View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:45



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Princeton reverb -66 skjuter säkringar? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Satt och spelade lite på låg volym när det knastrade till och säkringen gick. Satte i en ny och den gick också på en gång (800mA T). Testade likriktarrör och slutrören i min Avo och de testade fint. Provade dem för säkerhets skull i en annan förstärkare och de funkade som de skulle.

Öppnade förstärkaren men ingenting hade lossnat utan allt såg ut som vanligt. Kollade i nätkontakten (som går in i uttaget) och där var ena ledaren lite lös så jag skruvade åt den och testade en ny säkring, men den gick också på en gång. Funderar på om nättrafon har kastat in handduken? Om det var glapp i nätkontakten kan ju strömmen komma och försvinna dvs. fram och tillbaks snabbt, vilket inte ska vara så skonsamt för en nättrafo vad jag hört?

Kan jag checka nättrafon på något bra sätt? Eller har ni något annat förslag på vad det kan vara som hänt?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Mar 2020, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Polytone wrote:
Satt och spelade lite på låg volym när det knastrade till och säkringen gick. Satte i en ny och den gick också på en gång (800mA T). Testade likriktarrör och slutrören i min Avo och de testade fint. Provade dem för säkerhets skull i en annan förstärkare och de funkade som de skulle.

Öppnade förstärkaren men ingenting hade lossnat utan allt såg ut som vanligt. Kollade i nätkontakten (som går in i uttaget) och där var ena ledaren lite lös så jag skruvade åt den och testade en ny säkring, men den gick också på en gång. Funderar på om nättrafon har kastat in handduken? Om det var glapp i nätkontakten kan ju strömmen komma och försvinna dvs. fram och tillbaks snabbt, vilket inte ska vara så skonsamt för en nättrafo vad jag hört?

Kan jag checka nättrafon på något bra sätt? Eller har ni något annat förslag på vad det kan vara som hänt?

Prova att slå på strömmen utan likriktarrörer. Om säkringen håller och rören glöder är nattrafon hel.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Mar 2020, 21:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
peterh wrote:
Prova att slå på strömmen utan likriktarrörer. Om säkringen håller och rören glöder är nattrafon hel.


Ok, behöver köpa några nya säkringar imorgon innan jag kan testa. Om säkringen går, vet jag då att nättrafon är kaputt? Nättrafon är ca 2 år, inköpt från TAD så iaf ingen originaltrafo.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Mar 2020, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Polytone wrote:
peterh wrote:
Prova att slå på strömmen utan likriktarrörer. Om säkringen håller och rören glöder är nattrafon hel.


Ok, behöver köpa några nya säkringar imorgon innan jag kan testa. Om säkringen går, vet jag då att nättrafon är kaputt? Nättrafon är ca 2 år, inköpt från TAD så iaf ingen originaltrafo.

Prova förtst att slå på strömmen utan likriktarrör, ta en sak i taget.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Mar 2020, 22:14
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Nättrafos är väl ingen förbrukningsvara, precis? Jag har hållit på med nätanslutna rörapparater i typ 50 år och tror inte jag haft ett nättransformatorhaveri nånsin. Självklart har jag hört talas om det och självklart kan det hända, men felsökning bör kanske börja med de mer sannolika sakerna. "Säkringar, rör och reläer" är tre-i-topp, fick man lära sig på telegrafistskolan och efter dessa toppnoteringar kom elektrolyter, dioder, kontakter och potentiometrar. Goda råd har redan presenterats för felsökningen: "en sak i taget"!


17 Mar 2020, 22:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Japp testar imorgon! Säkringen (och det finns bara en) går som sagt direkt vid påslag (inom en sekund). Kan kanske vara on/off switchen (jag vet, en sak i taget..) annars? Den fick bytas på min andra Princeton för något år sedan.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Mar 2020, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Nu har jag provat. Likriktarrör ut, påslag och samma visa, säkringen ryker omedelbums. Så?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Mar 2020, 12:03
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Det låter lite olycksbådande. I det läget skulle jag löda loss alla sekundäranslutningar och dubbelkolla all ledningsdragning innanför säkringen och testa en gång till. Går säkringen ändå, så är det nästan bara att acceptera att trafon kan vara dålig. Testet är för att eliminera att det finns en överlast/kortis på exvis glödlindningen som ju även det kan lösa ut säkringen. Om trafon har flera primärtappar, måste man kolla att inte de oanvända tapparna har obehörig kontakt med nånting eller med varandra. Jag har kanske bara haft tur med nättrafos - självklart kan de gå sönder, tyvärr.


18 Mar 2020, 12:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Jodå, nog kan en nättrafo pajja. Det fina med kråksången är att jag hade en reserv trafo hemma som jag var osäker på om den var hel eller ej. Chansade och satte i den och - voila! Nu funkar min fina Princeton igen. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Mar 2020, 14:50
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Alltid bra med reservdelar tillhands.... :wink: !


18 Mar 2020, 15:05
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
2 år gammal trafo från TAD. Jag har fått uppfattningen att de håller extremt bra kvalite på det de säljer. Kanske läge att gå igenom så inget ligger och drar för mycket ström och även kanske sätta dit en sekundärsäkring? Att en modern kvalitetstrafo pajar på det sättet bör rimligen bero på överhettning pga lasterna...... eller åska.....

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Tubis wrote:
2 år gammal trafo från TAD. Jag har fått uppfattningen att de håller extremt bra kvalite på det de säljer. Kanske läge att gå igenom så inget ligger och drar för mycket ström och även kanske sätta dit en sekundärsäkring? Att en modern kvalitetstrafo pajar på det sättet bör rimligen bero på överhettning pga lasterna...... eller åska.....

Tiden går fort, den är 5 år, men hur som helst är jag inte så säker på att just dessa håller hög kvalitet. Har nämligen haft ett ras tidigare i en annan Princeton rev. Då hade jag lite problem med elen i huset som kunde komma och gå (glapp i proppskåpet). Helt plötsligt började det lukta bränt socker och trafon dog. Då fick jag en ny på garantin. Det var därför jag misstänkte nätkontakten och öppnade och såg att ena ledaren var lös. Att strömmen går blixtsnabbt från och till verkar vara riktigt dåligt för nättrafos. Iaf denna modell...Sekundärsäkring är nog en bra idé!
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Mar 2020, 22:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
En bra modern trafo ska tåla ganska enorma spikar pga dubbelinsulerad tråd och vacuumimpregnering av lindningen. Om den inte gör det har den inte ett eller två av dessa moment i tillverkningen.

_________________
Johan Hansson


18 Mar 2020, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Kan enbart hålla med Johan.

Men med det sagt gör jag iaf alltid så när vi pratar maskiner med likriktarrör att jag använder såväl hängslen som livrem i det att jag dels lägger en 5*20 säkring på resp HT tapp OCH installerar sk "saver diodes". Dvs en helt vanlig 1N4007 på resp HT tapp,normalt installerat på likriktarrörets sockels oanvända lödöron.

På så vis försäkrar jag mig mot RLR härdsmältor.
Overkill?
Ptja,kanske det men..hellre det än motsatsen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Mar 2020, 00:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Princeton reverb -66 skjuter säkringar?
Racing wrote:
Kan enbart hålla med Johan.

Men med det sagt gör jag iaf alltid så när vi pratar maskiner med likriktarrör att jag använder såväl hängslen som livrem i det att jag dels lägger en 5*20 säkring på resp HT tapp OCH installerar sk "saver diodes". Dvs en helt vanlig 1N4007 på resp HT tapp,normalt installerat på likriktarrörets sockels oanvända lödöron.

På så vis försäkrar jag mig mot RLR härdsmältor.
Overkill?
Ptja,kanske det men..hellre det än motsatsen.

Ok, tror jag fattar vad du menar. Har du någon bild på hur du gjort skulle jag dock känna mig säkrare... :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Mar 2020, 13:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.