View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:46



Reply to topic  [ 15 posts ] 
PI trimmer? 
Author Message

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post PI trimmer?
Hej alla glada förstärkarbyggare och hobbyentusiaster! Är ägare av en Ceriatone Overdrive HRM och har börjat pilla lite med dom interna trimpotarna. Är ingen elektronikexpert, så jag har en fråga angående PI-trimmer. Några anser att det räcker att ställa V1 6V högre än V2. (I mitt fall får jag V2 högre än V1, men det beror nog på att jag har lött kablarna fel. Tror inte det har någon betydelse.)
Andra anser att man ska justera så att man får minsta THD, ( eller minst 2:e övertons distorsion). Tredje sättet är väl att få ett nollsummevärde mellan plate på slutrören. Alltså 0 spänning mellan pin 8.
Om jag får 0 värde mellan dessa så har jag V2 typ 15v högre än V1? Vilket sätt är det bästa, eller lämpligast! Eller är det bara snakeoil, mumbo jumbo jag håller på med!?
Tacksam för råd från ni som kan betydligt mer än jag kan!
Mvh från någon som försöker uppnå någon typ av nirvana genom att justera stärkare!


11 Aug 2020, 14:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: PI trimmer?
Handlar detta om att ställa tomgångsströmmen i slutrören? Jag undrar i så fall om det inte är en bra idé att börja med att ställa in rören för samma katodström, notera vilken bias man har och sedan utgå från detta om man vill få till ett visst ljud. Att mäta spänningsskillnad mellan anoderna är inte så tillförlitligt, eftersom lindningarna i utgångstrafon kan vara lite olika långa och ge lite olika spänningsfall även om rören drar lika mycket ström.


11 Aug 2020, 17:05
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: PI trimmer?
"PI trimmer" känns som nåt sätt att få fasvändarens balans/utsignal att få en viss karaktär (som då ska ge motsvarande annat ljud i slutsteget)?

Maila Ceriatone och fråga?

Edit: Vilka är "några" och var hittade du dom?


11 Aug 2020, 17:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: PI trimmer?
Den ena anodresistorn är 110k och den andra 100k så börja med att se till att du kopplat rätt detta spelar roll. De två stegen i PI är olika och det ena behöver mer förstärkning varav något högre värde på anodresistorn därav måste detta kopplas till rätt steg. Sen måste givetvis efterföljande kablar vara rätt med pga den negativa feedbacken från utgånstrafon tillbaks till pi. Jag har aldrig fintrimmat balansen i pi på detta sätt man brukar helt enkelt ha just ena anodresistorn högre värde än den andra för balansen och de färdiga lösningarna som finns brukar ge fullgod balans. Det kan dock givet ge effekter att skruva det "ur" balans.......

_________________
Johan Hansson


11 Aug 2020, 19:48
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: PI trimmer?
Har varit ute på bla ampgarage och därifrån fått lite olika förslag. Men vill gärna få lite mer kött på benen på närmare håll. Vet att det finns mycket kunskap här på ljudbojen.


11 Aug 2020, 20:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: PI trimmer?
Vet att när byggde ihop stärkaren så kopplade jag feedbacken fel, så det bara tjöt i stärkaren! Det är nog därför som jag istället kopplade PI som jag har gjort! Klantigt kan man tycka! Men Johan, du menar att det har betydelse hur den är kopplad, för stärkaren fungerar. Men tycker du att jag ska koppla om både PI tåtarna och även feedbacken från OT.


12 Aug 2020, 00:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: PI trimmer?
Det fungerar felkopplat men inte som tillverkaren beräknat. Om du satt resistorerna fel så får du mer obalans i stället för mer balans som tänkt. Sen om du hör skillnad med gura är en annan fråga.

_________________
Johan Hansson


12 Aug 2020, 09:12
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: PI trimmer?
Hej! Har nog snurr i skallen av värmen! Har kollat schemat nu, och mätt upp alla kablar! Jag hade fel! Alla kablar är rätt dragna! Va kan felet vara dårå? Ska testa å byta rör, men är ganska säker på att det var ett balanserat rör jag satte i som PI rör!


13 Aug 2020, 19:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: PI trimmer?
Den anoden med 100k resistorn bör ha högre spänning eller samma som 110k beroende på hur trimpotten står. Mätt mellan anoden och jord. Eftersom trimpoten är på 10k kan du ju få 110k på bägge vilker ger snarlig spänning(resistorer och pot är ej exakta). Det droppar ju mindre spänning över lägre motstånd så ju lägre anodresistor ju högre anodspänning.

_________________
Johan Hansson


13 Aug 2020, 19:39
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: PI trimmer?
Gokväll!
Tänkte redovisa mina helt ovetenskapliga upplevelser av mitt skruvande av PI-trimmer i min Ceriatone Overtone!
Ceriatone rekommenderar att insignalens sida ska vara ca 6 volt högre än feedbacksidan. Jag kollade också upp vad mr Dumble rekommenderade i sina stärkare! ( Har inte pratat personligen med honom utan har checkat ampgarageforum ). Han anser att man ska använda sig av en metod som Ampeg använder i sin SVT stärkare : Den innebär att man ska ha så låg harmonisk distorsion på slutrören!
Jag gjorde följande: Jag skiftade mellan ett 12AX7 Electro Harmonics och ett J&J 803S, tror jag det heter! Båda balanserade!
Jag skickade in 440 Hz direkt in i returingången och mätte över ett effektmotstånd på högtalarutgången! Skillnaden mellan rören var stor rent mätmässigt! Jag fick ner EH-röret väldigt lågt ca 0,1 %, medans J&J-röret låg på över 3 %! Jag kan ha gjort något fel, men det var vad jag fick fram! Jag kollade också växelspänningen på PI-rörets anoder, och dom blev väldigt lika! DC-spänningen skiljde sig ca 3 volt! Kollade också spänningen mellan slutrörens katoder, och det var i princip 0! (kanske 5 millivolt)
Min helt subjektiva upplevelse var att EH-röret lät bäst! Jag tyckte att jag fick en mer klar ton ( J&J röret gav mer bas )! Jag fick mer sustain, mer häng, tonen bar mer! Detta på rent ljud!
Detta är vad jag har upplevt efter mycket skruvande på trimmern! Jag har inga guldöron så det kanske är plaseboeffekten som har spelat mig ett spratt! Men min egen slutsats är att PI-röret kanske är det viktigaste röret i hela stärkaren!
Vad har ni andra för åsikter om detta, och vad tycker ni om mitt resonemang!
Ha det!


01 Sep 2020, 21:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: PI trimmer?
Intressanta observationer. Jag har aldrig rört den poten i min OTS eftersom jag aldrig upplevt att den behöver låta bättre :lol:
Men nu blev jag lite sugen.
Alltså med vilken inställning på poten upplevde du att det lät bäst?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Sep 2020, 15:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: PI trimmer?
Vad mäter du distortionen med?

_________________
Johan Hansson


02 Sep 2020, 20:09
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: PI trimmer?
Jag har använt mig av ett program på datorn som förkortas REW. Ett gratisprogram som jag tycker verkar bra! Har inte använt mig av line ingången, utan har gått in i ( och ut ) genom ett M-audio ljudkort! Har inte tillgång till några analoga mätinstrument, mer än min multimeter som jag mäter spänningar med!
Angående inställningar så tyckte jag att stärkaren var ganska stiff, alltså den gav inget tillbaka! Det var som att spela i en hifi-stärkare! ( det är väl iofs Dumbles adelsmärke, skit in skit ut!)
Är du nöjd med stärkaren så kanske du inte ska röra något. Men du kan ju checka så att du har högre spänning på insidan, ( 6 volt högre enligt Ceriatone!) Men kolla spänningen innan du börjar så du har ett riktvärde! Du kan också kolla så att du har samma växelspänning på PI-rörets anoder när du skickar in signal i stärkaren!


03 Sep 2020, 14:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: PI trimmer?
Lynxtrap wrote:
Intressanta observationer. Jag har aldrig rört den poten i min OTS eftersom jag aldrig upplevt att den behöver låta bättre :lol:
Men nu blev jag lite sugen.
Alltså med vilken inställning på poten upplevde du att det lät bäst?

OTS är ju mest försteget som format ljudet, gissar att du inte får lika magiska skillnader med olika biasinställningar som på den liten rörhäck som man kör skiten ur. Men frågar man Mr 335 eller Robben så har de säkert helt andra åsikter i den frågan :)


10 Sep 2020, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: PI trimmer?
Stefan_E wrote:
Lynxtrap wrote:
Intressanta observationer. Jag har aldrig rört den poten i min OTS eftersom jag aldrig upplevt att den behöver låta bättre :lol:
Men nu blev jag lite sugen.
Alltså med vilken inställning på poten upplevde du att det lät bäst?

OTS är ju mest försteget som format ljudet, gissar att du inte får lika magiska skillnader med olika biasinställningar som på den liten rörhäck som man kör skiten ur. Men frågar man Mr 335 eller Robben så har de säkert helt andra åsikter i den frågan :)


Sant, men den här poten ställer inte bias, utan påverkar alltså fasvändaren - i den mån det gör skillnad.
Fast bias gör nog ändå en hörbar skillnad även här liksom i vilken rörförstärkare som helst, om man justerar den inom ett lite större spann mellan varm och kallt.
Å andra sidan har jag inte heller varken kollat bias eller bytt slutrör i min.
Enda förstärkaren jag aldrig känt behov av att vara inne och pilla i :lol:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Sep 2020, 21:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.