View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:17



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bassman 70 problem... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
Sixstringer wrote:

Har du varit inne i den här pjäsen? Den här moddad av Izzy. Kanal 1 är en bassman 6g6-b och kanal 2 försteg en marshall 2204 tror jag
Okej jag kan se hur det kunde missuppfattats. Jag har alltså inte varit inne i just ditt exemplar utan i ett annat exemplar av en bassman 70


Sixstringer wrote:
Jag läste det här på Folkessons hemsida och det liknar mycket det som händer i den här bråkstaken,
"Det vanligaste tecknet på att slutrören ger sig är att säkringarna går. Detta beror på att något slutrör börjar dra mycket ström eller att det kortsluter. Drar det mycket ström, hör man ofta ett dovt brum i högtalaren. Brummet ökar i styrka och till sist går en säkring. Ljudet blir samtidigt mer orent och grötigt. Det är mindre spänst i ljudet, det låter inte piggt och sprättigt" Jag har dock bytt rör två gånger den senaste veckan....

Inget tyder på att du har det som Folkesson beskriver eftersom dina rör inte drar mycket ström utan väldigt lite enligt vad du själv mätt. Jag har gett dig min troliga teori och sagt var du ska felsöka så något mer om du inte gör dessa felsökningar har inte jag att tillägga. Man ska för övrigt alltid kolla så det jag nämner står rätt till innan man ens byter rör när man får sådana här problem. Så att hålla på och köpa nya rör är totalt fel ände att gå och väldigt dyrt.

_________________
Johan Hansson


30 Mar 2020, 01:08
Profile

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
peterh wrote:
Rör med överslag tar gärna med sig ett katodmotstånd. Och detta är bra, ett litet nog motstånd går upp i rök
innan utgångstrafon skadas.
Rör som har haft överslag skall skrotas , de är permanent skadade.


Går det att mäta ett rör för att utesluta överslag?


11 Apr 2020, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Tubis wrote:
Sixstringer wrote:
Ok, följetongen fortsätter.
Nya rör och nya mätningar. Alla värden är något högre med de nya rören förutom tomgångsströmmen som fortfarande ligger på 9 mV


Vad innebär något högre? Jag tror ju du har troligen något fel med PSU angående högspänningen/strömuttaget. Trafo, diodbrygga eller lyter.


Jag har mätt allt jag kan komma på ang nättrafo och diodbrygga. Allt verkar stämma. Två lytar var helt tomma så de är numera borta och nya är på plats.

Värden är numera som de ska förutom några avvikelser. Nu är tomgångsströmmen 9mV på ett rör men 35mV på det andra. Mäter jag från katod till biaspottens mittögla så är det 55V på bägge rören.
Jag har även mätt anoden på förstegsrören som är låg. Enligt ritningen så ska det vara 280V men min mäter runt 230V.

Ett nytt problem har uppstått, nu är det helt tyst och jag misstänker utgångstrafo... Hur mäter man om allt stämmer därifrån?


11 Apr 2020, 18:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman 70 problem...
En korrekt uppmätning av en trafo innebär att man mäter ledningsförmåga i resp. lindning (inga avbrott) och att man mäter isolationsförmåga mellan lindningarna och mellan lindningar och kärna/jord. Det sistnämnda (isolation) bör mätas med en "megger" som mäter med typ 500 V eller mer. Alla anslutningar ska lossas för att utesluta felmätningar.

Om ett rör mäter 9 mA katdoström och det andra 35 mA vid samma bias (-55V) så tror jag det är nåt fel med ett av rören - det är lite för stor skillnad för att vara "tillverkningsvariation". Kan du få rören provade nånstans?


11 Apr 2020, 23:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.