View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:46



Reply to topic  [ 29 posts ] 
MONSTER time! GB GM-50 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
2.jpg
2.jpg [ 96.71 KiB | Viewed 17984 times ]


Jaha? Ja,jo. Trust me on this... :mrgreen:
Ngr av er minns säkert att GM-28 som GM-128 har jag gjort ett halvt lass. Samma tom med riktigt gamla Centrum maskiner som använder 6L6 osv..
Men GM-50?
Nope. Not thus far...

Attachment:
1.jpg
1.jpg [ 91.8 KiB | Viewed 17984 times ]


Ja,gränssnittet får vi väl säga att vi känner igen? Eller? Inga större nyheter,men asså...en GM-50 är "djupare" i dimension..

Attachment:
3.jpg
3.jpg [ 89.01 KiB | Viewed 17984 times ]


...å se detta av en god anledning. Närå. Ni ser inte fel,ni behöver varken gnugga ur ögonen eller putsa rent glasögonen.

Attachment:
4.jpg
4.jpg [ 59.96 KiB | Viewed 17984 times ]


Mm. En klase 6L6G. Våkkert... :mrgreen:

Attachment:
5.jpg
5.jpg [ 77.29 KiB | Viewed 17984 times ]


Då jag bara fick den levererad nu ikväll och dagen innehållit annat (jaaa..vapen. Massor av vapen.. :lol: ) så har jag faktiskt inte kollar plåtisarna i näbben på den,men har för mig jag såg kopplat för småsignalspentod under huven..så isf e det väl skäligt att det kan vara 6SJ7 isf.?
Trioderna i glas däremot är 6SN7 och 6SL7.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Dec 2019, 23:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
6.jpg
6.jpg [ 70.24 KiB | Viewed 17982 times ]


Likriktarrör ja... Ett 5Z3 som driver slutrören och sedan ett 6X5 som tar hand om resten. Det senare inte direkt det mest väl beryktade röret i existens direkt...
6X5 har rykte om sig att kasta in handduken för att det är...tisdag :lol:

Attachment:
13.jpg
13.jpg [ 105.39 KiB | Viewed 17982 times ]


..åsså..ja.
Som MAX 70 maskin,4 st "storflaskor" i katodbias. Fan,de hade ju dille på detta en tid... Men som alltid med svenska maskiner från tiden mkt mkt prydligt,mkt genomtänkt och mkt välgjort.
Skall sägas.

Dessvärre visar det sig vid kontroll att HT´ns ena sida av den "nedre" delen (6X5) verkar ha ledsnat. Å isf vetti faen hur hantera det hela.
PT´n i sin tur är rent GIGANTISK och maskinen i sig..vida förbi vad en sketen GM-128 väger och visar.
Inte ställt denna KLUMPEN på vågen,men förbi 20kg är vi ledigt!

Faktiskt inte riktigt klart för mig vad göra med den? Frågan är om man inte skall muttra över innehållet i ett nyare chassi av Marshall mått.?
Fan vet... För som brödrost,nu är det så stort och så tungt att nu ser iaf inte jag det som direkt hanterbart längre,vad avser att flytta på eländet.

Jaja. Det ger sig... Frän e den iaf. Som få!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Dec 2019, 23:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Asså...vid eftertanke,jag undrar fan verkligen om det där 6X5 röret hör hemma där.?
Känns malplacerat för att vara diplomatisk.
Avsevärt rimligare hade ju varit ett 5Y3?

Sen vänner. Har frågat lite förstrött om schema till en sådan här. Primärt just för att kunna jmfr mot vad som sitter i den. Men,det verkar som att maskinen är mkt mkt ovanlig och tyvärr saknas bottenplåten till chassit där schemat brukar sitta.

Så om ngn mot all förmodan har ett,please voice up!

På det..
Lurar på vad göra av den? Är liksom två "kvartett storflaskor" maskiner kring arbetsbänken nu.. Dare to be different? :mrgreen:

För er som inte tagit del av min sista krets,är den som bla sitter i den Champion GM-25 jag har som min egen nya "main maskin",så är jag mkt mkt nöjd med den.
Funkar så DJÄVLA bra rent ut sagt. Det adderat med den rördrivna seriella loopen..ihop med karaktären ifrån ett EF-12.. :twisted: :twisted:
Bra skit.
På riktigt,och det med en sanslös bredd i vad den är förmögen till.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Dec 2019, 16:10
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Stenhård!
Ser ju ut som en gammal stridsmaskin!
Hur fasen hinner du?
Mekar du på heltid?
Du måste bomba upp ljudklipp sen.
Om du tycker det är kul att bomba klipp får du gärna lägga upp för olika ingrepp du gör i samma stärkare.
Vore intressant och se hur det tänks och jobbas.

Vet bara hur peppad jag är när jag har nåt på gång. Sen försöker jag lägga band på mig och inte spamma skiten ur folk (lyckas ibland) . Det jag försöker säga är bara att jag förstår om du inte är en spammare men att bombning här uppskattas mycket ifall du håller igen med det.

Ska bli intressant att följa tråden vilket som.


09 Dec 2019, 16:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Tack!

Fått bytt div kondensatorer idag helt "rått". Dvs ditstucket så enkelt som möjligt bara för att spärra DC då det mesta av det som satt där läcker.

Fick dragit jorden av första lytar till CT,vilket givetvis fick maskinen tyst rent relativt.

Som misstänkt sitter där mkt riktigt en choke mellan CT och chassi. Precis som man ser designmässigt på gamla tex Geloso mfl maskiner. Ett enkelt sätt att "glätta",om man nu väljer ett språk de flesta förstår.

Men grejen är att choken tar ner B+,rejält. Provade att dra CT rakt i baken och köra två st 500 volt lytar i serie. Slutade med ca 640VDC olastat. Skulle gissa en bra bit över 500VDC under last,och det är att begära mycket av de gamla 6L6G flaskorna.

Däremot..kan kanske vara ide att slå ngr kondningar över installationen som den är,vilket milt sagt får B+ mera rätt. Ca 340VDC under last till ca 450VDC.

I näbben,plåtflaskorna,sitter mkt riktigt 6SJ7. Det sista är ett parallellkopplat 6SL7GT. Mao en dubbeltriod.

Uteffekten är inte på par. Original landar det som sagt runt 340VDC,och i det läget är vi iaf inte ens i närheten av ngr "50 watt".
Kopplade enl ovan,vilket då ger ca 440VDC under last,och effekten hoppade helt klart upp påtagligt.
Skall man ju vara medveten om det samtidigt att ett av de 4 slutrören är färdigt för pension.

Jag begrundar nu ifall behålla chassit. På många sätt är det givetvis skitcoolt,men sanningen att säga....jag ställde eländet på vågen idag och den stannar på 24kg.
En bra bit av den vikten är utan tvekan stålchassit gjort för en kärnvapenexplosion. Onödigt..

Hur som. Dagen innebär ett rejält fall framåt. Skiten fungerar,om än inte upp till par. Tar det nu med ro lite..får se hur hantera det hela.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Dec 2019, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
16.jpg
16.jpg [ 92.06 KiB | Viewed 17760 times ]


Den gamle GB´n fick sig en liten stund till. Nu är jag helt övertygad om att de nedre tapparna,där är ett brott ut mot RLR´n.
Tapparna verkar ligga på samma lindning,och delar därmed CT.

Den är alltså igång,men funktionen i den är milt sagt intermittent när man försöker lira på den.
Med det sagt så låter den som one trick pony faktiskt rätt ok när den är med i matchen,om än då som sagt..

Attachment:
17.jpg
17.jpg [ 80.38 KiB | Viewed 17760 times ]


De gamla 6L6G flaskorna som satt i..ngr av de har serviceliv kvar men ett av de har definitivt passerat bäst före och ett annat av de e småledset.
Satte i en kvartett "prova" flaskor och det gjorde ju världens skillnad. Iom de ökade spänningarna adderade jag en keramisk mot chassi för katodbias funktionen,och jorå...
Nu är där ett B+ på ca 470VDC,vilket väl milt sagt är mer vad doktorn ordinerade.

Den behöver tvättas. Får väl börja där,men med det sagt..lurar fortfarande på vad göra med den.?
Fan vet..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Dec 2019, 03:15
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Är inte en del av mystiken med de stärkare du meckar med också utseendet? 24 kg i all ära, men chassiet på denna ser kanon ut. Och på ena bilden ser det ut som om det fäller som en lastbilshytt? Jag röstar för att behålla det unika chassiet och bevara det för eftervärlden. :D :D :D :D

_________________
##################


12 Dec 2019, 06:00
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Jag röstar lika. :D
Om det blir en high gain som ska säljas så vill ju vilken gitarrist som helst som spelar i ett ont metalband ha den.
(alla andra med).
Folk säger: fatta bandet facedeathmurderkillers, de är fan på riktigt, inga jävla material-lirare, de kör på gamla militärstärkare å bara manglar och ändå låter det snorbra.

Fast det är ju drygt om den väger massor men många metal killar är ju biffiga :D


12 Dec 2019, 09:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Då så.
Enligt Bojen beslut får denna gamla Bäckströmmare behålla sitt chassi.
Bra.
Då är det avgjort,bara att skrida vidare med det i baktanke.

Det där med den begränsade effekten och katodbias osv.. Skall göra så när jag får en timma över att jag gör installationen av glättning rakt upp och ner,och den kommer då ha "två sidor" (eller tre,beroende på hur man ser det).
Dels över respektive RLR ut och dels mellan RLR och centertapp. Sen "allt annat" samlat på ytterligare ett ställe. Kaka på kaka? Kanske det,men om man inte provar får man fan inget veta..

På det blir det ombyggnad till fast bias. Inte heller det ngr direkta himla-nyheter. Däremot är jag mer suspekt till oktalerna i nosen på den.
Har tidigare en hel del erfarenhet av såväl dubbeltrioderna på plats som småsignalspentoderna. Vetti faen om jag anser de så vettiga mer..
Men. Skall börja med att mäta upp de så jag iaf ser om det överhuvudtaget är lönt att slåss med de. Om inte blir ju storyn rätt meningslös innan den börjat en gång.

Min sista krets är ju två kanaler. Den ena av de med just en småsignalspentod i näbben och jag har kommit att inse vilken tillgång jag anser det är rent spelmässigt. Så.. Men jag har även lärt hur känsligt det kan vara,kanske framför allt när vi snackar stålrör som verkar mer benägna till mikrofoni osv än motsvarigheten i glas.
Om det ÄR så IRL...ptja. Finns många som menar det iaf.
Oavsett är pentoderna i applikationen mkt mkt underskattade i min mening. Klart står vidare också att den rent praktiska installationen ställer krav.
Om som ingångssteg MÅSTE de installeras "flytande". Finns inget val. I vissa fall krävs Litz tråd med tex.. Osv osv. Gridläcka mkt förbi 220k med de impedanser som är aktuella är rent bortkastat ur ett praktiskt perspektiv. Fö en åsikt jag står för i de flesta fall numer vad avser trioder med...
Apa se,apa gör liksom..

Sen..sen skall jag och Peter H hitta på lite exter i sammanhanget med.. :mrgreen:

Iom att chassit nu tydligen skall behållas,det får då börja med en tvätt iaf.. LOL

Tack för er input killar!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2019, 02:23
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Tack själv för att du lägger upp dessa trådar med bilder och allt! Spännande följetänger minsann! :D

_________________
##################


13 Dec 2019, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
19.jpg
19.jpg [ 67.84 KiB | Viewed 17166 times ]


Mm. Blir så att det blir en ny faceplate. Går helt enkelt inte annars,inte ens i närheten.

Attachment:
18.jpg
18.jpg [ 92.19 KiB | Viewed 17166 times ]


Nope. Har inte städat färdigt än. Får ju den frågan ibland,"hur mycket sparar du".
Ja,inte fan e det MER än det här iaf. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Dec 2019, 03:55
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Julstädat förstärkare Kl 4 dagen före julafton!!!? :shock:


24 Dec 2019, 10:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
tokfan wrote:
Julstädat förstärkare Kl 4 dagen före julafton!!!? :shock:

Finns inga genvägar till det perfekta soundet...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Dec 2019, 16:40
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Farbror Barbro har en poäng där.


24 Dec 2019, 18:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
20.jpg
20.jpg [ 80.17 KiB | Viewed 16662 times ]


Förändringarnas tid är här,men för att det hela skall vara lite trevligare att ta i gjordes det rent.

Attachment:
21.jpg
21.jpg [ 70.17 KiB | Viewed 16662 times ]


Mm. Många rattar blir det... Ofrånkomligt dock. På gott och ont.

Attachment:
22.jpg
22.jpg [ 60.41 KiB | Viewed 16662 times ]


Yes Ma´m! :mrgreen:

Attachment:
23.jpg
23.jpg [ 73.93 KiB | Viewed 16662 times ]


Som ni förstår kommer ett antal oktaler sparas. Däremot lurar jag friskt på det med antal novaler,för se det KOMMER det installeras.
Samtidigt.. Där är ett och annat hål i chassit som nu behöver läggas igen,och nya behöver tas upp. Inte mycket mer med det...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Jan 2020, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
24.jpg
24.jpg [ 100.67 KiB | Viewed 16622 times ]


Jupp,det tar sig! Som ni ser är tanken ganska "die hard" vad avser materialval och sätt att hantera detta.
Kan man tycka är overkill... Märk att jag behållit brytaren som slår av nätspänningen när man lyfter "locket"/huven på maskin. Däremot sitter inte längre ngn form av säkringar under huven,utan där kommer man snällt få skruva av bottenplattan. Återigen med elsäkerhet i tanke.

Attachment:
25.jpg
25.jpg [ 80.81 KiB | Viewed 16622 times ]


Man skall ju tro på det man gör och eftersom jag är så OTROLIGT nöjd med min sista maskin till mig själv,den där Champion GM-25 maskinen,så blir även denna hardwired 2 kanalig,i liknande tanke den där GM-25 smällan.
Å som sagt..ett antal av oktalerna blir kvar. Två kanaler,den ena mild och den andra vild. Den vildare av de blir nu ett 6SJ7 som ingångssteg,följt av en dubbeltriod i form av ett 6SL7.
Så mkt kan garanteras att lirar man rock,oavsett vilken form,och inte hittar "sitt" sound i denna väldigt breda krets..då e nog fan inte omöjligt att det ljudet man jagar helt enkelt inte finns.
Ja. SÅ bra och SÅ bred är kretsen. Bla därför skall det bli mycket intressant att ta del av skillnaderna,väl färdigt,i denna vs Champion smällan jag är så nöjd med.

Sista flaskan,oktalen,som är planerad är ett 6SN7 som skall vara flaskan som ger mos till den seriella loopen.

Den andra kanalen däremot,den blir noval baserad.

Vidare,redan färdigt är en bräda för bias spänning. Lugnade mig såpass att det är separat justerbart per sida,men inte per rör. Har trots allt en förbannat bra rörtestare i form av min U-Tracer så..finns ingen anledning att springa sig medvetslös i sammanhanget.

Attachment:
26.jpg
26.jpg [ 89.75 KiB | Viewed 16622 times ]


Mm. Det är alltså som så att vi har två par HT tappar ut. Ligger på samma lindning. Medför att vi har två rörlikriktare med,och den ena omgången HT likriktas och matar B+ mot anoderna på OT´n.
Den andra lindningen,som alltså letar sig framåt via ett 6X5...matar resten. Då e det så att jag labbat lite med glättningen kring de där,och landat i att båda paren med tappar får kapacitans adderad direkt vid flaskorna ifråga.
Den "nedre" av paren dock matar efter det till denna choken,som jag mätt till 4H. Gott nog..
Ger att jag matar g2 direkt ifrån denna choken och då skall man ha i minne att det alltså ligger en drossel mellan CT och chassi MED.
Har ju lekt med detta tidigare i div Gelosos bla och..ptja? Fanns uppenbart en tid när det var billigare att addera en drossel än mkt kapacitans.
Det GER i sin tur en mindre påverkan i beteende på maskin med allt i hamn,och det skall sägas att det är i VART fall inte helt utan merit.
Vidare så kommer jag i vanlig ordning addera sk "saver diodes" till resp flaska och säkringshållare därför med. Hängslen och livrem,i tanke att den ganska (uppenbart) ovanligt satta PT´n skall överleva oavsett vad.

Jag räknar med ett B+ mot anoderna kring 500VDC i tomgång. Mot resten av maskin,ifrån den där 6X5 flaskan,räknar jag med att få ut omkring 400VDC.
Mao goda förutsättningar för att få en maskin med "alla rätt" redan ifrån början. Tacksamt. Som ni också kan se..iom antalet flaskor som är inblandat så är det trots relativt gott om utrymme...sådär med utrymme när väl allt kommer på plats. Iom det så byggs preamp delen upp via turretboards som bygger i våningar. En kanske inte helt optimal lösning enligt vissa,men ett sätt att bygga jag använt tidigare med god framgång.
En tanke,iom antalet järn inblandat,är att addera en plåt att utgöra skärm mellan maskinens "två delar". Dvs preamp kontra slutsteg och allt som i eg mening drar större mängd ström.

Attachment:
27.jpg
27.jpg [ 75.1 KiB | Viewed 16622 times ]


Mm. Iom att kontakter och vad det är är av sedan länge bortglömt snitt så lägger jag igen div hål i chassit för att få det "pet säkert". Så jo..det finns en tanke i galenskapen.

IEC kontakt som synes,vilket i min mening alltid är en god idé. Vidare har jag alltså skrotat det med att ha två säkringar,en till resp sida,på nätsidan av maskin. Ser inte anledningen till det..
Däremot adderas alltså ett antal säkringshållare invändigt för div tappar. Dels de 2ggr HT och i sin tur tillika glöd som matar effektrör mm.

Baktill där sedan skall givetvis adderas dels jack ut för högtalare och jack för loopen. De senare har jag tänkt lägga i de hål som original använts för mick in osv..

Nah. Känns väl hyggligt vettigt så långt. Sista jag gjorde innan dagen var över var att kika lite på placering av kortet för bias. Tror jag gör så att jag placerar det mellan CT choken och OT´n.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Jan 2020, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Fö.
Jag lurar lite på om jag skall ge denna maskinen förutsättningen med en SE trafo som fasvändare istället för rör. Även det en lösning jag har arbetat med tidigare och som jag tycker bär merit.

Det en trafo som fasvändare för med sig rent praktiskt/spelmässigt är en maskin som är ALLT annat än förlåtande. Trampar man fel på greppbrädan lyser det igenom som en varböld. Direkt.
Mao ger en trafo som fasvändare en beteendeförändring som BRA gitarrister kan använda till sin fördel,och med det sagt att byggsättet ger maskiner som inte är tänkta för nybörjare i vårt geschäft direkt..

Men.
Fan vet.. Jag har två sådana Gelosos stående fortsatt,som det är. I grunden för att jag aldrig kommit till skott och tweakat de färdigt,och jag har dessvärre ingen bättre förklaring på det.
Kanske vore det en bättre tanke att köra en flaska som PI på denna Bäckis..och låta det vara så..och vad det lider istället engagera mig i de där två Geloso maskinerna igen,i ambition att bredda min egen kunskap.?

Hm.

Om jag till slut bestämmer mig för flaska så blir det isf en dubbeltriod,tråkigt nog kanske. Ett 6n2p...vad kan gå fel liksom.?

Med det slår jag gärna ett slag för just 6n2p. Som en form av offspin på ECC-83 är de rent tekniskt och ekonomiskt i min mening att föredra över just ECC-83.
Märk väl att när man handlar de tex i Ukraina osv så får man tungt Mil-Spec´ade flaskor för ca 25:-/st hemma på svensk mark. Då en "kopia" på ECC-83 med mkt enkel skillnad i pinout mot ECC-83,vilket i sig medför att om man nu mot all förmodan framgent skulle vilja ändra för att åka ECC-83 istället så är det för ngn som är van ett arbete som tar max 15min...

För egen del däremot föredrar jag 6n2p VIDA över 83´orna numer..men det e jag det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Jan 2020, 22:33
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Fränt!!
Var placerar du loopen?
Låg och läste om sånt i en solstol för nån månad sedan.
Vore intressant att höra hur det sköts i verkligheten.


11 Jan 2020, 23:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Menar du i kretsen?
Den ligger efter tonkontroll och innan PI. Som "vanligt" kan man kanske säga.
E eg inga större märkvärdigheter. Stegen sätter jag upp som en form av kompromiss iom att jag kör loopen seriellt. Mao,alltid i ingrepp.
Sätter de så att jag kan variera mellan typ 82 och 81 efter behag. Utgående alltid en CF.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Jan 2020, 03:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
CF= katod följare?


13 Jan 2020, 21:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Japp.
CF= Cathode follower.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Jan 2020, 06:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
28.jpg
28.jpg [ 93.02 KiB | Viewed 15722 times ]


Mm. Långt mellan varven,men har varit lite sådär det sista pga vän sedan 40år som gått bort.. :( Tufft läge kort sagt.
Nåja.

Det drar sig mot att rent hardpart mässigt börja ta form iaf.

Attachment:
29.jpg
29.jpg [ 73.62 KiB | Viewed 15722 times ]


Tanken här är ju en burk mot samma håll som min egen "lilla gröna" jag använder som main numer. Dvs den Champion GM-25 jag byggt.
Det ÄR den bredaste maskinen jag byggt till dags dato och med ett riv jag tycker är helt fantastiskt så...inget att pruta eller spara på som jag ser det,och jag lär nog knåpa ihop ngr till slaget över tid,just pga att utfallet blir vad det blir...

Attachment:
30.jpg
30.jpg [ 105.5 KiB | Viewed 15722 times ]


Där så den där choken mellan CT och chassi. Ngt som bla skvallrar lite om maskinens ålder antar jag. Som ni ser har jag adderat glättning i den änden med,då enbart som "första smäll".
Mkt kapacitans? Ja,men så oxå mkt primärresistans.

Attachment:
31.jpg
31.jpg [ 70.87 KiB | Viewed 15722 times ]


Ja. Den här kretsen innebär en och annan pot. Så är det,och där har jag fått stryka på foten. Så är det oxå. Naturligtvis mkt bottnande i att den är helt separat tvåkanalig och rent hardwired ur det perspektivet.

Attachment:
32.jpg
32.jpg [ 75.96 KiB | Viewed 15722 times ]


Mm. En rad med oktaler till preamp och en med novaler. Där kommer alltså denna smällan skilja sig lite mot min befintliga och SKULLE det nu vara så att raden med oktaler inte vill spela boll...så får jag väl gruppera om då.
Hur som helst,raden med novaler i sin tur utgörs enkom av ryska 6n2p. Fantastiska flaskor i ljuset av vad man ger för de.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Feb 2020, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Attachment:
42.jpg
42.jpg [ 87.74 KiB | Viewed 15311 times ]


Mm. Monstret har talat! :lol: :lol:

Attachment:
43.jpg
43.jpg [ 81.45 KiB | Viewed 15311 times ]


Triodkanalen,om vi nu kallar den för det - den med 6n2p flaskor,e jag i stort mycket nöjd med. Oktalkanalen däremot med sitt 6SJ7 och 6SL7 lever inte alls upp till mina förväntningar.
Strö kikat på det lite och har väl inte hittat ngt direkt så som jag reagerar starkt på... Så det blir att dyka djupare.

Som det är har jag iaf skrotat choken mellan CT och chassi. Den stjäl helt enkelt mat ifrån di behövande,så det var inte mkt att pruta på.
Iom fixed bias nu så landar B+ på ca 490 pinnar under last,vilket väl ändå får sägas vara ok. Så nu driver 5Z3 flaskan hela maskinen,mao är 6X5 röret borta ur matchen helt.
Med allt på rätt plats och iordning så visade det sig att 6X5 flaskan eg serverade halvtapp cirka,och se det duger helt enkelt inte för vad jag har i tanke så...bye-bye..
5Z3 flaskan orkar å andra sidan med att ge vad som behövs iaf så..ingen ko på isen. Högljudd så det räcker e den gamla apparaten definitivt.
Rent estetiskt och etiskt hade jag nog gärna sett en kvartett av de gamla 6L6G som satt där ifrån början,men..har inte 4 friska kvar så det e vad det e...

Nä. Som sagt,triodkanalen e det ett alldeles utmärkt riv i,skitbra rent av. Men andra kanalen med sitt 6SJ7 som ingångssteg..ngt felar.
Får inte alls den gain och dist ur det jag förväntar mig. Får kika lite på amplituder mm för att luska ut var det brister vill jag mena.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Feb 2020, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Men NU ja! :lol: :lol:

Fick kikat över lite småsaker. På det ersatt 6SN7 flaskan till loopen med ett ECC-35,som ju är en oktal det med. Prestanda som påminner om 6SL7,vilket är bra.

Triodkanalen är nu övertonsrik som skam och tack vare den tonkontroll jag förser denna kretsen med bred i vad den klarar så det är rent LÖJLIGT.
Nu när bitarna börjar trilla på plats så märker man även att maskin besitter gott om kraft. Helt klart. Högljudd,jotack!

Jag är ju hyggligt van vid EF serien med rör,och tycker väldigt bra om vad de för till bordet,medans pentoderna ifrån den amerikanska sidan av saker och ting,som nu då 6SJ7,inte direkt är ngt jag slåss med varje dag.
Tycker ju att jag saknar lite riv i pentodkanalen. Det där "magiska" som just en preamp baserad i en småsignalspentod kan skapa.
Så jag laddade ner datablad för 6SJ7 igen och fick mig en minnesbeta. Skall göra så att jag lattjar lite mer med anod samt skärmgaller resistor...Tror (läs-vet) att det finns mkt att hämta där.

Men..redan som det e är maskinen helt fantastisk. Faktiskt. Den här sista av mina kretsar,jag slås fortfarande av rent välbehag när jag börjar ratta i den...å den har kapacitet så det är rent löjligt.

Inom kort här blir det därför samma krets i en gammal Philips 6411,dvs en brödrost den med. Varianten med 4st EL-81 som är angivna till 40 watt.
En siffra som i min erfarenhet är väl optimistisk men men...

Så imorgon blir det lite tricks i form av tweakande av pentodkanalen igen...å med det tror jag faktiskt maskinen går i mål.
Kommer som sagt låta den vara som den är rent estetiskt men gör så att jag putsar väck rosten på "huven" med svinto...å sedan pensionerar handtagen på sidorna och ersätter med bär rem i läder uppepå.
Blir bra.

Iom att jag skrotade den där choken mellan CT och chassi i sin tur så märker man tydligt hur mycket vikt man raderat väck. Nu e iofs chassina på gamla Bäckisar tillverkade i plåt så kraftig att den kommer motstå en kärnvapenattack,meeen..just det hör väl till bilden lite med.
Fick testat loopen med fö,den kretsen är ju inga hemligheter direkt,och vad skall jag säga.? Det handlar alltså om en rent seriell loop vilket innebär att jag tillåter den addera till ljudbilden.
Mycket nöjd med den dels pga att den fungerar så bra som den gör men även för att den rent tekniskt är så enkel.
Enkel är bra. Vi gillar enkel... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Feb 2020, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Fick till det där med 6SJ7 småsignalaren.
Primärt handlade det om att ta ut mer "mu" genom att variera skillnaderna mellan anod och g2,så nu är där ett riv i den kanalen bortom sans! :mrgreen: :mrgreen:

Använt maskinen vid rep,och den är milt sagt försedd med mera "muskler" än den lille gröne Champion burken. Tveklöst så.
Gör att man lirar lite mer aggressivt på den i min mening,eftersom det svarar så bra som det gör på tilltal.

Mycket mycket nöjd..

Nu är där lite praktiska småsaker jag tyvärr behöver engagera mig i. Jag har ju bla behållit den switchen som bryter nätspänning när man öppnar locket på den,en feature jag under rådande omständigheter tycker är rätt vettig,och den switchen strular lite så den får demonteras och sättas upp så den funkar som tänkt igen.

Vidare skall jag engagera mig i anslutningen av zeners mot g2 på slutrören. Som det är draget nu...inte helt prydligt,så det får hanteras. Ordning under huven skola råda!

Därefter blir det ut till salu med denna helt FANTASTISKA burk. Väl medveten om att det är gapigt,men det LIGGER sanning i följande...
Iom dess otroliga tonala bredd så...om du lirar rock och du inte hittar "ditt" sound i denna så är nog fan chansen att det ljudet du söker inte finns.
Faktiskt,och ja..den är SÅ bra och SÅ bred.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Feb 2020, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Nämen, har du blivit din egen självomstörtare? Bred, ljud som inte existerar. Dax att vända 180 grader. Nu går vi mot minimering av antalet rattar, ett förbannat bra signaturljud. EQ är för rattfetischister. Annars mår vi bra.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


16 Feb 2020, 15:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
ROTF...
Mm mäster. Så e re... :mrgreen:
Ditt fel.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Feb 2020, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Verkar cool! Gillar utseendet på de där. I all välmening dock, jobba lite på att göra snygga faceplates så tror jag du får en bredare målgrupp.


18 Feb 2020, 09:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: MONSTER time! GB GM-50
Mjo.
Men i detta fallet är tanken just att det skall vara sådär.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Feb 2020, 15:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.