View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:32



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Vox ac15c1 powertrafo 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Vox ac15c1 powertrafo
Hej, jag har en VOX AC15C1 hemma som inte vill starta. "Den stod påslagen över natten, och sedan har den inte startat"
Jag hittade att säkringen i power kabel intaget hade gått.
Efter lite undersökning så byttes säkringen, rören tog jag ut, sedan slog jag till power switchen. Då glimmade lampan till och slocknade. Då slog jag ifrån switchen omgående.
Säkring blåst igen. Ohm-mäter lindningarna till jord samt alla lindningar för sig (primär och sekundär) hittar inget att anmärka på. Jag har även provat att spänningssätta utan att ha någon sekundärlindning inkopplad, samma resultat, säkring blåst.

Det sitter en NTC 105 i serie på nätsidan som skall fungera som "mjukstart". den mäter jag till 11 Ohm, allt enligt produktblad.

Jag hittar inget fel, vad missar jag? Det verkar som det är hög startström som säkringen inte klarar.


09 Sep 2020, 16:17
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vox ac15c1 powertrafo
Om säkringen går fastän sekundärlindningarna är frånskiljda från förbrukarna, så är trafon rätt misstänkt... Det kan vara överledning mellan lindningslager, dvs en "partiell kortslutning". Då får man ju ett avvikande resistansvärde för lindningen, men om man inte har en spec på precis hur stor resistansen ska vara, så är det inte lätt att notera ett fel, men fel blir det ju... Har maskinen en omkopplare för olika primärspänningar? Inga konstigheter med den, eller med ledningarna dit?


09 Sep 2020, 21:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Vox ac15c1 powertrafo
Alla kablar ser hur bra ut som helst. det finns ingen omkopplare för olika spänningar.
Det som finns är en NTC termistor i serie med 230V matningen. Den mäter jag att det har rätt värde vid +25 grader, dvs 11 Ohm.


10 Sep 2020, 12:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vox ac15c1 powertrafo
Om en transformator inte har någon last (inget anslutet till sekundärlindningarna (eller "tappar" på primärlindningen)) så ska den i princip inte dra nån ström alls, förutom tillslagsspiken. Om du har en variabel trafo för matning eller kan seriekoppla nätmatningen med en glödlampa (en riktig!), så kan du ju mjukprova lite och se om trafon drar ström fast den inte matar nånting. Gör den det, så är den defekt.

Den här varistorn, är den monterad på chassi eller "lös"? Om den är fastskruvad i nåt metalliskt finns ju alltid risk för överledning.


10 Sep 2020, 12:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Vox ac15c1 powertrafo
Hej, NTC105 konponenten är kopplad mellan powerswitchen och primärsidan. Den sitter endast på ena pinnen på trafon. Den har ej kontakt med chassiet.
Hur menar du att jag ska mäta om den inte drar någon ström när jag kopplat en glödlampa i serie.. Strömmen går ju i kretsen via lampan till trafon och sedan till nollan. Hakar jag på en strömtång borde det ju bli samma utslag vart jag än mäter i den kretsen.
Har jag feltänk där, för det är ju växelström.


10 Sep 2020, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: Vox ac15c1 powertrafo
Kan det vara så att det har blivit lindnings kortis i en del av trafons primärsida. Och på så sätt minskat antalet varv i spolen som sedan gör att spolen beter sig som att det är för lite motstånd för strömmen. Och spolen är närmare en kortslutning, och då drar den mer ström i starten och säkringen blåser.


10 Sep 2020, 21:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Vox ac15c1 powertrafo
Mätningen av primärkretsen:
Om man utgår ifrån att allt på sekundärlindningarna är bortkopplat, så finns en strömkrets från "vägguttaget" som är från fasen, via strömbrytare, säkring, NTC, primärlindning och åter till nollan. Var man mäter strömmen i kretsen är oväsentligt. Om man kopplar en lampa i kretsen, så har den ju bara uppgiften att begränsa strömmen, så inte säkringen går, och tanken är att se om lampan lyser och att hinna mäta om det går väsentlig ström i kretsen. Det ska det inte göra. Utan last är trafon bara en induktans, och den är så stor att den begränsar (växel)strömmen till mycket liten.

Om det går väsentlig ström i kretsen, är trafon defekt. Det du nämner med en kortslutning av en del av lindningen är precis det jag tänker på. Då får man ett antal varv som drar ström (den kortslutna lindningsdelen) och då kommer primärlindningen att dra ström "från vägguttaget" och troligen så mycket ström, att säkringen går. Detta har inte så mycket med ett färre antal varv att göra, som med att det i så fall finns en kortsluten härva med varv som funkar som en kortsluten sekundärlindning och då drar det ström från primären. Jag tror du har ringat in problemet helt korrekt: det är troligen fel i trafon.


10 Sep 2020, 21:34
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.