View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:53



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Ny i rörförstärkarnas intressanta värld. 
Author Message

Joined: 03 Oct 2011, 21:58
Posts: 16
Post Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Hej vänner!
Jag har på sista tiden påbörjat en resa in i rörförstärkarvärlden.
Har spelat gitarr sedan tonåren i början på åttiotalet men har nu börjat intressera mig för förstärkarna.
Hade en Hagström 310:a för länge sedan som var ombyggd med två separata slutrör. I tweed som tyvärr var rollad svart.
Tyckte det var för mycket jobb att fixa den och jag kunde ju ingenting om Rörförstärkare även om jag är utbildad rörmokare :) Sålde den tyvärr..
Jag har dock utbildning i vanlig el så helt på läktaren har jag aldrig varit..
För ett par år sedan så hittade jag några videos på youtube som en man som kallar sig Uncle Doug gjort.
Vad jag förstått en tidigare lärare i elektronik. Men jag kan ha fel på den punkten..
Hur som helst så har den mannen och flera liknande på youtube väckt ett nytt intresse.
Helt otroligt vilka bra videos Uncle Doug gjort där han förklarar grunderna i Rörförstärkare, felsökning mm.
Fast min fru blir nästan vansinnig när hon hör på när jag sitter klistrad vid TV:n där jag kikar på filmer om Rörförstärkare.
Det kanske känns för henne som det gör för mig när jag måste följa med en "liten sväng" in på Lindex :)

Jag köpte för ett par år sedan en byggsats från madamp. En G3 blues. Min son och jag satte ihop var sin och det var både kul och så lärde vi oss mycket om tekniken. Blev en trevlig liten förstärkare.
Nu har jag skaffat en annan 310:a och fått till den riktigt bra efter att ha bytt i princip alla kondingar. Har lite jobb kvar så blir den nog riktigt fin. Det är en tidig en utan de där skumma kretsarna till tremolo och tonkontroller.
Har också en Hagström 630 Bassmaster som har fått samma behandling med gott resultat. Sixten på Edgaraudio och Per på Nordströmaudio har varit till god hjälp.
Har nu fått blodad tand så att säga och laddar för nästa projekt som med all säkerhet blir en Tweed Deluxe 5E3
Läser här på forumet och lär mig mer. Har skaffat lite grejer till en liten verkstad. Signalgenerator, oscilloskop mm.
Ni har nog inte hört det sista från mig!
Per i Tväråmark utanför Umeå.


03 Nov 2019, 23:29
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Kul! Välkommen till forumet!

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


04 Nov 2019, 00:37
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
En grej som är bra att ha och som kostar lite är ett 50w 8 ohms motstånd, lämpligen monterat på en
kylfläns. Detta kopplar man in i stället för högtalaren när man vill tweaka eller felsöka slutsteget, så
slipper man bli döv och man har tid att studera med scopet.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Nov 2019, 01:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Uncle Doug är fantastisk!

_________________
##################


04 Nov 2019, 06:47
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
valvetubes wrote:
Uncle Doug är fantastisk!


????

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Nov 2019, 10:14
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
peterh wrote:
En grej som är bra att ha och som kostar lite är ett 50w 8 ohms motstånd, lämpligen monterat på en
kylfläns. Detta kopplar man in i stället för högtalaren när man vill tweaka eller felsöka slutsteget, så
slipper man bli döv och man har tid att studera med scopet.


Vad som är ännu bättre men tyvärr kostar hundra gånger mer är en attenuator, typ THD Hot Plate eller Weber Mass, då kan man släppa förbi lite last till högtalaren så att man hör hur det låter.
Men det kan man vänta med, börja med en tongenerator och oscilloskop, absolut viktigast efter multimetern.
Vad det gäller oscilloskop kan man hitta begagnade ganska billigt om man inte tittar på dom som har tar högre frekvenser, vad det gäller rörförstärkare räcker det långt 20 Mhz. Och gärna tvåkanaligt, även om det inte behövs så ofta tycker jag att det är skönt att ha tongeneratorn permanent inkopplad på en kanal så att man vet att tongeneratorn är på och rätt inställd.


15 Nov 2019, 09:15
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
När det gäller oscilloskop så är det bra om proberna a) har ordentliga krokar b) tål spänningarna i en rörhäck, och gärna dubbelt upp.


15 Nov 2019, 10:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Om man måste göra "belastningsprov", dvs undersöka hur det funkar med hög uteffekt, så kan man som nämnts använda enkla effektmotstånd. Om man vill höra lite också, så kan man ju "helt enkelt" ha ett 8Ω motstånd i serie med ett 0,5 Ω eller så och koppla in högtalaren över det lilla motståndet. Eller om man hittar effektmotstånd med en flyttbar tapp, ännu enklare.

Jag vet inte riktigt vad ett oscilloskop kostar idag, men jag undrar om inte tvåkanal är rätt mycket "standard" och det är mycket användbart enligt min mening.


15 Nov 2019, 11:45
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
lampuradio wrote:
Jag vet inte riktigt vad ett oscilloskop kostar idag, men jag undrar om inte tvåkanal är rätt mycket "standard" och det är mycket användbart enligt min mening.


Kollade lite på Traderas slutpriser, man kan få hyfsade ocsilloskop för 500-1000:-.
Tvåkanals är helt riktigt vanligast, jag tänkte bara att att captainchaos inte skall lockas köpa ett enkanaligt bara för att jag rekommenderade att köpa ett billigt.


15 Nov 2019, 13:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Ballz wrote:
När det gäller oscilloskop så är det bra om proberna a) har ordentliga krokar b) tål spänningarna i en rörhäck, och gärna dubbelt upp.

Det finns 1:100 probar som klarar 1000V, dessa kan köpas som tillbehör och passar nästan alla skåp.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


15 Nov 2019, 15:17
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Bor du nära Örebro kan du få köpa gammalt tektronix oscilloscop för 600kr. Äldre signal generator för 400kr och få med ett äldre oscilloscop som funkar några sekunder ibland på köpet. (bilförsäkringen, skatten, å liv försäkringen kom samma månad i år igen) :cry: :D


15 Nov 2019, 21:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Tubetown har rätt billiga effektmostånd på 150w. Jag köpte två av varje värde 4, 8, 16, och monterade på lite aluminium för kylning med ett telejack till varje motstånd. Helt underbart att ha denna last. Behövde vid tillfället kunna lasta stereosteg. Har även vid basstärkare seriekopplat motstånden för 300W. Oscilloscoop räcker den billigaste skiten det är inte finmätning man pysslar med vid audio. 1:100 probe givet. Dels för att scoopen inte klarar alla spänningar och dels för att det blir lite högre ingångsimpedans till scoopet när man mäter i ganska högohmiga utgångar i kretsarna. Signalgenerator klarar man sig med ljudkortet i datorn och något gratisprogram(bara försiktig vart man kopplar på ljudkortet). Jag använder "Truerta" för sinus och vitt brus.

_________________
Johan Hansson


15 Nov 2019, 21:51
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
tokfan wrote:
Bor du nära Örebro kan du få köpa gammalt tektronix oscilloscop för 600kr. Äldre signal generator för 400kr och få med ett äldre oscilloscop som funkar några sekunder ibland på köpet. (bilförsäkringen, skatten, å liv försäkringen kom samma månad i år igen) :cry: :D


Lämnat PM.
/lampuradio


15 Nov 2019, 22:24
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Tubis wrote:
Tubetown har rätt billiga effektmostånd på 150w. Jag köpte två av varje värde 4, 8, 16, och monterade på lite aluminium för kylning med ett telejack till varje motstånd. Helt underbart att ha denna last. Behövde vid tillfället kunna lasta stereosteg. Har även vid basstärkare seriekopplat motstånden för 300W. Oscilloscoop räcker den billigaste skiten det är inte finmätning man pysslar med vid audio. 1:100 probe givet. Dels för att scoopen inte klarar alla spänningar och dels för att det blir lite högre ingångsimpedans till scoopet när man mäter i ganska högohmiga utgångar i kretsarna. Signalgenerator klarar man sig med ljudkortet i datorn och något gratisprogram(bara försiktig vart man kopplar på ljudkortet). Jag använder "Truerta" för sinus och vitt brus.


Hur använder du dig av bruset?
Har du spektrumanalysator eller rattar du och kollar frekvenser på oscilloskopet?


16 Nov 2019, 17:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Oct 2011, 21:58
Posts: 16
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Hej igen!

Har väl inte hunnit greja så mycket med förstärkare sedan jag sist skrev, men tänkte berätta lite om vad jag har för grejor i min lilla verkstad.
Jag skrev ju att jag redan har lite grejor så här får ni en liten lista på vad jag har. Hittills :)
Multimeter, lödgrejer mm har jag förstås.

Kommentera gärna om ni vill.

Fick bland annat tag i några oscilloskop från en nedlagd skola.
Det är:
1 st Hitachi V522 50mHz
1 st Tektronix 2225 50 mHz
1 st Hameg HM 203-7 20 mHz

Hitachin använder jag men den probe jag har är en 10X. Får vara lite försiktig kanske med vad jag matar in..

Har även tre signalgeneratorer.
Dessa skulle kanske passa i en egen tråd i detta forum :)

Det är först två likadana Philips PP6050SK. Fungerar finfint och har en hel del rör inuti.
Manual mm finns på nätet.

Sedan har jag ett riktigt båtankare som jag tyvärr inte hittar nån info om.
Det är en Leader LAG-67 Audio Generator.
Massor med rör inuti och en stor kylfläkt. Läcker frontpanel där det även står Norstedts...
Tyvärr hittar jag inte info om just denna modell nånstans.
Jag har bytt strömkabel in i den, men inte vågat starta den ännu.
Men nu har jag byggt en strömbegränsare av bland annat en glödlampa så det kanske är dags...
Nån här som vet nåt om denna goding??

Jag har även några roliga lådor.
En dekadkondensator (eller egentligen 3) där man kopplar in denna i serie och så vrider man på tre rattar för att få olika värden.
Skulle säkert vara rätt kul om man vill testa fram olika kondensatoralternativ. Tyvärr är de inbyggda kodningarna inte riktigt inom spec. men de går jul att ersätta.

En dekadresistor med samma funktion förutom att det är motståndet som ändras.
Även den lite kul om man vill prova fram olika motståndsalternativ i kretsar och direkt märka skillnaden.
Resistorerna är nog i bättre skick än kodningarna i dekadkondensatorerna.

Har som sagt byggt en strömbegränsare med en 100W lampa i serie enligt tips fån tidigare nämnde Uncle doug.
Han hade däremot en 250W lampa men så har dom ju bara 120V i staterna....

Det jag saknar är en Variac. alltså en ställbar strömförsörjning 0 - 230V ut.
Någon som har en över och vill byta mot en rördriven signalgenerator Philips PP6050SK??

Eller så kanske jag slaktar ett par av mina signalgeneratorer och försöker bygga nån form av förstärkare.
Det finns ju slutrör i pushpull koppling vad jag sett. Det är diodlikriktare men det funkar ju det också.

Comments anyone ??


16 Nov 2019, 19:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
tokfan wrote:
Hur använder du dig av bruset?
Har du spektrumanalysator eller rattar du och kollar frekvenser på oscilloskopet?
Spelar in en bit av bruset med gratisprogrammet audacity och kör programmets spektrumanalysering på det hela.

_________________
Johan Hansson


16 Nov 2019, 21:06
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Du verkar ju ha förutsättningar att sätta upp ett ordentligt lab för elgrejer... :) Ang Leader-maskinen hittade jag en notis om en annan:
https://www.radiomuseum.org/r/leader_lag66_lag_6.html
men det kanske inte är till nytta.


16 Nov 2019, 22:18
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Tubis wrote:
tokfan wrote:
Hur använder du dig av bruset?
Har du spektrumanalysator eller rattar du och kollar frekvenser på oscilloskopet?
Spelar in en bit av bruset med gratisprogrammet audacity och kör programmets spektrumanalysering på det hela.


Fasen vad smart! Måste testas någon gång. Får för mig att jag sett en sådan i mitt musikprogram.


17 Nov 2019, 21:58
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.