View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:52



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Koppla bort stby-switch? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Koppla bort stby-switch?
Hej!

Använder aldrig standby på min stärk och har förstått att det är bättre att använda den vanliga på/av men låta den bli varm osv.

Hursomhelst så undrar jag om det bara är att löda ihop tåtarna som går till switchen? Se länken till schema och kolla på sida 18.
http://www.mikeryde.com/%5CDP_Amp%5CBMAC30_upgrade_to_DP_Spec.pdf

Jag skulle vilja sätta en annan switch där den sitter (bright/normal).


12 Dec 2019, 12:23
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Koppla bort stby-switch?
En standby-switch brukar i alla normala fall vara en "till-från" funktion med en pol (endast en slutning/brytning). Om man permanent kopplar ihop de inkommande ledarna blir det som en permanent "På" -situation och då kan man ta bort strömbrytaren eller använda den till nåt annat. Har väldigt svårt att tro att det skiljer nämnvärt mellan olika tillverkare.


12 Dec 2019, 15:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Shoegazers Anonymous wrote:
Hej!

Använder aldrig standby på min stärk och har förstått att det är bättre att använda den vanliga på/av men låta den bli varm osv.

Hursomhelst så undrar jag om det bara är att löda ihop tåtarna som går till switchen? Se länken till schema och kolla på sida 18.
http://www.mikeryde.com/%5CDP_Amp%5CBMAC30_upgrade_to_DP_Spec.pdf

Jag skulle vilja sätta en annan switch där den sitter (bright/normal).



Svar JA på löda ihop tåtarna som går till switchen.
Men varningens finger för att sätta någon switch som har med preamp att göra, eftersom då kommer det sitta där det är AC och kommer mest troligen få en massa störning.
Om jag vore du skulle jag istället sätta dit en switch för halvera utefekt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Dec 2019, 18:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Krympslanga ihop fogen ordentligt bara. Har stött på ibland hur sådana kopplingar dinglar fritt i luften eller har eltejp runt sig. Går ju även krimpa om man vill.

_________________
Johan Hansson


12 Dec 2019, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Tubis wrote:
Krympslanga ihop fogen ordentligt bara. Har stött på ibland hur sådana kopplingar dinglar fritt i luften eller har eltejp runt sig. Går ju även krimpa om man vill.

Eller följ trådarna inåt och ersätt dem med en kort bygling

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Dec 2019, 21:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Som killarna säger,dra ihop det bara.
Försök sedan "lägga undan" det så gott det går.

Jag har ett förslag på standby,vad du kan använda den till. Å se..det e standby! :shock:
Mm.
Dra en kabel ifrån ingående på fasvändaren till den,och kabeln i retur till punkten där fasvändaren går i jord.
På så vis har du en effektiv standby (läs-inget surr,brus eller brum) när den andan faller på.

På många sätt,i min mening,som de där standby skulle kopplats ifrån början.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Dec 2019, 02:29
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Tack för råd och tips!

Greppar grejen med standby-switchen nu, så den är lätt fixad. Det jag måste fundera på är bright-switch. Är ju lätt att prova, blir det skit så är det ju bara att ta bort det igen. Hålet finns ju redan (där stdby satt) så borrning mm behövs ju inte. Funkar det ej så pluggar man igen hålet.

Det är ju den första signalkondningen c3 (har jag för mig) som man ändrar värdet på. Om jag ”skärmar” så gått det går med bra kabel och gör det bästa av det så kanske det funkar. Hålet från switchen sitter i princip rakt över c3. Plastbrickor mellan chassiplåt och switch, krympslang över kondningar o allt sånt.

Har skaffat en Les Paul och då kan den behöva ha en sån funktion för att funka optimalt.


13 Dec 2019, 09:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Shoegazers Anonymous wrote:
Hålet från switchen sitter i princip rakt över c3.

Det låter weird. Den switchen brukar sitta i andra änden av stärkaren. Har aldrig sett en stärkare där den sitter vid ingångssteget. Där brukar jacket för gitarrkabeln sitta.

_________________
Johan Hansson


13 Dec 2019, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Det kan vara jag som tänker bakvänt och den sitter i andra änden faktiskt...

Hursomhelst, kollar på Elfa på switchar. Behöver en på/på switch vara på 400v oxå som kondningarna, eller funkar en 240v?


13 Dec 2019, 12:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Jag hade inte switchad mellan två kondingar utan lagt en mindre i serie med den andra som du sedan bypassar med switchen. På det sättet behöver du inte hantera den höga spänningen alls utan bara den mycket lägre signalspänningen.

Angående att sätta switchen i andra änden av stärkaren kan inte bara riskera att den höga ACspänningen i den änden kommer in och ger störningar utan även att signalen från den änden går tillbaks till början och ger feedback. Vilken kan resultera i både rundgång eller dämpning. Så du bör vara mycket försiktigt var du drar den kabeln. Rent designmässigt skulle man aldrig komma på tanken att ta denna risken även om man säkert kan komma undan med det vid en modd med skärmad kabel och lite avstånd till alla annan krets med kabeln. Vanligast i moderna apparater är att man använder relä styrd av en switch i stället då slipper man alla dessa problem och kan ha switchen i Timbuktu om man så önskar.

_________________
Johan Hansson


13 Dec 2019, 13:11
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Mmm, kanske får hoppa den biten ändå.


13 Dec 2019, 13:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Tubis wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Hålet från switchen sitter i princip rakt över c3.

Det låter weird. Den switchen brukar sitta i andra änden av stärkaren. Har aldrig sett en stärkare där den sitter vid ingångssteget. Där brukar jacket för gitarrkabeln sitta.


Johan du har rätt, kolla sida 17,18 (även om volym pot blev konstigt ritat) så stämmer de du undrade om.
Sen har jag varit i denna stärkare så jag vet at INTE c3 ligger där

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Dec 2019, 15:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Koppla bort stby-switch?
En annan sak att tänka på när man ska färdas långväga genom fiendeterritorium är att utgångsimpedansen från din sändare påverkar hur stora störningarna man plockar upp blir. Och när man ökar utgångsimpedansen på de låga frekvenserna som i detta fall genom att sätta en mindre konding så blir störningar på dessa frekvenser starkare i bright läget.

_________________
Johan Hansson


13 Dec 2019, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Koppla bort stby-switch?
Så här ser det ut:
Image

Och på andra sidan:
Image

Den första signalkondningen är alltså den på bilden svarta som sitter direkt till vänster om V1 (det vänstra röret på bild 1) och sen ser ni oxå vart standbyswitchen sitter. Som det verkar så borde det som tidigare nämnts bara vara att bygla kortaste möjliga väg och endast två gråa sladdar som går till switchen. Den röda och svarta går till on/off-lampan tror jag. Men jag ska kolla när jag skruvar isär den.

Någon nämnde en kondning i serie till standbyswitchen för brightkontroll. Jag antar att man då sätter det mindre värdet på C3 som då blir bright och sen kopplar på det högre värdet som då tillsammans med den mindre blir "normalvärdet"?
Men hur sjutton kopplar man det? Om jag löder dit en mindre mellan lödöronen hur får jag in en i serie som går via switchen?

Verkar jobbigt för en som inte förstår riktigt. :oops:

Jag har ju alltid alternativet att skita i det oxå. :lol:
Men det är lite kul att lära sig tycker jag. Så jag hoppas ni har tålamod med mig.


20 Dec 2019, 11:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.