View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:53



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Ny i rörförstärkarnas intressanta värld. 
Author Message

Joined: 03 Oct 2011, 21:58
Posts: 16
Post Ny i rörförstärkarnas intressanta värld.
Hej vänner!
Jag har på sista tiden påbörjat en resa in i rörförstärkarvärlden.
Har spelat gitarr sedan tonåren i början på åttiotalet men har nu börjat intressera mig för förstärkarna.
Hade en Hagström 310:a för länge sedan som var ombyggd med två separata slutrör. I tweed som tyvärr var rollad svart.
Tyckte det var för mycket jobb att fixa den och jag kunde ju ingenting om Rörförstärkare även om jag är utbildad rörmokare :) Sålde den tyvärr..
Jag har dock utbildning i vanlig el så helt på läktaren har jag aldrig varit..
För ett par år sedan så hittade jag några videos på youtube som en man som kallar sig Uncle Doug gjort.
Vad jag förstått en tidigare lärare i elektronik. Men jag kan ha fel på den punkten..
Hur som helst så har den mannen och flera liknande på youtube väckt ett nytt intresse.
Helt otroligt vilka bra videos Uncle Doug gjort där han förklarar grunderna i Rörförstärkare, felsökning mm.
Fast min fru blir nästan vansinnig när hon hör på när jag sitter klistrad vid TV:n där jag kikar på filmer om Rörförstärkare.
Det kanske känns för henne som det gör för mig när jag måste följa med en "liten sväng" in på Lindex :)

Jag köpte för ett par år sedan en byggsats från madamp. En G3 blues. Min son och jag satte ihop var sin och det var både kul och så lärde vi oss mycket om tekniken. Blev en trevlig liten förstärkare.
Nu har jag skaffat en annan 310:a och fått till den riktigt bra efter att ha bytt i princip alla kondingar. Har lite jobb kvar så blir den nog riktigt fin. Det är en tidig en utan de där skumma kretsarna till tremolo och tonkontroller.
Har också en Hagström 630 Bassmaster som har fått samma behandling med gott resultat. Sixten på Edgaraudio och Per på Nordströmaudio har varit till god hjälp.