiljer sig är att jag har satt enkel 100uf där det sitter parallellade
50 + 50uf istället och till fasvändaren är det bara en 47uf istället för en 50 + 50uf vilket räcker mer än väl för ändamålet

Jag hoppas att du har koll på spänningarna i den innan du gör allt för mycket så det inte blir någon olycka, dock så sitter det parallellmotstånd till
matningen för slutsteget så den ska tömma sig själv på ström till slut.

Med vänlig hälsning, Dennis"


Last edited by lampic on 14 Oct 2019, 08:47, edited 1 time in total.



12 Oct 2019, 12:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
Att ha lägre biasmatningsresistorer är en avägning. Man lastar tex ner Utgångarna på PI mer med lägre.

Man kan dock se i dataladet för 6l6GC att 100k är angivet så det är väl i sin ordning. https://www.jj-electronic.com/images/st ... /6l6gc.pdf

Men som sagt lägre kondingar för att göra det mer stabilt vore nog bra. Och då 47nF/100k

_________________
Johan Hansson


12 Oct 2019, 13:12
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
men tubis...vad ska jag börja dra i för att få ljud i den igen?


12 Oct 2019, 17:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
lampic wrote:
suck, ramlade ur en lite plastgrej, kunde inte se vart den kom ifrån, skuklle kolla det där med att dra ner basen men stärkaren är knäpptyst... kollade igen o igen o igen och såg att det var mittengrejen från ett av rören..som alltså pajat. nåja..kollade säkringarna o körde på två heöa rör...knäpptyst, men alla rör lyser..

Förstår inte, hade du plockat ur rören eller vad? Mittgrejen i plast är ju styrpinne för att vända rören rätt.

_________________
Johan Hansson


12 Oct 2019, 17:35
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
En del oktalrör är gjorda så att evakueringsröret delvis sticker ner i mittpinnen, bryter man pinnen kan man bryta röret; det bör emellertid synas om det kommit in luft i röret (gettret blir vitt). Om röret är tätt är det nog bara att superlimma fast pinnen (i rätt läge...) och sätta i röret försiktigt igen.


12 Oct 2019, 19:36
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
Om stärkaren är helt tyst är det nog bäst att kolla matningsspänningarna (efter säkringar och standbyswitch).


12 Oct 2019, 19:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
jepp du har rätt, röret verkar helt för övrigt, bara o limma fast pinnen igen..


13 Oct 2019, 05:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
Det går ju att sätta i röret utan styrpinnen. Röret har en saknad pinn som då ska hamna över rätt position på sockeln. Sen ska man inte helt lita på styrpinnen fick jag erfara när jag stressade och bara tryckte i rören. Rörsockeln hade så stort hål i mitten så röret gick ändå sätta ner åt vilket håll som helst. Kaboom.

_________________
Johan Hansson


13 Oct 2019, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
Tubis wrote:
Att ha lägre biasmatningsresistorer är en avägning. Man lastar tex ner Utgångarna på PI mer med lägre.

Man kan dock se i dataladet för 6l6GC att 100k är angivet så det är väl i sin ordning. https://www.jj-electronic.com/images/st ... /6l6gc.pdf

Men som sagt lägre kondingar för att göra det mer stabilt vore nog bra. Och då 47nF/100k


Jepp ska beställa en sån 47nF

och om jag förstått rätt så ifall jag skulle köra med el34 rör så är det bättre med 22nF/220k.

ok, tog fram multimetern och mätte säkringarna o visst fan va en trasig, ersatte o allt låter finfint igen :)
Nu kan jag pröva o dra på och dra ner basen, bara för att..


13 Oct 2019, 10:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
lampic wrote:

och om jag förstått rätt så ifall jag skulle köra med el34 rör så är det bättre med 22nF/220k.


Det är ju max värde på resistorn som databladet anger och el34or verkar inte lika kinkiga. I Mullards el34datablad står det max 500k men man kan ha lägre om man vill. Så är du van med hur den låter med 100k last kanske du ska ha detta även om du pluggar i el34or. Det hela handlar ju om att hålla biasen stabil och ju lägre värde ju stabilare blir den fast på bekostnad av drivförmågan från föregående steg. Jag antar att 6l6GC vill dra mer ström genom resistorn när man spelar på och ju lägre värde då ju mindre droppar biasspänningen över den.

_________________
Johan Hansson


13 Oct 2019, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass problem, ljud dippar vid fullt spjäll
Gick fint att trycka i röret igen även utan pinnen, man kunde ana hur den skulle sitta så det var lugnt.

Provspelade på maxad volym men drog ner basen helt - nu blev det hur bra som helst!!
fullt ställ, genom attenuator visserligen o sen boost med tubeskrika, helvete vad det låter gött :D

Har beställt lite från Nordström och kommer låta 100 biasmatningsmotstånden vara och byter ut de två fasvändarkondisarna till 0.047uF för att få bukt på att rören krappar ur vid hög volym och baspådrag.
5 kondisar i försteg hade fel värde, vilket bara var en miss (som jag undrar hur det påverkar ljudmässigt egentligen.. den låter förbannat bra) och byts ut till 0.022uF


Stort tack tubis och alla andra, klart lärorikt det här, men blir ändå spännande att se hur den beter sig när jag gjort de ändringar som tubis rekomenderat.


13 Oct 2019, 13:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass ljud dipp- löst tack Tubis mfl
ok, bytte ut fasvändarkondisarna och det blev lite bättre, men inte hela vägen. Bytte sen ut jumbokondisarna i försteget och nu minnsan funkar den som den ska :)

Så här blev det !
Image


18 Oct 2019, 15:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Marshall superbass ljud dipp- löst tack Tubis mfl
Som du märker blir allt stabilare och tightare ju mer man skalar bort bas. Vilket man tar till ytterligare gränser när man ökar på till high gain genom att kapa rejält preampen. Grejen med att kapa med kondingarna i slutsteget är att det ska bli stabilare utan att tappa bas eftersom slutstegets motkoppling ändå jämnar ut frekvenserna. Det finns dock gränser för vad detta kan göra och man måste till slut ändå kapa hörbar bas. Vilket inte alltid är en nackdel för med mycket dist kan bas in i disten låta rent ut sagt för jävligt. Även vid låg gain kan mycket bas mudda upp ljudet. Varav man måste ha diskantiga mickar för att tex få till bröderna Angus ljud genom baskanalen på en 1959 utan pedal innan.

_________________
Johan Hansson


19 Oct 2019, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Marshall superbass ljud dipp- löst tack Tubis mfl
du säger de magiska orden.. bröderna Angus... ;D

imponerad av ditt kunnande och återigen tusen tack !!


20 Oct 2019, 16:18
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.