View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:23



Reply to topic  [ 11 posts ] 
MAX 70 ! 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post MAX 70 !
Attachment:
6.jpg
6.jpg [ 83.94 KiB | Viewed 6596 times ]


Som många av er vet har jag en brokig bakgrund,och det ur mer än ett perspektiv. Med det sagt så var det väl Sixten,vad jag minns,som visade mig de gamle danska MAX förstärkarna första ggn och sedan dess har jag samlat på mig ngr..
Givetvis eftersom jag till hälften just är DANSK! :mrgreen: :mrgreen: :lol:

MAX Forty har jag ju ett gäng så när denna MAX 70 dök upp hos en gammal dam i "sönnerjylland" så var jag inte direkt svårövertalad.
Vet att Aleks har en kund som äger en bla..

Attachment:
5.jpg
5.jpg [ 88.43 KiB | Viewed 6596 times ]


Nu e re så att Forty vs 70...asså,den senare e ett HELT annat djur vs den förra. Som ni ser en burk av mer ansenliga proportioner och vikt..med.

Attachment:
4.jpg
4.jpg [ 90.57 KiB | Viewed 6596 times ]


Uhu. Vi snackar alltså 4st EL-34 denna ggn (Forty använder 2st EL-36) och en mindre skock småsignalare. De större flaskorna av Tungsrams fabrikat och de mindre genomgående brittiska gamla Mullard.
Inte hunnit mäta ngt av de än..

Attachment:
1.jpg
1.jpg [ 95.58 KiB | Viewed 6596 times ]


Det rör sig alltså om en quad EL-34´or i katodbias,av ngn märklig anledning. B+ som uppmätt ligger på ca 580VDC under last och jag skulle rimligen sagt att den siffran säkert kan ändras lite då ALLT i elektrolyter i princip är av fabrikat Hunts.. :shock:
Nä...nä..inga direkta favoriter va. :lol:
Men en kvartett EL-34´or e väl inte direkt vanligt iaf.

Attachment:
2.jpg
2.jpg [ 92.4 KiB | Viewed 6596 times ]


Mm. Fick inte spelat på den länge,och ngr 70 watt gav den i VART fall inte,innan säkringar ploppa som popcorn,och..det visade sig..av en inte helt vanlig anledning heller.
För se...
Det är inte direkt fel på maskinen i sig. Rör osv e med i matchen. Så,inga probs så.

Nä. Det som balla ur visade sig vara överslag I socklarna. Aldrig varit med om förut,men tydligen har mina landsmän valt en typ av sockel i plast som rämnar med tiden! :shock:
DEN va la inte direkt ngt jag såg komma! Men..så e re.

Så det här,nu har jag lirat på den och det var kanske inte direkt ngt speciellt.. Så jag funderar rätt aktivt på vad göra med den.?
Vad det skall bli? En tummetott? :mrgreen:

Tillika funderar jag på att skrota katodbias och ge den vad den eg skall ha istället. Låta de där flaskorna sjunga ut,som jag vet att de kan.
Den dagen jag dör så skall där iaf stå en diger hop MAX maskiner,så mkt är HELT klart.. :lol: Så har de ngt att fundera över vad gäller dödsboet.

Så 4 nya oktalsocklar iaf. Får väl börja där antar jag. Å en knippe nya kannor att ersätta Hunts dyngan med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 01 Dec 2019, 21:33, edited 1 time in total.



29 Nov 2019, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX 70!
Fö.
När du studerar/kikar på bilderna. Man märker mkt mkt tydligt att denna MAX 70 är en bra mkt senare skapelse än Forty.
Ta som hur man layoutat chassit tex,hur man använder skärm som man gör. Hur kannorna är designade att sitta osv.
Mkt mkt mer genomtänkt som konstruktion än Forty.

Järnen i sin tur,antar att de fortsatt är danska,men rejäla proportioner är bara förnamnet. Iom det väger den här prylen inte direkt som en Forty heller..(70 e en affär på 22kg,av en anledning)
Å det lite lustiga i det är att jag tom äger en MAX Forty "bass"...

Nu e ju denna tänkt som PA men..Den har inte ens jack för loop. Mkt märklig setup som jag ser det.

PA blir det inget med,men frågan är om man skall göra en effektstark gitarrmaskin eller effektfattig bas dito av det?.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Nov 2019, 00:03
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: MAX 70!
Kul! :-) (Hoppas jag. ;-))

Jag har ju haft en basvariant av den här, 70 Bass, men inte längre. Jag har faktiskt ingenting från MAX längre, förutom ett par skyltar.
Jag hittade aldrig något schema till någon 70, men däremot till en 100, som verkar vara samma stuk men med fixed bias.

https://www.dropbox.com/s/fxsh1iffuzl3s ... h.jpg?dl=0

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


29 Nov 2019, 12:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: MAX 70!
Härligt med en förstärkartråd igen Jesper! :) Ska bli spännande att se vad det blir (gitarrstärkare hoppas jag).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Nov 2019, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX 70!
Jättetack Sixten!!
Känns fantastiskt...man behöver inte ens fråga längre.. :lol:

@ Polytone.
STORT tack! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Nov 2019, 01:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX 70!
Än en ggn tack Sixten.

Suttit och kikat på det där schemat en stund och konstateras kan väl att det kan omöjligen vara samma designer/konstruktör som till MAX Forty. Isf har snubben MILT sagt gått några kurser sedan Forty! :lol: :lol:

Bax ombord tom,e ju inte helt vanligt i musiksammanhang. Aleks... :wink:

Bruket av ECF 82 som sagt,och som matar in i två trioder av ett ECC-82. Ptja,varför inte? Kunde kanske vara en kul lösning att iaf PROVA att behålla (såndär..inside joke mellan just mig å Aleks,på helt andra grunder).

Men? Fan vet.

Hur som helst,det ger sig. Det hela får börja med att jag river det som sitter där och installerar nya pinaler avseende lytar och socklar iaf. Kontrollmäter rören osv.. Det hela får börja där.
Men en tanke slår mig faktiskt. Frågan e om det hade kunnat vara förtjänstfullt att faktiskt behålla den katodbias och göra sig en riktigt volymstark gitarrmaskin om 70 watt på det sättet?
Kunde det vara coolt?

Sista kretsen som är mitt brainchild är jag extremt nöjd med,enda jag kan tänka där är att bygga på den så att säga. Dvs, addera än mer justermöjlighet.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Nov 2019, 06:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX 70 !
Rev jordbussen där kring slutrören samt tillhörande komponenter.

Det som förbryllar lite är årtal. För den använder tex germanium dioder. -68 typ?

Nåja. Hur som helst. Nu blir det till att börja med att tvätta ur chassit,det har verkligen mkt gammalt nikotin mm ingrott. På det im då en omgång nya oktaler,och då utvecklingen gått framåt så blir de 4 första smällarna (2*2) ersatt med ett par dubbelkannor bara. Enkelt och grejt.

Däremot lurar jag lite på schemat,det anger att 100 watts modellen skall ha två tappar i grönt som används för att skapa fixed bias.
Kikat lite förstrött och inte hittat de tapparna,men det förefaller mig osannolikt att man använt 2 olika PT´s till så annars lika modeller så...de ligger väl undanstoppade under isoleringen eller nått.?
Får riva lite i det och kika.

Som katodbias har iaf använts effektresistorer om totalt 365 Ohm per rörpar mot jord. Sedan väldiga 1M Ohm som jordreferens för g1. Tycker jag låter våldsamt mycket.
Skit samma för det blir det oavsett vad inget med mer. Antingen hittar jag de där tapparna i grönt eller så tappar jag av vad jag behöver via kondensatorer från HT.

G2 för verkar vara kopplat UL. Mao som schema,och det faller på sin egen orimlighet framöver iom de spänningar som då blir för handen med en PT gjord för 220VAC max.
Närmare 600VDC mot g2 e kanske inte direkt recept på framgång...så zeners it is.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Dec 2019, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX 70 !
Attachment:
9.jpg
9.jpg [ 70.66 KiB | Viewed 6247 times ]


Jag får generellt säga att jag uppfattar maskinen som välbyggd/designad. Sen..helt plötsligt så är det som all energi tagit slut.?
Som typ här,kring brytarna.
Städade upp rätt rejält i kabellängder osv. Som ni ser,som ett tips,så använder jag frekvent små bitar krympslang för att hålla ihop kabelbuntar.
Ser prydligt ut och till punkt väl färdigt.

Synat PT´n noga och det förefaller faktiskt vara så att 70 och 100 modellen inte delar PT för..inga tappar för bias står att finna. Nu inte världens ände...

Attachment:
10.jpg
10.jpg [ 88.3 KiB | Viewed 6247 times ]


Vad som bidde kvar? :mrgreen: :lol:
Asså..i vanlig ordning va.. Nä. Men mer seriöst. Iom överslagen och med åren i tanke är det lika bra att börja på ny kula. Ser faktiskt ingen som helst anledning till ngt annat. I sin tur får jag friheten det medför att allt istället för nitar sitter skruvat fast.
Chassit är milt sagt belagt med gammalt fett och nikotin i sin tur,så tvättas ur är ett måste och när man då ändå far fram så...

Så det blir nytt här genomgående.
I ovankant i sin tur kan ni ana er till preampen. Som synes,mkt av denna maskinen är PTP,för vad det nu är värt. Mkt av den har garanterat varit väldigt seriöst hanterat ifrån början,men som bekant..gamla maskiner behöver service och mindre nogräknade är å grottar...å till slut ser det ut som kring slutrören som det gjorde.
Lite synd men är vad det är.

Preampen däremot,där skall jag hantera det hela lite annorlunda har jag tänkt,men att tex min ECC-81/82 drivna loop kommer att ta plats...ja så är det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Dec 2019, 15:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: MAX 70 !
Å vad har du emot aktiv EQ i varje kanal? Separat lindning för återkoppling är inte fy skam heller, om det nu är nödvändigt att återkoppla.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


03 Dec 2019, 19:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX 70 !
Väl medveten om att det sitter en Bax där mäster.
Vet vad vi snackat om vad avser den biten tidigare med. Återstår att se hur hantera det. Men som du mkt väl vet,har inte ett skvatt emot en aktiv EQ. Inte det minsta.

Fick iaf löst nya lytar och socklar idag,ngt som givetvis gör gott. Även börjat städa kring trafona,de lämnade en del övrigt att önska avseende kablage som helt enkelt var ruttet.

Attachment:
11.jpg
11.jpg [ 91.2 KiB | Viewed 6169 times ]


Med chassit så rent ifrån komponenter osv så får jag lite känslan av att man kan rumstera färdigt som man ser lämpligt nu. Bla kommer ju tex hela preampen ges likriktad glöd,vilket givetvis kräver sitt vad avser komponenter,lödstöd mm.
På det kommer glödkablaget till slutrören dras annorlunda mot originalet. Det där med tvinnat ger jag ärligt inte ett skit för i applikationen,vilket ger helt annat utrymme att rent estetiskt få det mer städat.

Kan väl vara idé med ett stöd även för droppresistorerna mellan burkarna antar jag,men framför allt... det där med zeners mot g2.
Höjd så man kan installera ngr st mellan pinne 4 och 6 SAMT få dit ett SGM finns...men frågan är om det rent estetiskt som konstruktionsmässigt direkt är det mest proffsiga.? Tycker väl kanske inte direkt det...
Vore kanske en tanke med ett separat kort alt två motstående lödstöd som inte håller annat än de komponenterna... Utrymme är det ju ganska gott om i det att jag nu kastat ut det som inte behövs mer.

På det,trafona. Av ngn anledning var primärlindningarna dragna ner till kortet som nu håller biaskomponenter,varför vet jag faktiskt inte riktigt. Så den biten hanteras nu på chassits ovansida istället,medelst lödningar å krympslang osv. Finns ingen vettig anledning till annat.

Standby kommer jag inte koppla som originalet iaf,standby kommer dra PI´ns ingående galler till jord istället,varför hela den biten minst sagt känns överflödig i sin tur.

Återstår sedan att lura på hur hantera det med ECF-82´an och ECC-82´an. Tror jag omplacerar den förra till preampen för ena kanalen. Den andra..får andra attribut. :mrgreen:
Pentoder som ingångssteg är ngt som växt på mig,ngt jag faktiskt inte riktigt förstår varför inte fler vågar använda. Sätter man upp de "rätt",såväl ur perspektivet krets som rent praktiskt,så tillför de verkligen ngt.

Jaja. Lär visa sig. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Dec 2019, 02:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MAX 70 !
Attachment:
12.jpg
12.jpg [ 78.56 KiB | Viewed 6091 times ]


Vafa...har jag tappat det helt nu eller? :lol: :lol: Närå..e bara jag som återanvänder lite material mest för sakens skull. Satt å lura lite på den biten när det slog mig att jag kan göra det hela "hardwired på riktigt" så att säga,a´la vissa Orange mfl.

Det tar sig iaf. Småsaker,men även småsaker behöver göras för att det hela skall landa rätt. Så e re ju.

Funderar på att installera en turret board på själva "skärmplåten" till utrymmet för slutrören mm för komponenterna till PI samt loop. om inte det kunde vara en idé?
Antingen det eller tillbaka till PTP... Hm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Dec 2019, 03:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.