View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:44



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans 
Author Message

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
Har en Traynor YGL-3 topp som jag ska
skaffa ett kabinett till företrädesvis en 2x12.
Som jag har förstått det så ska det vara en
låda på 4 ohm. Om man plockar bort två av
slutstegsrören (de två yttersta V10 och V 8)
blir det en last på 2 eller 8 ohm?
Om det är 8 ohm så blir det lättare att hitta en låda.
Effekt lär räcka med två slutstegsrör.
De tre första siffrorna i serienr är 507 vilket
innebär att den borde vara från mitten av 1975.
Har hört att det fins lite olika komponenter beroende
på tillverkningsår.
Någon som har tips på element/låda som funkar smakfullt
till en YGL-3 mark 3 topp?

// Kjell


27 Apr 2020, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
Jag är absolut ingen "lödkolvs nisse" så jag har väl inte rätt att skriva här egentligen!
Men jag har kört med två ryckta rör i min YGL-3 Mark3 Combo i åratal utan minsta problem. I och för sig aldrig på speciellt hög volym. Dom interna högtalarna är på 8 ohm tillsammans.
Har för mig att Traynor när det begav sig specificerade att högtalarna skulle vara mellan 4-16 ohm.

_________________
pudas


27 Apr 2020, 19:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
När man rycker två rör vill rören se dubbel impedans. Vilket man erhåller antingen genom att höja impedansen på högtalaren eller att sänka omvandlaren eller byta jack på stärkaren om sådana finns. Det är dock inte extremt petigt utan det går att använda den ändå. Förstärkaren kommer dock inte bete sig exakt likadant längre för att två rör drar mindre ström än fyra vilket kommer göra att spänningarna inne i den stiger något och det sagar mindre vid spel.

_________________
Johan Hansson


27 Apr 2020, 20:19
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
Du har redan fått bra info, men jag tänkte bara tillägga att detta med utgångsimpedansen inte är ett riktigt märkvärde, dvs bara för att man sätter utgångsomkopplaren på 8 Ω så är det inte just den impedansen på utgången. Det funkar närmast bakvänt, kan man säga.

Utgångstrafon har en viss impedansomsättning, exempelvis 1000:1. Har man 8 Ω på lastsidan, motsvarar det en primärimpedans på 8000 Ω. Man bör alltså "tänka baklänges" enligt min mening. Man får fråga sig "vad blir anodimpedansen om jag hakar på en 4 Ω högtalare?" och sedan får man tänka efter om rören kan gilla det uppkomna läget. Det är inte bra om anodimpedansen skenar iväg till mycket höga värden, för då kommer signalspänningen på anoderna att bli väldigt hög och resultatet kan bli överslag i rör eller utgångstrafo. Generellt är det inte så kinkigt, men ska man ha ut full effekt är det viktigt med bra anpassning.

Det är troligen inte så "enkelt" att man ändrar lämplig lastimpedans (utgångsimpedans) med en faktor 2 genom att ta bort hälften av rören; utgångstrafon är ju likadan som innan, med sin normala impedansomsättning.


28 Apr 2020, 07:38
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
Tackar för feedback :)
Då blir det lättare att hitta en låda på
tot 8ohm än på 4a genom att plocka två rör.
Tips på favorit element till Traynor YGL?

// Kjell


28 Apr 2020, 08:02
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
lampuradio wrote:
Du har redan fått bra info, men jag tänkte bara tillägga att detta med utgångsimpedansen inte är ett riktigt märkvärde, dvs bara för att man sätter utgångsomkopplaren på 8 Ω så är det inte just den impedansen på utgången. Det funkar närmast bakvänt, kan man säga.

Utgångstrafon har en viss impedansomsättning, exempelvis 1000:1. Har man 8 Ω på lastsidan, motsvarar det en primärimpedans på 8000 Ω. Man bör alltså "tänka baklänges" enligt min mening. Man får fråga sig "vad blir anodimpedansen om jag hakar på en 4 Ω högtalare?" och sedan får man tänka efter om rören kan gilla det uppkomna läget. Det är inte bra om anodimpedansen skenar iväg till mycket höga värden, för då kommer signalspänningen på anoderna att bli väldigt hög och resultatet kan bli överslag i rör eller utgångstrafo. Generellt är det inte så kinkigt, men ska man ha ut full effekt är det viktigt med bra anpassning.

Det är troligen inte så "enkelt" att man ändrar lämplig lastimpedans (utgångsimpedans) med en faktor 2 genom att ta bort hälften av rören; utgångstrafon är ju likadan som innan, med sin normala impedansomsättning.


Det ligger säkert en hel del i ditt resonemang, när det gäller rör så är jag
ganska okunnig att från grunden räkna ut och tillämpa. Mer att det var åt rätt håll
att tänka 8ohm och inte 2ohm om man rycker två slutrör.

// Kjell


28 Apr 2020, 08:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
Jo, jag skulle absolut resonera så att man kan sätta en högre impedans på utgången om man tar ut två rör. Inlägget var liksom mer allmäninfo än påpekande om att nåt vore fel :)


28 Apr 2020, 08:18
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
Läst på lite mer och blir osäker på vilka rör
som kan tas bort då det verkar finnas kanske
tre olika varianter på YGL-3 an där effektrören
är lite olika kopplade mot trafon. Vilket påverkar
i vilken följd som rören kan tas bort.
Är det någon som har koll på det ?
// Kjell


28 Apr 2020, 10:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
lampuradio wrote:
Det är inte bra om anodimpedansen skenar iväg till mycket höga värden, för då kommer signalspänningen på anoderna att bli väldigt hög och resultatet kan bli överslag i rör eller utgångstrafo.
Just i detta fall när man dubblar den reflekterade impedansen har man ju samtidigt plockat ur två rör och därmed halverat strömmen genom lindningen varav man inte trissat upp spänningen, den blir densamma. Och när den sedan(nertransformerad) landar på den högre högtalarlasten blir det halva effekten.

_________________
Johan Hansson


28 Apr 2020, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
kjja wrote:
Tips på favorit element till Traynor YGL?

// Kjell


Har provat med lite olika extra lådor med olika element och jag tycker nog inte att någon fick förstärkaren att låta bättre än dom interna, original elementen.
Fabrikatet på dom interna elementen råder det debatt om, Traynor själva på sin vintage sida säger att det är Eminence, medan en tämligen enig internet-expertis säger att det är Marsland, som enligt samma expertis är skit!

_________________
pudas


01 May 2020, 11:05
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Traynor YGL-3 mark 3 plocka bort rör impedans
pudas wrote:
kjja wrote:
Tips på favorit element till Traynor YGL?

// Kjell


Har provat med lite olika extra lådor med olika element och jag tycker nog inte att någon fick förstärkaren att låta bättre än dom interna, original elementen.
Fabrikatet på dom interna elementen råder det debatt om, Traynor själva på sin vintage sida säger att det är Eminence, medan en tämligen enig internet-expertis säger att det är Marsland, som enligt samma expertis är skit!


Mycket smaksak när det gäller ljud och högtalare, tack för feedback.


01 May 2020, 22:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.