Ja Lennart.
Det är en James,och mycket riktigt är det enbart där jag formar ljud i den meningen VI ser det i hela maskinen.
Snilleblixten skall då tillskrivas Aleks till grad med då det tog riktig fart för mig efter att han sagt "buss på" vad avser Baxandall kontroll. I den vevan fick jag klart för mig att det faktiskt går att skapa en tonkontroll med FÖR mycket spänst,bredd och muskler.
Var det som fick mig att "tänka utanför boxen" och i min mening hitta ett vettigt gränssnitt på hur hantera en jösses bredd utan att det hela ballar ur totalt på faceplaten.
Nu har ju denna maskinen milt sagt gott om vred att trolla bort sig i,men det finns en logik i vansinnet. Naturligtvis handlar mycket av det om att den är sant tvåkanalig,det hela adderar ju gärna då.
Men. 4st vred är vad man har att ratta i,samt en mini switch,och det tog en liten stund innan jag rent mentalt/designmässigt hade rensat upp i det hela så det landade där. Svårigheten låg mao i att göra gränssnittet såpass enkelt att inte den genomsnittlige gitarristen får hjärnblödning av att ens försöka ratta fram sound.
Å...ett vred extra kan nog alla klara av - om du förstår vad jag menar. Nettoresultatet är en maskin som rent av är,återigen bara min mening då,närmast svår att ratta bort sig i. Vidare en som "aldrig" slutar att ge en nya infallsvinklar och idéer spelmässigt som effekt.
Även om James och Bax arbetar relativt olika,där ju den senare varianten är aktiv,så är de framför allt mycket olika i hur de "svarar".
Om du kikar på en James rent layoutmässigt så är den eg inte speciellt svår,tricket ligger i att i första rummet förstå vad den gör och i andra rummet ta till sig hur man förändrar dess utfall genom att helt enkelt bara variera primärt kapacitans inom den.
Det här är eg inga konstigheter,när man väl tagit till sig hur det hela snurrar runt i en James och mkt enkelt kan kvitteras att slutresultatet faktiskt ÄR lite av en "new take" på det med tonkontroll för gitarrbruk.
Tycka vad man tycka vill.
Saken är väl då primärt att lösningen sätter mig veterligen ALLA varianter av konventionella sk stackar på skam,och det till den milda grad att det fanimig finns inte...
Men.
En annan mycket svår frågeställning för mig i det här (vilket Aleks med all rätta hånar mig en del för - givetvis med ett leende
) är ifall man i eg mening har BEHOV av denna rent ut sagt enorma tonala spänst.?
Å för att vara dig helt ärlig,jag vet inte....
U guys tell me.
Att jag har det i mitt hjärta i att gitarren primärt är ett mid orienterat instrument är väl knappast ngn nyhet (kom ihåg att jag fick ta en del belackande i början för att mina maskiner var FÖR mycket mid) och mycket riktigt lirar jag primärt på den där med character vredet längst till höger. Mao med en ren mid HUMP rent av,med fokus ca kring 1200Hz.
Sanningen att säga kommer jag på mig själv,kom nu ihåg att denna "prototyp" är 1a ggn jag bygger en ny maskin till mig själv och mitt eget bruk på 4 år,med att jag i princip knappt rör kontrollerna - med de väl justerade dit jag vill ha de.
JAG har än att använda mer än 2 sound ur den,men har kommit att direkt hänföras över vad den faktiskt kan. För..paletten som är tillgänglig är fanimig direkt löjlig.
Nu handlar det ju då inte bara om mig. Visst. Denna maskinen gör,men här finns ju underlag för att i det närmaste kunna skruva fram vad som helst.. Vilket då varit "arbetsordern" från min sida till mig själv - hela tiden med Aleks ord ringandes i bakhuvudet. Han är inte bara en fantastisk lärare och mentor i sammanhanget utan har med tiden även blivit en mkt nära vän...och det retar mig (
)..att fanstyget aldrig har fel!
Med det sagt. Detta är naturligtvis inte "the answer to all ills" Lennart. Men vad det iaf är är ett nytt grepp i sammanhanget,och ett som i MIN mening fungerar mycket mycket bra. Löjligt bra rent av.
Som du kanske förstått finns det mer till det än bara denna utbyggda James,men det är samtidigt den som är kärnpunkten i det.
Vi har ju tidigare avhandlat det med att vi rent generellt kanske klipper oss själva väl korta i det att vi så sällan använder småsignalspentoder i våra maskiner,och jag får nog efter att ha lattjat med de på div positioner i maskiner nu under årens lopp skriva under på det.
Klart är att småsignalspentoder ställer sina egna specifika krav såväl kretsmässigt som rent fysiskt vad avser installation vs en gemen triod lösning. Tveklöst så,och inte heller säger jag att pentoderna är "the answer to all ills". Inte alls,men jag säger däremot att de är underskattade som SATAN och att de tveklöst kan tillföra ngt just vad avser palett och beteende som vi som grupp sällan utforskar.
Det blir gärna till apa se,apa gör över det hela och med pentoderna,som jag ser det,finns snällt sagt lite utrymme för allmän hopp och lek vilket gärna kan tillföra för oss gitarrister användbara tillskott.
Ngt som givetvis är extremt svårt att visa i ett sketet videoklipp är hur maskinen är att arbeta med. I fallet med specifikt denna är det anledningen till att kunna välja mellan dioder och rörlikriktare. Den senare då som ger ett spänningsfall om ca 60VDC internt. Dvs B+ sjunker såpass med det 4V glöd AZ rör som sitter där.
Detta är givetvis helt aktivt valt så just för att FÅ den skillnaden i B+ då maskinen har en närmast extrem närvaro i diodläge. Nu..i självkritik..så har det primärt blivit så för mig att den får gå i diodläge.. Den har sådan närvaro,sådan "presence",att man kan nyansera vad man gör väldigt väl men samtidigt är baksidan att vad man än gör fel på greppbrädan så lyser det igenom som en taskig varböld.
Den som är intresserad av att prova James lösningen,säg bara till så skissar jag upp och lägger ut. Inga konstigheter alls,och..den ÄR värd att prova för alla i min mening - som minst.