View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:11



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Metodik byggen/moddning 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Metodik byggen/moddning
Tjena!
Nu har jag gjort klart grovjobbet på min labb-preamp som jag bygger bara för att få bättre koll på rörisar.
4a steg, trimpotar till ingången och på katod på varje steg, switchar som bypassar varje steg.
Jag snodde tänket lite från jcm800 och gjorde plats för liknande filter och även paddar för kondingar på katoderna och spänningsdrop motstånd på HT.

När det var dags att löda dit filterkomponenterna blev jag att klura hur jag ska lägga upp det.

Hur bär ni er åt? Har ni någon metod för att få till det?
Skära vid någon viss frekvens vid varje steg? Skära olika beroende på hur många steg man har?
Får man de två första stegen att låta bra och kopplar in ett tredje så behöver man väl ändra de första för att få allt att klaffa?

Har ni någon metod eller några tumregler eller går ni på rutin eller chansar tills ni plötsligt får till något eller kopierar andra stärkare?


21 Dec 2019, 23:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
Använd multisim och bodeplotter så du ser vad du gör när du har multipla filter. Bygg upp en känd krets som låter bra och se hur det ser ut i den tex. Du kommer lära dig enorm mycket på kort tid utan att löda sönder och testa. Här är inställningen för JJ-12ax7 i multisims virtuella triod. https://drive.google.com/open?id=1k09rL ... h6PGH2EqDu

_________________
Johan Hansson


21 Dec 2019, 23:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Metodik byggen/moddning
Om frågan i botten handlar om frekvensgång, så finns det ju ett otal olika sätt att lösa detta. Man kan begränsa stegens utrymme genom att sätta avvägda värden på katodkonding (Ck) och kopplingskondingar, eller så har man bredbandiga steg, men filter emellan dem. Om man sätter samma gränser på flera ställen i kedjan, så kommer avgränsningen att bli skarpare (ett brantare filter, kan man säga). Alltså, om man har flera steg med samma tendens till basavskärning efter varandra, blir det en tydligare effekt. Det finns väl en tråd om detta med frekvenshantering:
viewtopic.php?f=24&t=77881

Personligen skulle jag nog vid rent experimenterande göra de faktiska förstärkarstegen bredbandiga och bygga filter att sätta emellan dem. Sen modifierar man filtren efter vad man önskar uppnå och provar. Generellt behöver enkla filter bara ingång, utgång och jord och skulle kunna byggas i enkla moduler som man ansluter på nåt enkelt sätt och lätt kan byta eller bygla beroende på vad man vill testa/uppnå.


21 Dec 2019, 23:40
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Tackar för 12ax7an.
Ja man kanske ska dra upp några olika stärkare i multisim och se vad som kännetecknar dem sedan testa i praktiken vad som funkar bäst.


22 Dec 2019, 00:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Metodik byggen/moddning
Som du vet har jag många byggen under bältet vid detta laget.
Eftersom jag tror på vad jag gör "lär jag upp" en kille för tiden,vilket bara är roligt,men det aktualiseras av vad du frågar....som jag uppfattar frågan.

Ambitionen är alltså flerfald.
Dels att lära men också att tänka,och gärna då i spår som inte trampats upp tidigare. Som det sagts,det finns DJÄVLIGT få sanna designers kvar. Det mesta är apa se,apa gör.

Mitt råd till dig,och alla andra i din sits,är att backa ut ifrån det avancerade till en början. Du hinner dit med.. Försök gå grepp om grunderna,och det menar jag att man gör igenom att hålla sig till två sketna gainsteg och använda tiden till att försöka förstå vad som verkligen uträttar vad genom att labba med kretsen kring dessa två steg.

Två gainsteg som matar in i en LTP eller Para räcker LÄNGE vad avser att producera dist. Den som hävdar ngt annat påstår jag krasst är full med skit,rakt av. Det du inte löser med de två steg är mer komplexa ljudpaletter och rena numetal byggen.

Efter att ha läst lite om dina framsteg bara här på Bojen så får iaf jag intrycket att du verkligen menar allvar med att lära,men..att det i likhet med andra i din sits blir lite här och lite där. Hackat och malet,på en gång.
Inte så konstigt kanske,men det tar bra fan mycket längre tid att få grepp om det hela på det viset som jag ser det.

Ta bara som detta mer än universella bruk/tänk av ECC-83/12AX7 och alla dess derivat. Varför? Bara..varför? Det som till syv sörende dikterar behovet är ju ändå slutrörens behov av sving för att nå full saturering,och med ngr få undantag vad avser slutrör löser du det med i princip vilket småsignalsrör som helst om vi har två gainsteg tillgängligt.
I det står att hitta att olika rör kommer reagera olika inte bara på kretsen du väljer använda utan just..röret i sig med.

Som du kanske vet har jag slagits med allsköns olika flaskor under årens lopp,vid detta laget,och så mkt skall stå klart att du kan fanimig få det att "låta metal" med ett par asgamla CL-2 ifrån slutet 20 tal som design,två i serie, om så är. "Behovet" av förstärkning/mu för det enskilda gainsteget är gravt gravt gravt överdrivet i min mening och genom att låsa sig till det där universella bruket av 12AX7 går man i min mening miste om skitmycket eftersom typ av flaskor....är ju en aldrig sinande ström.

https://www.youtube.com/watch?v=AF8kA1t6FTk
Det där är just två st CL-2 i serie som sitter i en Philips radio ifrån 1934. You do the math...

Ditt lab kort är användbart ändå.. Men jag säger det igen,börja med att utmana två sketna steg till en början. Försök förstå vad kretsförändringar och tonkontroller adderar eller drar ifrån.
Att ut ifrån ett schema eller SIM kunna bilda sig en uppfattning om hur en given krets låter tar tid. Fact of life... Tweaka är mkt mkt värdefullt,och i iaf min mening kan en given krets stå och gå med tweaks som insats.
Inget är givet ifrån början liksom...

Å jag kan nästan svära på att av alla oss här på rörplanket är det mycket få som kan "se" hur en krets låter genom att tex kika på ett schema eller ta del av resultat ifrån mjukvara.
Inget ersätter hands on erfarenheterna av att ha provat,och det är DEN tiden du som jag ser det nu behöver investera.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Dec 2019, 07:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
Racing wrote:

Ta bara som detta mer än universella bruk/tänk av ECC-83/12AX7 och alla dess derivat. Varför? Bara..varför? Det som till syv sörende dikterar behovet är ju ändå slutrörens behov av sving för att nå full saturering,och med ngr få undantag vad avser slutrör löser du det med i princip vilket småsignalsrör som helst om vi har två gainsteg tillgängligt.
Det finns vissa fördelar med ett rör med mycket gain. Tex i ingångssteget vill du få upp signalen så mycket som möjligt med så lite brus som möjligt vilket du sedan kan dämpa ner till den signalnivå du behöver vilket ger bra S/N förhållande. Sedan har du av farten ett till steg i denna flaska som du givetvis då använder. I slutsteget om du har motkoppling behöver du även mer gain i drivstegen än i ett utan. Däri får 12ax7 även en plats i dessa. Jag började en gång testa med andra rör med lägre gain i diststeg men gillade inte alls det faktum att jag inte längre kunde ta ner signalen mycket för att sedan fjonga upp den igen i röret. Moddade jag åt andra ville jag även att rören skulle vara vanlig förekommande på marknaden så de faktiskt kunde byta rör om de gick sönder. Därav är 12ax7 ganska bra rör att använda enligt min åsikt så länge man inte är ute efter låg millereffekt eller hög drivbarhet ut.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2019, 12:06
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Tackar!
Det är precis min vision, att ha koll på det så bra så att jag kan göra min egen grej till slut och slippa låsa mig vid kopierande.
Som du säger så blir det mycket hackat å malet samtidigt. Inser hela tiden att jag måste tänka om och ta mig fram på annat vis när det tar stopp hela tiden.

Ibland läser jag om mina trådar när jag är peppad men inte har tillgång till mekande. Brukar då inse hur jag hattat runt och ofta har jag fått lite bättre koll och fattar bättre hur folk menat när jag läser det igen.
Såg att du tipsat mig för evigheter sedan att löda trimpotar på ingångar och börja med två steg.
Det var därför jag lödde bypass switchar på lab grunkan.
Då kan jag addera ett steg när jag känner mig redo.
Hade du inte skrivit ditt inlägg här hade jag nog dock dribblat på alla switchar efter 3 min och stått och bekymrat mig igen.
Satt faktiskt en natt och stirrade på slutstegskortet i DNS stärkaren och klurade och ritade på hur jag skulle bygga om det till LTP rent praktiskt. Ska ta tag i det senare. Fokuserar på labgrunkan och "tvåstegsmetoden" först.
Jävlar vilket riv i den i klippet du länkade. Det är min dröm att kunna koka ihop något sådant av en gammal burk.

(köpte DNS RT30 igår som katten klöste sönder direkt).
Har blivit beroende av att köpa billiga rörisar.

Nu är det renovera hus på schemat.
Får se om jag pallar en natt till i förstärkarrummet sedan.
Tror inte det men vet att det blir så ändå :D


22 Dec 2019, 12:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Det är klockrent att ha just er tre som svarat i den här tråden här på bojen. Det känns som ni jobbar lite olika så man kan snappa upp saker som gör det lättast för en själv att ta sig framåt.
Lampuradio kör bra teoribitar och tips och stenkoll.
Racing får jag bilden av kreativitet, nya tankegångar, galenskap och stenkoll.
Tubis använder moderna metoder, dator, nytänk och inte nojig över att klämma in en IC krets om det lyfter bygget. Även där stenkoll och bra praktiska tips om allt.
(det är min bild från trådarna jag läst).

Har hittat racing klipp när jag började med min DNS.
Är nyfiken på tubis klipp med när jag läser om sag projekt och allt möjligt.
Lampuradio klipp med om det finns men jag har fått för mig att du inte moddar eller bygger förstärkare för gitarr?


22 Dec 2019, 13:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Min grunka hittills.

https://drive.google.com/file/d/1HK4YAN ... p=drivesdk

Satte fast panel på kortet och byggde det så att det går lätt att ta loss och sätta fast upp och ned när man sabbat paddar och vill gå bananas på undersidan.


22 Dec 2019, 13:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
tokfan wrote:
inte nojig över att klämma in en IC krets om det lyfter bygget.
Jag är numer inte nojig att byta ut varenda rör mot bara lite trissor och dioder men det är en annan historia.......hade jag varit lite smartare hade jag programmerat allt i stället.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2019, 13:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
tokfan wrote:
Min grunka hittills.

https://drive.google.com/file/d/1HK4YAN ... p=drivesdk

Satte fast panel på kortet och byggde det så att det går lätt att ta loss och sätta fast upp och ned när man sabbat paddar och vill gå bananas på undersidan.

Welcome to the djungle. https://drive.google.com/open?id=19Xlnf ... xsAbG3AoP-

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2019, 13:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Hihi!
Jag måste säga att min för första gången i mitt liv ser mer strukturerad ut. :D
Men det är för att den inte är klar.
Så fort man sätter igång så inser man allt man inte tänkt på och måste borra och göra massaker av allt.
(det var inte kaxigt menat då jag minns att du berättat tidigare att du Mekat skiten ur den där så paddar a släppt och labbar friskt).

Vad har du den till?
Labbar fram nya moddar eller egna byggen?


22 Dec 2019, 14:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Metodik byggen/moddning
Johan.
Jag tror du missar min poäng.
Utan att riva "murarna" som ofta är faktum så låser man in sig själv i en given ram. Våga ta ner murarna säger jag,och iaf PROVA mycket av det som finns utanför,och det avser då rakt inte bara rörtyper.

Du tar ju upp det med S/N tex. Handen på hjärtat,hur många tror du det är av aspirerande byggare som tex utmanar det ÄRLIGA behovet av gridläcka på ett ingångssteg? Som ett mkt påtagligt och enkelt exempel.
Jag menar att det för Tokfan här är värdefullt att tex prova gridläcka på V1 ifrån 50k till 1M. Uppleva vad som händer. Är det därmed sagt att han inte "skall" använda 1M som sitt go to värde?
Inte alls.
Det är sagt att genom att prova vet han vad som händer när han INTE gör.

Samma med rörtyper. Vad blir skillnaden mellan att använda tex ett ECC-83 och ett ECF-80 eller 82? Alla tre milt sagt gångbara rör,och kanske är just "DET" bygget ngt som mår bra av ett ECF-82.?
Fan vet du och jag om det? För saken är den,genom att ha använt tex ett ECF-82,som blandrör,så har ju Tokfan´s erfarenhet vuxit i det närmaste exponentiellt.

Är ambitionen att lära eller bli färdig med den specifika förstärkaren?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Dec 2019, 15:52
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Det är som gitarrspel, ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket kvar man har att lära.
Jag kommer aldrig bli färdig men det vore kul att få till något bra någon gång så man får en kick och blir ännu mer peppad.
Mitt första delmål är att få så bra koll att jag kan köpa skit, typ DNS och laga, modda och sedan sälja vidare så jag kanske går lite plus eller plus minus noll så att jag kan syssla med detta utan att blåsa alla mina pengar.
Långsiktiga målet är nog att bli som er :D


22 Dec 2019, 17:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
tokfan wrote:
Hihi!


Vad har du den till?
Labbar fram nya moddar eller egna byggen?
Gör inte så mycket moddar eller byggen angående rör längre men ibland får jag någon någon idé jag vill testa. Senaste grejerna var preampsag och en annan att jämföra med en transistor/diodvariant av Marshall 1959 jag knåpat på. Jag bryr mig inte om att löda bort allt och snygga till mellan varven så det sitter massa skit kvar som spretar löst från förr. Det är ju heller inte det minsta viktigt att det ser snyggt ut när man bara labbar.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2019, 18:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
Metodik för en design börjar det ju med en idé. Sen gör jag ett schema utifrån den idén. Bygger upp det i multisim och justerar framförallt frekvenser där genom att få fram en graf via en funktion i programmet. Detta bygger givetvis på tidigare erfarenheter om frekvensgång relativt till framförallt distnivåer men även till typ av dist och även vilken typ av gitarr/pickup man pluggar in. Sen även sound, då vilket frekvenspeaken gör mycket, extremt mycket för hur en stärkare låter. Murrigt, ärtigt, hårt, fissligt...... Sen bygger det IRL och provlyssnar. Efterjusterar signalnivåer vilket är ganska svårt att exakt få till i förväg med en ny krets och frekvenser som även kan påverkas om man ändrar värden av sina resistorer när man justerar signalnivåerna. Byter värden IRL och lyssnar. Oftast blir det bara en efterjustering tack vara att jag kan se så mycket i multisim innan jag löder.
Att bara testa hur något fungerar eller låter följer väldigt mycket samma gång. Samma med att modda en redan tillverkat apparat. När man lär sig från början är det faktiskt extrem lärorikt att samtidigt som man hör vad som händer när man bytte värdet på den där kondingen även ser exakt vad som hände frekvensmässigt på en graf. Eftersom tokfan nu har multisim tycker jag absolut han ska korsköra allt IRL labbande med multisim. En mer teoretisk variant är att att lära sig precis hur man räknar ut allt och sedan rita upp det själv på grafer. Men det är ändå 2019 och även elektronrör har använts till datorer så man hädar inte när man använder dem.

_________________
Johan Hansson


22 Dec 2019, 20:13
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Metodik byggen/moddning
När/om jag trixar med förstärkarprestanda, tycker jag det är en fördel i att ha greppet om vad förstärkarsteget i sig självt gör (förstärker) och ett annat grepp om vad filterfunktionerna gör och var de ligger. Om man utnyttjar millereffekter och annat, som är starkt beroende av rördata, för att skapa filtereffekter, är det ju alltid en risk att man inte kan göra ett likadant filter igen, i och med att rördata är ganska spridda mellan rörindivider och det finns en risk att rent fysisk kretslösning (hur man drar trådarna och lägger komponenterna) kommer att få stort inflytande.

Det kan finnas goda skäl att köra en pentod på ingången i vissa fall, typ EF86 eller EF94 för att få rejält med förstärkning, och sedan kan man labba med signalen på en bekväm nivå och ha större störavstånd (dvs mindre risk för att brum etc slår in i signalen). Det finns också pentod-trioder (typ ECF8X) där man kan ta upp ingångssignalen rejält i pentoden och köra trioden som katodföljare för att mata filter etc med låg matningsimpedans.

Trots allt är kanske det viktigaste att man har lite kul... :)


22 Dec 2019, 20:45
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Det lät som en klockren metod för mig tubis. Varva multisim med praktik. Jag har tänkt på att micka upp högtalaren och spela in ljudet efter varje justering för att kunna jämföra rent ljudmässigt också. Tror jag skulle tjäna på det i längden. Det som talar emot det är att golvytan i rummet är ca 3 kvadrat så ljudet studsar överallt. Blir även väldigt ivrig och får för mig att jag inte har tid med det.

Jag har malt bok om gitarr Preamps för att få bättre koll men glömmer mycket efter några veckor.
Skulle även vilja lära mig jw-metoden igen (poler och nollställen) som jag glömt.
Vore kul bara för att få tänka till lite extra om allt.
Det går dock ca 1000ggr snabbare att fixa den grafen i multisim.


22 Dec 2019, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Vad menar du med frekvenspeaken förästen?


22 Dec 2019, 23:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Pentod som första steg måste jag kolla upp sen.
Låter intressant.
Ska bara försöka hålla mig på det här grundspåret ett tag först. Jag spårar så lätt in på nya saker jag tycker är intressant hela tiden. :D


22 Dec 2019, 23:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
tokfan wrote:
Vad menar du med frekvenspeaken förästen?

Den frekvens som har störst amplitud. Sett odistat och okomprimerat. Det är lättare att få till detta om man får en graf där samtliga filter är med än om man sitter och byter konding för konding och provlyssnar. Har man flera filter vilket man ofta har så blir det tämligen svårt. Ett exempel. Bugera XXL. Botten är tight som sig bör men sedan ganska fattigt mellanregister och en hård ispicking diskant. Som synes ligger peaken högt upp på 2kHz. Drar du den ner i frekvensbandet och även försöker fylla ut lite mer nedre mellan utan att tappa kapet vid basen 100Hz kan man värma upp det där. Vilket dock blir ett trixande med flera filter. Nu säger jag dock inte att det är fel att ha det som i denna pjäs. En del metallstilar ska ha denna stenhårda ton. https://drive.google.com/open?id=1SDIt6 ... lJXbs-RJie
Jag brukar använda tre referenspunkter här 100kHz 1kHz och 10kHz för att avgöra kurvan.

_________________
Johan Hansson


23 Dec 2019, 11:49
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Ok. Trodde att du menade att man boostar ett smalt band så in i gatan. Tänkte nog spik fast du skrev peak.

Var för seg efter heldag renovering så jag orkade inte meka. Läste istället ner preshape tråden och antecknade att du brukar satsa på peaken runt 1k och att man kan tugga/muta på guran och vrida upp insignalen. För ett steg för att kolla när det börjar bryta upp. Sånt är guld värt för mig.
Inser att jag borde snöa in på filter och få känsla för amplituder på insignal, nörda multisim och labba med tvåstegare.

(måste erkänna att jag pluggat ljudingenjör oAdhd diagnosticerad/medicinerad och blev pappa i samma veva så jag har lite hum om mycket men har luckor i mycket basic grejjor. Har mörkat det för att få allt så basic förklarat som möjligt så jag inte missar något där jag har luckor.
Det jag var minst intresserad av i utbildningen var just lju :D
Kände att man borde utbilda sig och målet var att lära sig att kunna bygga en dist pedal :roll:
Så var inte rädda att brassa på med avancerade teorier och lösningar. Jag kanske är med på noterna då men sedan frågar vad ohms lag är osv. (vet ohms lag, bara exempel på nivån på mina kunskapsluckor).
Känns som man lärde sig räkna på mycket men har svårt att tillämpa det i praktiken då man mest lärt sig dribbla med siffror med mindre fokus på vad som egentligen händer.
En typisk sak jag har svårt för och vill få koll på är att se på ett ungefär vad som händer när det är nät av kondingar, motstånd och förstärkarsteg inblandade. (inte de klassiska lågpass högpass utan mer komplexa nät.
Jag vet att det går att fixa med jw-metoden som jag nämnt tidigare (som jag glömt). Går även att få fram fasförskjutningen då.
Där har jag bla en av mina luckor: varför är man intresserad av fasförskjutning förutom när man har feedback och inte vill att det ska självsvänga?
Skulle i alla fall vilja ha bättre överblick över avancerade nät och se på ett ungefär vad som händer utan att räkna.

Likadant med impedanser. Har läst hur man räknar på klassiska preampsteg. Sitter det en tonestack efter har jag noll koll på hur jag räknar ut impedansen på den.

Annan lucka jag nyss blivit av med: Har alltid fattat att det är bra med låg utimpedans när något med låg impedans kommer efter men aldrig fattat varför.
Läste nyss någon som jämförde det med en spänningsdelare. Då trillade polletten ner. Hur fasen kan jag totalt ha missat det så länge.

Där har ni min hjärna och kunskap i ett nötskal.

När jag har fyllt igen många av mina luckor i grundelektronik tror jag att jag har en hemlig arsenal av kunskap att rusha fram med eller har lättare att få ihop allt jag pluggat och kunna tillämpa det och bli en riktig förstärkartrixare. Och som racing skrev med behöver jag mer hands on då det har varit sjukt lite sånt för mig.
Känns som en propp har släppt där sedan jag började käka adhd tjack. Innan kunde jag koppla in trafo i väggen och glömma bort det och sedan börja pilla på sladdarna med 400V. Sånt hände konstant så jag var alltid nojig att jag skulle ha missat nåt sånt och bränna upp stärkaren eller mig själv.

En sak jag är bra på är dock att hitta saker som är viktigare att göra än saker jag tycker är tråkiga.
Därför händer det lätt att jag sätter mig och skriver mitt livs historia på ett forum :D
Skulle bara läsa inlägget på bojen när jag var på väg ner i källaren för att hämta målarfogen.
Nu gör jag fan klart hallen istället. Tjoflöjt!


23 Dec 2019, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Är inne här och nosar igen. Tog tvärstopp med mekandet. Mycket saker å skit hände runt ikring.
Har ni något bra exempel på cool distad 2-stegare så jag får en bild av vad som är möjligt.
Har bara några dryga bypass switchar, och sladdarna till slutsteget kvar att lösa på min lab-prototyp men får aldrig tid över till det så jag dreglar på nätet så länge.


22 Jan 2020, 22:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Metodik byggen/moddning
tokfan wrote:
Är inne här och nosar igen. Tog tvärstopp med mekandet. Mycket saker å skit hände runt ikring.
Har ni något bra exempel på cool distad 2-stegare så jag får en bild av vad som är möjligt.
Har bara några dryga bypass switchar, och sladdarna till slutsteget kvar att lösa på min lab-prototyp men får aldrig tid över till det så jag dreglar på nätet så länge.


Nä 2-stegare är ingen cool distkälla om vi pratar om följande fasvändare typ fender/marshall. Två steg används vanligtvis för att få rent ljud.
Dock så funkar 2-stegare om du kör typ Vox fasvändare med master efter, då kan man få till ett coolt rock/blues ljud.
Sen kan man ju alltid lägga till dioder då får man dist i bägge uppläggen.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Jan 2020, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Metodik byggen/moddning
https://www.youtube.com/watch?v=gms2jhlHQr8&t=4s

https://www.youtube.com/watch?v=8iiCSZds3cY

Öhhh...jaha....ok.
Jaja. Det där e iaf två liknande tvåstegare. Ett EZ-81 som likriktarrör (valbart med diod i den ena),ett par EL-84,ett ECC-83 uppsatt som en LTP och ett ECC-83 som utgör den 2 stegade preampen. Med undantag av dioderna för likriktning är allt i formen av kisel djävligt långt borta.
Modellen är Geloso 3215-A. Liten käck pryl på 6kg. Den i den senare videon den vi lottade ut till förmån för barncancer fonden,som renderade lite drygt 16 000 oavkortat till de.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Jan 2020, 03:29
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Yiiiihaaa!
Det trodde jag aldrig!
Mer dist än sådär behöver inte jag. Får jag in snitsen på det där så kan jag skrota det där med fler steg ett bra tag framöver. Nu blev jag ännu mer motiverad att bara labba med två steg i utbildningssyfte.
Gör fasvändaren mycket i det här fallet?
Satt en kväll för några månader sedan och försökte rita upp hur jag smidigast skulle bygga om min moddade concertina till LTP. Jag har ju blivit så upp skrämd här angående sladdar och brum så jag kom inte fram till något klockrent. Men det är väl bara att skrapa av banor och bygla osv. Har ändå klurat på att göra nytt kort med LTP och justerbar bias ifall det skiter sig.
Har 2st rt30 och en rt60 som jag köpt för några hundra. Om korten är lika kan man ju göra en standardlayout till alla. Dock andra slutrör vet jag.
Men som sagt var, mycket snack å planer och lite tid till praktik.
Men satan vad det övre Youtube klippet kändes som min typ av sound jag gillar!
(nedre var också bra men öppna ackord med den disten i övre klippet går jag igång på som bara den. Det är dit jag vill komma först och främst).


23 Jan 2020, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Metodik byggen/moddning
Personligen tycker jag det låter väldigt fuzzigt om man krankar ut för mycket ur ett steg. Det kan man ju givetvis gilla dock. Ljudet som blir av att överstyra en triod lagom med att överstyra slutsteget lagom är ju ett beprövat välljud. Dock om man inte vill kranka slutsteget..........Det är ganska enkelt att göra en PI koppling i preampen genom att plocka ur signalen ur enbart steg nr två i PI koppling och från denna slänga tillbaks lite motkoppling och eventuell presence. Ur steg nr 2 får du då även det första stegets anodklippning fast fasvänt vilket ger dig dubbel anodklippning precis som i ett slutsteg. Hur kan det bli så? Jo det positiva svinget är lägre på bägge stegen så det första steget negativa klipps helt enkelt bort av det andra stegets positiva. Släng på lite sagsimulering på det hela och haleluja. Att man aldrig får till det riktigt med två stackade preamptrioder på vanlig maner är för att att man inte får den där symetriska dubbla anodklippningen med låg millereffekt.

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2020, 21:30
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Metodik byggen/moddning
Fasen jag fattar inte vad du menar men det där vill jag förstå. Tror jag rör ihop allt med tex PIns andra steg och andra steget och positiva stegets andra negativa osv :D
Jag tror jag kanske var med på att man motkopplar endast negativa signalhalvan från fasvändaren. (fattade inte vart). Sedan när du skriver andra steget vet jag inte om du menar steg två i preampen. Anodklippning och dubbel Anodklippning vet jag inte vad det är. Varm bias klippning?
Tror att det är stor chans att jag fattar om jag inte rör ihop vilket steg som är vilket osv. Har du schemaexempel att länka?


24 Jan 2020, 23:55
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.