View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 16:47



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från 72 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från 72
God morgon!

Som jag nämnde i en annan tråd så har jag köpt en preamp-amputerad Marshall Super Bass från 72, eftersom jag vill komma åt den tillhörande högtalaren. Istället för att sälja Super Bass:en vidare tänkte jag att förse den med en Super Lead preamp från samma era.

Alla passiva komponenter i preampen är borta, men resten av förstärärkaren är intakt, så det känns som att det är ett genomförbart projekt, även om det kan vara en utmaning att hitta gamla mustard-kondinga som vore kul att använda till ett sånt här projekt.

Så här var min Super Bass preamp byggd original:

Attachment:
Marshall Super Bass preamp.png
Marshall Super Bass preamp.png [ 118.6 KiB | Viewed 12623 times ]


och så här var en Super Lead från samma tid kopplad:

Attachment:
Super Lead preamp.png
Super Lead preamp.png [ 146.58 KiB | Viewed 12623 times ]


Jag har inget alls emot moderna komponenter (min 1987:a är helt och hållet byggd med moderna komponenter), men i ett sånt här projekt hade det varit kul att använda tidskorrekta Mustard-kondensatorer.

Är det någon här som har några att sälja eller vet var det finns?

Det jag behöver är:

2 x 0,68uF
4 x 0,022uF (Jag behöver en extra för att byta ut den som sitter till höger om det som syns i bilden.)
1 x 0,0022uF

Det jag inte hittar får jag ersätta med nyproduktion. Det går ju att byta i efterhand. Men det vore kul att får ihop en någorlunda tidskorrekt Super Lead/Super Bass-hybrid.

Tack på förhand.


07 Dec 2019, 10:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från
Super bass bör ju ha en delad katod med 820//330uF. På bilden har den inget alls.

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Dec 2019, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från
680nF klumpen vet jag faktiskt inte om jag har ngn extra,men resten finns om du behöver.
Om inte kan vara att det iaf finns ngn på 470nF..vilket kanske är close enough?

Ofta med lite korta ben,vilket du får förlänga med enkardel. Jag gör då som i gamla dagar. Lindar enkardel av rimlig dia runt ett 1,5mm borr ngr varv vilket skapar en spiral.
Sticker in det för korta benet i spiralen och adderar tenn..

Enda att eg ha koll på med mustarder är ifall de driftat för mkt,vilket ju är lätt nog att kontrollmäta. Men..vanligt vill jag påstå
Mustarderna tillverkades ju även i Philips regi... Så ngn direkt brist på de i gamla maskiner man river är det INTE.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Dec 2019, 23:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från
nilo wrote:
Super bass bör ju ha en delad katod med 820//330uF. På bilden har den inget alls.


Jag tog bilden från Metroamps bygginstruktion. Han är ganska noga, men jag vet inte om de varierat genom åren och han valt en annan variant än de du stött på.

Men det spelar ingen roll för min del eftersom preampen ändå ska "återställas" till Super Lead-spec och inte Super Bass som det var från början. Det känns mer användbar i och med att den mest kommer att användas till gitarr.


15 Dec 2019, 01:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från
Racing wrote:
680nF klumpen vet jag faktiskt inte om jag har ngn extra,men resten finns om du behöver.
Om inte kan vara att det iaf finns ngn på 470nF..vilket kanske är close enough?

Ofta med lite korta ben,vilket du får förlänga med enkardel. Jag gör då som i gamla dagar. Lindar enkardel av rimlig dia runt ett 1,5mm borr ngr varv vilket skapar en spiral.
Sticker in det för korta benet i spiralen och adderar tenn..

Enda att eg ha koll på med mustarder är ifall de driftat för mkt,vilket ju är lätt nog att kontrollmäta. Men..vanligt vill jag påstå
Mustarderna tillverkades ju även i Philips regi... Så ngn direkt brist på de i gamla maskiner man river är det INTE.


Bra, tack.

Fiffigt tips om benförlängning.

Jag var på väg att kontakta dig i ett annat ärende, så jag hör av mig om Mustarderna.

Jag får också kolla upp om jag kan kontrollmäta Mustarderna på något sätt. Jag har nog inget lämpligt instrument.


15 Dec 2019, 01:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från
CarlM wrote:
nilo wrote:
Super bass bör ju ha en delad katod med 820//330uF. På bilden har den inget alls.


Jag tog bilden från Metroamps bygginstruktion. Han är ganska noga, men jag vet inte om de varierat genom åren och han valt en annan variant än de du stött på.

Men det spelar ingen roll för min del eftersom preampen ändå ska "återställas" till Super Lead-spec och inte Super Bass som det var från början. Det känns mer användbar i och med att den mest kommer att användas till gitarr.

Inte så noggrann här. För hade du byggt efter den första layouten hade den inte fungerat ö.h.t. Det finns ju inga katodresistorer ö.h.t för de två första rörhalvorna.

_________________
http://www.voodooaudio.se


16 Dec 2019, 19:46
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från
nilo wrote:
Inte så noggrann här. För hade du byggt efter den första layouten hade den inte fungerat ö.h.t. Det finns ju inga katodresistorer ö.h.t för de två första rörhalvorna.


Jag klippte bara ut en liten bit av instruktionen för att illustrera hur den möjligen såg ut före den moddades (d v s Super Bass-spec) jämfört mot hur jag tänkte bygga preampen (Super Lead-spec).

Här är den kompletta instruktionen: http://valvestorm.com/sites/default/files/100_WATT_PLEXI_AMP_KIT.pdf

Är det möjligen så att de menar att katodresistorerna du saknade ska monteras direkt på rörsocklarna?


17 Dec 2019, 23:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Återuppbyggnad av preampstympad Marshall Super Bass från
Kolla på sidan 44 i byggbeskrivningen.

Vänstra bilden visar ”split cathode”-kopplingen, högra bilden visar ”shared cathode”-kopplingen, dvs Lead resp. Bass.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Dec 2019, 10:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.