View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:50



Reply to topic  [ 9 posts ] 
2007 JTM45 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post 2007 JTM45
Hej folket!

Jag har en JTM45 från 2007 på översyn och eventuell moddning, på bordet.

Brydd blev jag, speciellt på att kopplingskondingarna från PI till slutrören endast är på 250V.
Jag menar, där ligger väl i allafall i drift drygt 200V på PI anoder, åsså bias c:a minus 50V på styrgallren på slutrören?
Men jag har Googlat på bilder, och det verkar vara vanligt med 250V kondingar där i reissues.

Vad säger panelen?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


Last edited by Axewall on 13 Feb 2021, 08:48, edited 2 times in total.



03 Dec 2020, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: 2007 JTM45 PI caps
Axewall wrote:
Hej folket!

Jag har en JTM45 från 2007 på översyn och eventuell moddning, på bordet.

Brydd blev jag, speciellt på att kopplingskondingarna från PI till slutrören endast är på 250V.
Jag menar, där ligger väl i allafall i drift drygt 200V på PI anoder, åsså bias c:a minus 50V på styrgallren på slutrören?
Men jag har Googlat på bilder, och det verkar vara vanligt med 250V kondingar där i reissues.

Vad säger panelen?

Utan att ha sett schemat : 400 volt, eller rent av 630
Om någon av dessa kondingar läcker det minsta så riskerar man slutrören eller mera.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


03 Dec 2020, 22:29
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2007 JTM45 PI caps
Axewall wrote:
Jag menar, där ligger väl i allafall i drift drygt 200V på PI anoder, åsså bias c:a minus 50V på styrgallren på slutrören?


Det brukar vara betydligt mer än så DC sedan rider AC signalen på det vilket ytterligare ökar på det. Det vanliga när man snålar är att man ser 250V i preamp sedan smäller man på 400V på Pi.

_________________
Johan Hansson


03 Dec 2020, 22:34
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 2007 JTM45 PI caps
Designparameter bör väl vara B+ obelastad (innan rören drar nån ström) + biasspänningen och sedan lite marginal på det; 250 V låter lite.

Signalspänningen behöver man nog inte räkna med, den uppstår ju inte över kopplingskondingen, eftersom kondingen "släpper igenom" AC.


03 Dec 2020, 22:40
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: 2007 JTM45 PI caps
lampuradio wrote:
Signalspänningen behöver man nog inte räkna med, den uppstår ju inte över kopplingskondingen, eftersom kondingen "släpper igenom" AC.
Inte på alla frekvenser.

_________________
Johan Hansson


03 Dec 2020, 22:42
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: 2007 JTM45 PI caps
Tubis wrote:
lampuradio wrote:
Signalspänningen behöver man nog inte räkna med, den uppstår ju inte över kopplingskondingen, eftersom kondingen "släpper igenom" AC.
Inte på alla frekvenser.


Så rätt!
... men om man utgår från obelastad B+ och bias på nästa steg, kan det inte gå fel. Anodspänningen på ett drivrör i RC-koppling kan aldrig bli högre än B+.


03 Dec 2020, 23:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: 2007 JTM45 PI caps
Tack för inläggen!

Konsensus verkar vara att det är lågt specat där, precis som jag själv tyckte.

Det sitter ju ytterligare 2 st .1 250V där vid PI:n, med långt ifrån lika höga spänningar över sig.
Kanske det här är ett exempel på när det är bristande kompetens eller intresse på inköpsavdelningen; kanske i kombination med bristande kommunikation med tekniskt ansvariga i produktionen?
Typ "Nämen, vi har ju redan .1 250V på två positioner, vi kör den typen på de två andra också så slipper vi en position till i BOM:en.
Ser snyggare ut!"

Hann kolla lite mer på den i morse innan jobbet:
1) En av 100 Ohm-resistorerna i hum-balance har gått varm, lacken har släppt och den är aningen missfärgad.

2) Man har skärmade kablar från de båda 68k till ingångarna på första röret, med 1k2 lödade direkt på styrgaller. Hmm!

3) 100p över 27k NFB-resistor. Fizz-reducer? Kanske eftermonterad, ska kolla mer ikväll.

/Mats.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


04 Dec 2020, 07:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: 2007 JTM45 (Editerat subject)
Jag har letat på nätet efter senaste schema, med VR2 som är hum-balance pot, men har inte kunnat hitta det.

Är det möjligen någon här som har ett sån't att dela?

Bytte i alla fall de 100-Ohmare som satt där till fräscha, men har inte kört igång maskinen.

Ska installera ett par 1-Ohms katodresistorer också för att mäta tomgångsströmmen och ställa bias.
Fan, det är dags att jag löder ihop den där bias-proben jag köpte för några år sedan :|

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


04 Dec 2020, 18:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: 2007 JTM45
Ja, nu är moddningen klar och förstärkaren har lämnats till ägaren för utvärdering:-)

Jag gillar hur det blev, skulle gärna ha den själv!

Ljudet har tajtats till en hel del i basen, midden har lyfts fram mer och det översta distfizzlet har rundats av.

Med en switch seriekopplas de båda trioderna i första röret, istället för parallellt som original. Det blir typ som 2203/4 men här finns mer gain att hämta om man vill.
Man kan också få ganska olika nyanser på disten beroende på hur man rattar de båda ”volymkontrollerna” som här beter sig som gain-kontroller.
Helt rent ljud går det också att få här.
Inspiration till switchen fick jag här https://chasingtone.com/the-narcotic/

I parallellt läge så är HIGH TREBLE helt användbar ensam. Den är lite middigare och tajtare än original. Ingen treble bleed här, istället finns första filtret från 2203/4.
Vill man feta på lite mer så drar man upp NORMAL en bit, den är inte lika woofy som original och kan nog ensam passa fint om man har en bright gitarr.

Switchen ”High Cut” gillar jag!
Den kapar en del diskant/hög mid och gör samtidigt botten aaaningen lösare, det upplevs som att midden accentueras en del.
Låter liksom ”smutsigare” och riktigt gott, särskilt om man gainar på :P .

Tonstacken har ändrats; 220pF –> 390pF och 56k –> 39k.
Det tar fram midden mer, men är mildare än varianten 470pF/33k.

Mastervolymen är av ”vanlig” typ, före fasvändaren; jag testade också med PPIMV men jag tycker inte att det låter så bra. Hade båda sorterna ett tag.

Andra ändringar: 220pF –> 470pF före V2; 47pF –> 100pF på PI anoder; 100nF –> 47nF från PI; 27k –> 56k/100pF NFB-resistor. Och gridstoppers.

Slutligen:
Jag har 4 st matchade Svetlana =C= 6L6GC från 2009 som jag köpte från Watford Valves för 6-7 år sedan, de är CRYO.
Beslöt mig för att testa ett par i JTM:en, var nyfiken på om det skulle vara någon skillnad mot de Ruby Tubes som satt där. Det var det! :D
De var klart ”bredare” ljudmässigt och utan en sorts hårdhet som jag tycker fanns hos Ruby.
Testade också Bugera 6L6GC ”Blackplates” som TAD uppenbarligen förser Bugera med; det stod TAD på undersidan sockeln.
De lät också bättre än Ruby Tubes, lite annorlunda än Svetlana, kanske inte lika breda i ljudet men riktigt bra de också.
Jag lät Svetlana =C= följa med förstärkaren, får se om ägaren väljer dem eller Ruby.

Attachment:
Parall-Cascade-switch_ny_txt4.jpg
Parall-Cascade-switch_ny_txt4.jpg [ 33.16 KiB | Viewed 3750 times ]

Attachment:
JTM45Reissue_mod_crop3.jpg
JTM45Reissue_mod_crop3.jpg [ 64.68 KiB | Viewed 3750 times ]

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


15 Feb 2021, 21:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.