View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 07:35



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bassman 70 problem... 
Author Message

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Bassman 70 problem...
Jag vill börja med att tacka konstruktören själv, Gunnar ”Izzy” Elvin för en fantastiskt pedagogisk vägledning i felsökandet. Anledningen till inlägget är att jag vill ha fler infallsvinklar och idéer på hur och var jag ska söka vidare. Jag är relativt ny i skrået och bojen är en guldgruva med kunskap för mig. Har även startat en tråd om grunder i att använda oscilloskop i felsökningen.

Köpte en Bassman 70 som är ombyggd av Izzy här på Bojen. 6g6-b på en kanal och marshall 2204 på den andra

Stärken provspelades på låg volym i en lägenhet. Väl tillbaka i hemmet så var det dags att kräma på. Det som lät så vackert med låg volym lät inte bra alls när volymen höjdes över 4-5 ca. Lika på båda kanalerna.
På högre volym är tonen odefinierad. Tonen studsar tillbaka och ringer inte ut. Svårt att beskriva ett ljud...
Gunnar har som sagt väglett mig genom felsökningen med multimeter (jag väntar på leverans av effektresistorer för göra en högtalarlast till felsökning med oscilloskopet).

Vid ett tillfälle när jag mätte från jord och på första slutrör, nr5, så sprakade det till rejält. Jag kan ha kommit åt fler öglor samtidigt tänkte jag. Vad kan hända i kretsen då? Ett högre brum uppstod efter smällen men förstärkaren fungerade. Fast lät ännu sämre..Teorin var att röret gick. Köpte nya.
Jag pluggade först i en biasprob i rörhållare 5. Sedan i med de nya slutrören. Knäppte ivrigt på förstärkaren. Det small till direkt. Rök..
Det sitter/satt en liten resistor från pin8 till jord som brunnit av helt. Kan den ha varit dålig från början och orsakat problemen? Att det var den som spökade när det sprakade till första gången och blev ett högt brum.

/Patrik


25 Mar 2020, 06:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Vid första mätningen utan rör hade jag b+ 490vdc
Efter jag stoppat i rören hade jag b+ 417v
Biasresistorerma -53v
Anodspänning på slutrör 417v
Tomgångsström (mätt på pin8 på båda slutrören där ena resistorn brann av) 9mA eller 90mA. Vet inte vilket värde resistorn hade.
Skärmgaller 390v
Glödspänning 6,34v
Inkommande AC 197vac

Elektrolyterna jag börjar räkna från de fem med samma storlek,

VDC
1. 288
2. 251
3. 264
4. 331
5. 418
6. 165
7. 417


Lågt överlag men rätt i förhållande till varandra? Förutom tomgångsströmmen som är väldigt låg eller ev för hög. Vet ej om motståndet som brann av var på 1 eller 10 ohm


25 Mar 2020, 07:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
Kollar man databladet så borde det vara rimligt att det kan gå 9mA vid de värdena men totalt orimligt med 90mA https://www.jj-electronic.com/images/st ... /6l6gc.pdf

Det som känns off är att spänningen droppat så mycket redan vid så låg tomgångsström. När du sedan spelar högt och det drar full ström så kan det ju inte bli speciellt kul spänning du har kvar i systemet och det finns väl en viss aning här om att det är därför det låter illa när du höjer volymen.

_________________
Johan Hansson


25 Mar 2020, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bassman 70 problem...
Resistorn som brann är troligen till för att mäta bias, vanligen är de 1 ohm för enkelhetens skull.
Har katoderna (pin 8 ) kontakt med jord? Har du hög spänning på någon av katodpinnarna av någon orsak? Alla trådar rätt kopplade kring slutrören?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Mar 2020, 11:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
Kollar man på fenders schema har de tom angivit spänning vid standy off och on som 520 vs 500 vilket är då 20V dropp vid tomgång vilket låter mer rimligt https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf

_________________
Johan Hansson


25 Mar 2020, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bassman 70 problem...
Man undrar ju också lite hur du kan ha 197 VAC i nätet...?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Mar 2020, 12:58
Profile

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Tubis wrote:
Kollar man databladet så borde det vara rimligt att det kan gå 9mA vid de värdena men totalt orimligt med 90mA https://www.jj-electronic.com/images/st ... /6l6gc.pdf

Det som känns off är att spänningen droppat så mycket redan vid så låg tomgångsström. När du sedan spelar högt och det drar full ström så kan det ju inte bli speciellt kul spänning du har kvar i systemet och det finns väl en viss aning här om att det är därför det låter illa när du höjer volymen.


Javisst, men frågan är varför? Idéer om var man börjar leta?


25 Mar 2020, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Lynxtrap wrote:
Resistorn som brann är troligen till för att mäta bias, vanligen är de 1 ohm för enkelhetens skull.
Har katoderna (pin 8 ) kontakt med jord? Har du hög spänning på någon av katodpinnarna av någon orsak? Alla trådar rätt kopplade kring slutrören?

Det stämmer fint det. De är till för att mäta bias. Men konstruktörn’ själv visste inte om han satt 10 eller 1 ohm där. Fungerar med båda bara man räknar rätt med ohms lag.
På pin 8 Rör6 är kontakt med jord inga problem. Men jag funderar på om rör5 där motståndet brann av kanske hade dålig kontakt redan innan och att det gick varmt.
Kablarna är rätt kopplade.


25 Mar 2020, 19:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
Sixstringer wrote:
Tubis wrote:
Kollar man databladet så borde det vara rimligt att det kan gå 9mA vid de värdena men totalt orimligt med 90mA https://www.jj-electronic.com/images/st ... /6l6gc.pdf

Det som känns off är att spänningen droppat så mycket redan vid så låg tomgångsström. När du sedan spelar högt och det drar full ström så kan det ju inte bli speciellt kul spänning du har kvar i systemet och det finns väl en viss aning här om att det är därför det låter illa när du höjer volymen.


Javisst, men frågan är varför? Idéer om var man börjar leta?
Kolla direkt gå nättrafon genom att mäta spänning AC mellan tapparna innan diodbrygga och se om det sagar så mycket även där. Gör det det försäkra dig om att det verkligen inte drar mer än de 9mA per rör. Tex kan du bryta linan direkt efter diodbryggan och koppla in mätaren i serie ställd på ström DC. Eftersom detta bara händer när du pluggar in rören bör det ju ha med strömuttaget att göra.
Om det i stället är okej på trafon men inte efter diodbryggan kan man ju börja ifrågasätta diodbryggan.

_________________
Johan Hansson


25 Mar 2020, 20:14
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Hihi.
Känns som vi sitter lite i samma båt. (om du inte är ett nättroll som startat tråd och driver med mig).
Har du använt proben tidigare?
Köpte själv en från tubetown som jag byggde ihop hemma. När min stärkare brände motstånd på katoden hade jag satt rör vridet ett hack i sockeln.
Trodde 2 sek att jag byggt proben fel.


25 Mar 2020, 20:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman 70 problem...
De här biasproberna som nämnts i ett par trådar är det nåt hyfsat nytt? Jag har inte stött på dem förut. Är det pålitliga grejer? Är det nåt man behöver om det redan finns mätmotstånd i katodledningen? Om det är nåt som "smäller direkt" när man slår på en rörhäck är det sällan nåt med katodkretsen, eftersom rören inte leder förrän de blivit varma. Någon form av oväntad överledning från B+ kan ha uppstått.

När du mäter Bias, mäter du från ändpunkterna på bias-balanspoten?

Om du har tillgång till ett oscilloskop med ingång/prober som klarar 500 VDC kan du mäta upp ripplet på B+. Utan rören isatta ska det vara minimalt och det ska vara 100 Hz. 50 Hz rippel = paj diodbrygga. Stort rippel = fel i filterkonding.

Troligen är det enklast att gå igenom strömförsörjningen steg för steg och verifiera att allt är OK. Kolla att ditt instrument är i god form; 197 VAC från väggen verkar inte rimligt. Om du kan få fram ett 10 kΩ motstånd kan du belasta B+ lite utan att ha rören isatta. Det bör ju då dra c:a 50 mA och måste tåla 25 W om det ska sitta inkopplat länge. Med sådan last kan man mäta B+ igen och då bör ju spänningen sjunka bara lite, kanske 20-30 V (och ripplet får inte bli för stort).


26 Mar 2020, 10:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bassman 70 problem...
Sixstringer wrote:
Lynxtrap wrote:
Resistorn som brann är troligen till för att mäta bias, vanligen är de 1 ohm för enkelhetens skull.
Har katoderna (pin 8 ) kontakt med jord? Har du hög spänning på någon av katodpinnarna av någon orsak? Alla trådar rätt kopplade kring slutrören?

Det stämmer fint det. De är till för att mäta bias. Men konstruktörn’ själv visste inte om han satt 10 eller 1 ohm där. Fungerar med båda bara man räknar rätt med ohms lag.
På pin 8 Rör6 är kontakt med jord inga problem. Men jag funderar på om rör5 där motståndet brann av kanske hade dålig kontakt redan innan och att det gick varmt.
Kablarna är rätt kopplade.



Oavsett vilket motstånd som satt där så ska det inte gå upp i rök. Du verkar ha någon form av strömpåslag/överledning på katoden.
Ta bort de där proberna och gör om mätningarna. Om du kollar bias så använd motstånden.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Mar 2020, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bassman 70 problem...
Rör med överslag tar gärna med sig ett katodmotstånd. Och detta är bra, ett litet nog motstånd går upp i rök
innan utgångstrafon skadas.
Rör som har haft överslag skall skrotas , de är permanent skadade.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2020, 13:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
Det är ju inte fel att ha sekundärsäkring. Katodresistor på 1ohm i alla ära men den når inte märkeffekten på 0.6W förrän 775mA och för att den ska brinna av snabbt krävs givetvis mycket högre ström än så. Så när man rotar runt utan att ha full koll kan det ju sluta med att man bara bränner sönder rör efter rör efter rör. Än bättre är ju att även ha katodsäkring på varje rör där man kan ha en mindre och snabb säkring som poffar med en gång.Men det blir ju lite mer jobb att installera. Det finns hängsäkringshållare som man kan sätta direkt på kablar vilket blir det enklaste i sådana här pjäser där det redan är kablar mellan allt.

_________________
Johan Hansson


26 Mar 2020, 20:31
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
lampuradio wrote:
De här biasproberna som nämnts i ett par trådar är det nåt hyfsat nytt? Jag har inte stött på dem förut. Är det pålitliga grejer?.


Det är typ en rörsockel med ett litet kretskort i där det kopplas ett 1 ohms motstånd från katod vidare till ben 8 på sockelns ben. Borde vara pålitligt om man inte missar hur det ska lödas ihop om man köpt den som byggsats.
Två sladdar med banankontakter är monterade över motståndet så det bara är att trycka ner i multimetern och mäta.


26 Mar 2020, 21:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Bassman 70 problem...
Tubis wrote:
Det är ju inte fel att ha sekundärsäkring. Katodresistor på 1ohm i alla ära men den når inte märkeffekten på 0.6W förrän 775mA och för att den ska brinna av snabbt krävs givetvis mycket högre ström än så. Så när man rotar runt utan att ha full koll kan det ju sluta med att man bara bränner sönder rör efter rör efter rör. Än bättre är ju att även ha katodsäkring på varje rör där man kan ha en mindre och snabb säkring som poffar med en gång.Men det blir ju lite mer jobb att installera. Det finns hängsäkringshållare som man kan sätta direkt på kablar vilket blir det enklaste i sådana här pjäser där det redan är kablar mellan allt.

Tillräckligt små ( 1/4 w eller 1/2 w ) filmmotstånd brinner av mycket snabbare än en säkring, dessutom
ändrar de inte resistans när de blir varma.
10 ohm är kanske ett bättre val, de tar upp mer energi och brinner upp snabbare.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 Mar 2020, 21:29
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
peterh wrote:
Tillräckligt små ( 1/4 w eller 1/2 w ) filmmotstånd brinner av mycket snabbare än en säkring, dessutom
ändrar de inte resistans när de blir varma.
10 ohm är kanske ett bättre val, de tar upp mer energi och brinner upp snabbare.

1/4 är 550mA och 1/2 707mA på 1ohm De flesta installerar sina standard 0.6resistorer på 1ohm så även kommersiella tillverkare. Ja ska man använda dessa som säkring är 10ohm ett bättre val. På katoden kan man ju använda snabba säkringar så om man ska säkra upp katoden är nog detta det bästa sättet. Sen kan man ju se resistorn som att man får två funktioner i ett därav gör man bara det.

_________________
Johan Hansson


26 Mar 2020, 21:40
Profile

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Ok, följetongen fortsätter.
Nya rör och nya mätningar. Alla värden är något högre med de nya rören förutom tomgångsströmmen som fortfarande ligger på 9 mV

när jag ställer bias på biaspoten så har den ett svep på ca70-47 V. jag kommer inte lägre än 47V. Stärken låter inte bra. det är ett oscillerande ljud som kommer direkt vid anslag på diskantsträngarna. slår man an någon av de spunna strängarna så kommer ljudet när ljudet ebbar ut.
Har någon ett förslag på felsökning?

Jag försöker ladda upp en ljudfil. Har misslyckats med varenda bildfil jag försökt ladda upp. Alla bilder tagna med iPhone är för stora.....
Ljudfilen gick inte heller... :evil: kan man ladda upp ljudfiler överhuvudtaget?? eller går något att ladda upp? Hur gör ni?


27 Mar 2020, 18:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Sixstringer wrote:
Ok, följetongen fortsätter.
Nya rör och nya mätningar. Alla värden är något högre med de nya rören förutom tomgångsströmmen som fortfarande ligger på 9 mV

när jag ställer bias på biaspoten så har den ett svep på ca70-47 V. jag kommer inte lägre än 47V. Stärken låter inte bra. det är ett oscillerande ljud som kommer direkt vid anslag på diskantsträngarna. slår man an någon av de spunna strängarna så kommer ljudet när ljudet ebbar ut.
Har någon ett förslag på felsökning?

Jag försöker ladda upp en ljudfil. Har misslyckats med varenda bildfil jag försökt ladda upp. Alla bilder tagna med iPhone är för stora.....
Ljudfilen gick inte heller... :evil: kan man ladda upp ljudfiler överhuvudtaget?? eller går något att ladda upp? Hur gör ni?

Här är en dropboxlänk på ljudfilen. Hoppas det fungerar. Missljudet kommer efter några sekunder. https://www.dropbox.com/s/j2xq8gvingtyo ... 1.m4a?dl=0


27 Mar 2020, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
Sixstringer wrote:
Ok, följetongen fortsätter.
Nya rör och nya mätningar. Alla värden är något högre med de nya rören förutom tomgångsströmmen som fortfarande ligger på 9 mV


Vad innebär något högre? Jag tror ju du har troligen något fel med PSU angående högspänningen/strömuttaget. Trafo, diodbrygga eller lyter.

_________________
Johan Hansson


27 Mar 2020, 19:13
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman 70 problem...
Det finns en osäkerhet här, nämligen att katodströmmen anges i mV. Jag är på det klara med att det är vad man förväntar sig med ett 1Ω motstånd, dvs 1 mV/mA, men hur mår motståndet? Jag skulle nog föreslå, i den här lite mångfacetterade situationen, att göra direkta mätningar för säkerhets skull. Dvs man tar bort proberna ur ekvationen, bryter en lina och hakar på ett instrument för strömmätning, helst katodlinan. Sedan måste man tänka sig att kunna lita på att B+ är i rätt härad i enlighet med schemat och om den inte är det bör det redas ut rätt tidigt i processen varför det avviker i så fall. Annars finns det så många variabler att det blir extra jobbigt med felsökningen.

Justerområdet för bias låter lite väl häftigt negativt, jag hade väntat mig typ -25 till -50 eller nåt sånt. Nu såg det mest ut som en koppling för att balansera slutrören snarare än att faktiskt sätta arbetspunkten, men det känns som det är nåt lurt där.


27 Mar 2020, 19:55
Profile WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Tubis wrote:
Sixstringer wrote:
Ok, följetongen fortsätter.
Nya rör och nya mätningar. Alla värden är något högre med de nya rören förutom tomgångsströmmen som fortfarande ligger på 9 mV


Vad innebär något högre? Jag tror ju du har troligen något fel med PSU angående högspänningen/strömuttaget. Trafo, diodbrygga eller lyter.

Före och efter
VDC på Elektrolyterna ovanpå
1. 288. 304
2. 251. 265
3. 264. 277
4. 331 348
5. 418. 440
6. 165. 187
7. 417. 440


27 Mar 2020, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
lampuradio wrote:
De här biasproberna som nämnts i ett par trådar är det nåt hyfsat nytt? Jag har inte stött på dem förut. Är det pålitliga grejer? Är det nåt man behöver om det redan finns mätmotstånd i katodledningen? Om det är nåt som "smäller direkt" när man slår på en rörhäck är det sällan nåt med katodkretsen, eftersom rören inte leder förrän de blivit varma. Någon form av oväntad överledning från B+ kan ha uppstått.

När du mäter Bias, mäter du från ändpunkterna på bias-balanspoten?

Jag mäter från mitten på poten

Om du har tillgång till ett oscilloskop med ingång/prober som klarar 500 VDC kan du mäta upp ripplet på B+. Utan rören isatta ska det vara minimalt och det ska vara 100 Hz. 50 Hz rippel = paj diodbrygga. Stort rippel = fel i filterkonding.

Jag har oscilloskop och studerar för fullt för att kunna använda det för just det här. Men jag är inte hemma på begreppen rikgigt än. Kan du förklara på fikonspråk vad rippel är och hur jag mäter det? Låter som det kan vara en nyckel.

Troligen är det enklast att gå igenom strömförsörjningen steg för steg och verifiera att allt är OK. Kolla att ditt instrument är i god form; 197 VAC från väggen verkar inte rimligt. Om du kan få fram ett 10 kΩ motstånd kan du belasta B+ lite utan att ha rören isatta. Det bör ju då dra c:a 50 mA och måste tåla 25 W om det ska sitta inkopplat länge. Med sådan last kan man mäta B+ igen och då bör ju spänningen sjunka bara lite, kanske 20-30 V (och ripplet får inte bli för stort)

Menar du 10k som högtalarlast?
.


28 Mar 2020, 00:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman 70 problem...
Sixstringer wrote:
lampuradio wrote:
De här biasproberna som nämnts i ett par trådar är det nåt hyfsat nytt? Jag har inte stött på dem förut. Är det pålitliga grejer? Är det nåt man behöver om det redan finns mätmotstånd i katodledningen? Om det är nåt som "smäller direkt" när man slår på en rörhäck är det sällan nåt med katodkretsen, eftersom rören inte leder förrän de blivit varma. Någon form av oväntad överledning från B+ kan ha uppstått.

När du mäter Bias, mäter du från ändpunkterna på bias-balanspoten?

>>Jag mäter från mitten på poten

Om du har tillgång till ett oscilloskop med ingång/prober som klarar 500 VDC kan du mäta upp ripplet på B+. Utan rören isatta ska det vara minimalt och det ska vara 100 Hz. 50 Hz rippel = paj diodbrygga. Stort rippel = fel i filterkonding.

>>Jag har oscilloskop och studerar för fullt för att kunna använda det för just det här. Men jag är inte hemma på begreppen rikgigt än. Kan du förklara på fikonspråk vad rippel är och hur jag mäter det? Låter som det kan vara en nyckel.

Troligen är det enklast att gå igenom strömförsörjningen steg för steg och verifiera att allt är OK. Kolla att ditt instrument är i god form; 197 VAC från väggen verkar inte rimligt. Om du kan få fram ett 10 kΩ motstånd kan du belasta B+ lite utan att ha rören isatta. Det bör ju då dra c:a 50 mA och måste tåla 25 W om det ska sitta inkopplat länge. Med sådan last kan man mäta B+ igen och då bör ju spänningen sjunka bara lite, kanske 20-30 V (och ripplet får inte bli för stort)

Menar du 10k som högtalarlast?
.


Bias på mitten av poten, OK.

Rippel är den "ojämnhet" som alltid blir i B+, eftersom det ju är likriktad växelström. Mellan varje energitillskott från växelströmmens toppar, laddar filterkondingarna ur sig lite tills nästa topp kommer. Det är som en växelspänning "uppepå" likspänningen. Med rätt storlek på kondingarna ska denna inte vara för stor. Jag kan inte säga säkert vad "för stor" är i detta fall, men jag skulle vara förvånad om det är mer än 10 V med normalt strömuttag. Om ellyterna är gamla o dåliga får man mer rippel och det innebär bland annat att medelspänningen under last är lägre än den borde vara = mindre effekt. Det får andra konsekvenser också, bl.a kan brum uppstå. Om en av dioderna i likriktaren är trasig, kommer ripplet att bli av halva den normala frekvensen (100 Hz) och det blir då helt enkelt större och även där blir medelspänningen lägre.

Jag menade att man skulle belasta B+ med ett 10 kΩ motstånd, i stället för att ha rören isatta. Då drar man rimlig ström och kan mäta upp B+ utan att behöva hålla på och värma upp rören - till- och frånslag sliter mest på dem.


28 Mar 2020, 09:39
Profile WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
lampuradio wrote:
Det finns en osäkerhet här, nämligen att katodströmmen anges i mV. Jag är på det klara med att det är vad man förväntar sig med ett 1Ω motstånd, dvs 1 mV/mA, men hur mår motståndet? Jag skulle nog föreslå, i den här lite mångfacetterade situationen, att göra direkta mätningar för säkerhets skull.

Dvs man tar bort proberna ur ekvationen, bryter en lina och hakar på ett instrument för strömmätning, helst katodlinan. Sedan måste man tänka sig att kunna lita på att B+ är i rätt härad i enlighet med schemat och om den inte är det bör det redas ut rätt tidigt i processen varför det avviker i så fall. Annars finns det så många variabler att det blir extra jobbigt med felsökningen.

Kan du förklara närmare vad, ”bryta en lina och haka på ett instrument för strömmätning, helst katodlinan”, betyder?

Justerområdet för bias låter lite väl häftigt negativt, jag hade väntat mig typ -25 till -50 eller nåt sånt. Nu såg det mest ut som en koppling för att balansera slutrören snarare än att faktiskt sätta arbetspunkten, men det känns som det är nåt lurt där.


29 Mar 2020, 00:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman 70 problem...
Sixstringer wrote:
lampuradio wrote:
Det finns en osäkerhet här, nämligen att katodströmmen anges i mV. Jag är på det klara med att det är vad man förväntar sig med ett 1Ω motstånd, dvs 1 mV/mA, men hur mår motståndet? Jag skulle nog föreslå, i den här lite mångfacetterade situationen, att göra direkta mätningar för säkerhets skull.

Dvs man tar bort proberna ur ekvationen, bryter en lina och hakar på ett instrument för strömmätning, helst katodlinan. Sedan måste man tänka sig att kunna lita på att B+ är i rätt härad i enlighet med schemat och om den inte är det bör det redas ut rätt tidigt i processen varför det avviker i så fall. Annars finns det så många variabler att det blir extra jobbigt med felsökningen.

Kan du förklara närmare vad, ”bryta en lina och haka på ett instrument för strömmätning, helst katodlinan”, betyder?

Absolut! Ursäkta att det blir lite stenografisk jargong ibland. Jag menar att man för att mäta ström ju måste ha ett instrument i den bana strömmen går, dvs man måste bryta upp strömbanan (exempelvis i en säkring eller helt enkelt löda loss en tråd eller nåt) och brygga över det gap man då gjort med ett instrument som visar strömmen. Det är då en direktvisande strömmätning som är "kvalitetssäkrad" i samma grad som man har kvalitet på sitt instrument.

Strömmätning sker normalt även i instrument genom att strömmen passerar ett motstånd och instrumentet mäter spänningen däröver, precis som i en biasprob, men precisionen på grejerna inuti ett mätinstrument är normalt betydligt högre än på enkla grejer.

Det bästa är att försöka mäta i katodledningen, eftersom man då får den sammanlagda strömmen från anod och skärmgaller, vilket är bra att känna till och dessutom ligger instrumentet då på jordpotential. Vill man mäta endast anodströmmen så får man lossa en anodförbindelse på utgångstrafon och sätta in instrumentet där och mäta strömmen. Hela instrumentet kommer då att ligga på B+. Normalt är de ju gjorda av plast så det spelar inte nån roll, men bra att ha i tankarna.

Justerområdet för bias låter lite väl häftigt negativt, jag hade väntat mig typ -25 till -50 eller nåt sånt. Nu såg det mest ut som en koppling för att balansera slutrören snarare än att faktiskt sätta arbetspunkten, men det känns som det är nåt lurt där.


29 Mar 2020, 10:01
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bassman 70 problem...
För att klargöra. Har Izzy installerat en biasjusteringspot i denna pjäs? Originalpoten är ju inte en biasjusteringspot utan bara en humbalanspot och att vrida på den gör att ena röret går kallare och det andra varmare och vice versa.

Om jag inte minns fel från den enda gång jag vart inne i denna hemska pjäs är att den går extremt kallt som original och att jag valde just då att ändra en resistor för att få den att gå mer ljummet. Men jag minns även att anodspänningen var hög även under last. Schemat anger -58 på bias och om jag inte missminner mig brukar vi väl vara i mitten av 40spannet när vi ställer 6l6gc med mer normala effektförlustförhållanden?

Så att det går kallt ser jag inte som ett fel här mer än konstruktionsmässigt så det kan du nog felsöka tills dödens dagar utan att hitta något.

_________________
Johan Hansson


29 Mar 2020, 11:53
Profile

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Bassman 70 problem...
Tubis wrote:
För att klargöra. Har Izzy installerat en biasjusteringspot i denna pjäs? Originalpoten är ju inte en biasjusteringspot utan bara en humbalanspot och att vrida på den gör att ena röret går kallare och det andra varmare och vice versa.

Han har installerat en biasjusteringspot.

Om jag inte minns fel från den enda gång jag vart inne i denna hemska pjäs är att den går extremt kallt som original och att jag valde just då att ändra en resistor för att få den att gå mer ljummet. Men jag minns även att anodspänningen var hög även under last. Schemat anger -58 på bias och om jag inte missminner mig brukar vi väl vara i mitten av 40spannet när vi ställer 6l6gc med mer normala effektförlustförhållanden?

Har du varit inne i den här pjäsen? Den här moddad av Izzy. Kanal 1 är en bassman 6g6-b och kanal 2 försteg en marshall 2204 tror jag

Så att det går kallt ser jag inte som ett fel här mer än konstruktionsmässigt så det kan du nog felsöka tills dödens dagar utan att hitta något.

Jag läste det här på Folkessons hemsida och det liknar mycket det som händer i den här bråkstaken,
"Det vanligaste tecknet på att slutrören ger sig är att säkringarna går. Detta beror på att något slutrör börjar dra mycket ström eller att det kortsluter. Drar det mycket ström, hör man ofta ett dovt brum i högtalaren. Brummet ökar i styrka och till sist går en säkring. Ljudet blir samtidigt mer orent och grötigt. Det är mindre spänst i ljudet, det låter inte piggt och sprättigt" Jag har dock bytt rör två gånger den senaste veckan....


29 Mar 2020, 21:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Bassman 70 problem...
Jag känner mig oerhört gammalmodig här, men i en situation med lite diffusa problem (fel typ av ljud, brända motstånd etc), känns det som om en form av "grundinventering" är det som behövs. Annars blir felsökningen oerhört spretig.

1. Finns vettiga spänningar ut från nätaggeregatet (B+, bias, glöd)? Det är vettigt att mäta B+ med viss belastning, som jag nämnt tidigare, och kan man se/mäta rippel (oscilloskop) är det inte en dum grej att göra. Man kan hitta dåliga ellyter på det sättet.

2. Är alla rör OK? Det är inte bara slutrör som ger upp.

3. Även om slutsteget går "kallt" ska det inte låta illa. Om du har en signalgenerator (signalkälla) och ett oscilloskop kan du ju följa signalen genom apparaten och se om/var den blir misshandlad.

Om det finns motstånd mellan katodanslutningen i slutrörens socklar och "jord" så måste de alla vara i god kondition. De bör vara märkta med sitt värde. Om nåt brunnit upp, byt till ett nytt av rätt värde. När värdet är känt, kan man använda det till att avläsa katodströmmen utan extra manicker.

Brytare (strömbrytare, omkopplare) är inte en evighetskomponent. Om det är problem i standbyswitchen kan det få konstiga resultat. Överbrygga den med en bygel av nåt slag, så den inte kan ställa till trassel under arbetet.


29 Mar 2020, 22:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bassman 70 problem...
Har du uteslutit fel på rörsockeln? Tänker nu på den exploderade resistorn.
Den poffade eftersom det gick för mycket ström genom den, och orsaken till det är antingen röret eller någon form av kortslutning till en annan strömkälla - glöd, galler osv.
Om du har bytt rör två gånger vore jag benägen att utesluta dem som felkälla och se på alternativ två. Det är möjligt att felet uppstår endast när ett rör eller biasprobe är fysiskt ansluten till sockeln.

Beträffande att den låter illa - är du säker på att filterkondensatorerna är i gott skick?

Samt för att upprepa tidigare inlägg, din mätning av 197 VAC nätspänning är en varningssignal om nåt vajs med mätinstrumentet. Om förstärkaren skulle få 197 V från nätet vore följaktligen även dina övriga mätvärden för låga i samma proportion.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Mar 2020, 22:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.