View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 17:58



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling 
Author Message

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Funderar på att se vad förändringar i negativa återkopplingen kan göra för ljudet i min vibrolux 5f11-klon (eller om det möjligen är en 5e11) http://www.thevintagesound.com/ffg/schem/vibrolux_5f11_schem.gif


Just nu har den en fast återkoppling via ett 56k-motstånd (original). Vad får jag för bieffekter att ta hänsyn till om jag gör något av följande alternativ:
- Klipper återkopplingen helt?
- Lägger till ett reglerbart motstånd i serie med det befintliga?
- Adderar en klassisk fender presence-krets?

Detta har två syften. Dels att förstå vad förändringarna i sig gör, förändringarna är alltså intressanta att testa även om de inte ger mig något användbart. Dels skulle jag vilja att förstärkaren börjar komprimera/dista något tidigare. Jag är inte ute efter någon brutal dist men nu är den helt ren (typ) upp till kl14 och sen precis när den börjar tjocka till sig så blir det samtidigt en ganska spretig och otrevlig dist i diskanten som jag gärna skulle tämja lite om det var möjligt.


25 Feb 2020, 11:48
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Schemat visar ju en helt rak negativ återkopplingsslinga. Att klippa den eller öka seriemotståndet (56 k) ökar förstärkningen efter ton/volymkontrollerna. Distorsionen som uppstår från steger efter ton/volym kommer att öka något även vid lite lägre nivåer än fullfart, men när man börjar komma in i överstyrningsnivåer tror jag skillnaden blir liten.

Högtalarens resonans kommer att bli lite mer påtaglig, eftersom den visade motkopplingsslingan i praktiken innehåller även högtalaren. Man skulle kunna säga att utimpedansen ökar med minskad motkoppling, men det är lite av ett filosofiskt resonemang som kanske ska lämnas därhän just här.

Prova föralldel! Det bör inte vara skadligt på något sätt.

Tänkte du lägga en "presence-krets" i motkopplingsslingan? Svårt at förutse resultaten av sånt, vill jag påstå, men inte heller det bör vara farligt...


25 Feb 2020, 15:27
Profile WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Jag tänkte mej en presence-krets typ Bandmaster 5E7: http://www.prowessamplifiers.com/schematics/fender/bandmaster_5e7_schem.pdf.


25 Feb 2020, 15:34
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Ok. Den kretsen äter ju diskant i motkopplingen och då blir det mer diskant ut. Ser inte ut som något konstigt.


25 Feb 2020, 16:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7405
Location: Uddevalla
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Motkoppling minskar distortionen och ökar bandbredden. Tex om man har bandbreddsbegränsande krets inom motkopplingen och plockar bort denna kommer det bli mer middigt och mer distortion kommer vara närvarande och färga. Detta gäller upp till klippningen. Samtidigt ökar givetvis förstärkningen om man sänker motkopplingen.

_________________
Johan Hansson


25 Feb 2020, 20:48
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Jo, jag är med på allt det där som teori. Men vad skillnaden är i ljud har jag ingen känsla för så jag tänkte testa. Tack för input!


26 Feb 2020, 08:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 396
Location: Mönsterås
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
NiklasC wrote:
Jag tänkte mej en presence-krets typ Bandmaster 5E7: http://www.prowessamplifiers.com/schematics/fender/bandmaster_5e7_schem.pdf.

Eftersom det är en concertina fasvändare så funkar precence annolunda , du får gain o diskant.
Kolla 2,50 https://www.youtube.com/watch?v=qBQZLmBx2MI
Tar du bort feedback så Kommer forstfarande precencens funka

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Feb 2020, 18:34
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Testade utan återkoppling och med variabel återkoppling. Blev ingen enorm skillnad utan återkoppling men alldeles tillräckligt. Precis som Tubis säger finns distorsionen närvarande på lite lägre volymer och gör ljudet lite mjukare. Variabel återkoppling gjorde så liten skillnad att det känns helt onödigt. Däremot sätter jag en switch så jag kan välja återkoppling eller ej återkoppling.

Men....

Jag ville kolla bias. Mätte OT'ns resistans och försökte sedan mäta B+ och spänningen på anoden för att få fram spänningsfallet. Det gick mindre bra. Spänningen fladdrar. Spänningen på OT'ns centertapp mätte jag med en multimeter till någonstans mellan 381 och 384 v. Spänningen på anoden till någon volt lägre. Men det hjälper ju inte när jag inte får något precist värde. :(

För säkerhets skull mätte jag spänningen ut från nättrafon och den var i alla fall stabil. :)

Någon som har nåt tips om i vilken riktning jag ska leta efter fel?


02 Mar 2020, 09:19
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
"Fladdret" i mätningen beror sannolikt på rippel i matningen, dvs filtreringen lämnar lite växelspänning överlagrad på B+. Bias är väl bättre att mäta på styrgallret? Eller är du ute efter att mäta katodströmmen - då är det enklast att sätta in ett mostånd på 1 Ohm i katodledningen och mäta spänningen över det.


02 Mar 2020, 17:27
Profile WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Ok! Satt inga 1oms-motstånd på katoden och hade inga hemma så jag gick på "utgångstraforesistansmetoden" enlig Rob Robinette https://robrobinette.com/How_to_Bias_a_Tube_Amp.htm.

Har beställt 1ohms motstånd så jag får försöka igen när de har kommit på plats.

Bör jag göra något åt ripplet? Och vad i så fall? Biffigare kondingar på något sätt antar jag...?


02 Mar 2020, 18:30
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Jag misstänker att du använder ett digitalt instrument vid spänningsmätningen. Beroende på hur instrumentet samplar spänningen och hur ofta displayen uppdateras, så får man fladdrande värden om det finns rippel i den spänning man mäter. Om du har tillgång till ett vanligt visarinstrument av hyfsad kvalitet kan du ju använda det, visaren hänger inte med alls i ripplet så det blir stadiga värden ändå. Eller så provar du att mäta spänningen mellan CT på OT och resp anodanslutning; det blir ju bara några Volt, men det är ju den spänningen du är ute efter egentligen.

Om du inte har besvär med brum, så tror jag inte du ska behöva fixa med B+. Större kondingar är ju såklart det man kan ta till, men det ställer andra krav på nättrafon och ev likriktarrör. Med kiseldioder är det mindre kritiskt, men det blir ju alltid en rejäl inkopplingsströmstöt.


02 Mar 2020, 19:27
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7405
Location: Uddevalla
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
När man mäter tomgångsströmmen genom att mäta droppet över trafon mäter man inte först ena sidan sen andra sidan och subtraherar utan man mäter ÖVER trafon och får ett värde på någon eller några volt beroende på stärkare. Så som du gjorde går inte få den noggrannheten i med det mätinstrumentet. När man mäter flera hundra volt med en simpel multimeter ploppar det ofta upp och ner flera volt vilket gör att det inte fungerar. Mäter du i stället över trafon kommer det fortfarande att röra sig lite på multimetern men nu pratar vi millivolt i stället vilket inte gör något i sammanhanget.

_________________
Johan Hansson


02 Mar 2020, 21:31
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Ok. Jag har ett analogt mätinstrument (bänkmodell). Den har tyvärr 300v som bortre gräns om man inte ska mäta med någon slags prob som jag inte vet hur den funkar (då klarar den 1kV). Men Millivolt bör den funka utmärkt för. Å andra sidan kanske det funkar lika bra med den digitala på mV-nivå.


04 Mar 2020, 12:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7405
Location: Uddevalla
Post Re: Tweed Vibrolux-funderingar, återkoppling/ej återkoppling
Det fungerar utmärkt med den digitala om du mäter över trafonslindning metoden. Att mäta anodspänning med. Efter du har räknat fram strömmen genom lindningen och sedan ska räkna ut effekten med anodspänning gör det inget att anodspänning diffar med flera volt.

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2020, 14:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.