View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:25



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Brum i en Fender Dual Showman Reverb 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
lampuradio wrote:
Det är visserligen lite klena filterkondingar tycker jag med det strömuttag man kan vänta, men apparaten kan ju inte vara byggd med avsikt att brumma.
Många gamla gitarrförstärkare har brum genom design allt från klen filtrering till dåligt jordschema. De var inte speciellt petiga på den tiden när det kommer till gitarrförstärkare. Frågan är hur högt brummet är angående om det är något som är trasigt eller ej.

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2020, 19:50
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Quote:

Jag har inte avvikande mening. Det som är mest mystiskt är om det är 50 Hz brum och i så fall varför...

Det är visserligen lite klena filterkondingar tycker jag med det strömuttag man kan vänta, men apparaten kan ju inte vara byggd med avsikt att brumma.


Vet inte om jag nämnde att kondingarna är bytta nån gång, första steget är 2x 100 uF.


01 Apr 2020, 20:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Jag är extremt skeptisk till att ripplet verkligen är 50Hz. Om en diod är av och du fått 50Hz borde det vara 40V p-p rippel

_________________
Johan Hansson


01 Apr 2020, 20:46
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
OK, en liten uppdatering... Brummet är faktiskt inte så framträdande som jag först tyckte. Men eftersom jag inte hittade nåt i reverbkretsen stirrade jag mig blind på 20 Volts ripplet...

Så tillbaks på ruta ett. Vad fan är det som gör att reverbet brummar? Här handlar det inte om tyckande, det brummar idiotmycket.

Jag har uteslutit tanken och dess kablar genom att jumpa över till en Twin Reverb. Inget fel på nåt av rören. Inget brum om tanken är ute. Alltså uppstår det i drivern. Provat att byta avkopplingskondingen på drivern.


01 Apr 2020, 21:54
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Tubis wrote:
Jag är extremt skeptisk till att ripplet verkligen är 50Hz. Om en diod är av och du fått 50Hz borde det vara 40V p-p rippel


Du har så rätt!!! Det är 100 Hz.
Jag räknade fel eftersom ratten för tidbasen linar upp dåligt med skalan på mitt oscilloskop. Har räknat fel innan men trodde jag gjorde rätt. I vissa lägen pekar markören precis i mitten av två positioner. Plus att jag har märkt att kalibreringen för tidbasen är typ 15-20% off.
Billigt Hung Chang som alltid funkat hyfsat men det lutar åt att jag dumpar det och plockar fram en backup.


01 Apr 2020, 22:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Även om ripplet på slutrörsanoderna är i sin ordning kanske det inte är det i punkt B där reverbröret hämtar sin ström. När man hämtar för en preamptriod där känns det ju som drosseln och kondingen verkligen måste vara top notch. Brum i driveröret ska ju förstärkas i flera steg efter det så bara lite brum blir mycket brum.
Sen kan det ju vara något annat steg som drar för mycket ström och därmed ökar ripplet i punkt B och därmed ökar störningen i reverbet. Det blir följdverkningar på andra ställen än just där felet är och eftersom just reverbröret kommer vara det mest känsliga i hela stärkaren för lite högre rippel pga var den hämtar sin ström. Lite sådana funderingar får jag angående vad man ska kolla på..... Sen skulle jag nog även korta rörets galler till jord för att verkligen utesluta att det kommer in brum där.

_________________
Johan Hansson


02 Apr 2020, 11:50
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Tubis wrote:
Även om ripplet på slutrörsanoderna är i sin ordning kanske det inte är det i punkt B där reverbröret hämtar sin ström. När man hämtar för en preamptriod där känns det ju som drosseln och kondingen verkligen måste vara top notch. Brum i driveröret ska ju förstärkas i flera steg efter det så bara lite brum blir mycket brum.
Sen kan det ju vara något annat steg som drar för mycket ström och därmed ökar ripplet i punkt B och därmed ökar störningen i reverbet. Det blir följdverkningar på andra ställen än just där felet är och eftersom just reverbröret kommer vara det mest känsliga i hela stärkaren för lite högre rippel pga var den hämtar sin ström. Lite sådana funderingar får jag angående vad man ska kolla på..... Sen skulle jag nog även korta rörets galler till jord för att verkligen utesluta att det kommer in brum där.



Det sista; gallret till jord provade jag tidigt och har provat en gång till idag. Ingen skillnad.

Annars håller jag med i allt annat resonemang. Recovery-kretsen har ju ganska hög förstärkning så allt skit kommer att förstärkas ordentligt.

Funderar lite på reverbtransformatorn.


02 Apr 2020, 21:03
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Hittade den här tråden om Fender reverb transformatorer, en bit ner har nån mätt upp 1,2 - 1,3 Ohm, och ännu längre ner finns en spec från Magnetic Components som anger 1,2 Ohm.
Jag kommer inte högre än 0,8 Ohm, har räknat bort mätsladdarna och det är en Fluke multimeter.


02 Apr 2020, 21:33
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
Om du med reverb-transformatorn menar drivtrafon, så tror jag inte det finns nån möjlighet att lindningsresistansen spelar roll alls. Brumstörning bör komma från mottagningskretsen. Ett jordningsproblem nånstans i gallerkretsen på "mottagarsteget" verkar mest troligt. Det verkar finnas nån form av reverbkontroll efter V4B. Brummar det även om den står i minimumläge?


02 Apr 2020, 22:20
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Brum i en Fender Dual Showman Reverb
lampuradio wrote:
Om du med reverb-transformatorn menar drivtrafon, så tror jag inte det finns nån möjlighet att lindningsresistansen spelar roll alls. Brumstörning bör komma från mottagningskretsen. Ett jordningsproblem nånstans i gallerkretsen på "mottagarsteget" verkar mest troligt. Det verkar finnas nån form av reverbkontroll efter V4B. Brummar det även om den står i minimumläge?


Det brummar inte om den står på noll. Men det brummar inte heller om jag pluggar ur reverbtankens ingång (eller utgång). För mig känns det som att brummet introduceras före tanken.


02 Apr 2020, 23:01
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.