View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:35



Reply to topic  [ 24 posts ] 
anslagskänslighet 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post anslagskänslighet
om man vill bygga en förstärkare med maximal "touch sensitivity", vad tänker ni då? Alltså där jag kan kan ligga i gränslandet nästan clean till overdrive och i bästa fall med lite häng, och styra detta genom anslaget? Har sneglagt på Trainwreck, Dumble med mera, men där finns ju så mycket hokus pokus. Olika scheman, olika versioner av samma modell ...

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Sep 2020, 16:39
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: anslagskänslighet
Hej doktorn!

Jag har mycket bra erfarenheter av Dr Z Route 66. Det finns en ritning nånstans av en hemmabyggd variant som väl heter route 666. Jag har byggt ett par stycken, och den levererar det du vill, såvitt jag förstår. Jag kan kolla om jag har den nånstans - förmodligen sitter den i en pärm.
Absolut inget hokus pokus i den, bara en svinbra preampdel (EF86) och en synnerligen interaktiv ton/volymkontroll från himlen.
Anslagskänslighet.... Handlar ju lite om spelstil och typ av gitarr/pickuper också.

Jag har byggt den med både KT66, EL34 och 6L6. Både med och utan UL-trafo.


Last edited by Ballz on 11 Sep 2020, 21:45, edited 1 time in total.



11 Sep 2020, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Ballz wrote:
Hej doktorn!

Jag har mycket bra erfarenheter av Dr Z Route 66. Det finns en ritning nånstans av en hemmabyggd variant som väl heter route 666. Jag har byggt ett par stycken, och den levererar det du vill, såvitt jag förstår. Jag kan kolla om jag har den nånstans - förmodligen sitter den i en pärm.
Absolut inget hokus pokus i den, bara en svinbra preampdel och en synnerligen interaktiv tonkontroll från himlen.
Anslagskänslighet.... Handlar ju lite om spelstil och typ av gitarr/pickuper också.

Jag har byggt den med både KT66, EL34 och 6L6. Både med och utan UL-trafo.


Tack Richard, den hade jag ju helt glömt bort! Vore kul att bygga med 6L6GC. Har några RCA blackplates som inte fått chansen ännu.

Hittade både schema o layout - vilken lyx! https://www.tdpri.com/threads/amp-model ... ns.603124/

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


Last edited by maglemer on 11 Sep 2020, 21:48, edited 1 time in total.



11 Sep 2020, 21:41
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: anslagskänslighet
Hm...tål dom den stressen - ganska hög B+, ju... och backar du på B+ förlorar du en del headroom.


11 Sep 2020, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Ballz wrote:
Hm...tål dom den stressen - ganska hög B+, ju... och backar du på B+ förlorar du en del headroom.


Är de känsliga? Har ett par KT66 som också saknar sin förstärkare, så det är kanske ett lika spännande alternativ.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Sep 2020, 21:52
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: anslagskänslighet
https://www.tdpri.com/attachments/dr-z- ... pg.313826/

Finns nog ett bättre i min pärm, men det tar några dagar att fixa (på annan ort)


11 Sep 2020, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Ballz wrote:
https://www.tdpri.com/attachments/dr-z-route-66-schematic-jpg.313826/

Finns nog ett bättre i min pärm, men det tar några dagar att fixa (på annan ort)


Vore kalas, ingen brådska. Har all tid i världen, känns det som.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Sep 2020, 21:54
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: anslagskänslighet
Du kommer behöva ett svinbra EF86. Om du inte har typ 20 st själv, så har jag många så du kan testa och ta ett par du gillar :- )

Edit: tror jag har en del NOS TFK. bl a...


11 Sep 2020, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Ballz wrote:
Du kommer behöva ett svinbra EF86. Om du inte har typ 20 st själv, så har jag många så du kan testa och ta ett par du gillar :- )


He he, förstår. ;-) Men jag har nog typ 20, TFK o Mullard mest, så jag börjar med dem. Eller kanske E80F. Eller varför inte flytta runt lite på anslutningarna och köra EF804?

Tack, hur som helst.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


11 Sep 2020, 22:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: anslagskänslighet
Fender 6G3, Brownface Deluxe , är rätt bra på det där.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


14 Sep 2020, 21:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: anslagskänslighet
maglemer wrote:
Ballz wrote:
Hm...tål dom den stressen - ganska hög B+, ju... och backar du på B+ förlorar du en del headroom.


Är de känsliga? Har ett par KT66 som också saknar sin förstärkare, så det är kanske ett lika spännande alternativ.


Jag har också byggt den kretsen. Enligt min uppfattning börjar fasvändaren dista långt innan slutrören, dvs jag skulle inte se headroom i slutsteget som avgörande såvida du inte är ute efter volym...?
KT66 ligger förstås närmare originalet, å andra sidan finns samma försteg även i Z28 med 6V6 i ändan.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Sep 2020, 15:47
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: anslagskänslighet
Ja, du har rätt, lynxtrap, om fasvändaren - den har rätt bra drag. Fast om man skruvar ner outputen från EF86:an lite så kan man tjäna på det i slutsteget (så att det går med renare matning från PI). Kanske kan man mecka lite med PI:ns parametrar (gain) också och låta EF86:an vara - den låter ju så snorbra i den kretsen. Mycket sprill o strängseparation.

Finns mycket volym i dom där pjäserna. Länge sen jag meckade med dom, dock, jag har glömt en del. Vet i a f att jag byggt dom med B+ mellan 350 och 450V och med olika slutrör. Nöjd med alla, men ja - olika ljud i dom, såklart. Ha så kul, doktorn! :-)


15 Sep 2020, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: anslagskänslighet
Pentoder brukar vara oöverträffade på det du ber om,vilket oxå verkar vara vad ni andra menar.

Har byggt ett antal sådana maskiner vid detta laget,och de ÄR verkligen det hacket mer ur det perspektivet. Även när man sätter upp maskiner som flerstegare så slår bruket av en pentod som ingångssteg igenom.

Med det sagt finns det en grej till jag provat som ger förändringar i den riktningen,men för med sig en del annat med lugnt sagt,och det är att ersätta fasvändarröret med en trafo.
Man brukar då köra en SE trafo,typ,som utför samma jobb som ett PI rör.

En maskin med pentod ingång och trafo PI skall dock nog sägas direkt att är det EN maskin man inte löser att "gömma sig i" mer så har ni den fan där... :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2020, 12:56
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Det där med"anslagskänslighet" är en lustig term som verkar kunna betyda motsatser: Antingen att ljudet (distboxen, förstärkaren), liksom bryter upp, distar till när man spelar hårt. Vilket strikt sett är en sorts komprimering, dvs motsatsen till dynamik. Eller, som sagt, dynamiskt i betydelsen rent utan komperssion/dist. Vet inte om det går att lösa med olika termer, i hajfaj-världen vet man att skilja på dynamik och kompression, men i gitarrvärlden äre liksåmm lite mera hipp som haver om man säger.

PS: @Jesper: du beskrev just en Kuhn-amp.... Fast med den skillnaden att Kuhn använder en kaskod som ingångssteg, och en customtrafo från Lundahl. EF86 går bort om man spelar annat än hemma menar jag, är inte driftsäkert nog.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


15 Nov 2020, 12:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: anslagskänslighet
Martin Kuhn wrote:
Det där med"anslagskänslighet" är en lustig term som verkar kunna betyda motsatser: Antingen att ljudet (distboxen, förstärkaren), liksom bryter upp, distar till när man spelar hårt. Vilket strikt sett är en sorts komprimering, dvs motsatsen till dynamik. Eller, som sagt, dynamiskt i betydelsen rent utan komperssion/dist. Vet inte om det går att lösa med olika termer, i hajfaj-världen vet man att skilja på dynamik och kompression, men i gitarrvärlden äre liksåmm lite mera hipp som haver om man säger.


Det ena kanske inte utesluter det andra? Som jag uppfattar "anslagskänslighet" så avses att förstärkaren svarar på ett dynamiskt sätt. Ligger man på gränsen då så kan det ju innebära att det distar till på hårt anslag, men också att det blir rent på svagt anslag.

Det blir väl lite som att spela genom en kompressor med högt ställd treshold - anslaget avgör när kompressionen slår på, i motsats till att den mosar på hela tiden oavsett hur starkt eller svagt man spelar. :)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Nov 2020, 20:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: anslagskänslighet
Dynamik kan ju appliceras på olika saker. Dynamisk distortion är ju att distortionen har ett brett spann inte lazerdist som distar lika mycket oavsett hur man vinklar sitt plektrum. Sen har man dynamik i amplituden aka olika volym. Bägge kan ju till viss del spela i samma arena men inte fullt ut.(eller ja det kan de med lite mer avancerad teknik)

_________________
Johan Hansson


15 Nov 2020, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Har inte nåt att tillägga men saknar de här diskussionerna. Bygger med maximal headroom för att stärkaren ska funka med akustisk mick (kontaktmick Ehrlund - faan så bra) på stor folkharpa och vara clean/mjukt rörskitig. Och min tanke också att det vore kul att testa denna krets själv, gitarr o tangenter, på lite högre volym.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 Nov 2020, 00:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: anslagskänslighet
maglemer wrote:
Har inte nåt att tillägga men saknar de här diskussionerna. Bygger med maximal headroom för att stärkaren ska funka med akustisk mick (kontaktmick Ehrlund - faan så bra) på stor folkharpa och vara clean/mjukt rörskitig. Och min tanke också att det vore kul att testa denna krets själv, gitarr o tangenter, på lite högre volym.


Du ska alltså spelas harpa med kontaktmick genom förstärkaren?
Det såg man inte precis komma när du nämnde Dumble och Trainwreck, overdrive och häng :D

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Nov 2020, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Lynxtrap wrote:
maglemer wrote:
Har inte nåt att tillägga men saknar de här diskussionerna. Bygger med maximal headroom för att stärkaren ska funka med akustisk mick (kontaktmick Ehrlund - faan så bra) på stor folkharpa och vara clean/mjukt rörskitig. Och min tanke också att det vore kul att testa denna krets själv, gitarr o tangenter, på lite högre volym.


Du ska alltså spelas harpa med kontaktmick genom förstärkaren?
Det såg man inte precis komma när du nämnde Dumble och Trainwreck, overdrive och häng :D


Ha ha, nej, det förstår jag, men det blir nog lika mycket gitarr.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 Nov 2020, 13:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: anslagskänslighet
maglemer wrote:
Ha ha, nej, det förstår jag, men det blir nog lika mycket gitarr.


Nu vet jag ju inte vilket slags harpsound du vill ha, men om det ska vara naturtroget liknande det akustiska ljudet så kan det bli minst sagt knepigt med en elgitarrförstärkare. Eller använder du det i dag?
Samma sak med keyboard, undantaget typ Rhodes och Hammondorgel.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Nov 2020, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
Lynxtrap wrote:
Nu vet jag ju inte vilket slags harpsound du vill ha, men om det ska vara naturtroget liknande det akustiska ljudet så kan det bli minst sagt knepigt med en elgitarrförstärkare. Eller använder du det i dag?
Samma sak med keyboard, undantaget typ Rhodes och Hammondorgel.


Visst är det så. Och det är just elektrifieringen vi är ute efter. För det "rena" ljudet kör vi genom ett PA eller uppmickning med kondensatormickar vid inspelning. Och yes, det är Rhodes, Hammond o Wurlitzer (Nord Electro) som gäller samt DSI Prophet som också blir kul genom gitarrförstärkare.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 Nov 2020, 18:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: anslagskänslighet
maglemer wrote:
Lynxtrap wrote:
Nu vet jag ju inte vilket slags harpsound du vill ha, men om det ska vara naturtroget liknande det akustiska ljudet så kan det bli minst sagt knepigt med en elgitarrförstärkare. Eller använder du det i dag?
Samma sak med keyboard, undantaget typ Rhodes och Hammondorgel.


Visst är det så. Och det är just elektrifieringen vi är ute efter. För det "rena" ljudet kör vi genom ett PA eller uppmickning med kondensatormickar vid inspelning. Och yes, det är Rhodes, Hammond o Wurlitzer (Nord Electro) som gäller samt DSI Prophet som också blir kul genom gitarrförstärkare.

Fantastiskt ! Du har alltså hittat ett PA med rent ljud ??

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Nov 2020, 19:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: anslagskänslighet
[/quote]
Fantastiskt ! Du har alltså hittat ett PA med rent ljud ??[/quote]

Nja, det var inte utan anledning som jag satte tecknen runt "rena". Men Soundcraftmixer + hemmabyggd Williamsonförstärkare (rör) + 3-vägs Cervin Vega högtalare färgar nog inte jättemycket jämförelsevis.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


17 Nov 2020, 23:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: anslagskänslighet
maglemer wrote:
om man vill bygga en förstärkare med maximal "touch sensitivity", vad tänker ni då? Alltså där jag kan kan ligga i gränslandet nästan clean till overdrive och i bästa fall med lite häng, och styra detta genom anslaget?

När jag läser detta tänker jag direkt på att skippa NFB loop. Då får man ju det att dista på relativt svaga volymer om man bara strummar på riktigt ordentligt.

_________________
David


20 Dec 2020, 21:05
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.