View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:29



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen. 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen.
Jag vet att gamla Laneys inte mår bra av att vara ställda på 220V när de kopplas till uttag på 230V eller mer. Men hur trivs egentligen gamla 220V-specade Marshalls med 230V och mer. Jag vet förstås att allt ska klara +-10%, men jag var lite nyfiken på att höra vad ni rörmekar har för erfarenheter. Ställer man dem hellre på 240V eller hur resonerar ni utifrån era erfarenheter. Jag ska hämta hem en Super Bass från -72 i morgon och kom att tänka på min kompis gamla Laney Klipp som inte alls trivdes med 233VAC matningssänning när den kördes hårt.


04 Dec 2019, 21:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Grejen med de gamla Laneys är att det har galet hög spänning i sig och minsta lilla ökning gör det än galnare. Detta är ej fallet med Marshall.

_________________
Johan Hansson


04 Dec 2019, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
CarlM wrote:
Jag vet att gamla Laneys inte mår bra av att vara ställda på 220V när de kopplas till uttag på 230V eller mer. Men hur trivs egentligen gamla 220V-specade Marshalls med 230V och mer. Jag vet förstås att allt ska klara +-10%, men jag var lite nyfiken på att höra vad ni rörmekar har för erfarenheter. Ställer man dem hellre på 240V eller hur resonerar ni utifrån era erfarenheter. Jag ska hämta hem en Super Bass från -72 i morgon och kom att tänka på min kompis gamla Laney Klipp som inte alls trivdes med 233VAC matningssänning när den kördes hårt.


Nej det är inte ALLT man brukar prata om där, utan +-10% gäller glödspänningen.
resten handlar ju om arbetspunkt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Dec 2019, 23:19
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
+/- 10 % blir ju gärna rätt mycket om man har B+ på 500 V eller så...Det kan gå hårt åt gamla ellyter, exempelvis. Det påverkar också slutrör rätt avsevärt om det är pentoder/tetroder/beamrör, eftersom det påverkar skärmgallerspänningen. Denna påverkar anodströmmen på samma sätt som "bias" och man måste ta hänsyn till att arbetspunkten (och därmed anodförlusten) ändras när Vg2 glider iväg uppåt. Tittar man bara på Ia/Ua -diagrammet ser det ju ut som att en ändring i Ua inte spelar så stor roll, men varje diagram är ju uppgjort med en viss specificerad Ug2 och när Ug2 ökar, ökar anodströmmen rätt tydligt.


04 Dec 2019, 23:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Laney Klipp,med familj,behöver ställas om avseende primärtapp om så inte är gjort. Detta gäller även sena Supergroup samt Dan Armstrong.
Är nog det det fiskas efter.

I "220VAC" läge har man ett B+ under last strax över 600VDC när allt är justerat som det behöver. Mao,vida förbi spec för moderna EL-34´or avseende framför allt g2.
Just därför är det vanligt med ras på maskiner som inte fått detta hanterat,antingen genom zeners eller en MOSFET lösning.

I "245VAC" läge ser vi ffa ett B+ kring 560VDC under last,så..det hela behöver hanteras även då om än att det kanske inte är lika vansinnigt.

Angivelsen för primärtapp i citationstecken eftersom det hela milt sagt är relativt (som man fattar av ekvationen alena) och enbart är Bosey&Hawkes angivelser från när det begav sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Dec 2019, 03:48
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Just tidiga 70-talare hade lite högre spänningar, så med moderna EL34 och förstärkaren i originalskick gör du rätt i att köra den på 240v-tappen. Detta p.g.a spänningarna på g2 som Racing är inne på.

_________________
http://www.voodooaudio.se


06 Dec 2019, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Tack alla svar, men det var Marshalls jag frågade om och och Laney. Laneyn nämnde jag bara som referens, eftersom det är väl känt här att de inte trivs särskilt bra att köras hårt med spänningsväljaren ställd på 220V och att de bör moddas för att vara driftsäkra när de används med högt volympådrag.

Men som sagt nu var det gamla Marshalls jag undrade över eftersom jag precis köpt en 72:a med Gaywhore-moddat försteg som ska återställas och då är det lite intressant att höra vad ni har för erfarenheter av att köra gamla Marshalls i 220V- respektive 240V-läget när man matar dem med de 230-233V som jag brukar ha i de eluttag jag använder.

Bortsett från modden så är den i väldigt fint kosmetiskt skick. Alla transformatorer är original och det mesta utom försteget verka original. Förförra ägaren var förstärkartekniker och servade den, så jag utgår från att alla elektrolyter är bytta och kontrollerade, men det ska förstås ses över också. Jag har precis fått hem den och bara konstaterat att alla kondensatorer och motstånd fram till fasvändaren är borta och ersatta av GW-preampen. PTP-kortet med stolpar är dock intakt.

Tack på förhand!


07 Dec 2019, 09:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Det hänger ju inte på namnet, utan på vilka drivspänningar som finns inuti apparaten. Om du tänker att du laddar på 10 V mer på matningsspänningen, så är det inte så mycket, men om B+ är runt 450 V så har vi plötsligt >20 V ökning där. Beroende på rörbestyckning och kretslösning kan det gå över gränsen för vad slutrören klarar i anodförlust, bland annat pga att ändringar i Ug2 ger större skillnad i Ia än vad som kanske är allmänt bekant. Sedan kan ju en filterellyt som redan är på gränsen välja att ge upp... Mät upp, och kolla datablad, skulle jag föreslå.


07 Dec 2019, 10:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
lampuradio wrote:
Det hänger ju inte på namnet, utan på vilka drivspänningar som finns inuti apparaten. Om du tänker att du laddar på 10 V mer på matningsspänningen, så är det inte så mycket, men om B+ är runt 450 V så har vi plötsligt >20 V ökning där. Beroende på rörbestyckning och kretslösning kan det gå över gränsen för vad slutrören klarar i anodförlust, bland annat pga att ändringar i Ug2 ger större skillnad i Ia än vad som kanske är allmänt bekant. Sedan kan ju en filterellyt som redan är på gränsen välja att ge upp... Mät upp, och kolla datablad, skulle jag föreslå.


Det klart att det inte hänger på namnet. Jag frågade bara eftersom det är just det jag har och eftersom det antagligen är den mest kända och mest servade typen av gitarrförstärkare från den tiden, så jag tänkte bara höra här vad det fanns för erfarenheter av just den, eftersom vår andra gitarrist hade en Laney Klipp 100 som visade sig inte alls trivas med 230V, men den matas ju till skillnad från samtida Marshalls med högre B+ än vad som är vanligt i EL34-bestyckade 100 wattare.

Jag antar att det inte har någon större betydelse om man 220V-läget med 5% för hög matningsspänning eller 240V-läget med 4% för låg matningsspänning, eftersom ingen här med massor av erfarenhet av gitarrförstärkarmekeri har någon stark åsikt i ämnet. så det är väl bara att provlyssna. Men gamla 76:a fick ny trafo på 1900-talet och ersättnings-PT från Metroamp på 2000-talet som är installerad av kompetent tekniker som också servade förstärkaren när det gjordes, så jag har inte haft någon 220V föstärkare sedan på mycket länge, därav frågan om vad ni hade för erfarenheter.

Men jag tror att jag fått det utrett nu. Tack.


07 Dec 2019, 12:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Ber om ursäkt om det lät lite pekpinneaktigt - inte illa ment alls. Jag tänkte mest att alla gamla apparater, som inte har reglerad nätdel, kan få problem när det blir lite mer spänning än vad som var tänkt från början.


07 Dec 2019, 14:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
lampuradio wrote:
Ber om ursäkt om det lät lite pekpinneaktigt - inte illa ment alls. Jag tänkte mest att alla gamla apparater, som inte har reglerad nätdel, kan få problem när det blir lite mer spänning än vad som var tänkt från början.


Ingen fara alls. Det lustiga är att när jag i förmiddags skruvade ihop Super Bassen efter inspekti0on och fotografering, så upptäckte jag att den inte har någon spänningsväljare som en del andra förstärkare har. Jag hade precis för mig att gamla Marshalls hade det. :oops: :oops: Ha, ha! Så då är det i alla fall inget att fundera på. Case closed..


07 Dec 2019, 15:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Det man ska vara mest orolig för i gamla Marshalls är den där ohmväljarpluggen som är en bränd utgångstrafo som bara väntar på att hända........

_________________
Johan Hansson


07 Dec 2019, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Tubis wrote:
Det man ska vara mest orolig för i gamla Marshalls är den där ohmväljarpluggen som är en bränd utgångstrafo som bara väntar på att hända........


Jo, det känns som en svag punkt som det verkar som de flesta tillverkare har ersatt den med multipla högtalarutgångar idag istället. Har du du eller någon annan någon bra idé hur man hanterar det i en gammal 100w-Marshall?


08 Dec 2019, 16:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
<<klurar på om den Marshallen inte har flera primärspänningståtar på nättrafon, som inte är anslutna? Om den har det, leta upp 240V-tåten och löd om inkommande spänning?


08 Dec 2019, 16:28
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
CarlM wrote:
lampuradio wrote:
Ber om ursäkt om det lät lite pekpinneaktigt - inte illa ment alls. Jag tänkte mest att alla gamla apparater, som inte har reglerad nätdel, kan få problem när det blir lite mer spänning än vad som var tänkt från början.


Ingen fara alls. Det lustiga är att när jag i förmiddags skruvade ihop Super Bassen efter inspekti0on och fotografering, så upptäckte jag att den inte har någon spänningsväljare som en del andra förstärkare har. Jag hade precis för mig att gamla Marshalls hade det. :oops: :oops: Ha, ha! Så då är det i alla fall inget att fundera på. Case closed..

Många äldre hade också spänningsväljare. Men det finns undantag. Det är ju så med gamla Marshalls.

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Dec 2019, 16:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
CarlM wrote:
Tubis wrote:
Det man ska vara mest orolig för i gamla Marshalls är den där ohmväljarpluggen som är en bränd utgångstrafo som bara väntar på att hända........


Jo, det känns som en svag punkt som det verkar som de flesta tillverkare har ersatt den med multipla högtalarutgångar idag istället. Har du du eller någon annan någon bra idé hur man hanterar det i en gammal 100w-Marshall?

Det finns olika grader av helvete här och det är framförallt den där gamla pluggen man man ska dra ur och stoppa in i andra hål när man byter ohm som är värst. Att byta ut den mot en vridswitch så är man nog fine en tid framåt. Men vet man vad man ska använda den till så är det bästa att hårdlöda skiten till jacken.

_________________
Johan Hansson


08 Dec 2019, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Som sagts ovan,det händer att gamla Marshaller har primärtapparna antingen undanstoppade alt lödade mot "död turret" på kortet som håller säkringar osv.
Allt beroende på modell och år.
Mao?
Kolla,och hittar du ngr tåtar är det ju snabbt gjort att DC resistans mäta de. Högst DC värde = tapp för högsta nätspänning.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Dec 2019, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Hur trivs gamla 220V-Marshalls med dagens 230V i uttagen
Racing wrote:
Som sagts ovan,det händer att gamla Marshaller har primärtapparna antingen undanstoppade alt lödade mot "död turret" på kortet som håller säkringar osv.
Allt beroende på modell och år.
Mao?
Kolla,och hittar du ngr tåtar är det ju snabbt gjort att DC resistans mäta de. Högst DC värde = tapp för högsta nätspänning.


Jag ska plocka ut den ur låda igen efter jul och titta och ta lite bilder, så får vi se hur många tappar den har. Tack igen.


23 Dec 2019, 10:40
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.