View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:17



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Död Normalkanal Fender 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Död Normalkanal Fender
Min kära trotjänare, en Fender Dual Showman -76 som figurerat flitigt här genom åren i diverse moddningsprojekt har en numera icke fungerande Normalkanal.

Det började med diverse plopp och puttrande, det där steka-ägg-ljudet som har nämnts ibland. Trodde det var problem med strömförsörjningen till alla optokopplare som sitter i förstärkaren, men det var OK kräm på de sakerna. Sedan blev det tyst efter att ha varit lite knepig till och från under någon månads tid.

Normalkanal-delen av förstärkaren är inte moddad nämnvärt, den kraftigt moddade Vibratokanalen däremot låter utmärkt.

I stort sett alla komponenter i denna kanalen är original. Jag har ersatt första katodmotståndets normala 1,5 kOhm med ett på 800 Ohm för ett lite rundare ljud. Elektrolyten på samma katod är också bytt , till vanliga 22uF i samband med allmän elektrolytuppdatering. Vidare är de keramiska småkondingarna ersatta med div. mer "välljudande" kondingtyper. Ungefär samma värden.

De flesta av dessa komponenter byttes för ca 10 år sedan.

Har mätt anodmotstånden, original kolmassa, de är på ganska exakt 100 kOhm som de borde vara på. ser inte brända ut etc. Kan de vara kass trots att de mäter rätt så att säga?

Jag har bytt runt på preamprören, och det hjälper inte. Kondingarna är de blå klumparna vanliga på 70-tals Fendrar vad jag förstått.

Någon som har tips på vad som kan vara knas? Det är ju ganska få delar!

Mycket tacksam för tips! :cry:

_________________
/Lennart


21 Sep 2020, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Död Normalkanal Fender
Hej Lennart .
Plopp och puttrande, det där steka-ägg-ljudet är ett classics fenomen för dåliga kolmassamotstånd.
Föklaring jag fått är att med åren kan det gå fukt i KM och du kan även få intermitta fel som kan vara värmerellaterat.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Sep 2020, 00:10
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Död Normalkanal Fender
Håller med. Kassa motstånd. Syna dom med lupp så ser du förmodligen en spricka i dom. Ibland ger dom avbrott när dom blir spänningssatta.
Byt anodmotståndet till normalkanalen först. Nu har jag inte schemat i huvet, men kolla gärna efterföljande steg/rörhalva också!


22 Sep 2020, 08:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
Tack båda!

Och förstås, när jag tänker på det utifrån det ni säger, när de blir varma så rör de sig, och börjar spraka, tills det sedan blir sprickor etc, och finally, death... Fast ändå ligger de emot lite lätt så att de svaga strömmar (?) som används för att mäta motståndet är OK, men inte när det kommer en massa Volt i anodspänning.

Ja, då värmer jag upp lödkolven... ;-)

_________________
/Lennart


22 Sep 2020, 14:26
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Död Normalkanal Fender
Kan vara att deras lödpunkter i kortet har gett upp också. Förr lödde man in komponenter med en svag böj i benen mellan motståndet och lödöglan för att motverka drag i själva komponenten när värmen steg runt kortet. Om benen är spikraka på motstånden på din Fender KAN det vara en anledning att motstånden helt enkelt dragits sönder. Skitsamma, nu byter du dom ändå. Kan vara bra att veta, dock, för framtida felsökningar. Syna både lödpunkter och motstånd med lupp innan du byter dom - kan bli en kul resa!

Edit: gamla AC30 är kända för att gå hett. Du anar inte vad skit man hittar kring deras anodmotstånd med en lupp :-)

Edit II: det finns ett notoriskt motstånd som brukar bråka p g a just denna anledning (sträckning): det är ett motstånd som är monterat längs med mitten (alldeles vid kanten) av kortets långsida i de flesta Fenderstärkare. Minns inte om det är NFB- eller mixer-relaterat men går sönder gör det.


22 Sep 2020, 17:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
Hej på er,

Gjorde de motståndsbyten vi skrev om i september, men Normalkanalen är fortfarande stendöd.

Om någon undrar hur jag överlever förstärkarabstinensen så länge så är det hus och båtar som också tagit tid.

Och så har jag andra starkare åxå,förstås.

Börjar fundera på om jag ska göra något drastiskt och koppla förbi de optokopplare som styr kanalen, bara för att se att grundläget funkar. Alla mätningar visar att de funkar, men det kanske finns något intermittent...

Det är ju anodmotstånden som är klassiska att byta, och jag bytte även motståndet På tvären som Ballz rekommenderade.

Annars är det bara att rota på? Jag har fått ett oscilloskop av en kompis, det skulle slängas av företaget han jobbar på. Tektronix, men jag behöverju lära mig det. Här är en orsak iofs. Pust!

Om någon till äventyrs har några tips så mottages de med tacksamhet!

_________________
/Lennart


13 Dec 2020, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Död Normalkanal Fender
Custom Sam wrote:
Hej på er,

Gjorde de motståndsbyten vi skrev om i september, men Normalkanalen är fortfarande stendöd.

Om någon undrar hur jag överlever förstärkarabstinensen så länge så är det hus och båtar som också tagit tid.

Och så har jag andra starkare åxå,förstås.

Börjar fundera på om jag ska göra något drastiskt och koppla förbi de optokopplare som styr kanalen, bara för att se att grundläget funkar. Alla mätningar visar att de funkar, men det kanske finns något intermittent...

Det är ju anodmotstånden som är klassiska att byta, och jag bytte även motståndet På tvären som Ballz rekommenderade.

Annars är det bara att rota på? Jag har fått ett oscilloskop av en kompis, det skulle slängas av företaget han jobbar på. Tektronix, men jag behöverju lära mig det. Här är en orsak iofs. Pust!

Om någon till äventyrs har några tips så mottages de med tacksamhet!


"slänga ett tektronix ???" helgerån !

Med en liten sinuston in på normalkanalen använder du skåpet för att följa signalen. Där signalen
upphör ( i schemats rikting ) har du nog problemet.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


13 Dec 2020, 23:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
peterh wrote:

"slänga ett tektronix ???" helgerån !

Med en liten sinuston in på normalkanalen använder du skåpet för att följa signalen. Där signalen
upphör ( i schemats rikting ) har du nog problemet.



Det är ett sådant här http://w140.com/tekwiki/wiki/465 med en integrerad DMM uppepå.

Här är DMMen http://w140.com/tekwiki/wiki/DM44

Det var nedläggning av delar av en verksamhet, därav slängandet, så det är troligen helt OK, det lyser hemtrevligt...


Det är "bara" att sätta minusproben till jord och den andra på de möjliga mätpunkter som finns helt enkelt, nedströms schemat?

Ser att det finns en massa tutorials på nätet...

_________________
/Lennart


17 Dec 2020, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Död Normalkanal Fender
Custom Sam wrote:
peterh wrote:

"slänga ett tektronix ???" helgerån !

Med en liten sinuston in på normalkanalen använder du skåpet för att följa signalen. Där signalen
upphör ( i schemats rikting ) har du nog problemet.



Det är ett sådant här http://w140.com/tekwiki/wiki/465 med en integrerad DMM uppepå.

Här är DMMen http://w140.com/tekwiki/wiki/DM44

Det var nedläggning av delar av en verksamhet, därav slängandet, så det är troligen helt OK, det lyser hemtrevligt...


Det är "bara" att sätta minusproben till jord och den andra på de möjliga mätpunkter som finns helt enkelt, nedströms schemat?

Ser att det finns en massa tutorials på nätet...


Väldigt bra att du räddade det! ( finns det fler ?)

Ja, probens minus till jord. Se bara upp med spänningsen, 1:1 probar tål inte 500volt,
Ur manualen :
Input Voltage max. 500 V DC (250 VDC when DC coupled) + Peak AC or 500 Vp-p AC at < 1 kHz

Har du 1:10 probar är det bättre. 1:100 ännu bättre. ( jag har nog någon 1:100 att låna ut om det kniper )

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Dec 2020, 17:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
peterh wrote:

"slänga ett tektronix ???" helgerån !

Med en liten sinuston in på normalkanalen använder du skåpet för att följa signalen. Där signalen
upphör ( i schemats rikting ) har du nog problemet.

Väldigt bra att du räddade det! ( finns det fler ?)

Ja, probens minus till jord. Se bara upp med spänningsen, 1:1 probar tål inte 500volt,
Ur manualen :
Input Voltage max. 500 V DC (250 VDC when DC coupled) + Peak AC or 500 Vp-p AC at < 1 kHz

Har du 1:10 probar är det bättre. 1:100 ännu bättre. ( jag har nog någon 1:100 att låna ut om det kniper )


Tack för info Peter!

Så, då är det färdigrenoverat på huset för tillfället, så jag kan ta tag i detta störande problem igen...

Vad gäller frågan ifall det fanns fler på samma ställe så fanns det, men detta var det mest avancerade enligt kompisen. Han tog hand om ett par till som jag inte har sett. Jag fick med en "Tektronix 200C Scope-Mobile Oscilloscope Mobile Cart" som ju är rätt fränt, men det tar en massa plats... ;-)

Jag har en 1x probe och en 10x probe, så där är jag hemma. Det saknas jordtrådar på dem, men det är ju enkelt att tillverka med lite kabel och en krokodilklämma, ser ut att vara det som finns på nätet. Coline P150 heter den som är x10.

En tongenerator, eller ton rent allmänt som ligger stabil hade varit bra att ha, har letat efter ngt mjukvarurelaterat för detta men inte hittat.

Finns säkert, tacksam för tips!

Edit, hittade en , nu ska det testas...

_________________
/Lennart


27 Dec 2020, 19:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Död Normalkanal Fender
Det är inte alltid helt nödvändigt med jordtåten till proben när man mäter lite högre signaler utan precision det fungerar oftast med jorden via bägge apparaternas skyddsjord om man bara ska leta signalbortfall.

Angående tongen så kör jag med "truerta" gratisprogram och ett billigt usb ljudkort men det går med vad som helst typ you tube https://www.youtube.com/watch?v=nPaMu7Sk2iM

_________________
Johan Hansson


27 Dec 2020, 20:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
Tack Johan för info!

Har fått skåpet att funka, då har jag använt jordtråden eftersom jag redan har gjort en. Bra att veta att den inte är helt avgörande.

Tänkte köra igång med test av stärkaren i morgon, är ledig denna veckan. :-)

_________________
/Lennart


27 Dec 2020, 22:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
:evil: :cry:

Hm, ja, t.o.m första motståndet in på V1-röret finns det signal, sedan är det ett rakt streck efter tonkontrollskondingarna.

Om jag rör med proben före kondingarna försvinner bilden helt på skåpet, så där tog jag bort kontakten illa kvickt. Som att det var något som jordade el. ngt. det är ju högspänning där dessutom, men det ska ju skåpet tåla inkl. prober?

Tar gärna emot tips!

Jag får se så att det inte är något stök med optokopplarna, där finns en bl.a som ska jorda bort kanalen när det är Vibratokanalen som används. Har testat detta tidigare, men vete sjutton...

_________________
/Lennart


28 Dec 2020, 19:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Död Normalkanal Fender
När du mäter på anoden ställ om skåpet till AC mätning annars rider signalen på den höga anodspänningen och sticker utanför skärmen så att säga.

_________________
Johan Hansson


28 Dec 2020, 20:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
Tubis wrote:
När du mäter på anoden ställ om skåpet till AC mätning annars rider signalen på den höga anodspänningen och sticker utanför skärmen så att säga.



Tack Johan! Då såg det bättre ut...

Jag har också hittat felet, men inte med hjälp av oscilloskopet egentligen. Urusel lödning, en skam för mänskligheten... :oops: :cry:

Dock, detta hade det goda med sig att jag fick tagit mig i kragen och i alla fall hjälpligt lärde mig hantera skåpet och kolla över prober m.m.. :-)


Kan också varit lite ögonöppnare (när jag testat rätt in i stärkaren) för att jag eventuellt har skitkablar mellan pedalbord och eko, samt från pedalbord och stärkare...

Biltemas line-nivåkablar, till bilstereo, rejäl skärm. Kanske blir en masa kapacitans där?


Sedan, och då blir det ju mer en filosofisk fråga, detta när man egentligen är "klar" med en stärkare, och den egentligen lämnat utvecklingsstadiet. Då borde man väl se över sina kabeldragningar, och se till att komponenterna sitter ordentligt fast?
Får väl säga att det inte gjorts några större ombyggnationer på de senaste sju-åtta åren. :oops: Men det ser ut som ett skatbo, tyvärr.

Nu fick jag lära mig den hårda vägen att det är oftast bättre med att sätta komponeter direkt på pottar och rörhållare för at minimera brum etc, men det ser inte alltid så vackert ut.

Hur ser ni på den tankegången? Hur viktigt är det att det är snyggt i stärkaren? elsäkert, självklart...

_________________
/Lennart


29 Dec 2020, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Död Normalkanal Fender
Bra att du hittade det!

Kablar först:
Jag hade bytt till vettiga, ändamålsenliga instrumentkablar med vettiga kontakter. Onödigt att chansa.

Skatbo eller ej, då:
Så länge det är elsäkert och inte har en massa brum och elände så låter jag det vara.
Ser mina byggen som prototyper, inget som någon annan ska hantera.
Hade det inte varit en såpass dyr hobby hade jag dock gärna byggt ett par till av de som jag är nöjd med, och då hade jag såklart optimerat (nåja, efter bästa förmåga) dem invändigt.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


29 Dec 2020, 21:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Död Normalkanal Fender
Custom Sam wrote:
Biltemas line-nivåkablar, till bilstereo, rejäl skärm. Kanske blir en masa kapacitans där?
När du har buffrad utgång kan du ha en jädra massa kapacitans innan det hörs. Därav kan man ha billiga skitkablar efter en buffer men inte direkt efter gitarren.

_________________
Johan Hansson


29 Dec 2020, 21:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Död Normalkanal Fender
Att bygga "snyggt" kan vara till hjälp vid felsökning, dvs om man bygger med lite luft och undviker att bygga för mycket i "3-D", alltså komponenter som sitter i vägen för andra komponenter. Personligen, när jag bygger från scratch, gör jag endera en ansträngning att använda så lite kopplingstråd som möjligt (genom att sätta komponenterna direkt på socklar, potar etc och använda deras tilledningar som förbindningar), eller så gör jag "komponentbrädor" och ansluter med kopplingstråd. Det beror på vad som ska bli produkten... om man har kretsar med höga impedanser och stor förstärkning är det viktigt med korta ledningar och att man minimerar möjligheter till kapacitiv koppling (typ försteg, mikingång etc), medan man i driv-PI-slutsteg kan slappna av lite där och tolerera lite avstånd. "Snyggt" i betydelsen estetiskt tilltalande är inte alltid kompatibelt med god funktion. Att bygga elsäkert är ju bäst för en själv; elchocker saknar helt underhållningsvärde kan jag meddela.


29 Dec 2020, 23:44
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Död Normalkanal Fender
Tack för synpunkterna alla!

Kablarna; Nu har jag lagt en stund dedikerat till att kolla upp dessa. Eftersom det tar ett ögonblick med smällar och annat att byta mellan kablarna kan jag inte säga att det direkt är någon jätteskillnad som jag "hinner" att höra på det bytet. Nu är det buffrat, först sitter en Bosspedal, Harmonist, en av de märkligaste pedaler världen skådat, oktav m.m. och ett riktigt Rush-chorus. Därefter en Ibanezcompressor från 80-talet, använder jag nästan aldrig men det är en buffer där med. Bra eller dåligt...

Skatbo; Ja, det är ju i praktiken en prototyp, och som en av sönerna sa, "skriv en manual!" Det finns en massa volym/gainrattar samt lite andra udda rattar som inte är helt självklara i funktionen. Men det är de förstås för mig...

Att bygga en ny fast annorlunda har varit tanken länge, ska se om det kan bli tid till det framöver...

Problemet med skatbot är som Lampu säger, det är klart knepigt att felsöka och komma åt och göra ombyggnader. Men så är detta en förstärkare med en del påbyggnader främst i form av optostyrningar, och de tåtarna ligger som ett lager över allt annat. Det är drygt 20 st om jag inte minns fel.

Där är ju en sak jag funderat på om man skulle se över, läste i Valvewizards bok att det är "ute" med optosar, det finns mycket bättre grejor idag. Sedan är det frågan om alla behövs, eller om jag slängt in dem "för säkerhets skull" för att stänga ner påverkan mellan kanalerna. Det kan nog bli en ny tråd framöver!

Ja, man är inte sysslolös, nu ska jag ta och lacka trädetaljer på båten.

Gott Nytt År om vi inte hörs före!

_________________
/Lennart


30 Dec 2020, 13:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.