View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:16



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Brum i en Fender Dual Showman Reverb 
Author Message

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Jag fick in en Fender Dual Showman Reverb i förra veckan som jag först märkte hade ett kraftigt brum i reverbet.
Efter att kollat allt runt just reverbet märkte jag att brummet har sitt ursprung i driverröret (V3) eftersom det är ganska mycket rippel på B+, ca. 20 Volt p-p, 50 Hz. Upptäckte sedan att det även ger ett svagt brum på utgången som kvarstår när jag rycker fasdelaren (jag har märkt brummet tidigare men reflekterade inte över sambandet).

Filterkondingarna är hyfsat nya och mäter OK, har även provat att bygla in andra på dom tre 22 uF. Har provat att rycka två rör åt gången och kollat bias, allt utan framgång. Inget rippel på biasspänningen.
Nån som har några idéer?


31 Mar 2020, 14:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Reverbröret drivs av samma punkt som skärmgallermotstånden så har du 20V rippel där har du nog brumproblem även med ryckt fasvändare. Är ripplet för högt där är det ju antingen fel på filtreringen eller något drar för mycket ström vilket ökar ripplet. Detta ökade strömuttag kan ske både före och efter den punkten.

_________________
Johan Hansson


31 Mar 2020, 14:45
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Ja, jo... egentligen hade jag kanske inte behövt dra hela historien med reverbet, det var i stort sett en lite onödig berättelse om hur jag kom fram till att det är mycket rippel... Min fru brukar reta sig på att det tar lång tid innan jag kommer till saken när jag skall berätta nåt. :?

Jag har även provat att dra ut alla förstegsrören så felet sitter förmodligen i slutsteget.

Nu kom jag att tänka på att jag minst en gång innan varit ut för dålig kontakt till jord i utgångsjacket, då blir det brum även vid ganska låg resistans. Skall kollas när jag kommer hem!


31 Mar 2020, 15:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
För att förtydliga är det mycket rippel på skärmgallren får man mycket brum. Därav brummar UL koppling mer än när man har extra filtersteg till skärmgallren som vid pentodkoppling. Givet släcks en del brum med matchade rör men det finns bara så mycket det lyckas åstadkomma.

_________________
Johan Hansson


31 Mar 2020, 15:09
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Rippel brukar ju ofta ligga på dubbla nätfrekvensen, dvs 100 Hz. Om du har 50 Hz rippel kan du ha en likriktardiod som gått på lunch.


31 Mar 2020, 17:53
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
lampuradio wrote:
Rippel brukar ju ofta ligga på dubbla nätfrekvensen, dvs 100 Hz. Om du har 50 Hz rippel kan du ha en likriktardiod som gått på lunch.


Så tänkte jag också och mätte igenom alla sex utan problem. Glömde skriva det.

Och det var inget fel på utgångsjackets jordning...


31 Mar 2020, 19:12
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Har du testat att flytta reberb-tanken för att se om det blir tystare?


31 Mar 2020, 19:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
zoork_1 wrote:
Har du testat att flytta reberb-tanken för att se om det blir tystare?


Låter lika mycket oavsett. Har provat med koppla över till tanken i en annan Twin Reverb, ingen skillnad.
Men det med reverbet är bara ett symptom, det lilla rippel som genereras i reverb drivern förstärks ju tokmycket i recover-kretsen.


31 Mar 2020, 19:37
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Ok, det var bara ett skott från höften... :)


31 Mar 2020, 19:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
awe wrote:
Jag fick in en Fender Dual Showman Reverb i förra veckan som jag först märkte hade ett kraftigt brum i reverbet.
Efter att kollat allt runt just reverbet märkte jag att brummet har sitt ursprung i driverröret (V3) eftersom det är ganska mycket rippel på B+, ca. 20 Volt p-p, 50 Hz. Upptäckte sedan att det även ger ett svagt brum på utgången som kvarstår när jag rycker fasdelaren (jag har märkt brummet tidigare men reflekterade inte över sambandet).

Filterkondingarna är hyfsat nya och mäter OK, har även provat att bygla in andra på dom tre 22 uF. Har provat att rycka två rör åt gången och kollat bias, allt utan framgång. Inget rippel på biasspänningen.
Nån som har några idéer?


Hur har du mätt att dom är okej ?
Hur har du mätt rippel ?
Vilken årgång/modell av DS har du ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Mar 2020, 23:48
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Quote:

Hur har du mätt att dom är okej ?
Hur har du mätt rippel ?
Vilken årgång/modell av DS har du ?



Jag har mätt att kondingarna är OK, ripplet är ca. 20 Volt p-p.
Vet inte vad det är för årsmodell, tidigt 70-tal.


01 Apr 2020, 08:09
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Kan du mäta B+ när inga rör är isatta? Då ska det inte vara nåt rippel (inget strömuttag).

Har du mätt hur stor anodström ström som går när rören är isatta?


01 Apr 2020, 10:22
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Å andra sidan vid närmare titt på schemat så är denna ju tämligen underfiltrerad så det kanske är i sin ordning med detta höga rippel......

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2020, 10:30
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
lampuradio wrote:
Kan du mäta B+ när inga rör är isatta? Då ska det inte vara nåt rippel (inget strömuttag).

Har du mätt hur stor anodström ström som går när rören är isatta?



Har provat utan slutstegsrör, det försvann.

Har inte mätt anodströmmen men den borde väl stå i nära relation till katodströmmen? (som jag mätt med biasprobar).
Men om jag mäter strömmen över standby-omkopplaren, vad kan jag förvänta mig?


01 Apr 2020, 10:36
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Tubis wrote:
Å andra sidan vid närmare titt på schemat så är denna ju tämligen underfiltrerad så det kanske är i sin ordning med detta höga rippel......


Nja... räknar man inte med att 2% rippel är önskvärt? Dessutom mätte jag på en Twin Reverb jag hade inne i förra veckan, ripplet var kanske 10-20% av det här.


01 Apr 2020, 10:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Simulerade det där med 35uF kanna och höftade med 480V och 125mA och det gav ca 20V p-p rippel tom något högre.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2020, 11:08
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Tubis wrote:
Simulerade det där med 35uF kanna och höftade med 480V och 125mA och det gav ca 20V p-p rippel tom något högre.


OK, tack!
Men jag fick ju som sagt mycket mindre på en annan Twin men nu när jag tänker efter kanske jag gjorde en tankevurpa... :oops: :oops: :oops:
Får kolla på min egen Twin.



Förresten, vad använder du för simuleringsprogram? Höll på med lite på 90-talet men minns inte ens vad programmet hette, hade varit kul att kunna simulera såna här fall.


01 Apr 2020, 13:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
awe wrote:


Förresten, vad använder du för simuleringsprogram? Höll på med lite på 90-talet men minns inte ens vad programmet hette, hade varit kul att kunna simulera såna här fall.

Mutisim.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2020, 13:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Katodströmmen är ju anodströmmen + skärmgallerströmmen. Drar rören mycket ström, ökar ripplet, såklart. Är ripplet 50 Hz är det fortfarande mystiskt...


01 Apr 2020, 14:23
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Tubis wrote:
awe wrote:


Förresten, vad använder du för simuleringsprogram? Höll på med lite på 90-talet men minns inte ens vad programmet hette, hade varit kul att kunna simulera såna här fall.

Mutisim.


OK, tack! Kollade lite, använder du Education eller Designer? Klarar man sig med Education?


01 Apr 2020, 14:25
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
lampuradio wrote:
Katodströmmen är ju anodströmmen + skärmgallerströmmen. Drar rören mycket ström, ökar ripplet, såklart. Är ripplet 50 Hz är det fortfarande mystiskt...


Jo, borde det inte vara 100 Hz vid "vanligt" rippel?


01 Apr 2020, 14:29
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Jo 100 Hz är det vanliga. Finns det schema på apparaten?


01 Apr 2020, 15:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
awe wrote:
Quote:

Hur har du mätt att dom är okej ?
Hur har du mätt rippel ?
Vilken årgång/modell av DS har du ?



Jag har mätt att kondingarna är OK, ripplet är ca. 20 Volt p-p.
Vet inte vad det är för årsmodell, tidigt 70-tal.


Okej, låt mig vara tydligare, med VAD har du mätt kondingarna ?
Jag frågar pga att många fått för sig att en multigmeter kan avgöra om en konding är okay eller inte.
Det är inte fallet, en multigmeter kan se om kapacetansen är okej eller om det finns avbrott .
Har den Master eller ej?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


Last edited by Amp Healer II on 01 Apr 2020, 16:46, edited 1 time in total.



01 Apr 2020, 15:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
awe wrote:

OK, tack! Kollade lite, använder du Education eller Designer? Klarar man sig med Education?
Har en säkert 10år gammal evaluation kopia som är upplåst med "power proffesional" Har ingen aning av som fungerar och inte i olika versioner.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2020, 16:38
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
lampuradio wrote:
Jo 100 Hz är det vanliga. Finns det schema på apparaten?


Tänkte inte på att det borde vara 100 Hz... Skumt!


Attachment:
twin_reverb_aa769_schem.gif [75.71 KiB]
Not downloaded yet


01 Apr 2020, 17:12
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Quote:

Okej, låt mig vara tydligare, med VAD har du mätt kondingarna ?
Jag frågar pga att många fått för sig att en multigmeter kan avgöra om en konding är okay eller inte.
Det är inte fallet, en multigmeter kan se om kapacetansen är okej eller om det finns avbrott .
Har den Master eller ej?



Har bara mätt med multimeter, vet att det inte säger allt. Har haft ESR-mätare men den pajade.


01 Apr 2020, 17:16
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Quote:

Okej, låt mig vara tydligare, med VAD har du mätt kondingarna ?
Jag frågar pga att många fått för sig att en multigmeter kan avgöra om en konding är okay eller inte.
Det är inte fallet, en multigmeter kan se om kapacetansen är okej eller om det finns avbrott .
Har den Master eller ej?



Har bara mätt med multimeter, vet att det inte säger allt. Har haft ESR-mätare men den pajade.


01 Apr 2020, 17:16
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Rippel på B+ brukar inte slå igenom särskilt hårt i ett hyfsat balanserat push-pull slutsteg och det blir inte 50 Hz brum om det gör det, det blir 100 Hz (om likriktaren är OK).

Du har kanske redan mätt ett massa saker som bara inte kommit fram här, men jag undrar lite över hur det står till med strömbalansen i utgångstrafon, dvs drar rörparen lika mycket? Om det är rippel även på matningen till skärmgallren så funkar det ungefär lika som anodrippel, det slår inte igenom om det är hyfsad balans mellan slutrören (grupperna).

Om fasvändaren är borttagen, låter det även då? I så fall är det nåt galet med justeringen av slutrörsströmmarna, eller så är det nåt internt rörfel i nåt av dem.


01 Apr 2020, 18:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
lampuradio wrote:
slå igenom särskilt hårt i ett hyfsat balanserat push-pull

Om det är rippel även på matningen till skärmgallren så funkar det ungefär lika som anodrippel, det slår inte igenom om det är hyfsad balans mellan slutrören (grupperna).


Det är ju relativt till hur stort rippel man talar och hur petig man är angående brum. Jag har ju trixat lite med rörHIFI och där finns det ingen tolerans för hörbart brum. Och det jag märkt är att även om 10V p-p rippel på anoden släcks så gör det inte det om det ligger på skärmgallren, där måste det vara mycket lägre. Och det är väl därför man slänger en drossel som filter mot skärmgallren eftersom det räcker att ha hög filtrering just dit eftersom anoderna inte behöver lika ren DC.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2020, 19:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Tubis wrote:
lampuradio wrote:
slå igenom särskilt hårt i ett hyfsat balanserat push-pull

Om det är rippel även på matningen till skärmgallren så funkar det ungefär lika som anodrippel, det slår inte igenom om det är hyfsad balans mellan slutrören (grupperna).


Det är ju relativt till hur stort rippel man talar och hur petig man är angående brum. Jag har ju trixat lite med rörHIFI och där finns det ingen tolerans för hörbart brum. Och det jag märkt är att även om 10V p-p rippel på anoden släcks så gör det inte det om det ligger på skärmgallren, där måste det vara mycket lägre. Och det är väl därför man slänger en drossel som filter mot skärmgallren eftersom det räcker att ha hög filtrering just dit eftersom anoderna inte behöver lika ren DC.


Jag har inte avvikande mening. Det som är mest mystiskt är om det är 50 Hz brum och i så fall varför...

Det är visserligen lite klena filterkondingar tycker jag med det strömuttag man kan vänta, men apparaten kan ju inte vara byggd med avsikt att brumma.


01 Apr 2020, 19:41
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.