View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:28



Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Bias rockerverb. Vad är det jag missar? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Hej!
Min rockerverb 100 mullrade och blåste en säkring när jag startade den efter ett års uppehåll.
Köpte 4st nya El34 och en biasprob från tube town.

När jag tryckt i nya rören och startat stärkaren mäter jag 13mV över 1 ohms motståndet i proben?
Vad kan jag ha missat?
Ska man biasera runt 70% bör ju strömmen vara runt 40mA. (427V på anod).
Motståndet mäter ca 1,2 ohm med min uni-t multimeter.
(tog ett eget jag hade då jag slarvade bort det från tube town).

Tycker ändå inte att stärkaren låter konstigt på något vis.


12 Mar 2020, 14:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
På mig verkar det allra enklaste och säkraste sättet att hålla koll på slutrörens katodström vara att sätta in ett permanent motstånd på 1 Ohm i katodledningen mot chassi/jord. Det skadar inte något, påverkar inte prestanda och det är inte beroende av montage eller demontering av rör eller andra prylar - det bara sitter där. När man vill kolla läget, mäter man spänningen över detta motstånd.

Det värde du nämner låter väldigt lågt, som om rören var ställda för klass AB. Detta är inte "fel" iofs, men kanske inte det man vill ha av ljudskäl. Du behöver kolla att allt är rätt kopplat och även vilken spänning som matas till styrgallren, dvs hur mycket negativ spänning det finns. Sen kan man med rördatabladen se om det överhuvudtaget är rimliga värden.

Anodströmmen påverkas mycket av skärmgallerspänningen också. Säkerställ att denna spänning är på den nivå som den ska vara, annars blir det inte rätt alls.


17 Mar 2020, 23:18
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Men det är ju push pull slutsteg. Då är det ju klass AB?
Men man brukar väl satsa på strax under 70% av maxeffekten per rör ändå?

Eller är jag helt ute och cyklar och fattat något helt fel?
Sitter 4st el34or i slutsteget.

Ska mäta spänning på galler nästa gång jag har tid.
Tänkte även kolla med oscilloskopet på utgången och se hur det ser ut. (vet inte hur cross over dist låter)

Mätproben är bara ett 1 ohm motstånd på katoden.
Vill inte rota för mycket i denna "finförstärkaren"


17 Mar 2020, 23:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
tokfan wrote:
Men det är ju push pull slutsteg. Då är det ju klass AB?
Men man brukar väl satsa på strax under 70% av maxeffekten per rör ändå?

Eller är jag helt ute och cyklar och fattat något helt fel?
Sitter 4st el34or i slutsteget.

Ska mäta spänning på galler nästa gång jag har tid.
Tänkte även kolla med oscilloskopet på utgången och se hur det ser ut. (vet inte hur cross over dist låter)

Mätproben är bara ett 1 ohm motstånd på katoden.
Vill inte rota för mycket i denna "finförstärkaren"

Det fina med permanenta 1 ohm i katodkretsen är att man kan mäta utan att rycka ut rören, och man kan enkelt
jämföra rören. Dra dessutom fram en ledare från varhje katod till en kontakt baksidan så det är busenkelt att mäta.
Se det som att "finstärkarens" tillverkare glömt en viktig komponent.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


18 Mar 2020, 08:28
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Push-pull slutsteg kan vara klass A, AB eller B. Lite generellt kan man säga att "klassen" avgörs av biaseringen. Klass A går "varmt", dvs man ligger nära max anodförlust, kanske runt 80% eller mer; det är samma inställning som för single-end-kopplingar. Detta används mest i HiFi-stärkare. Klass AB ställs "kallare", kanske 40-70%. Detta spar rör, elektricitetsåtgång och ger ändå ett bra ljud. Klass B ställs väldigt kallt, med låg viloström på kanske 10-20%, beroende av rörtyp. Denna klass används där det finns en vinst med att ha låg tomgångsförbrukning, men det ändå krävs muskler när volymen måste upp. Svåra att justera in på rätt sätt och kan låta lite illa om de är dåligt inställda. Dessutom beräknas utgångstrafon på ett annat sätt i klass B än de andra vatianterna.


18 Mar 2020, 09:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Hm. 427V med så låg last dessutom. Nu var det några år sedan jag servade men har ju bytt rör i några sådana och tycker jag borde hajat till och minnas om pjäsen hade så låg spänning. Det kan inte vara så att något är fel med anodspänningen? Tex kan ju en diod gått så bara ena lindningen i nättrafon får kämpa med att leverera eller helt enkelt bara den ena säkringen som väl sitter ganska inknött internt på PCB om jag inte minns fel. Har du kollat även de säkringarna?

Reserverar mig för de verkar ha ändrar psu mellan olika årgångar från två hot säkringar till en och kanske då även bytt till diodbrygga. Det sitter även katodsäkringar på slutrören så man håller reda på vad som är vad.

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 10:47
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Det ska jag kolla upp.
Något känns lite skumt med den ändå.
Den prasslar lite när man just startat upp den men det försvinner sedan. Kan det vara oxid i potar eller tecken på något annat klassiskt fel?

Jag är med på det där med 1 ohms motstånden men ser mig själv fortfarande som att vara på nivå lallare.
Så om man ska sälja stärkaren så kanske det blir svårare när lallare rotat om i den. :D


18 Mar 2020, 11:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Ska man installera 1ohm i denna så får man kapa pcb bana och borra hål i kortet.

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 11:38
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Det skippar jag :D

Letar anodspänning på Google.
Fasen vad anonymt allt verkar vara med orange.
Hittar trådar på forum men alltid mystiska undanglidande svar. Får en känsla av att det är Putin eller någon som äger orange.


18 Mar 2020, 11:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Är det MK I du har?

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 12:38
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Yes


18 Mar 2020, 12:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Om man kollar hur de säkrat HOT i denna så är jag helt oförstående. Går den övre säkringen tuffar stärkaren fortsatt på med drar mer ström genom nedre lindningen vilket inte är att rekommendera, det helt ovetandes för brukaren . Går den nedre säkringen så faller biasspänningen bort och ett antal säkring kan skjuta i stärkaren. Biaspänningen behöver ingen säkring iom att den matas via en 220k resistor.
Eftersom mark II verkar ha EN hot fuse i stället har de nog rättat till detta på senare modeller.
http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... sheet3.jpg

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 12:55
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Såhär har jag gjort nu:
Mätit spänningar:
Anod 427V
Skärmgaller 422V
Styrgaller - 37V
Filament 2,96V (pyttelite lågt väl?)

Testade med oscilloscop på utgång med 1kHz signal in.
Ser ut som ren signal.
Testade att dra ner till 10ma bias.
Fortfarande ren signal ut?

Prasslar vid uppstart vilket tyder på att något är galet i alla fall.


18 Mar 2020, 14:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
På mig låter strömvärdet obegripligt lågt. Enligt rördiagram bör anodströmmen ligga runt 30 mA per rör om man har styrgallret på -37 V (och Vg2 runt 400). Katodströmmen är ju summan av Ia och Ig2 och bör ju då ligga på åtrminstone 35 - 40 mA.

Men om det finns en säkring i katodledningen för varje rörgrupp, kan man ju haka av den och sätta ett instrument där istället, som man ställer in på 250 mA eller nåt. Då får man ju gararanterat rätt värde för de två rör som är kopplade där. Glöm inte att stänga av, om du ursäktar att jag nämner det; även om man jobbar i "jordsidan" så får ju katoden hela B+ när man tar bort säkringen.


18 Mar 2020, 15:22
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Kanske ska testa med annan multimeter med ifall min är galen. Ny är beställd.
Tror jag har 2st tok billiga hemma man kan jämföra med.
Drog dock biaspoten till stopp i min läget utan att få cross over på utsignalen.

Ska erkänna min värsta blunder ifall den skulle kunna påverka läget. (hade dock samma låga ström innan blunder).
Hade riktig pissdag helt ofokuserad då allt gick skit.
Tänkte att jag kanske skulle bli gladare av att meka.
Rören är tröga att skjuta i i nya biasproben.
Fick inte i det helt men tänkte snabbt att så länge alla pinnar har kontakt så är det lugnt.

Tjoff!! Så rök säkring på katod och huvudsäkring.
Kolsvart motstånd och led till ett av slutrörsparen.
Hade vridit röret en pinne fel i sockeln i proben.
Helt förutsägbart om man varit på hugget.
Läxa: aldrig meka stärkare när man känner sig ofokuserad.

Har bytt led, motstånd och kollat så att det inte är kortis i rören (med multimeter).
Som sagt var så fanns problemen jag har nu innan denna blunder. Vet inte hur jag kan kolla om rören tog stryk med de instrument jag har.


18 Mar 2020, 15:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Jag tycker du ska mäta så det går ström från bägge nättrafolindningarna för att utesluta fel från första instans. Bara att haka av respektive säkring FS1 o FS2 en i taget och köra strömmätning AC med multimetern(om du kommer åt säkringarna vill säga har för mig att de satt lite inklämt under kablar och skit). Du ska få hälften ström på varje sida. Biaskretsen drar nästan ingenting så den kan man räkna bort. Går det lika mycket genom bägge vet du att även dioderna efter är hela på bägge sidor och släpper igenom. Se till att mätaren har bra konstakt och är på och fungerar när du mäter den nedre annars blir det ingen bias och då smäller de andra säkringarna.
http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCH ... sheet3.jpg

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 15:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Ser nu att schemat anger 290AC och det blir inte mycket anodspänning av det. Frågan är om det är så även i 100Wattaren eller om det bara gäller 50Wattaren. Har inget minne alls att det skulle vara så lågt i 100Wattaren. Har aldrig mekat med en 50Wattare.
Men mät AC dirket på nättrafon så vet du. mäter du mellan tapparna så blir det ju 290x2 eller från respektive till centertapp/jord bara 290.

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 16:05
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Vart lär jag mig hur jag tolkar datablad.
Har bara koll på vilopunkt för trioder. Har tittat runt lite på nätet men inte hittat något lättgreppat. Behöver även sätta mig in bättre hur pentoder funkar. Har fattat att skärmgallret påverkar mer än jag trott men inte mycket mer än så.

Ska testa mäta ström i säkring hållaren.
Multimetern lär väl ha säkring som ryker ifall något säckar ihop och skiter sig i kretsen under tiden.
Den är jag inte rädd om. Bara stärkaren å mitt liv.


18 Mar 2020, 16:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Ska bli! Låter som bra plan.
Får bli ikväll om jag får ledigt en stund.
Ska bli spännande. Ser det som små steg i min utveckling.

Har små tunna mät klämmor till banankontakter. Är det för klent att mäta strömmen med?
Men det där jävla prasslet då. Kan det ha med detta att göra tänker jag? Sen tänker jag som alla säger åt mig: en sak i taget. :roll:


18 Mar 2020, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Här finns lite bra sidor att botanisera bland:
http://www.valvewizard.co.uk/se.html
Pentodens (slutrör) arbetspunkt är beskriven rätt bra.


18 Mar 2020, 18:10
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Tackar!
Att jag glömt den sidan. Den är ju klockren.


18 Mar 2020, 18:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Test 1: dragit säkring katod.
Biasprob visar 13,4mA
Ström vid säkring 25,3mA

(strömmen vid säkring kommer ju från två katoder så själva biasproben måste ju visa ganska rätt värde) .


18 Mar 2020, 21:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Katodström, biasspänning och anodström korrelerar hyfsat med varandra om det är el34or vi pratar om som är något i den kallare graden. Det som är den felande länken här är för låg anodspänning.

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 22:03
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Ta en titt på ett Ia-Ua diagram för en pentod, som EL34. Det som är karakteristiskt för just pentoder, är att anodströmmen INTE är starkt beroende av anodspänningen. Den är däremot beroende av bias (styrgallerspänningen) och av spänningen på skärmgallret (Ug2). Om rören matas med >400 V och det ligger c:a -35V på g1 så är 15 mA katodström inte rimligt. Kolla vilken spänning som faktiskt finns på g2.

Om glöden är 2,9 V på ömse sidor om jord, så har man 5,8V glödspänning. Det är för lite. Katoden vill inte vara för kall. 6 V är nog minimum för en bra arbetsmiljö.


18 Mar 2020, 22:18
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Blir fundersam när jag ska mäta ström över säkringarna.
Fs1 1A
Fs2 150mA

Tx 1 och Tx 3 är röda i min stärkare.
Fs1 går in mellan två dioder istället för före.

Det här får jag inte ihop än. Schemat kan inte stämma helt med 100w varianten.


18 Mar 2020, 22:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Fan! Finns ju fler Fs1 ser jag nu på schemat.
Nu måste jag reda ut det här.


18 Mar 2020, 22:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
lampuradio wrote:
Ta en titt på ett Ia-Ua diagram för en pentod, som EL34. Det som är karakteristiskt för just pentoder, är att anodströmmen INTE är starkt beroende av anodspänningen.

Det är inte det som är grejen här utan effekförlusten vilket ju blir helt annorlunda med högre anodspänning vs aktuell ström.

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 22:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
lampuradio wrote:
Om rören matas med >400 V och det ligger c:a -35V på g1 så är 15 mA katodström inte rimligt.
Nu är jag ingen ingenjör i området utan kan bara kolla på datablad. Dessutom har jag märkt att rör i dag kan variera "kraftigt" från specs från att gå extremt kallt till extremt varm utifrån samma matningar. Ditt exempel på "orimligt" korrelerar inte med mullards datablad angående EL34or. Där är det i stället ett ganska troligt scenario om rören är kalla exemplar. https://drive.google.com/open?id=1C1Lw0 ... KkFGDx0Dpv

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 23:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
Tubis wrote:
lampuradio wrote:
Ta en titt på ett Ia-Ua diagram för en pentod, som EL34. Det som är karakteristiskt för just pentoder, är att anodströmmen INTE är starkt beroende av anodspänningen.

Det är inte det som är grejen här utan effekförlusten vilket ju blir helt annorlunda med högre anodspänning vs aktuell ström.

Detta kan ju lätt spåra ur till en OT-diskussion, men jag menar bara att om man har en pentod med viss given bias och Ug2 och sedan varierar Ua, så kommer inte anodströmmen att variera särskilt starkt, som den gör i en triod. Däremot så kommer anodströmmen att variera dramatiskt om man ändrar endera bias (Ug1) eller skärmgallerspänningen (Ug2). Slutsatsen blir att om ett rör drar "för lite" så är det inte säkert nåt med anodspänningen, man måste också kolla Ug2. Det är skärmgallret som drar ut elektronerna från katoden och anoden som "samlar upp" dem. Om Ug2 är för låg för applikationen, får man aldrig upp anodströmmen till önskvärda nivåer, även om bias är "rätt".


18 Mar 2020, 23:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bias rockerverb. Vad är det jag missar?
lampuradio wrote:
Detta kan ju lätt spåra ur till en OT-diskussion, men jag menar bara att om man har en pentod med viss given bias och Ug2 och sedan varierar Ua, så kommer inte anodströmmen att variera särskilt starkt, som den gör i en triod. Däremot så kommer anodströmmen att variera dramatiskt om man ändrar endera bias (Ug1) eller skärmgallerspänningen (Ug2). Slutsatsen blir att om ett rör drar "för lite" så är det inte säkert nåt med anodspänningen, man måste också kolla Ug2. Det är skärmgallret som drar ut elektronerna från katoden och anoden som "samlar upp" dem. Om Ug2 är för låg för applikationen, får man aldrig upp anodströmmen till önskvärda nivåer, även om bias är "rätt".
Tokfan har dock redan mätt g2
Anod 427V
Skärmgaller 422V
Styrgaller - 37V
Inget konstig här med med hur rören sköter sig under dessa förhållandena

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 23:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 76 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.