View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:59



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Min nya krets 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Min nya krets
Har ju berättat lite om denna,och här kommer ett första smakprov inspelat i vanlig ordning med en sketen mobil.

Attachment:
12.jpg
12.jpg [ 96.46 KiB | Viewed 7508 times ]


Lille Racing har haft tänkarmyssen på en stund denna gången :lol:

Eftersom detta är rörsnack..
Det jag gjort är att utmana den James kontroll så många talar illa om. Det får givetvis vara upp till var och en,men jag har iaf dragit ut gränserna för den en del.
All variation av ton sker i denna James. Det är det enda stället i maskinen där ton varieras ur det perspektivet. Med undantag av stoppers osv finns inga menliga filter eller liknande i den.

Maskinen har ni redan sett,det är en gammal Champion GM-25 som enl uppgift härstammar från tidigt -40 tal (1943 har nämnts).
Har återanvänt trafona och chassit,som vanligt,men även det EF-12 som sitter där samt ett AZ-12 och de två EL-12 som sitter i arslet på den.
B+ ramlar in på ca 465VDC i tomgång och som effekt av det sitter där zeners mot g2 för att få EL-12 flaskorna att överleva.

Två kanaler,rent hardwired. Det enda i kisel i maskin är ngr vanliga 1N4007 som kan användas vid likriktning av maskin. Annars är allt rördrivet.

Ena kanalen är ; EF-12,6n2p,6n2p som försteg. Därefter James kontrollen varvid det hela går mot ett ECC-81 som katodföljare för loop ut. Konventionellt gainsteg av den andra halvan innan PI´n,som är ett 6n2p det med. Därefter mot EL-12´orna.
Loopen då helt justerbar,givetvis.

https://www.youtube.com/watch?v=tzwXF74FF1E&feature=youtu.be&fbclid=IwAR074WejyRhMr5Ix4sr0Wqq6oVFLFH5YVDZ3Y89VyEB-6mR6YDK75AbbWRU

Resultatet är en mkt mkt "bred" maskin i vad den klarar.

Om ni inte orkar med allt snack,jag börjar lira ca 2min in i videon.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 May 2020, 12:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Min nya krets
Trevligt Jesper!!!

Finns ju hur många ljud som helst i stärkaren! Det där ljudet som du spelade Perfect Strangers med gillade jag verkligen... :P

Väldigt intressant variant på James du fått till, eller vad den nu ska kallas...

_________________
/Lennart


04 May 2020, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Min nya krets
Ja Lennart.
Det är en James,och mycket riktigt är det enbart där jag formar ljud i den meningen VI ser det i hela maskinen.

Snilleblixten skall då tillskrivas Aleks till grad med då det tog riktig fart för mig efter att han sagt "buss på" vad avser Baxandall kontroll. I den vevan fick jag klart för mig att det faktiskt går att skapa en tonkontroll med FÖR mycket spänst,bredd och muskler.
Var det som fick mig att "tänka utanför boxen" och i min mening hitta ett vettigt gränssnitt på hur hantera en jösses bredd utan att det hela ballar ur totalt på faceplaten.

Nu har ju denna maskinen milt sagt gott om vred att trolla bort sig i,men det finns en logik i vansinnet. Naturligtvis handlar mycket av det om att den är sant tvåkanalig,det hela adderar ju gärna då.

Men. 4st vred är vad man har att ratta i,samt en mini switch,och det tog en liten stund innan jag rent mentalt/designmässigt hade rensat upp i det hela så det landade där. Svårigheten låg mao i att göra gränssnittet såpass enkelt att inte den genomsnittlige gitarristen får hjärnblödning av att ens försöka ratta fram sound.
Å...ett vred extra kan nog alla klara av - om du förstår vad jag menar. Nettoresultatet är en maskin som rent av är,återigen bara min mening då,närmast svår att ratta bort sig i. Vidare en som "aldrig" slutar att ge en nya infallsvinklar och idéer spelmässigt som effekt.

Även om James och Bax arbetar relativt olika,där ju den senare varianten är aktiv,så är de framför allt mycket olika i hur de "svarar".
Om du kikar på en James rent layoutmässigt så är den eg inte speciellt svår,tricket ligger i att i första rummet förstå vad den gör och i andra rummet ta till sig hur man förändrar dess utfall genom att helt enkelt bara variera primärt kapacitans inom den.
Det här är eg inga konstigheter,när man väl tagit till sig hur det hela snurrar runt i en James och mkt enkelt kan kvitteras att slutresultatet faktiskt ÄR lite av en "new take" på det med tonkontroll för gitarrbruk.
Tycka vad man tycka vill.
Saken är väl då primärt att lösningen sätter mig veterligen ALLA varianter av konventionella sk stackar på skam,och det till den milda grad att det fanimig finns inte...

Men.
En annan mycket svår frågeställning för mig i det här (vilket Aleks med all rätta hånar mig en del för - givetvis med ett leende :mrgreen: ) är ifall man i eg mening har BEHOV av denna rent ut sagt enorma tonala spänst.?
Å för att vara dig helt ärlig,jag vet inte....
U guys tell me.

Att jag har det i mitt hjärta i att gitarren primärt är ett mid orienterat instrument är väl knappast ngn nyhet (kom ihåg att jag fick ta en del belackande i början för att mina maskiner var FÖR mycket mid) och mycket riktigt lirar jag primärt på den där med character vredet längst till höger. Mao med en ren mid HUMP rent av,med fokus ca kring 1200Hz.
Sanningen att säga kommer jag på mig själv,kom nu ihåg att denna "prototyp" är 1a ggn jag bygger en ny maskin till mig själv och mitt eget bruk på 4 år,med att jag i princip knappt rör kontrollerna - med de väl justerade dit jag vill ha de.

JAG har än att använda mer än 2 sound ur den,men har kommit att direkt hänföras över vad den faktiskt kan. För..paletten som är tillgänglig är fanimig direkt löjlig.

Nu handlar det ju då inte bara om mig. Visst. Denna maskinen gör,men här finns ju underlag för att i det närmaste kunna skruva fram vad som helst.. Vilket då varit "arbetsordern" från min sida till mig själv - hela tiden med Aleks ord ringandes i bakhuvudet. Han är inte bara en fantastisk lärare och mentor i sammanhanget utan har med tiden även blivit en mkt nära vän...och det retar mig ( :mrgreen: :mrgreen: )..att fanstyget aldrig har fel! :lol:

Med det sagt. Detta är naturligtvis inte "the answer to all ills" Lennart. Men vad det iaf är är ett nytt grepp i sammanhanget,och ett som i MIN mening fungerar mycket mycket bra. Löjligt bra rent av.
Som du kanske förstått finns det mer till det än bara denna utbyggda James,men det är samtidigt den som är kärnpunkten i det.

Vi har ju tidigare avhandlat det med att vi rent generellt kanske klipper oss själva väl korta i det att vi så sällan använder småsignalspentoder i våra maskiner,och jag får nog efter att ha lattjat med de på div positioner i maskiner nu under årens lopp skriva under på det.
Klart är att småsignalspentoder ställer sina egna specifika krav såväl kretsmässigt som rent fysiskt vad avser installation vs en gemen triod lösning. Tveklöst så,och inte heller säger jag att pentoderna är "the answer to all ills". Inte alls,men jag säger däremot att de är underskattade som SATAN och att de tveklöst kan tillföra ngt just vad avser palett och beteende som vi som grupp sällan utforskar.
Det blir gärna till apa se,apa gör över det hela och med pentoderna,som jag ser det,finns snällt sagt lite utrymme för allmän hopp och lek vilket gärna kan tillföra för oss gitarrister användbara tillskott.

Ngt som givetvis är extremt svårt att visa i ett sketet videoklipp är hur maskinen är att arbeta med. I fallet med specifikt denna är det anledningen till att kunna välja mellan dioder och rörlikriktare. Den senare då som ger ett spänningsfall om ca 60VDC internt. Dvs B+ sjunker såpass med det 4V glöd AZ rör som sitter där.
Detta är givetvis helt aktivt valt så just för att FÅ den skillnaden i B+ då maskinen har en närmast extrem närvaro i diodläge. Nu..i självkritik..så har det primärt blivit så för mig att den får gå i diodläge.. Den har sådan närvaro,sådan "presence",att man kan nyansera vad man gör väldigt väl men samtidigt är baksidan att vad man än gör fel på greppbrädan så lyser det igenom som en taskig varböld.

Den som är intresserad av att prova James lösningen,säg bara till så skissar jag upp och lägger ut. Inga konstigheter alls,och..den ÄR värd att prova för alla i min mening - som minst.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 May 2020, 23:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Min nya krets
Spännande! Ja, jag testar gärna... Nu blir det inte i morgon, är som alltid på våren extremt mycket med hus & båtar m.m. men framåt hösten till så... :wink:

_________________
/Lennart


06 May 2020, 10:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Re: Min nya krets
Racing wrote:
Den som är intresserad av att prova James lösningen,säg bara till så skissar jag upp och lägger ut. Inga konstigheter alls,och..den ÄR värd att prova för alla i min mening - som minst.


Absolut intresserad! Har testat James en gång, den funkade men inget jag fastnade för då. Roligt att se hur du utvecklat den.

_________________
------
Dom låter alla lika


14 May 2020, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Min nya krets
Härligt! Verkligen en imponerande bredd av sinsemellan olika men samtliga utmärkta ljud! Verkar vara en sån apparat som låter bra hur än man ställer rattarna, och det är ett bevis på en krets av högsta klass i min bok 8)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 May 2020, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Min nya krets
Tack killar!
Jag fixar en skiss på hur den James jag använder är ihopsatt,skall bara få en stund över.
Säger det igen,den ÄR värd att prova. För ALLA som sysslar med det vi gör för den skapar en bredd i skrotet som är helt sanslös,och det utan eg baksidor.

Som en primär enkel summering.
Champion maskinen är tvåkanalig,rent hardwire. Detta gjort som gigande gitarrist själv för en rent hardwired maskin...om än nu att moderna reläer som optos har en hög MTBF så..om de inte finns där kan de inte gå sönder alls.

Båda kanalerna är 3 stegare,fast..med en twist.
Lead kanalen är ett EF-12 som matar in i ett par efterföljande 6n2p trioder. Därifrån till James kontrollen,och ut ur denna via "mixerresistorer" till loop ut.
Rythm kanalen är 3 6n2p trioder,och annars enl ovan.

Varför 6n2p? Enkelt. För att de finns i rena sketlass och för att de därmed är otroligt billiga,nya. Har samma prestanda som ECC-83 vad det sägs men min erfarenhet är att de helt klart går tystare. Dvs som i S/N.

Mixerresistorer och ifrån de då till en katodföljare som kan väljas antingen som ECC-81 alt ECC-82. Allt beroende på hur mkt förstärkning vs ström osv man önskar.
Returen,dvs recovery steget,är ett helt vanligt gainsteg om än optimerat vad avser anod och katodresistor - som kompromiss de emellan,enligt ovan.

Gainkontroll in mot katodföljaren,och gainkontroll ut ur recoverysteget - som då matar in i en LTP PI. Den i sig är inga konstigheter,men där har jag labbat och lekt en del med framför allt värdet på gallerläckor. PI`n är INTE uppsatt för balans och använder därför 100k/100k i anod. Svansresistor om konventionella 15k totalt. Ingen NFB kopplad.
Den presence kontroll som är tänkt är av Hiwatt slag. Dvs att den kommer arbeta mot preampen.

Ifrån PI till en 2*500k log pot för PPIMV kontroll och därifrån mot slutrörens g1. Slutrören i fallet med Champion maskinen är ett par EL-12 och..så mkt jag nu tycker att där på sin höjd är nyansskillnader mellan tex EL-34 och 6L6 så får jag säga att just EL-12 tar med "sin egen grej" till middagsbordet.
De ÄR "farfar" till EL-34,och det märks. Ger väl utprovat uteffekt från ett par i p/p som ett par EL-34 ungefär men kräver mer insignal för att nå mättnad som det visar sig.
Inte så konstigt kanske om man betänker när de e tillverkade. Dessvärre är ju EL-12 idag,av typen som sitter i,lite halvdyra..men i ljuset av hur ofta man byter de så...yeah yeah liksom.
Det EL-12 som finns att få till vanliga EL-34 priser än idag är EL-12N men..tycker nog de tidigare "Coca-Cola" flaskorna har ett trevligare,råare,beteende rent spelmässigt.
Om det nu låter som att jag i EL-12 har favoriter så är det HELT rätt uppfattat.

Jag har ju använt kretsen även mot 6L6 som slutrör,och nu inom de närmaste dagarna även mot EL-81.
Tanken är sedan att göra detsamma mot 6V6 som slutrör (å givetvis även EL-84),och vart det leder återstår att se.
Kan säga direkt att jag tycker mkt om 6V6 som kvartett..vilket tyvärr inte är så vanligt.

Nåja.
Där har ni ramarna för bygget. Mao ingenstans ngt "hokus pokus" utan snarare motsatsen,vilket väl eg borgar rätt väl för vad kretsen kan.
Säger det igen. Visst..jag kapar botten osv likt andra med kondensatorvärden..å använder stoppers av motsatt anledning,som alla andra med.
Men.
Inga shelfs..inga pass... ALL ton i den meningen förändras ENBART i James kontrollerna ombord,så..mjo. Lite tänkarmysse så..

Eftersom jag just är gigande gitarrist själv som de flesta av er vet så har ramarna och arbetsordern för detta bygget baserats i det.
Jag tror därför helt övertygat att även andra gitarrister kommer värdera kretsen just baserat i det,dvs dess funktion vs spelbarhet och vad den levererar i retur.
Det ÄR en bra maskin,krets,och det säger jag just när jag kliver ur tofflorna i egenskap av den som bygger och så gott jag nu kan talar ENBART som gitarrist.

Men än en ggn. Stort tack killar! Innerligt stort tack!
Mjo. Jag tackar från botten av mitt hjärta min vän och lärare Aleks i min tur. För utan honom..hade detta inte varit verklighet och..äras de som äras bör.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 May 2020, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Min nya krets
Fotnot.

Jag vet att kunskapen hos en del av er här på Bojen är god. Saken är väl den,i självkritik för oss ALLA,att kunskap eller inte så är det ibland mycket svårt att kika utanför boxen.

Som många av er vet har jag på senare år labbat en del med småsignalspentoder som ingångssteg,med allt det innebär och som effekt vill jag verkligen slå ett slag för de.

Oaktat om det nu är ett gammalt som Stonehenge EF-12 eller ett EF-86 eller ett 6SJ7 osv... Vad de i MIN mening gör är att skapa grunden för ett rent relativt neutralt skjutande av signalen sky-high OM MAN VILL.
Bandbredden de besitter i sin tur märks när man spelar på skiten. Samma med deras gm osv. Det slår verkligen igenom.

Är det grejen hela da´n då? Nej,det är det inte men..allt allt allt för få som labbar och bygger inser vidden av vad en småsignalspentod för med sig i min mening.
Som ni vet,Miller effekt saknas ju.. Å det ger en "sensivity" ihop med deras andra egenskaper som är...annorlunda.
Å saken är väl den att om man gör som alla andra,ja men..då låter man som alla andra. Mao är småsignalspentoder i MIN mening ett mkt bra alternativ att använda sig av när det är dags för "dare to be different".

De har då med sig ett antal rent fysiska attribut som MÅSTE hanteras. Bla deras egenhet av mikrofoni,varför de ALLA mår bra av att installeras "flytande" vad avser sockeln.
Normalt gör jag bara hålen för sockeln i chassit ngr större och trycker i gummigenomföringar med ett centrumhål av 3mm. Därefter en bricka på skallens sida av den skruven och en bricka vid muttern.
Muttern i sin tur där använder man en sk nyloc mutter,dvs en låsmutter. På så vis är det mkt enkelt att justera "förspänningen" av gummiupphängningen och därmed hur mkt av chassivibrationer osv som överförs.
Enkelt...e bra...

I vissa specifika fall då så kan det vara att den upphängningen inte räcker. I det fallet blir många ggr Litz tråd räddningen. En liten stump Litz på resp kabel in mot sockeln de sista 20mm räcker.

Skärm? Mja. Mjo. Men de flesta av dessa flaskor har faktiskt intern skärm som skall kopplas antingen som g3 alt som chassi. Ngt många i min erfarenhet glömmer av...å se då får man skylla sig själv.
Gör om,gör rätt i det läget mao.

Sen. Rent tekniskt. Iom att de har den bandbredd de har kan man oftast komma undan med mkt mindre värden vad avser gallerläcka. Nominellt brukar jag hamna runt ca 150k - 220k,vilket visat sig räcka länge...and then some..

Det till trots,med greppen ovan adderade,så HÄNDER det tyvärr att en given individ visar sig vara en "skrik Maja". Då är enda lösningen att ersätta det.

Saken är då den att man ur en sådan småsignalspentod får en rent helvetisk förstärkning. Vad avser behov av anod som g2 resistor och balansen däremellan har det visat sig att databladen ljuger inte. De är MYCKET,för att inte säga för våra behov EXTREMT,linjära i vad de levererar.
Att börja med typexempel för det givna röret man använder vad avser anod och g2 resistor är alltid en bra startpunkt. Iom deras MYCKET högre "mu" ger det oftast "icke high-gain" maskiner ett större svep normalt vad avser overdrive och allt som hör där till.
Dvs,en och samma kanal kan fungera jättebra i cleant likväl som "rådistat". Allt beroende på hur man hanterar gainkontroll ut.


Så..
Om du inte har innan. Ge tex det där ensamma EF-86 röret som ligger i din låda en chans. Tycker jag absolut.... Om man sedan fö vill ha EF-86´or UTAN att de kostar skjortan så tillverkar ryssarna ett ekvivalensrör som är precis detsamma... Minns inte vad det heter på ryska - googla..
De brukar landa på runt 60:-/st.

Går det att ladda ett EF-86 in i ett EF-86 i en preamp,med de förstärkningar som föreligger?. Japp! Går alldeles utmärkt det! Upplevelsen av de..är...speciell! :lol:
Prova!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 May 2020, 23:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.