View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:10



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Fender Hot rod Deluxe med extradist 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Fender Hot rod Deluxe med extradist
"Mågen" har köpt en dylik förstärkare, som ser ut som ny och sägs ha nya rör.

Det är dock ett surrande ljud som ligger i bakgrunden när man spelar med rent ljud, och som blir mer framträdande allt efter att anslaget klingar ut. När strängen tystnar slutar surret. Jag läste på Nätet att det kan vara rörsocklar som kan behöva lödas etc. På denna modellen.

Ett dåligt rör är väl en annan variant.

Annars, förslag tas tacksamt emot! :)

_________________
/Lennart


20 Dec 2020, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Fender Hot rod Deluxe med extradist
Du, de där har problemkällor varstans men vad vidare är ett par punkter jag iaf anser värt att åtgärda direkt.

1/ De keramiska resistorerna till dess styrkrets. Du ser de i samma ögonblick du tar loss bakplattan. Deras problem är eg enkelt, de sitter installerade allt för nära kortet i ljuset av deras effekttålighet. Eller rättare sagt, effektförlusten som ligger över de. Ger ofta upphov till att deras lödningar ser ut som ngn matt variant av aluminium ung (värme), och kan mkt väl slita med sig kopparbanorna av bara farten.
Vad man gör är att man installerar de "stand off" ifrån kortet. En del använder keramiska distanser/ringar till detta.
Det viktiga e iaf att de kommer ut en bit ifrån kortet, vilket dels minskar den termiska lasten på kortet OCH lödningarna, och i samma veva ges respektive resistors hela mantel möjlighet att släppa ifrån sig värme = går kallare. Ett par nya, med därmed längre ben, kostar inte många spänn.

2/ De IC elektrolyter som sitter i denna SERIE ifrån Fender (alltså långt ifrån bara Hotrod) skulle förbjudas i lag. Den bönräknaren på Fender som fått sin vilja fram i installationen av dessa IC skulle tilldelas offentligt prygelstraff.
Ja.
De KAN vara så dåliga. Inte är utan KAN, och för många är det bra mkt mer besvär att lista ut alla felkällor de kan vara upphov till vs att helt resolut bara byta ut de mot kvalitetskomponenter typ F&T lr liknande.
Fundera inte. Bara gör det.

Sen lider Hotrod av div småskavanker. Som de tidiga varianternas jack tex. Faktum är, de som används numer är inga direkta höjdare de heller.
Såväl du kan ha torskat på att lödningar gått varmt så är det mer sällan en HRD drabbas av söndervibrerade lödningar. Ngt att ha koll på är bias på de, vilket är föredömligt enkelt. Men de som inte sett service utan står ställda ifrån fabrik står ofta mkt varmt justerade.

På det är hela maskin ihopskruvad av ngn som hade djävligt bråttom. Se därför över precis allt i beslag. Varenda pryl som utgör en skruv behöver kännas över, ÄVEN trafoskruvarna

Märk nu väl att den där fuldisten KAN ha sitt upphov i de där förbannade IC kondningarna. Med eftertryck på KAN. Men då de är rena skiten och därför skall bytas oavsett av enkom DEN orsaken så..
Börja där.

Därefter..rolla du lite rör men var som vanligt bästa vän med ditt skåp säger jag. Var noga med jacken till loopen på de fö. Är inte alltid de används varför de gärna oxiderar igen. Loop å loop fö..jaja...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Dec 2020, 07:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Hot rod Deluxe med extradist
Tusen tack Jesper!

Ja, det blir att kolla upp och inhandla komponenter då...

Och dra åt div skruv etc. Julen är räddad!

_________________
/Lennart


21 Dec 2020, 23:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Hot rod Deluxe med extradist
Jaha, då har jag spelat på förstärkaren själv och lyssnat, samt tittat över lite saker.

Eftersom det inte fanns någon större mängd komponenter tillgängliga pga helger m.m. gjordes mest en analys och en Biasjustering (väldigt enkelt gjort).

Det skramlade om förstärkaren, och det lät likadant när man puffade på förstärkaren utan ström påslagen. Lite glasigt svagt skrammel.

För att kunna jobba lite mer hårdhänt plockades rören bort, och då slutade det skramla... Det är slutrören, ett par Groove GT 6L6GC tror jag det stod på dem som skramlar lite.

Förutom det är det inget som sitter löst etc i stärkaren, den ser ut som den mest stått med dammhuven på i ngt hörne.

Eftersom orsaken till oljudet nu är hittad är det mer om ägaren bryr sig att byta ut rören eller inte, det var mer så det inte var något som riskerade gå sönder ordentligt så att säga som vi ville försäkra oss om.

Vi kommer att längre fram byta kondingar m.m., men just nu är ägaren nöjd.

Vad gäller ljudet tyckte jag att den lät ganska bra, men lite allmänt otajt och bumlig. Det är en av den första designen, pr 246 som gjordes fram till ca 2010, och förstärkaren sägs vara från cirka då.


Nu fick både mågen och en av sönerna var sitt Siemens ECC83 från ca 1967 som jag plockat från ett Dynacordeko som ligger i pipen för renovering. Efter byte av V1 till detta rör lät det betydligt bättre, tajtare och mer definierat, klarare diskant m.m. Skillnaden förvånade mig!

Förstegsrören är Fendermärkta Groove rör, troligen original. Men jag har originalrören i min Fender D Showman från -76, så det behöver inte betyda ngt...

Efter att ha googlat kring moddar på Hot roden för att få den lite renare och mindre bumlig ser jag att det förstås finns hur mycket som helst. Det är dock mycket amerikanska sajter, och de pratar ju bara om att tjomme A är fantastisk och moddar förstärkaren så att det blir jättebra, de verkar ha noll koll på VAD de där gubbarna gör som är så bra...

Dock, avkopplingskondingen på V1A är på 47uF, det låter i alla fall som 30 uF för mycket...

_________________
/Lennart


27 Dec 2020, 16:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Fender Hot rod Deluxe med extradist
Kruxet med att modda den preampen är ju att man får hålla isär vilken kanal man pillar på eller om modden skall gälla bägge kanaler eftersom kanalerna går ihop på flera ställen.

_________________
Johan Hansson


27 Dec 2020, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Fender Hot rod Deluxe med extradist
Ett 5751 i V1 och ett 12DW7 (ECC832) i V2 gör disten lite mer användbar utan att behöva byta komponenter. 12AX7-halvan i 12DW7:an används för Normal-kanalen och 12AU7-halvan för Drive.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


28 Dec 2020, 00:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Hot rod Deluxe med extradist
bb5000 wrote:
Ett 5751 i V1 och ett 12DW7 (ECC832) i V2 gör disten lite mer användbar utan att behöva byta komponenter. 12AX7-halvan i 12DW7:an används för Normal-kanalen och 12AU7-halvan för Drive.


Tack för tipsen!

ECC832, det var ju en behändig variant, har ju dessutom ett sådant rör liggande. Det får testas vid tillfälle, förstärkaren är ju inte hos mig.

Som du säger Johan är det lite smårörigt i preampen, får se vad det kan bli...

_________________
/Lennart


28 Dec 2020, 17:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.